Mei, verkeersveiligheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

QuintaenJojo

Mei, verkeersveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 19:21

*Bokt.nl / knhs.nl / anwb.nl
Overige

Het rij-seizoen is begonnen en zo ook het buiten rijden. Een aantal ruiters en menners zullen
de luxe hebben om direct uit te rijden in een natuurgebied, maar de meesten zullen dat doen via de openbare wegen. Weet dan goed wat je rechten en plichten zijn.
Afbeelding

Als ruiter of menner ben je in het verkeer een bestuurder. Voor jou gelden dezelfde regels als voor automobilisten. Op voetpaden, fietspaden en wandelpaden mag je niet komen. Dit geldt niet alleen als je op je paard of je wagen zit, maar ook als je een paard aan de hand leidt, val je onder de bestuurders. Dit laatste is wel bijzonder, want lopend met een paard aan de hand zul je er niet snel voor kiezen om tussen de auto's op de weg te lopen, maar daar hoor je dus wel.

In de verkeerswet staat wel een aparte vermelding voor ruiters: Op het ruiterpad indien aanwezig. Anders in de berm of geheel rechts op de weg. Rijdt achter elkaar, niet naast elkaar.

Uit een onderzoek uit 2016 van de KNHS en de ANWB blijkt ruim 85% van de ruiters en menners in de laatste 2 jaar in een onveilige verkeerssituatie te zijn geweest. De enquête
samengevat:
• Alle provincies deden mee, Gelderland, Noord-Brabant en Noord- en Zuid-Holland waren het best vertegenwoordigd.
• Het merendeel rijdt in een landelijke omgeving gevolgd door een dorpse omgeving.
• Een grote meerderheid rijdt/ment met een eigen paard (ruiter 77.6%, menner 96.0% )
• Meer dan twee derde heeft in de afgelopen 2 jaar te maken gehad met een onveilige situatie, 25% zelfs meer dan 10 x.
• Paardensporters zijn van mening dat personenauto’s de meeste onveilige situaties veroorzaken, strak gevolgd door de nr. 2, mountainbikers/wielrenners. Crossmotoren belandden op een derde plaats, gevolgd door landbouwverkeer.
• 85% van de ruiters/menners zijn ervan overtuigd dat andere weggebruikers niet weten hoe ze zich moeten gedragen als ze een paard tegen komen. Ongeduld en stress zijn ook oorzaken van het gevaarlijke gedrag.
• Ongeveer 85% geeft aan met minder plezier te rijden op de openbare weg, omdat ze te maken hebben gehad met onveilige situaties.
• Bij de ruiters zegt 30% minder buiten te rijden omdat ze via de openbare weg moeten. Bij de menners is dit 15%, het lijkt of menners er minder gevoelig voor zijn, maar dat heeft wellicht te maken met minder alternatieven.
• Ruiters geven hun gevoel van veiligheid op de openbare weg een 5,6 en de menners geven het een 6.3 .

Op basis van de uitslag van de enquête is de KNHS in augustus 2016 van start gegaan met de
campagne Veilig Verkeer. Deze campagne wordt door de ANWB ondersteund. Met de
campagne wordt er aandacht gevraagd voor de omgang met paarden op de openbare weg. Er is veel onwetendheid bij weggebruikers zonder paarden over het gedrag van paarden wat soms tot gevaarlijke situaties kan leiden. De KNHS en ANWB kwamen met tips:
• Passeer paarden rustig en extra ruim, stop indien nodig. Paarden
kunnen schrikken en springen soms zomaar opzij.
• Als je een paard voorbij bent, rijd dan rustig weg. Paarden zijn
vluchtdieren en kunnen schrikken van onverwachte geluiden of bewegingen.
• Doorkruis nooit onnodig een groep paarden. Paarden zijn
kuddedieren en zullen proberen andere paarden te volgen.

Het zou heel mooi zijn als elke bestuurder deze tips ter harte zou nemen, maar dat is een utopie. Een deel houdt op correcte wijze rekening met paarden op de weg en een deel doet dat niet. Anticipeer en zorg dat je overzicht hebt. Heb je ruimte nodig voor aankomend verkeer, neem die dan ook. En veiligheid voorop, als je door een aankomende situatie (b.v. groot verkeer) gevaar loopt of serieus gevaar denkt te lopen, wijk dan uit naar een fiets- of wandelpad, mits je goed gekeken hebt of er geen fietsers of wandelaars aanwezig zijn. Weet de verkeersregels, maar gebruik ook altijd je gezond verstand.

En misschien wel nog belangrijker: neem je eigen verantwoordelijkheid. Zorg dat je paard er klaar voor is als je de weg op gaat, want het rijdt fijner en veiliger als jij weet dat je paard op alles is voorbereid. Neem altijd de leiding, vanaf het moment dat je vertrekt tot het moment dat je het erf weer oprijdt. Mobiel bellen in de auto is verboden, maar vergis je niet in wat de consequenties kunnen zijn als je dit doet op je paard of op de wagen. Een paard voelt dat jij hem op dat moment niet 100 % leidt en als er dan een schrikmoment komt, ben je altijd te laat.
Aan het eind van je rit lekker uitstappen met de teugels los lijkt heerlijk ontspannend voor je paard, maar het is niet verstandig. Ook hier ben je altijd te laat als er paniek uitbreekt bij het paard. Begeleid je paard van begin tot einde van je rit, zorg dat je er altijd bij bent op het moment dat je paard schrikt.

Bedenk je dat niet alleen verkeer een schrikreactie bij je paard kan oproepen, maar zeker ook de
Afbeelding
gewone activiteiten op straat en in de tuinen van mensen.
Denk aan: ballen die de heg over komen, spelende kinderen, het geluid van kindertractors op een inrit, grasmaaiers, bladblazers, sproeiers, vogelverschrikkers en trampolines achter een heg waar springende kinderen bovenuit komen.
Dit zijn situaties die je kunt oefenen voor je de weg op gaat. Oefen dit niet één keer, maar vaker tot het voor je paard 'normaal' is. Als je dan voor de eerste keer de weg op gaat, ga dan met een ervaren paard en ruiter mee. Je paard zal positief gedrag van een ander paard snel overnemen.
Vergeet niet, een paard is zo dapper als zijn ruiter. Ben jij snel gespannen of ga je er van tevoren vanuit dat je paard gaat schrikken, dan gebeurt dat ook. In zo’n geval is het ook van belang met een ervaren combinatie mee te rijden om je eigen vertrouwen op te bouwen.

Zoals de boeren vroeger zeiden: 'Wie de teugel slap laat hangen, kan met een mak paard nog op hol raken!' (oftewel: Blijf altijd aandachtig en geconcentreerd.)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:47

Een menwagen is kolossaler en heb je grotere kans dat je auto flink beschadigd raakt dus doe je als autobmobilist voorzichtiger ;)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:49

Heel leuk, maar helaas heb ik niet altijd de mogelijkheid tot een ervaren paard erbij buiten en moet paardenvriend het toch echt leren.
Ik kan niet op alles voorbereid zijn maar zal natuurlijk zo gecontroleerd mogelijk buiten ervaring op moeten doen, ik kan niet alles veilig thuis trainen.
Ook verbaas ik mij over dat je echt op de weg 'moet'. Nou dan krijg je automobilisten boos en vraag je om problemen met mensen die geen rekening houden en (onbedoeld) roekeloos rijden. (Paard onder het zadel).

