Welzijn

Foto door Bert Knot
'Laat jonge medewerkers van maneges op de Zuidlaardermarkt de paarden actief emmers met water aanbieden.' Dit voorstel deed GroenLinks dinsdag tijdens een evaluatie van de markt door de raad van Tynaarlo.
De raadsleden René Spekschate en Jan van Heukelum van de VVD konden hun afkeer nauwelijks verbergen van het plan dat Renate Zuiker van GroenLinks ter sprake bracht. "Mijn paarden krijgen geen water van vreemden en al helemaal niet op de Zuidlaardermarkt", liet Spekschate weten. "Je weet maar nooit wie er daar rondloopt."
"Je kunt het water naar het paard brengen", parafraseerde Van Heukelum een gezegde, "maar je kunt er niet voor gaan staan en zeggen: drink!"
Volgens Zuiker krijgen vooral paarden die voor de slacht worden verhandeld, op de Zuidlaardermarkt dikwijls te weinig water. Ze wees er op dat dierenbeschermers daar vaak op wijzen. "De eigenaren zijn dan wel verantwoordelijk, maar de gemeente is gastheer. Die moet zorgen dat paarden genoeg te drinken krijgen."
Dierenartsen en de Voedsel- en Warenautoriteit vinden dat er niks mis is met de catering van de paarden, verklaarde burgemeester Marcel Thijsen in een reactie. Daarom is er volgens hem geen noodzaak om de paarden van een natje en een droogje te voorzien.
De gemeenteraad toonde zich verder tevreden over alle verbeteringen op het gebied van dierenwelzijn die sinds 2015 zijn doorgevoerd. Sinds afgelopen jaar is de markt op een nieuwe locatie, die verder van de kermis af ligt. Volgend jaar blijft deze locatie, maar die wordt wel groter omdat er bij de vorige Zuidlaardermarkt onveilige situaties dreigden te ontstaan. Paarden en mensen verkeerden te dicht op elkaar.
Gerelateerde berichten:
[VN] Meer ruimte voor paarden tijdens Zuidlaardermarkt
[VN] Zuidlaarder paardenmarkt verhuist
.
Er wordt 'getrut' tot en met die dieren. Als ze dan niet door de bezichtiging komen, gaan velen aan een markthalster of halsband en wordt er totaal niet meer naar omgekeken, totdat ze eind van de dag met een handelaar mee gaan
Ik ga er in het ieder geval niet meer heen, want ik kan daar echt niet tegen
Spaansepony schrijft dat haar paarden geen eten en drinken krijgen op de markt omdat: