Reglementswijzigingen dressuur per 1 april 2017

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Reglementswijzigingen dressuur per 1 april 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 07:29

KNHS
Dressuur, KNHS

Per 1 april 2017 worden er een paar kleine wijzigingen in het dressuurreglement doorgevoerd. Het nieuwe dressuurreglement én een opsomming van alle wijzigingen zijn ook als download beschikbaar.

Hier volgt een toelichting op de belangrijkste wijzigingen:
-In navolging van de FEI is vanaf de klasse Lichte Tour het rijden in rijjas toegestaan;
-Tijdens het losrijden mag er ook gebruik worden gemaakt worden van een bokriempje aan het zadel. -Dit is echter niet toegestaan tijdens de proef;
-De ex-aequo regeling voor de klasse BB, die al sinds 26 april 2016 als aanvulling op het reglement gold, is nu ook opgenomen in het wedstrijdreglement (artikel 137 lid 8a);
-Het artikel over de Kür op Muziek voor viertallen is aangepast aan artikel 141. In dit laatste artikel waren vorig jaar wijzigingen doorgevoerd maar niet in het artikel over teamdressuur;
-Voor de toegestane hoofdstellen in dressuur, springen en eventing is een gezamenlijke bijlage samengesteld.  Hierin zijn in navolging van de FEI bitten en hoofdstellen toegevoegd. Het  scholingsbit (afbeelding 12 uit 2016) is, ook in navolging van de FEI, niet meer toegestaan. 

Download hier het nieuwe dressuurreglement, inclusief alle wijzigingen, de inschalingstabellen en de bijlagen met toegestane bitten, hoofdstellen en sporen.

Janine1990

Re: Reglementswijzigingen dressuur per 1 april 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:47

Kan iemand mij die rijjas uitleggen? :o?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:49

Janine, tot nu toe was het verplicht om vanaf PSG in een rok te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:55

Pipodipo schreef:
Janine, tot nu toe was het verplicht om vanaf PSG in een rok te rijden.

Ooooh :')

Ik begon al een beetje te denken dat dat het was... Wat een vreemde reglementswijziging.
In het kader van coulance naar de ruiters toe die anders weer flink moeten besteden? Ik hoop niet dat die rok verboden gaat worden?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:29

Ik rij al een paar jaar met een bokriempje aan mijn zadel, ook in de proef ..... ben dus al een hele tijd in overtreding :=

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:36

Ik baal als een stekker. Heb net €750,-- uitgegeven voor een slipjas (omdat het verplicht was). En nu blijkt het niet meer verplicht.... Laat ik zeggen ik heb zo mijn mening hierover. Was het niet mogelijk dit vooraf aan te kondigen?!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:14

Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 07-02-17 11:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:19

dresjoepie schreef:
Wel heel mooi Nicky nicole een slip jas <3 Ik droom nog even verder :o

Er is een verschil tussen een scholingsbit en een correctie bit Zou het correctie bit nog wel mogen?

http://www.sprengerbit.nl/index.php?ite ... 27&lang=NL ---->>>> Correctie bit

http://www.onestopshop.nl/aanbieding/sp ... kopen.html ------>>>> Scholingsbit (deze loopt door in de mondhoeken)

correctie bit mag wel. Die mocht altijd al wel, daar is later het scholingsbit aan toegevoegd. Alleen wordt die er nu weer uitgehaald

Volgens mij (correct me if I'm wrong) zijn het dezelfde bitten, alleen de 1 in watertrens uitvoering en de ander in bustrens uitvoering.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:29

Nickynicole, snap dat je baalt, maar je zult er toch alsnog prachtig uitzien in je slipjas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:44

nickynicole schreef:
Ik baal als een stekker. Heb net €750,-- uitgegeven voor een slipjas (omdat het verplicht was). En nu blijkt het niet meer verplicht.... Laat ik zeggen ik heb zo mijn mening hierover. Was het niet mogelijk dit vooraf aan te kondigen?!

Ze zijn er ook wel goedkoper ;) Sorry, niet lullig bedoeld, maar even als advocaat van de duivel...

Vraag me af of er echt mensen zijn die in gewone jas blijven rijden in de lichte tour.

