Paardenmarkt Voorschoten onder vuur bij dierenrechtenwebsite

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenmarkt Voorschoten onder vuur bij dierenrechtenwebsite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 11:07

sleutelstad
Overige

De dierenrechtenwebsite Animals Today heeft geen goed woord over voor de Voorschotense Paardenmarkt die afgelopen weekeinde werd gehouden. Volgens de website die is voortgekomen uit de in 2009 opgerichte omroepvereniging Piep! was er sprake van een hele serie overtredingen.

De website maakt melding van gebrek aan water voor de dieren, te korte touwen waardoor de paarden niet konden gaan liggen, te weinig ruimte tussen de paarden waardoor ze elkaar trapten, gebrek aan schuilmogelijkheden en paarden met verwondingen.

“Gemeenten moeten stoppen met het afgeven van dit soort vergunningen en deze dierenmishandelingen in de vorm van paardenmarkten moeten zo gauw als mogelijk verboden worden,” aldus de website die ook een compliment uitdeelt: “Het enige positieve was dat er op de markt drie mensen van de politie aanwezig waren, waarvan één zich duidelijk om de paarden bekommerde.”

De Voorschotense burgemeester Bouvy laat weten dat het welzijn van de paarden en pony’s tijdens de jaarlijkse paardenmarkt in Voorschoten goed in de gaten wordt gehouden: “Dat is uiteraard van belang. Als de dieren de markt opkomen wordt hun fysieke conditie gecontroleerd. Ook worden door de arts kwetsuren bekeken en is hij daar waar nodig opgetreden. Na de controle krijgt een paard een markering. Dit jaar gebeurde dat door de hoef te markeren met de kleur blauw, zodat het voor iedereen duidelijk is dat het dier gecontroleerd is. Ook de (dieren)politie was aanwezig om controles te houden.”

Voor zover de burgemeester weet zijn er op de paardenmarkt geen proces-verbalen uitgedeeld. “Goede omgang met dieren staat wat mij betreft voorop. Daarom is in goed overleg met de organisatie ook besloten om een paardenshow die voor ’s avonds gepland stond af te lasten vanwege zeer zware onweersbuien.”

Bouvy wil de ervaringen van Animals Today wel meenemen bij de evaluatie van de paardenmarkt. “De gemaakte foto’s en filmpjes van bijvoorbeeld twee geschaafde paardenbenen zijn natuurlijk niet leuk. Ik zal in ieder geval de waarnemingen meenemen in de evaluatie die we met de organisatie houden, zodat we voor volgend jaar verbeteringen kunnen aanbrengen. Bijvoorbeeeld het nadrukkelijker aanbieden van aanwezig hooi en water voor de dieren,”

Het organiserende Comité Paardenmarkt Voorschoten kon nog niet reageren.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:27

Wordt hier zo triest van, deze veemarkten, hele jonge veulentjes aan touwen met hun moeders, krijg er tranen van in de ogen. Wat mij betreft einde aan deze horrormarkten.

vicky

Re: Paardenmarkt Voorschoten onder vuur bij dierenrechtenwebsite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:26

Wat een onzin ben er geweest. Was wel degelijk een waterpunt aanwezig met emmers. Schuil mogelijkheden? Ze staan onder de bomen en kunnen prima tegen regen. Touwen tekort? Je wil toch niet eens dat ze op straat gaan liggen ?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:29

Dat staat er ook, dat er een waterpunt aanwezig was, alleen werd daar geen gebruik van gemaakt!
De schuilmogelijkheden gelden voornamelijk voor de ezels, aangezien die geen water werende vacht hebben!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:34

Kom op zeg, paarden die op een markt gaan liggen?

En die paarden op dat filmpje de grond staan te likken kunnen net zo goed de grond gewoon lekker zout vinden. Vind het wel goed gevonden "zo'n dorst dat ze probeerden het regenwater van de grond af te likken".

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:35

Ik merk dat ik hier iets van vind.

Kijk eens op een gemiddelde wedstrijd: paarden kort aangebonden aan de trailer of in de trailer/vrachtwagen. Ze kunnen niet liggen, er is geen water.

Op een paardenmarkt staan paarden maar een beperkt aantal uur. Je wilt niet dat een paard gaat liggen op de harde stenen (waarom zou een paard ook gaan liggen daar :? onbekende omgeving, andere paarden, mensen, niet echt lekker voor een paard om te gaan liggen).
Je wilt ze ook een beetje kort aangebonden hebben zodat ze niet kunnen bijten naar andere paarden (mensen/kindjes/hondjes). Ook niet dat ze gaan klauwen en met hun hoeven over het touw komen oid.

Schuilmogelijkheid? Dan zouden de paardenmarkten overdekt moeten zijn. Veel paarden in Nederland staan een paar uur per dag buiten in een weiland zonder schuilmogelijkheid.

Paard heeft zoveel dorst dat het de grond aflikt. Als ik die van mij ergens vast zet zonder afleiding/eten dan wordt het touwtje opgesabbelt, de grond wordt gelikt, paaltjes/touwen/hekwerken worden afgelikt etc.etc.etc..

Een groot gedeelte van de paardenmarktpaarden staat overigens niet eens te koop. Stalhouderijen en maneges krijgen vaak per paard een bedrag en komen dus met hun stal gewoon staan op de markt om zo even in een ochtendje wat zakcentjes binnen te halen. Doel van de paardenmarkt: meer paarden om te bekijken.

Als je iets wilt verbeteren aan de paardenmarkten dan is het inderdaad goed om de dieren van te voren te laten keuren door een dierenarts zodat er alleen gezonde dieren staan. Voor veulentjes een minimum leeftijd afspreken. Politie inderdaad erbij aanwezig laten zijn.

Er valt ook nog voor te kiezen om het hele systeem van paardenmarkten af te schaffen en toe te gaan naar veilingen. Paarden staan in boksen, als koper kun je de verkoper vragen om het paard uit de boks te halen om te bekijken. Tijdens de veiling kun je dan bieden.
In Ierland is ook nog een systeem waarbij jonge paarden een parcours over natuurlijke hindernissen afleggen en het publiek ondertussen kan bieden. Zoiets zou ook nog kunnen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:47

Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar doe het toch.

Paarden worden gekeurd voor de markt op gaan, staat gewoon dierenpolitie bij de aanvoerpunt. Dan krijgen ze een blauwe stip en mogen ze door.

Paarden op het filmpje zijn van mij, ja ze likken de grond. Ze zijn in de ochtend om 08.00 u op stal gezet en gepoetst om te laden en daar neer gezet om jawel iets over 09.00 u. We zijn mede door het slechte weer weer vertrokken om 11.30 ongeveer toen hebben we alles weer opgeladen. Ja ze hebben paar uurtjes zonder water en hooi gestaan, na hun markt ritje gaan ze direct weer de weide in, tot de volgende markt.

Het viel dit jaar bij iedereen mee, bijna geen lange hoeven en verre van mageren dieren. Wel een hoop onbespierde dieren, maar dat kan net zo goed jonge dieren zijn die niet in het werk staan. Niet altijd is alles hoe het lijkt.

En water en hooi, tja ze kunnen echt wel paar uurtjes zonder, menig wedstrijdruiter geven hun paard ook geen water op wedstrijd en worden ze na de wedstrijd weer de wagen op gezet.
In het wild moeten paarden flink wat kilometers eerst afleggen voordat ze wat kunnen drinken.
Het was niet boven de 20 graden dus dit was prima uit te houden voor ze.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:54

ik vind het altijd zo een opgeblazen onzinzieltjeswinnenkasspekkenoverderugvanonwetendemensen ding.

Alle jongetjes met een knieschaaf ook maar op de foto zetten want die zijn door pappa en mamma meegenomen naar zo een markt. NOG erger, pappa heeft geen biertje in zijn hand nou heeft die vast de hele dag niks te drinken gehad.

Er zijn waterpunten, die dieren krijgen te drinken. Dat ze niet de hele dag met hun bakkus boven een emmer water staan is net zo logisch als dat pappa niet de hele dag met een biertje in de hand staat.