Fijn dat er aandacht aanbesteed wordt maar niet alles wat er staat is realistisch uitvoerbaar helaas. Natuurlijk moet ieder zijn verantwoordelijkheid nemen maar je kan nooit alles perfect voor elkaar krijgen

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:04

Ik wandel ook niet overal op de weg hoor. Straten bv wel, daar rijden ze (als het goed is :')) 30 en kan ik nog uitwijken richting de stoep zodat de auto er langs kan.. Maar op een 70 weg waar je elkaar niet in mag halen? Ik hoef nog niet dood.. En ik kom met wandelen niet op 70 km per uur uit. Dus kan mij voorstellen dat die automobilisten daar niet op zitten te wachten. Sommigen vinden de tractors al niet zo leuk.. _O-

Maar kan er niet iets gedaan worden aan opvallen? Ik draag vrijwel altijd een reflectie hesje. En merk toch echt als ik die draag dat er meer mensen rekening met mij houden. Zo'n ding heb ik gekocht voor enkele euro's.
Ik heb namelijk het idee dat het toch een soort waarschuwingssignaal afgeeft van 'pas op'.
En aangezien ik heel veel ruiters zie zonder hesje. Het is een idee en het kost niet zo heel veel.

NienSCHaap

Re: Mei, verkeersveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:12

Vandaag ook weer een automobilist die in een bocht probeert in te halen maar niet voorbij de wagen kon door twee tegemoet komende fietsers, dat wel niet van nog geen 50meter van een onoverzichtelijk kruispunt af en ja op het moment dat hij naast ons rijd we bijna op het kruispunt zijn en er een auto van links afslaat naar rechts.... die auto kon geen kant op en dan zijn middelvinger naar mij uitsteken he 8)7 ik was al in een drafje gegaan zodat ik mogelijk niet te veel hinder zou zijn en de afslaande auto had het gelukkig gezien en kon tijdig in de ankers.... zo'n mafkees sleur ik het liefst uit de auto... dat ze zichzelf in gevaar willen brengen prima, maar niet met mij en een van de pony's of andere weggebruikers. We hebben geluk dat we met de wagen of te paard niet extreem veel asfaltwegen over moeten maar je word er kriebelig van van sommige mensen hun gedrag.
De pony's neem ik veel aan de fiets mee door de wijk langs de woonhuizen, grasmaaiers, bladblazers, trampolines zijn ze redelijk gewend dus durf wel te zeggen dat ze mak genoeg zijn om er mee naar buiten te gaan. Landbouwerkeer ook al gaan ze nog wel eens snurkend langs de grote Vredo die hier rond rijd :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:32

Volgens mij begint dit stukje informatie gewoon bij rijscholen en de theorieexamens. Mensen zijn veelal onwetend en hebben geen idee wat een paard is en doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:43

Ik merk gek genoeg dat het ook heel erg ligt aan welk paard we meenemen als we gaan wandelen; de pony's (1 meter hoog tot 150) worden gewoon ingehaald alsof het fietsen zijn, maar om de een of andere reden maakt [***] als kruising PRE met zijn schofthoogte van 1,51 meter, hoge staptempo, hengstenhals, veel front en hoge & alerte hoofdhouding erg veel indruk op automobilisten. Met hem heb ik regelmatig dat we zo langzaam worden ingehaald dat ik er zelf bijna zenuwachtig van word. Dan wil ik bijna zwaaien dat ze wel gas mogen geven, maar omdat het vertragen an sich erg positief is laat ik ze dan maar voorbij kruipen en zwaai ook als bedankje. Ik glimlach en zwaai sowieso naar elke automobilist die ons tegemoet komt, dat helpt misschien ook, maar met [***] naast me is dat niet eens nodig. 8-)

Wat ik in het stukje 'Eigen verantwoordelijkheid' echt mis zijn volgens mij de drie belangrijkste verantwoordelijkheden die je kunt hebben als je als paardenmens deelneemt aan het verkeer:
- Reflectie, ook overdag
- Verlichting, ook in de schemering
- Een naam/adres/telefoonnummerplaatje aan je zadel/hoofdstel/halster zodat als het toch mis gaat de mensen die je paard vangen meteen de stal/eigenaar kunnen bellen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 01:45

Ik ga toch echt over het fietspad hoor.. Waar mijn paard staat mogen ze 60, maar ze gaan er wel 80 - 100, dan ga ik niet met paard op de weg. Ben ook al vaak genoeg politie tegen gekomen, ze zeggen er niets van.. Ik denk zelfs dat ze me zouden vragen of ik ze nog allemaal op een rijtje heb als ik op de drukke weg zou rijden.. iedereen rijdt hier overigens op het fietspad, ook een menwagentje..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:17

