Dierenarts uit Rolde krijgt voorwaardelijke boete

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dierenarts uit Rolde krijgt voorwaardelijke boete

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 20:23

rtv drenthe / dagblad van het noorden
Overige
Ingezonden door bokker Mariska_28

Een dierenarts uit Rolde heeft een voorwaardelijke boete van duizend euro gekregen, omdat hij zakken en flacons antibiotica aan een paardenhandelaar in Vries afleverde. De handelaar diende de antibiotica zelf toe, terwijl dat alleen door een dierenarts mag gebeuren, na onderzoek van de dieren.

De handelaar verkocht slachtpaarden die ook voor menselijke consumptie werden gebruikt. Het is onduidelijk of de volksgezondheid risico heeft gelopen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit deed onderzoek bij de paardenhandelaar en trof in Vries zes kiloverpakkingen aan waar antibiotica in had gezeten en een aantal flacons. Op het bedrijf in Vries stonden 17 paarden. In de paspoorten van 14 dieren stond dat ze niet meer geschikt waren voor menselijke consumptie maar in drie paspoorten stond die vermelding niet. Die konden geslacht worden voor menselijke consumptie. De paarden waren geïmporteerd uit Ierland.

Het Tuchtcollege in Den Haag besloot dat de man een voorwaardelijke boete kreeg, omdat hij eerder al een bestuurlijke schikking van 10.000 euro betaalde.

Het Tuchtcollege tilt zwaar aan de zaak omdat het gebruik van antibiotica tot resistentie kan leiden. De overheid heeft daarom het gebruik van antibiotica in de veehouderij onder streng toezicht gesteld. Dierenartsen moeten daaraan meewerken.

De dierenarts kan in hoger beroep gaan tegen de voorwaardelijke boete.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:35

hihi, vooral vlees blijven eten!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:41

salome schreef:

Oh ja hoor, met alle liefde!

Zelfs veulenvlees heb ik hier liggen. Heerlijk.

Martje80

Re: Dierenarts uit Rolde krijgt voorwaardelijke boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:56

Ben benieuwd welke dierenarts het is..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:56

karev schreef:

Kan er denk ik maar één zijn. Meer ken ik er niet in Rolde.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:58

salome schreef:

Heerlijk! nomnomnom

wat een onzin reden dit.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:01

salome schreef:

ja hoor:-).

Het gaat ook niet alleen om het vlees eten, immers als je het goed verhit gaan de bacteriën dood.

Wat wel een issue is is dat bacteriën genen met elkaar kunnen uitwisselen en zo resistentie kunnen verspreiden. En mocht er ooit een infectie ontstaan en hij is niet te behandelen..dan ga je er dus gewoon dood aan he...........

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:19

O dus als hinnik een keer een AB tje heeft gehad mag je m niet meer op eten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:28

Wachttijd is vaak 28 dagen. Het is niet de bedoeling om een dier met AB gezond te laten lijken en voor menselijke consumptie (brengt meeste op) te laten slachten voordat die sterft aan de ziekte die met AB onderdrukt wordt. Daarom o.a. mag iets als AB niet zonder melding in het paspoort en door een DA gegeven worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:30

Mariska_28 schreef:
karev schreef:

Kan er denk ik maar één zijn. Meer ken ik er niet in Rolde.

Volgens mij is er ook maar één. Maar wie is die handelaar in Vries?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:37

Ik ken geen dierenarts in rolde? Alleen kliniek uit schoonloo of dierenartsen uit deurze met kliniek in Assen. Maar die bedoelen ze denk ik niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:38

Onzin...het gros van ons voedsel zit meer gif op en in dan het beetje ab wat achterblijft in een stukje paardenvlees.Is die boete nu om resistentie tegen te gaan of om de consument te beschermen?Dat zijn twee heel verschillende redenen

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:41

Jotoma schreef:
Ik ken geen dierenarts in rolde? Alleen kliniek uit schoonloo of dierenartsen uit deurze met kliniek in Assen. Maar die bedoelen ze denk ik niet?

Als ik op veearts Rolde google kom ik wel ergens

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:07

Dan zie ik alleen een praktijk voor gezelschapsdieren met drie vrouwelijke artsen. En in de OP staat dat het gaat om een man.
Nou is een van de da's daar wel getrouwd met een da van de kliniek uit schoonloo. Maar mogelijk is dat te ver gezocht.

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:24

Hmm dit kan best gevolgen hebben. Als ik een ziek paard heb bel ik de va, die komt en spuit ab en dan krijg ik voor de andere dagen ab omdat ik zelf kan injecteren. Iedere dag ab spuiten door de veearts is echt een heel duur geintje

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:55

Goed zo! Aanpakken die lui.