Dat er dieren verwondingen hebben is ook niks vreemds, er is geen dier dat beter is in het zichzelf verwonden als een paard, dat weet iedere paardenbep en paarden met schaaf of bubswondjes zijn net zo normaal als jongetjes met geschaafde knietjes (alhoewel ik met betrekking tot de huidige generatie bankhangers niet mijn statement heel zwaar wil maken)

Oja, en een paard dat gaat liggen op een paardenmarkt is rijp voor de slager, want die moet dan wel zo ontzettend ziek zijn, maar dan had die vast niet een blauw hoefje gehad, denk ik.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:11

Ik lees dat een aantal mensen reageren op de dingen die in het artikel te zien zijn die allemaal niet kloppen. Alles wordt verdedigd met 'ja maar' bla bla.

Natuurlijk is het belangrijk om ook de andere kant te horen, maar ik vind het erg belangrijk dat er (steeds meer) mensen zijn die in ieder geval hun best doen voor de dieren te spreken. Soms is dat inderdaad een beetje overdreven.

De ezels zonder schuil mogelijkheid vind ik wel een kwade zaak net zoals zulke jonge veulens daar. Ik neem aan dat die niet per se samen verkocht worden.

Als de regels op zo een markt zo zijn dat alle paarden water moeten kunnen drinken, dan moet die regel worden nageleefd ook al is het niet zo nodig als hier nu beweert wordt.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:32

Citaat:
De dierenrechtenwebsite Animals Today heeft geen goed woord over voor de Voorschotense Paardenmarkt die afgelopen weekeinde werd gehouden

Flauwekul , zwaar overdreven reactie ; ik heb er rond gelopen en zo slecht was het echt niet.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:53

LilChar schreef:
Ik lees dat een aantal mensen reageren op de dingen die in het artikel te zien zijn die allemaal niet kloppen. Alles wordt verdedigd met 'ja maar' bla bla.

Natuurlijk is het belangrijk om ook de andere kant te horen, maar ik vind het erg belangrijk dat er (steeds meer) mensen zijn die in ieder geval hun best doen voor de dieren te spreken. Soms is dat inderdaad een beetje overdreven.

De ezels zonder schuil mogelijkheid vind ik wel een kwade zaak net zoals zulke jonge veulens daar. Ik neem aan dat die niet per se samen verkocht worden.

Als de regels op zo een markt zo zijn dat alle paarden water moeten kunnen drinken, dan moet die regel worden nageleefd ook al is het niet zo nodig als hier nu beweert wordt.

Ben ik het mee eens, maar het blijft gewoon een punt dat als je artikel 10 punten bevat waarvan er 5 niet waar zijn of niet over nagedacht zijn, dat die andere 5 dan ook echt niet meer serieus genomen worden. En daar mag zo'n website best wel op afgerekend worden. Als ze stellen dat paarden graag willen liggen op een paardenmarkt en dus aan een lang touw moeten staan, dan ga ik al met m'n ogen rollen.

Dierenwelzijn moet inderdaad in heel veel sectoren en op veel plaatsen verbeterd worden, maar ik wil dan wél dat dat aangepakt wordt door mensen die ook wat afweten van de dieren en situaties in kwestie. Want hoe kun je dierenwelzijn verbeteren als je niet weet wat dat inhoudt voor een bepaald type dier?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:00

danzzz schreef:
(alhoewel ik met betrekking tot de huidige generatie bankhangers niet mijn statement heel zwaar wil maken)

:+ :+ :+ :D :D :D :D :D hilarisch

en ja, eens de reacties dat alles echt overtrokken wordt. Alleen het bibberende ponytje had ik toch wel mee te doen -O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:32

Ik was niet op die markt dus ik weet het dan ook niet en ja, het is goed dat er organisaties bestaan die opkomen voor het welzijn van de dieren maar op 2 "klachten" wil ik wel even reageren.

Het water ....
wanneer ik met mijn pony op wedstrijd ga, sleur ik ieder keer een 25 tot 30 liter water mee. Wedstrijd gelopen en snikheet weer en rara, hoeveel liter water neem ik iedere keer weer terug mee? Inderdaad, evenveel als ik meehad!