En daarom ben ik altijd lekker bezig met schriktrainigen. Niet alleen omdat ik het gewoon leuk vind om te doen, maar het werpt echt zijn vruchten af :)
Die pony's van ons zien op het erf al heel veel.
Een week geleden moest een auto voor mij stoppen
Nick week uit midden op straat. Gelukkig zag die automobilist achter mij het al aankomen en wachtte netjes. Kreeg van mij ook een dikke duim, zodra hij veilg er langs kon.
Nick schrok van een... Mens! :') :') die zat in de bosjes. Ja die zit er anders nooit :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:46

Ik heb vorig jaar uitgehaald met mn halstertouw naar een passerende auto :')

Ik was mn beide pony's aan het verhuizen en liep door het dorp. Vrij smalle straten en zeer onoverzichtelijke kruisingen. Dus om mijzelf en de pony's te beschermen breeduit in de te smalle gedeeltes waardoor ze mij helemaal niet in kunnen halen. De mensen uit de omgeving lieten dan hun gas los, maar het was zomer dus lekker veel toeristen -O-

Er kwam dus een kruispunt aan, op de stoep rechts na het kruispunt stond een auto uit te laden en beperkte daarmee het zicht op rechts. Auto komt achterop, gaat zo rakelings langs mijn fjord dat ik uit frustratie het laatste stuk van mn halstertouw tegen de auto aansloeg.
Meneer zette de auto stil, op het kruispunt, waardoor er een complete verstopping ontstond. Meneer en mevrouw gingen even verhaal halen bij mij. Mevrouw helemaal over de zeik dat ik onzichtbare krassen had gemaakt.

Verhuizers die bezig waren op een stuk privegrond en de mensen die de andere auto aan het uitladen waren namen het voor mij op. Dom van die mensen om juist op dit stuk mij in te gaan halen.
Om mij in te halen kwamen ze namelijk al te veel links uit waardoor het verkeer van rechts noodgedwongen moest gaan stilstaan (en zij hadden voorrang) en kon de auto ook nog eens niet om mij heen vanwege de stilstaande auto's en de auto rechts op de stoep.

:')

Dus toen ze wilde instappen en wegrijden, konden ze geen kant op. Niemand trouwens. Ik ben dat stukje over de stoep verder gegaan en later weer terug op de weg.

Mijn fjord is dan ook weer een lekkere eikel dat hij langzamer gaat lopen als er iets te dicht op zn hielen komt, terwijl ik vaak in zo'n situatie wil versnellen.

Die van mij doen gelukkig niks, maar ik merk zo vaak dat automobilisten geen enkel benul hebben waar ik thuishoor (ga op de stoep lopen!) en hoe ze moeten inhalen (of in de meeste gevallen beter niet in kunnen halen omdat er simpelweg geen ruimte voor is)

En ja dan word ik agressief en het is dat ik niet met stenen ofzo kan gooien, maar anders had deze meneer een steen door de achterruit gekregen. Hij zet niet alleen het leven van mij op het spel maar ook die van mijn pony's.

Ik moest altijd een stuk door het dorp heen om in het bos te komen, rustig dorp behalve in de zomer. En mijn pony's zijn superopgevoed en blijven netjes naast mij lopen door het verkeer heen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:23

Ik woon aan een 80km weg (met leuke bochten die vooral motorrijders uitlokken tot circuitgedrag...) waar de gemiddelde snelheid eerder 100km is. Ik rijd dus altijd op het (door een berm afgescheiden) fietspad en dat doen de menners hier ook, anders is het gewoon vragen om problemen..
Dus niet omdat ik de regels niet weet, maar omdat ik weet dat de automobilisten de regels niet kennen ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:30

Donja schreef:
anders is het gewoon vragen om problemen..
Dus niet omdat ik de regels niet weet, maar omdat ik weet dat de automobilisten de regels niet kennen ;)

