Politie onderzoekt dood van twee paarden na eten van taxus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Politie onderzoekt dood van twee paarden na eten van taxus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 14:59

rtv oost / 112 twente
Overige
Ingezonden door bokker Chasey

Afgelopen woensdag kreeg de politie een melding, dat er twee paarden dood in een weiland lagen aan de Enterstraat in Rijssen.

Daar aangekomen bleken twee van de vijf aanwezige dieren overleden. Nadat de eigenaar de overige dieren naar een andere plaats heeft overgebracht, heeft hij bij een veearts onderzoek laten doen naar de doodsoorzaak van het tweetal.

Dit onderzoek heeft uitgewezen, dat de paarden taxus hebben gegeten. Taxus is een veelvoorkomende plant, die met name voor hagen wordt gebruikt. Taxus is daarnaast giftig voor paarden.

In de omgeving van het weiland is geen taxus aanwezig, dus de takjes moeten zijn gevoerd aan de paarden. Volgens de politie hoeft er geen opzet in het spel te zijn, maar wil dat wel duidelijk hebben.
Er stonden vijf paarden in het weiland. De overige drie dieren lijken nergens last van te hebben.

Elisa2

Re: Politie onderzoekt dood van twee paarden na eten van taxus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:37

Oef het zou je paard maar zijn waaraan die takjes gevoerd worden..vreselijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:41

een vriendin van me is zo enkele jaren terug haar beide paarden in 1 keer verloren.

de buurman snoeide zijn haag en maakte een hoopje snoei-afval naast de weide.
onder de stroomdraad door konden ze blijkbaar bij de takjes en hebben er gegeten.
het ene paard vond ze dood,het andere is gestorven in haar armen....

was daar zeker geen kwaad opzet,maar zo ben je wel ff je paarden kwijt....
vreselijk!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:44

Ik denk soms ook als ik paarden in een wei aan de kant van de weg zie staan, "Wat als een onwetend kind even wat takjes van één of andere plant of andere giftige dingen komt voeren?". Je hebt nu eenmaal allesvreters die alles opeten wat voor hun neus wordt gehouden. Het moet je paard maar zijn idd... Sterkte aan de eigenaars!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:01

Wij hebben Taxus naast de wei staan. Hek is er een meter of 2,3 van af en worteldoek er voor. Met snoeien goed oppassen (is van de buren) :n

Een blaadje kan al genoeg zijn. Stomme plantjes..

Sterkte aan de eigenaren.

tadero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:11

Dit is vlakbij gebeurd... erg triest.. Sterkte voor de eigenaren inderdaad..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:28

He bah, hier rij ik best vaak langs.
Het is bijna vakantietijd en paardje lust wel wat lekkers. Een onwetende fout is zo gemaakt met fatale gevolgen :(

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:50

%) oh jee heb hier ook ervaringen mee , krijg nu al de bibbers na het lezen arm dier en zijn eigenaar!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:02

KittyDylan schreef:
Een blaadje kan al genoeg zijn. Stomme plantjes..

Kun je dit onderbouwen? Ik weet dat een paard er niet heel veel van nodig heeft, maar dit lijkt mij overdreven.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:09

Is wat mij geleerd is... :)

Ik zou het beter maar niet proberen voor de zekerheid hoor. :7

Edit: Grapje, bedoelde dat een takje al genoeg kan zijn... Mijn fout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:38

...en dat terwijl je taxusafval kunt inleveren, zodat het gebruikt wordt voor kankerremmende medicijnen. https://taxustaxi.nl/

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:15

Verschrikkelijk.. :(
Mijn pony staat ook langs de weg en ben hier altijd zo bang voor! Daarom ook al bordjes opgehangen met een soort "rijmpjes" dat ze niet gevoerd mag worden, maar helaas staan mensen naast het bordje alsnog rustig te voeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:18

Verschrikkelijk... Wat een nachtmerrie voor de eigenaar...