Te kort gebonden zodat ze niet konden gaan liggen ...
Indien je die mogelijkheid wil geven moet het touw al behoorlijk lang zijn hoor, wat ik erg onveilig vind. Euh, aan de trailer of vrachtwagen bind ik zelf ook erg kort.
En gaan liggen? Kom nou, welk paard zou daar, onbekende plek, drukte, andere paarden, ... zich nou even op de straatstenen neer vleien?? :roll:

Dan denk ik maar weer: kennen die mensen wel wat van paarden?

cowboy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:51

Om 7 uur stond de eerste emmer water al klaar bij de eerst aangekomen ponys.

Dus dat er geen water was is pure onzin

Daarnaast was de dierenpolitie er al bij om alles in de gaten te houden voordat er überhaupt een pony of paard op de markt was.

Zeer behulpzame agente trouwens!

Jammer van het weer deze ochtend...maar het werd in de middag gelukkig wat beter.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:38

Paarden/dierenmarkten zijn niet meer van deze tijd.
Goedkoop volksvermaak over de ruggen van dieren.
Of de markt deze keer nu wel of niet door de beugel kon lijkt me niet ter zaken.
Sorry.
Mijn mening.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:54

RaafSmits schreef:
Paarden/dierenmarkten zijn niet meer van deze tijd.
Goedkoop volksvermaak over de ruggen van dieren.
Of de markt deze keer nu wel of niet door de beugel kon lijkt me niet ter zaken.
Sorry.
Mijn mening.

Dat ben ik ook wel met je eens, het is volksvermaak met de paarden als middel. Maar het is er nou eenmaal, en op een of andere manier denk ik ook dat het er nog een tijd zal zijn. Dan rest ons niks anders dan de condities waarop we het dier gebruiken zo vast te stellen dat dit voor het dier het beste is in de slechtste situatie.

Dat hebben we gedaan en meer dan dit kunnen we niet doen behalve lobbyen voor het afschaffen, maar dat lobbyen moet je dan wel eerlijk doen en geen situaties verzinnen die niet ter zake doend zijn om een vals sentiment te kweken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:18

Danzzz, ook dat ben ik het met je eens.

Alleen is dat het punt.

Aan beide zijde is er zo een groot grijs gebied.
Liefhebbers vinden het allemaal wel meevallen, tegenstanders leggen op elke slak zout.

Als beide partijen niet tot elkaar kunnen komen met oplossingen waar beide mee kunnen leven moet je er in mijn ogen gewoon mee kappen.

Circussen hebben ook láng gevochten voor hun wilde dieren in het circus omdat deze bij hun "familie "hoorden en het reizen en het staan op kleine stukjes grond nu eenmaal gewend waren.
En natuurlijk!! werden ze goed verzorgd..........de dieren zouden het circus alleen maar gaan missen.....

Parken als het Dolifinarium pleiten er voor hun dieren goed te verzorgen en mee te werken aan een optimale leefomgeving voor hun dieren......
Er wordt zelfs een hele educatie bijgehaald om het belang van zo een park aan te tonen.
Het is "zo leuk en leerzaam" voor de kids.
Toch wil je niet weten wat daar allemaal gebeurt, als er uiteindelijk dierenverzorgers en trainers uit de school klappen met ándere verhalen.
Overdrijven die?
Zijn dat geitenwollensokken types die alleen maar hysterisch doen om andere het stukje vermaak te ontnemen?

Wat ik me afvraag is of we onze ogen moeten sluiten of ons hoofd moeten afwenden van dit soort zaken uit eigenbelang?
Vinden WIJ het gewoon vertier en leuk, dús kan het geen kwaad en is het niet verkeerd?

Nu zijn de megastallen weer zo in het nieuws omdat daar méér dan 20.000 varkens levend zijn verbrand.
Toch ook alleen maar omdat de wij nu eenmaal graag een stukje vlees op ons bord hebben en ach, de dieren worden "goed "verzorgd, er zijn wetten en regels voor die stallen en de eigenaar kan niet onder zijn vergunningen en toezicht uit? dus "kan "het en is het oké?