Ik vind een slipjas echt veel mooier, hoort toch een beetje bij dat niveau. Ook als het niet verplicht is, tegen die tijd wil ik er zeker wel een...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:52

@ Janine: Dat snap ik. Maar voor mij was het nogal een mijlpaal om in een slipjas te MOGEN rijden. Ik wilde dus graag een mooie aanschaffen. Anders had ik dit geld in een mooi gewoon jasje gestoken. Nu moest ik kiezen.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:01

Denk dat het voor veel mensen een mijlpaal is Nicky.
Maar hoeveel klasses moet je nu wachten voor je m aan mag?
Sorry heb echt geen idee, ik dacht altijd dat na t zz zwaar lichte tour kwam :o

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:04

smurvaas schreef:
Denk dat het voor veel mensen een mijlpaal is Nicky.
Maar hoeveel klasses moet je nu wachten voor je m aan mag?
Sorry heb echt geen idee, ik dacht altijd dat na t zz zwaar lichte tour kwam :o

Ze mag hem al aan!
Alleen eerst moest het!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:13

Tsja, ook net een slipjas gekocht.... Maar ik vind dat eerlijk gezegd ook wel een beetje zo 'horen'en een stuk mooier.

Dat bokriempje; ik wist niet eens dat dat eerst niet mocht!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:23

nickynicole schreef:
@ Janine: Dat snap ik. Maar voor mij was het nogal een mijlpaal om in een slipjas te MOGEN rijden. Ik wilde dus graag een mooie aanschaffen. Anders had ik dit geld in een mooi gewoon jasje gestoken. Nu moest ik kiezen.

Logisch hoor, zou ik ook doen!
Maar je mag de jas nog steeds aan... Waarom die mijlpaal niet gebruiken? Dat het reglement veranderd is, betekent niet dat je die mijlpaal niet hebt gehaald...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:00

LT komt na het ZZZ.

Het gaat om het principe. De KNHS verplicht je een slipjas te kopen wanneer je LT start. Niets mis mee. Maar als ze een vooraankondiging hadden gedaan had ik nog kunnen kiezen. Nu was er geen keus omdat ik niet op de hoogte was..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:07

nickynicole schreef:
LT komt na het ZZZ.

Het gaat om het principe. De KNHS verplicht je een slipjas te kopen wanneer je LT start. Niets mis mee. Maar als ze een vooraankondiging hadden gedaan had ik nog kunnen kiezen. Nu was er geen keus omdat ik niet op de hoogte was..

Ik begrijp dat je baalt hoor, maar dit IS toch de vooraankondiging? Voor jou misschien te laat, maar wel ruim voor de ingangsdatum

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:56

Is dat ruim??? 2 maanden... Volgens mij weten ze dit al veel langer. Maar ik ga de discussie niet aan hoor. Ik baal regelmatig van de KNHS hoe zij dingen doen en regelen... Maar dat zal vast aan mij liggen :)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:18

Ik dacht trouwens dat het correctie bit helemaal niet mocht, en nu ook het scholings bit ook niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:28

nickynicole schreef:
Is dat ruim??? 2 maanden... Volgens mij weten ze dit al veel langer. Maar ik ga de discussie niet aan hoor. Ik baal regelmatig van de KNHS hoe zij dingen doen en regelen... Maar dat zal vast aan mij liggen :)

Ruim is natuurlijk een relatief begrip. Maar ik neem aan dat de KNHS wel aan bepaalde termijnen moet voldoen met betrekking tot de publicatie van reglementswijzigingen.

Maakt het niet minder vervelend voor jou natuurlijk. Maar dit zijn van die rottige dingen die je altijd kunnen overkomen.

Overigens, moet de KNHS niet tot op zekere hoogte de reglementen ook gelijk trekken met de FEI? Met andere woorden, hadden we dit eerder kunnen bedenken, voordat de KNHS het heeft gepubliceerd?
Staat me iets van bij, maar weet niet precies op welke zaken dit van toepassing is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 15:52

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:01

Wat is daar nou weer de theorie achter, dat mét roterend middenstukje wel mag, maar zonder niet?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:07

Allegra schreef:
Wat is daar nou weer de theorie achter, dat mét roterend middenstukje wel mag, maar zonder niet?

Theorie erachter weet ik niet.
Zal vast te maken hebben dat het wat minder scherp inwerkt.
Maar een ongebroken met vaste tongboog mag dus niet (meer).

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:09

Waarom zou een roterend middenstukje minder scherp inwerken?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:26

Er had beter een regel kunnen komen dat je zelf mag weten of je met stang en trens rijdt of alleen op trens,nu is het internationaal verplicht met stang en trens te rijden.