Overige
Ilana (23) wordt door een meisje gefilmd als ze op een brancard wordt afgevoerd. Vreselijk vindt ze dat. Aan het filmende meisje schrijft ze in een blog: "Ik hoop dat dit je bereikt en je zo vriendelijk wilt zijn mij te verwijderen uit je mobiel om het nooit meer terug te zien."
Ilana is een echt 'paardenmeisje' als in 2014 haar hele leven verandert. Tijdens een stage in Duitsland wil ze een paard uit een vrachtwagen halen. Maar het gaat mis.
Op de hoge laadklep van de vrachtwagen duwt het paard Ilana van de klep af. Ze valt met haar hoofd op de grond. "Ik kan zelf niets herinneren van dat moment", vertelt Ilana aan RTL Nieuws. "Later hoorde ik dat het paard daarna ook viel en bovenop mij terechtkwam."
Ze houdt hersenletsel over aan de val. Een jaar lang wordt ze elke dag naar Groningen gereden om te revalideren. "Ik kan niet tegen onverwachte dingen en tegen druk. Ik heb mijn hele dagindeling moeten veranderen." Haar studie en de droom om met paarden te werken moet ze opgeven.
Pijnlijke herinneringen
Zo af en toe bezoekt Ilana nog een paardenevenement. Zoals afgelopen dinsdag in Norg (Drenthe). Daar werd ze pijnlijk herinnerd aan haar ongeluk. "Ik zie voor mijn neus hoe de ruiter van de kar achter zijn paard valt. In een flits zie ik voorbijgaan hoe ik drie jaar geleden mijn hele leven kwijt ben geraakt."
Door die herinneringen begint ze te hyperventileren. "Ik kon niet meer opstaan, al mijn spieren verkrampten. Ik begon hevig te trillen." Liggend op een brancard ziet ze hoe ze door een meisje wordt gefilmd. Een actie die enorm veel impact heeft op Ilana. "Ze beseft niet wat voor pijn het doet dat ze mijn privacy zo erg schaadt. Ik wilde haar vragen om te stoppen, maar ik kon niet praten."
Ze schrijft er een blog over waarin ze het meisje rechtstreeks aanspreekt. "Ik hoop dat dit je bereikt en je zo vriendelijk wilt zijn mij te verwijderen uit je mobiel om het nooit meer terug te zien."
Starende mensen
Terwijl ze hevig trillend op de brancard ligt, kan ze alle reacties in het publiek zien en horen.
"Ik heb honderden blikken van starende mensen op mijn netvlies staan. De één die vol afschuw kijkt, een ander vol medelijden, maar de meesten vooral erg nieuwsgierig. Welke blik dan ook, ze doen mij allemaal pijn. Het idee dat dit op film staat en nog meer mensen het gaan zien, doet mij zoveel pijn."
Door haar verhaal te doen hoopt Ilana dat mensen zich realiseren wat zo'n filmpje met iemand doet. Haar blog wordt massaal gedeeld op Facebook. "Ik ben onder de indruk van alle reacties. Ontzettend lief, positief en steunend."
Van het filmende meisje hoorde ze nog niets. "Als ze dit leest hoop ik dat ze het verwijdert, zodat niemand mij meer ziet liggen. Ik zou het ook wel fijn vinden als ze een berichtje stuurt met de mededeling dat ze het verwijderd heeft. Maar ik snap ook wel dat een berichtje sturen misschien eng is voor haar."