Néé........het is niet oke.
En néé.....ik ben geen grote wereldverbeteraar die op een roze wolk zit en door een roze bril kijkt.
En ik blijf het zeggen, paarden / dierenmarkten zijn niet meer van deze tijd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:33

Wat gigantische overdreven artikel. Zoals al meerdere mensen zeggen.. Welk paard wil liggen op stenen... Kort aangebonden logisch anders hangen de voorbenen over het touw.

Jonge veulens tja als je de paarden moet verkopen.. Veel veulens moeten ook na keuringen ect.

Die schaafwondjes Is gewoon van het laden.

Die ezel staat er wel niet lekker bij op de foto.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 02-08-17 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:34

Gaan al die zeikerds weer los over die paardenmarkten....
Echt om van te huilen.
Laat die mensen toch lekker handelen man, voor zoverre het nog kan met al die wetten van nu.
Niet meer van deze tijd? Wat is nou wel van deze tijd? Overal mee te bemoeien en stennis te maken!
Man, hou toch op en ga anderen lekker pesten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:45

RaafSmits schreef:
Danzzz, ook dat ben ik het met je eens.

Alleen is dat het punt.

Aan beide zijde is er zo een groot grijs gebied.
Liefhebbers vinden het allemaal wel meevallen, tegenstanders leggen op elke slak zout.

Als beide partijen niet tot elkaar kunnen komen met oplossingen waar beide mee kunnen leven moet je er in mijn ogen gewoon mee kappen.

Circussen hebben ook láng gevochten voor hun wilde dieren in het circus omdat deze bij hun "familie "hoorden en het reizen en het staan op kleine stukjes grond nu eenmaal gewend waren.
En natuurlijk!! werden ze goed verzorgd..........de dieren zouden het circus alleen maar gaan missen.....

Parken als het Dolifinarium pleiten er voor hun dieren goed te verzorgen en mee te werken aan een optimale leefomgeving voor hun dieren......
Er wordt zelfs een hele educatie bijgehaald om het belang van zo een park aan te tonen.
Het is "zo leuk en leerzaam" voor de kids.
Toch wil je niet weten wat daar allemaal gebeurt, als er uiteindelijk dierenverzorgers en trainers uit de school klappen met ándere verhalen.
Overdrijven die?
Zijn dat geitenwollensokken types die alleen maar hysterisch doen om andere het stukje vermaak te ontnemen?

Wat ik me afvraag is of we onze ogen moeten sluiten of ons hoofd moeten afwenden van dit soort zaken uit eigenbelang?
Vinden WIJ het gewoon vertier en leuk, dús kan het geen kwaad en is het niet verkeerd?

Nu zijn de megastallen weer zo in het nieuws omdat daar méér dan 20.000 varkens levend zijn verbrand.
Toch ook alleen maar omdat de wij nu eenmaal graag een stukje vlees op ons bord hebben en ach, de dieren worden "goed "verzorgd, er zijn wetten en regels voor die stallen en de eigenaar kan niet onder zijn vergunningen en toezicht uit? dus "kan "het en is het oké?

Néé........het is niet oke.
En néé.....ik ben geen grote wereldverbeteraar die op een roze wolk zit en door een roze bril kijkt.
En ik blijf het zeggen, paarden / dierenmarkten zijn niet meer van deze tijd.

Heb je door hoe vaak je wij zegt? Wij zijn de mensen, en wat vaak zo vervelend is met de clubjes die dit soort dingen af willen schaffen, is dat deze clubjes dieren menselijke eigenschappen toekennen die ze simpelweg niet hebben. Alles wat je aandraagt is gebaseerd op menselijke emotie en heeft niks met het dierlijke emotie te maken. Zijn heel veel studies naar geweest. Een dier leeft in het hier en nu, niet in het verleden, niet in de toekomst. Een dier ondergaat iets, of doet dat niet, daar tussenin zit niks. Met alles dat een dier doet is het altijd de dood of de gladiolen. Onze gedomesticeerde dieren kiezen altijd voor de gladiolen, omdat de dood onvermijdelijk is als ze daarvoor kiezen. Soms gebeurt dat!