Dat vind ik dus ook nog altijd bizar dat er niks is aangepast. Van wanneer stamt deze verkeersregel?
Want scooterrijders (45 km/h) horen tegenwoordig ook niet meer op het fietspad ivm te groot snelheidsverschil met fietsers, scootmobielen en snorfietsen/ scooters. Hoewel de elektrische fietsen dan ook weer een apart iets.
Maar een paard gaat never nooit niet meer dan 40 km/h (BEWUST!) over straat. Dus waarom niet in de berm of op het fietspad in verband met veiligheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:13

Ann99 schreef:
Een menwagen is kolossaler en heb je grotere kans dat je auto flink beschadigd raakt dus doe je als autobmobilist voorzichtiger ;)

Nou hier niet hoor.

Ik heb het opgegeven. Het is niet leuk meer.
Vorig jaar zelfs mijn paard verkocht , kreeg hem alleen weer terug omdat hij wat 'stout'was met trailer laden.

Daarna het nog 1 kans gegeven maar de eerste rit al bijna een auto achterop de kar. Ze halen je rustig in met 100, snijden je af, toeteren en ga zo ff door. Nu heb ik een doodmak paard maar toch.
Ik heb het opgegeven , het is gewoon te gevaarlijk en ik moet altijd in mijn eentje mennen.
Ik kan niet meer paardrijden dus pownie is met pre pensioen. Misschien komt er nog een sulky voor in de bak en als ik mijn verhuiswens naar Drenthe waar kan maken dan pak ik het wel weer op.

Maar eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 19:53

Dat vind ik dus ook nog altijd bizar dat er niks is aangepast. Van wanneer stamt deze verkeersregel?
Want scooterrijders (45 km/h) horen tegenwoordig ook niet meer op het fietspad ivm te groot snelheidsverschil met fietsers, scootmobielen en snorfietsen/ scooters. Hoewel de elektrische fietsen dan ook weer een apart iets.
Maar een paard gaat never nooit niet meer dan 40 km/h (BEWUST!) over straat. Dus waarom niet in de berm of op het fietspad in verband met veiligheid.[/quote]

De huidige wet/regelgeving voor ruiters en menners is opgesteld in 1990. De hoofdreden dat dit (nog) niet veranderd is in die 27 jaar, is de veiligheid van de fietsers en voetgangers. In 2002 is er opnieuw door het ministerie van verkeer voor gekozen om paarden niet toe te laten op fiets-en wandelpaden.

Ps De berm mag wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:18

Cowgirl schreef:
Ann99 schreef:

Nou hier niet hoor.

Ik heb het opgegeven. Het is niet leuk meer.
Vorig jaar zelfs mijn paard verkocht , kreeg hem alleen weer terug omdat hij wat 'stout'was met trailer laden.

Daarna het nog 1 kans gegeven maar de eerste rit al bijna een auto achterop de kar. Ze halen je rustig in met 100, snijden je af, toeteren en ga zo ff door. Nu heb ik een doodmak paard maar toch.
Ik heb het opgegeven , het is gewoon te gevaarlijk en ik moet altijd in mijn eentje mennen.
Ik kan niet meer paardrijden dus pownie is met pre pensioen. Misschien komt er nog een sulky voor in de bak en als ik mijn verhuiswens naar Drenthe waar kan maken dan pak ik het wel weer op.

Maar eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee.

Inderdaad you wish.. Ze rijden er bijna achterop, halen in en vergeten dan dat er ook nog paard met oogkleppen voor loopt en rijden die bij kans aan de voorkant van je wagen af, toeteren, geven gas, etc. Dus die wagen geeft echt geen extra veiligheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:48

Ik voel mij eerlijk gezegd veel minder veilig dan wanneer ik erop zit. dan kun je nog ff snel de berm induiken of een inham. Maar met de wagen is dat gewoon een stuk moeilijker.
Je bent vaak meer bezig met het verkeer dan een ontspannen ritje.