Ik vraag me alleen af wat het filmpje nu voor een toegevoegde waarde heeft :?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:28

Dan weten mensen waar het is, ivbm ooggetuigen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:35

minikatje schreef:
Dan weten mensen waar het is, ivbm ooggetuigen :)

:)* Dat is inderdaad een hele goede, nooit aan gedacht..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:37

Ik ben daar woensdag middag Rond 12:20 langs gereden en alle paarden stonden gewoon overeind.
Een school verderop hield een obstakelrun voor basisscholen, misschien hebben kinderen de takjes ergens geplukt en dachten ze later de paardjes te voeren?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:29

tengeltje11 schreef:
een vriendin van me is zo enkele jaren terug haar beide paarden in 1 keer verloren.

de buurman snoeide zijn haag en maakte een hoopje snoei-afval naast de weide.
onder de stroomdraad door konden ze blijkbaar bij de takjes en hebben er gegeten.
het ene paard vond ze dood,het andere is gestorven in haar armen....

was daar zeker geen kwaad opzet,maar zo ben je wel ff je paarden kwijt....
vreselijk!

Wij hebben net hetzelfde meegemaakt. Buurman had zijn haag gesnoeid en het snoei-afval liet opgeruimd. Triest om zo je paard te verliezen. |(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:44

met dank aan dat volk dat te beroerd is om hun snoei afval correct af te voeren, omdat ze de kosten daarvoor niet willen -:(-
Nu zit iemand anders met 2 dode paarden. Triest om zo je paard te moeten verliezen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:03

xxCYNNxx schreef:
met dank aan dat volk dat te beroerd is om hun snoei afval correct af te voeren, omdat ze de kosten daarvoor niet willen -:(-
Nu zit iemand anders met 2 dode paarden. Triest om zo je paard te moeten verliezen

dat hoeft helemaal niet zo te zijn. waarschijnlijk niet, want dan had er vast nog wat gelegen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:13

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:21

pillow schreef:
xxCYNNxx schreef:

dat hoeft helemaal niet zo te zijn. waarschijnlijk niet, want dan had er vast nog wat gelegen

Er staat geen taxus in de omgeving van de wei, met andere woorden; het is er heen gebracht.
Als kleine kinderen de paarden hadden gevoerd hadden ze wel plukken gras geplukt wat bij het hek groeit bv....die nemen niet allemaal takken taxus mee als dat niet direct aan het weiland staat.
Dus dan blijven al snel de opties 'opzet' en 'illegaal snoeiafval dumpen' over. Nu zou optie 1 helemaal verschrikkelijk zijn, bovendien is de kans groter dan er helemaal geen kwade opzet was, dus vandaar dat ik voor optie 2 ga; snoei afval...diegene heeft misschien wel gedacht de paarden een lekkernij te geven, niet wetende dat het spul giftig is voor paarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 06:41

Even wat snoeiafval dumpen...vreten die paarden wel op.
Het zal je gebeuren zeg :n
Hoeveel moet je wel niet voeren wil het dodelijk zijn? Toch niet al van 1 takje!?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 06:48

Popstra schreef:
Hoeveel moet je wel niet voeren wil het dodelijk zijn? Toch niet al van 1 takje!?

Dit vond ik als ik wat op Google zocht. En hier staat ook 1 takje. -O-

Taxus
taxus..Deze sierstruik of -haag wordt veel gezien in tuinen en parken en is heel giftig voor zowel mens als dier. De Taxus Baccata (Venijnboom) kan heel groot worden daardoor en meer op een boom dan op een struik lijken. De gifstof taxine is in de hele struik aanwezig, waardoor alle delen van de taxus giftig zijn voor paarden. Taxine is een cardiotoxische stof (giftig voor het hart) en heeft een verlammende werking op het hart. Na inname krijgt het hart moeite met het rondpompen van het bloed. De hartslag gaat snel omlaag en het paard komt door het gebrek aan zuurstof in ademnood. Door de hartverlamming en het zuurstofgebrek kan de dood in extreme gevallen al binnen vijftien minuten volgen. Voor een paard kan een enkel takje taxus al dodelijk zijn.

Als het paard van de taxus heeft gegeten is verloopt de vergiftiging meestal te snel om nog in te kunnen grijpen. Probeer terwijl er op de dierenarts gewacht wordt stress bij het paard zo veel mogelijk te vermijden.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... -struiken/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:16

Popstra schreef:

Zoals je in de link boven je bericht terug kunt lezen is er geen snoeiafval gedumpt, maar zijn ze waarschijnlijk uit de hand gevoerd. Daarom hebben de andere drie paarden het overleefd.

En ja, taxus is voor paarden in heel kleine hoeveelheden al dodelijk.