WIJ vinden dieren in circussen niks, WIJ vinden dierentuinen niks (daar wil ik nog wel een educatieve functie aan geven, waardoor ik vind dat een dierentuin best legitiem is) WIJ vinden van alles, maar zo een dier geeft daar helemaal niks om, dat accepteert het of niet. Net zoals varkens het echt geen ene reet uitmaakt of ze op de 5de verdieping staan of op de begane grond. WIJ vinden dat een raar idee, want bonaatje hoort eigenlijk op het gras buiten te wroeten.

En dat bedoel ik met vals sentiment ondanks dat IK vind dat alle volksvermaak met de inzet van dieren verboden zou moeten worden, maar dat is omdat IK menselijke emoties toeschrijf aan een dier omdat ik DENK dat die daar minder gelukkig is dan met zijn hoefjes in het gras, met zijn vriendjes, in een schuilstal voor het zonnetje. Eigenlijk net als ik op mijn werk.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:10

Danzzz,

Ik zeg "wij " in het algemeen.
Gewoon, omdat als je met mensen dieper op onderwerpen als deze in gaat ze heel goed weten wat het achterliggend drama van volksvermaak met dieren is.
Wat het drama achter de mega stallen is.
IK ben er zélf dus al heel lang klaar mee, terwijl ik mezelf ook nog regelmatig voor mijn kop kan slaan dat IK dit soort reacties op een forum als dit plaats.

Maar.....het blijft MIJ dus alleen verbazen hoe de denkwijze van mensen veranderd wanneer het eigen belang wordt aangetast. :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:31

Blijkbaar voel jij je aangesproken door mijn post, dat was niet de bedoeling, het is meer bedoeld om aan te geven hoe het collectief brein beïnvloed wordt door vals sentiment de wereld in te helpen. Met andere woorden hoe mensen beïnvloed worden door slimme reclamemakers zodat eyes on animals en dergelijke voet aan de grond krijgen en daarmee een cashflow creeeren ondertussen den mensch een fals feelgood momentje bezorgen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:07

Uiteraard komen de megastallen weer naar voren..
Gelukkig komt melk uit een fabriek enzo ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:07

danzzz schreef:
Blijkbaar voel jij je aangesproken door mijn post, dat was niet de bedoeling, het is meer bedoeld om aan te geven hoe het collectief brein beïnvloed wordt door vals sentiment de wereld in te helpen. Met andere woorden hoe mensen beïnvloed worden door slimme reclamemakers zodat eyes on animals en dergelijke voet aan de grond krijgen en daarmee een cashflow creeeren ondertussen den mensch een fals feelgood momentje bezorgen

Daarbij krijg ik soms bij sielughe paardjes bij de paardenmarkt- berichten het idee dat paarden tegenwoordig van suiker zijn...

Is een paardenmarkt te zielig, dan is een paard ook te zielig om op een veiling te verkopen, of überhaupt op te gaan zitten of voor een kar te zetten, om van wedstrijden en proefjes maar niet te spreken...

Wel horen markten naar klagers te luisteren, en goed naar het publiek toe te laten zien dat ze paarden wel gelegenheid geven te drinken, en dat paarden meestal niet (kunnen) gaan liggen heeft ook een reden... anders worden markten straks domweg verboden, en is er daarmee een kans minder om toezicht te houden op hoe paarden verhandeld (en behandeld) worden.

Misschien zijn hekjes om paarden heen op de markt ook een idee, scheelt ook weer ongelukjes met domme mensen die achter een paard gaan staan terwijl het dier geïrriteerd naar een vlieg mept.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:08

Ik woon in Voorschoten en de paardenmarkt valt bij ons best mee.
De paarden staan er maar een paar uur, de meeste zijn privé en niet te koop.
De lokale manege staat er ter promotie, en z'n honderd shetlanders...

Als die mensen zo tegen paardenmarkten zijn moet je niet gaan, elk paard wordt gekeurd door een veearts. Er is water en de paarden krijgen vaak allerlei lekkers van de bezoekers...
(als eigenaar zou ik daar persoonlijk niet blij van worden maar anyway... je kiest er zelf voor om je paard te brengen)

Kortom gewoon gezelligheid, niks aantrekken van de zeurende geitenwollen sokken!!

Ga lekker actievoeren tegen de bio industrie of zo....