Ik heb halverwege de rit wel eens gedacht 'ik span hier uit , ik rijd wel terug, die wagen komt wel weer en ik span nooit meer in' -O-

Toen ik 13 jaar geleden in deze regio kwam staan was het niet zo erg, waren de bermen nog gewoon bermen ipv spekgladde grastegels en was er lang niet zoveel verkeer als nu.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:27

Zelfs in galop ben ik langzamer dan de gemiddelde fietser met mijn mini Shetlander. Ik rijd dus op het fietspad ipv de weg omdat hij anders de hele route perse in draf moet. Stappend op de weg is namelijk geen doen, hij stapt langzamer dan de gemiddelde wandelaar. Wel ga ik voor fietsers keurig terug in draf en voor wandelaars zelfs even terug naar stap/bijna stap. Op de wegen waar geen fietspad is, moet mijn pony in draf want ik geloof niet dat automobilisten blij zijn als ze maar 4 km/h kunnen rijden. Draf is ongeveer 10 km/h dus nog steeds veel te langzaam. Ik galoppeer daarom best vaak over de hoofdweg van ons dorp, omdat het anders niet te doen is voor de auto's achter mij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:45

Ik rij alleen maar buiten. Een bak heb ik niet. Ik draag altijd een hesje. En ik kies de meest veilige weg. Dat is dus over het fietspad. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hier op de 80 weg te gaan stappen, dan teken ik mijn eigen doodvonnis, dat van mijn paard en van andere medeweggebruikers...
Ik heb dan ook nog nooit commentaar gehad over dat ik op het fietspad rijd. Volgens mij zijn die fietsers ook niet gek. Ik denk dat ze me juist voor gek verklaren als ik op de 80 weg ga stappen ;)
Levensgevaarlijk. Snelheidverschil is té groot. En als er maar 1 iemand even op zijn telefoon kijkt is het te laat. En voor de mensen die achter mij moeten blijven hangen is het erg vervelend, die gaan uit frustratie gevaarlijke inhaal acties uitvoeren. Nee ik rij gewoon over het fietspad.

Kijk dan, hier ga je toch niet tussen rijden met je paarD? En ik moet hier wel langs, want anders kom ik niet in het bos. :+

Een vriendin en ik zijn aangereden met de menwagen. Haar Tinker werd beschermd door de bomen van de wagen. Omdat hij daar tussen liep.
Wij waren aan het voorsorteren en staken met 4 man onze hand uit naar links. Maar wij werden ontzettend hard ingehaald terwijl wij de bocht naar links al aan het maken waren... Tinker vloog een meter opzij van de klap. We dachten dat ie er iets aan over gehouden had. Gelukkig was dat niet zo. Die auto lag helemaal aan poeier... Dat boeide ons natuurlijk niet, maar man man man... dit had gewoon voorkomen kunnen worden. Als die auto gewoon rustig had willen passeren, dan had hij gezien dat we al aan het afslaan waren.........

Maar ik kom ontzettend veel roekeloos gedrag onderweg tegen als ik met mijn paard naar het bos ga. (Niet alleen als ik op het paard zit trouwens). Ik MOET gewoon over een stuk drukke weg van 2 km voordat ik in het bos ben. Ik hou daar altijd mijn hart vast... En mag in mijn handjes knijpen dat mijn paard niet schrikt van klapperende aanhangers achter bedrijfbusjes die gewoon met 80 voorbij razen. Echt absurd... Ik zal het eens filmen.
Laatst reed ik over een bruggetje en dus een wegversmalling. Op die brug word ik even ingehaald door een dikke vrachtwagen met oplegger. Zat nog geen halve meter tussen mijn paard en de vrachtwagen. En we konden geen kant op. Echt zooooo debiel. Als die chauffeur 3 seconden had gewacht waren we van die brug af... ik snap het niet. Het is echt ieder voor zich lijkt wel. Straks gaat het hier net zo er aan toe als in india...