Boef2016 schreef:
Hmm dit kan best gevolgen hebben. Als ik een ziek paard heb bel ik de va, die komt en spuit ab en dan krijg ik voor de andere dagen ab omdat ik zelf kan injecteren. Iedere dag ab spuiten door de veearts is echt een heel duur geintje

Dat zijn geen kilo's die je dan op voorraad hebt liggen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:03

Ik vind dat ze er beide zeer makkelijk vanaf komen. Ik vind dierenarts schorsen en paarden handelaar vergunning intrekken in handelen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:38

Ufurio4e schreef:
Ik vind dierenarts schorsen en paarden handelaar vergunning intrekken in handelen.

Sinds wanneer is er een vergunning nodig om in paarden te handelen?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:47

Boef2016 schreef:

Dat mag ook gewoon; een dierenarts moet het paard beoordeeld hebben voor hij AB mag toedienen. Daarna mag jij het als eigenaar ook best geven, maar op beslissing/bevel/goedkeuring van de DA.

Deze handelaar ging op eigen houtje beslissen dat het paard AB kreeg; dat mag niet. Net als het binnen de wachttijd laten slachten van deze paarden, mag ook niet.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:11

geerke schreef:
Onzin...het gros van ons voedsel zit meer gif op en in dan het beetje ab wat achterblijft in een stukje paardenvlees.Is die boete nu om resistentie tegen te gaan of om de consument te beschermen?Dat zijn twee heel verschillende redenen

De dierenarts krijgt die boete omdat hij zomaar antibiotica geeft aan iemand die niet bevoegd is om dat te geven aan dieren. Alleen een dierenarts mag die medicatie geven, pas nadat hij het dier beoordeeld heeft en antibiotica noodzakelijk acht.

Er zijn in het verleden al vaker dit soort zaken geweest bij het tuchtcollege. Vooral met veehouders en vogelopvangen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:13

Sodera schreef:
Boef2016 schreef:

Dat mag ook gewoon; een dierenarts moet het paard beoordeeld hebben voor hij AB mag toedienen. Daarna mag jij het als eigenaar ook best geven, maar op beslissing/bevel/goedkeuring van de DA.

Deze handelaar ging op eigen houtje beslissen dat het paard AB kreeg; dat mag niet. Net als het binnen de wachttijd laten slachten van deze paarden, mag ook niet.

Of de handelaar op eigen houtje ging beslissen weet ik nog zo net niet, de 2 zijn vaak samen op pad om paarden te kopen, ( ten minste ik DENK te weten om wie het gaat)dus wie zegt dat hij het dan niet op advies geeft van de da.
De da koopt de goede paarden, de handelaar heeft over het algemeen idd wrak vee, maar ze gaan eerst kijken of het wel daadwerkelijk een slachtpaard is, gebeurt vaak genoeg dat paard voor eigenaar is afgeschreven omdat het te lang gaat duren eer ze weer met het paard op pad kunnen.

En ja als je dan continu 20 paarden hebt staan, ben je wel aardig wat antibiotica nodig, vooral als er veel verloop in zit.
En wie zegt dat de paarden die antibiotica krijgen, ook daadwerkelijk binnen 3 week (de wachttijd) geslacht worden.
Want de paarden die er staan, zijn immers nog niet geslacht?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:18

geerke schreef:

ik denk geen van beiden als hoofdreden.
Voedselveiligheid is vaak de naam die gegeven wordt voor het beschermen van belangen voor de vlees export. kilo,s AB voor 3 paarden dat is grootschalige fraude :(:) .

Als het gevonden wordt in consumenten vlees zoals de verontreiniging van Nederlands kalfsvlees in de US zijn er echt problemen. geld is vaak de hoofdreden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:19

idd,ik vind het ook vlug conclusies getrokken en denk eigenlijk dat het op veel plaatsen gewoon gebeurd hoor(aka handelaars,manege's,grotere fokkerijen,....).
men heeft standaard AB staan,is er iets,wordt de DA opgebeld en op basis van wat de eigenaar omschrijft,kan de DA vlug opmaken of AB kan helpen/nodig is,zoja,kan de eigenaar die zelf geven.
zo hoeft de da ook niet altijd te gaan,scheelt een hoop geld.

bij bv runderen,varkens,.... is zoiets heel gewoon en bij paarden wordt het uitvergroot als een groot misdrijf?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:21

Jotoma schreef:

Iedereen weet toch wel om wie het gaat :+
Uit Rolde kan ook gelezen worden als dat da in Rolde woont.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:22

Ik denk juist bij runderen en varkens het veel minder gewoon is. Daar wordt veel meer gecontroleerd.
Wat is er nu aan regels bij het bedrijfsmatig houden van paarden?

Dat deze dieren zijn geslacht terwijl de wachttermijn nog niet voorbij is helemaal niet bewezen, tenminste zo lees ik het artikel.
Dus gevaar voor de volksgezondheid is echt niet zeker.