Krack C vanochtend overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Krack C vanochtend overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 13:04

*kwpn
In Memoriam

Afbeelding
Anky van Grunsven en Krack C Foto door Sjoert http://www.sjoert.com

Vanochtend is op Stoeterij van Uytert de hengst Krack C overleden. De zoon van Flemmingh die een imponerende sport- en fokcarrière achter de rug heeft werd 25 jaar.

Joop van Uytert vertelt: “Krack C was tot op de dag van vandaag nog in hele goede gezondheid. Hij was natuurlijk wel oud en we lieten hem niet meer dekken maar hij ging nog dagelijks naar buiten en was fris. Afgelopen weekend lieten we hem nog zien aan een groep van JongKWPN. Die hebben hem ook nog kunnen bekijken. Vanochtend mocht hij weer in het zonnetje in de wei. Daar liet hij plotseling het leven. Hij overleed tussen de merries in, dat was eigenlijk wel heel mooi.”

Krack was vanaf jonge leeftijd een opvallende verschijning. Hij begon onder het zadel van Nick Wagman die met de hengst goed presteerde in de hengstencompetitie en de Pavo Cup. Later nam Anky van Grunsven de teugels van de, door Stoeterij het Centrum gefokte, bruine over. Onder haar kwam de charme van de Flemmingh-zoon ten volle uiting. Hoogtepunt van hun carrière waren de Wereldruiterspelen in Jerez de la Frontera waar zij als beste Nederlandse combinatie eindigden op de achtste plaats.

Krack C kreeg in totaal 10 zonen goedgekeurd bij het KWPN, daaronder ook de nu al legendarische hengst Vivaldi en de sterk verervende United. Nog eens 13 kleinzonen van Krack C staan op de lijst van goedgekeurde KWPN-hengsten. Joop: “We zijn enorm trots op de fokkerij van Krack C. Hij en Gribaldi waren eigenlijk de hengsten waarmee onze stoeterij is gestart, en ze hebben allebei zo veel invloed gehad. Het zijn echt twee wereldwijde verervers. Vivaldi natuurlijk en ook United en zijn zoon Bordeaux zijn enorm invloedrijk. En niet alleen Krack’s zonen doen van zich spreken maar ook uit Krack C-moeders is al heel veel goeds gekomen. Denk maar aan Buriël van Juliette Ramel, dat is ook een geweldig paard en de KWPN-hengst Apache komt uit een Krack-moeder. Krack was een geweldig sportpaard en nadat hij op zestienjarige leeftijd bij ons terugkwam op het station heeft hij nog acht fantastische jaren gehad. Hij heeft een topleven gehad.”

Van Krack C is nog diepvriessperma beschikbaar.

NinaCharlie

Re: Krack C vanochtend overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:10

Dat is schrikken, zo'n grote naam die plots verdwijnt. Wat erg!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:11

Zo daar is toch wel een KWPN ikoon van ons weg gevallen.

Ik kan me de discussies over zijn bewegingsmechanisme nog helder voor de geest halen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:17

Jeetje, toch nog onverwachts.
Jammer!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:20

Heel sneu, ook de vader van mijn paard. Maar wel fijn om te lezen dat hij op een fijne manier, zonder pijntjes, heen is gegaan...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:37

Zo dan, dat is onverwachts! Gelukkig is hij 'fijn' heengegaan zonder pijn

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:42

Zelfs als "leek" in de fokkerij schrik ik hiervan...je weet dat het ooit gaat komen, maar het is inderdaad een grote naam die zomaar wegvalt!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:43

Een plotselinge dood sluit natuurlijk niet uit dat iets pijnvrij is geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:51

Tjonge....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:57

Zo dat is ff een grote naam die weg valt....mooie leeftijd en mooi voor hem dat hij lekker tussen zn eigen harem stond. Als hengst kan je bijna niet beter wensen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:04

Als het dan moet gebeuren..en er vanuit gaande dat het pijnloos was, dan zou je er toch voor tekenen op deze manier. Rustig met zn merries in de wei.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:07

Heb inderdaad ook niet zoveel met de KWPN fokkerij maar als je deze naam leest schrik je toch wel.. Gelukkig heeft die er waarschijnlijk zelf weinig van gemerkt en een mooie leeftijd behaald :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:26

Grote betekenis gehad en nog voor de fokkerij. Mooie en lieve hengst. Zo'n dood daar teken je voor, zonder lijdensweg en twijfels of je hem nu wel of niet zal laten inslapen. Misschien nog wat te vroeg maar het was denk ik wel goed zo voor Krackie.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:27

Op de wei in het zonnetje tussen de merries.....
Rust zacht

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:30

Zo midden op de weide tussen soortgenoten dood neervallen op bejaarde leeftijd, je schrikt maar tegelijkertijd denk ik dat veel eigenaren hier voor zouden tekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:31

esje01 schreef:
Op de wei in het zonnetje tussen de merries.....
Rust zacht

Een dood die ik iedereen gun. :j Rustig, zonder lijden en op je favoriete plek... Gewoon opeens weg. Ik denk dat het verdriet op zo'n manier ook een stuk minder is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:33

Sterkte voor iedereen die hem moet missen. Hij zal niet letterlijk tussen de merries in gestaan hebben neem ik aan, maar wel met zicht op? In ieder geval een paard dat gemist gaat worden, hopelijk was het einde snel en pijnloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:01

Krack, rust zacht jongen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:06

Mooie leeftijd, mooi gegaan zo..maar inderdaad een icoon die heen is gegaan. Geweldige hengst vond ik het!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:18

wat ik me afvraag, waarom is krack c nooit preferent geworden, want hij had een heel grote naam in zowel de sport als fokkerij idd

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:23

Zo dat is even schrikken. Een invloedrijke hengst is niet meer. Hij heeft veel voor de dressuurfokkerij betekend.

Hij is wel mooi overleden. Zo plotseling lekker in de wei. Eigenlijk hoop ik dat mijn paard ook zo gaat .... ooit.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:27

Ketaki schreef:
wat ik me afvraag, waarom is krack c nooit preferent geworden, want hij had een heel grote naam in zowel de sport als fokkerij idd

Dat zal nu wel gebeuren denk ik .......en terecht!

Fijne hengst was het met een top karakter

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:43

Angela schreef:
Sterkte voor iedereen die hem moet missen. Hij zal niet letterlijk tussen de merries in gestaan hebben neem ik aan, maar wel met zicht op? In ieder geval een paard dat gemist gaat worden, hopelijk was het einde snel en pijnloos.

Ik denk er inderdaad niet tussen. Of tussen onvruchtbare merries of drachtige merries, aangezien hij niet meer dekte (volgens de tekst)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:44

Denk ook niet dat ze zo'n dure hengst tussen de merries zetten. Ik zou het risico in ieder geval niet willen nemen. Dus ik neem aan dat hij gewoon uitzicht had.

Jammer, maar wat een mooie dood! Ik zou ervoor tekenen. Of mijn pony dan. Als hij kon tekenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:46

Ketaki schreef:

Dat heeft met zijn dressuurindex te maken. Die moet boven een bepaald aantal punten zitten.
Ik weet niet hoe hoog hij dit jaar staat. Maar dan zou hij eerst denk ik postuum Keur verklaard worden.