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:58

Ik ga eigenlijk altijd op t fietspad als er een fietspad is, ik ga vaak la ga een stuk 60 weg met fietspad er naast, omdat de meeste ietse harder (100/140) rijden op de 60 weg en ik dus nog niet tussen 6 plankjes hoef te liggen verkies ik mijn eigen veiligheid en ga ik over t fietspad.
De meeste automobilisten motoren ect houden opzich wel rekening met men paard op de stukken 30 en 50 wegen.
1x gehad dat ik langs een geparkeerde auto reed en ren andere auto mij inhaalde (was den smal stuk weg) denk dat er tussen mijn knieën en bijde auto's nauwelijks 50 cm zat

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:01

De tips lijken wel heel erg aan te moedigen dat je met strakke teugels moet rijden. Maar juist gespannen teugels geven gespannen paarden die overal van schrikken en weg willen vluchten. Het stappen aan een lange losse teugel zorgt voor relaxte paarden. Zeker bij sportpaarden met veel bloed. Die neem je mee naar buiten om ze te leren dat de boog niet altijd gespannen hoeft te staan. Dit verklaart ook het verschil in stressgehalte van veel dressuurpaarden ten opzichte van springpaarden op het losrijterrein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:12

En de Ruiters/menners houden zich allemaal perfect aan de regels en doen nooit iets fout als je het gros van de bokt gebruikers moet geloven...
We hebben niet meer allemaal een brave Groninger onder de kont, hebben niet meer allemaal gezond boerenverstand, en het is ook niet meer zo rustig als vroeger....

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:15

CaPrIoLe`79 schreef:
De tips lijken wel heel erg aan te moedigen dat je met strakke teugels moet rijden. Maar juist gespannen teugels geven gespannen paarden die overal van schrikken en weg willen vluchten. Het stappen aan een lange losse teugel zorgt voor relaxte paarden. Zeker bij sportpaarden met veel bloed. Die neem je mee naar buiten om ze te leren dat de boog niet altijd gespannen hoeft te staan. Dit verklaart ook het verschil in stressgehalte van veel dressuurpaarden ten opzichte van springpaarden op het losrijterrein.

Ik ben helemaal niet bekend met het losrijterrein maar ik ben dan wel benieuwd of het de dressuur- of springpaarden zijn die een hoger stressgehalte hebben? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:28

CaPrIoLe`79 schreef:

Ik tuf buiten op mijn dressuur paard....(oke, ik vind het mijn dressuur paard, velen zullen het geen dressuurpaard vinden) Overigens rij ik daar niet met mijn paard aan de teugel of in de krul, we rijden ontspannen buiten, juist als je bij alles de teugels aan gaat halen denkt paard ook, heh?? Wat gaan we nu doen? Terwijl als je net doet of je neus bloedt ze eigenlijk gewoon doorlopen, en ja uiteraard let je op, je hebt je oren open om verkeer al van ver aan te horen komen en ja, soms neem je je teugels wel iets meer op maat (bv als er een optocht van 30 motoren aan komt... ).

Sinds vorige week staat er zo'n snelheids meter paal en kan jullie zeggen dat ik doorgaans met 45 km/u wordt gepasseerd (weg kan je een fiets in halen of paard als er geen tegenliggers zijn anders kan het niet), maar ben ook voorbij gevlogen met 90 en 80.. OH.. het is een 60 km weg.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:36

Ik vond mijn eigen post eigenlijk best wel toepasselijk hier. En ik geloof dat beide topics op dezelfde dag gemaakt zijn.

[ITP] Nick en Bliksem - Motor schriktraining!

En ik ben serieus met het motorforum aan het regelen dat er een hele club motoren deze kant op komt voor een vervolg training. Heb al veel vrijwillige motorrijders, maar die komen alleen voor mij. :Y) Misschien zijn er nog wel meer ruiters omgeving Enschede die mee willen doen met hun paard.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:41

Ik krimp zelf al helemaal in elkaar als er meerdere motors voorbij komen, wat een naar hard geluid zeg.. Ik verwacht niet dat ze daar helemaal relaxed onder blijven, maar geen levensgevaarlijke situaties zoud toch wel fijn zijn. :))