10 nieuwe trekpaardhengsten goedgekeurd door KVTH

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

10 nieuwe trekpaardhengsten goedgekeurd door KVTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:32

KVTH
Fokkerij, KVTH

Tijdens de hengstenkeuring van de trekpaarden op 21 januari jl. konden er 10 nieuwe hengsten goedgekeurd worden.

Algemeen kampioen werd de 5 jarige hengst Leander van de Boterhoeve (v. Kondor van 't Keerkenhof). Als reserve kampioen mocht opstellen de 4 jarige hengst Gilles van de Molenput (v. Mathador van de Bouwhoeve).

Vanuit de nieuwe jaargang werden 8 hengsten goedgekeurd. Naast de importhengst Marius van Luchteren (v. Mathador van de Bouwhoeve), die vanwege de importtermijn niet geplaatst kon worden, werden er 7 hengsten goedgekeurd en als volgt geplaatst:

Middenmaat:
1. Lars van de Dooreplas (v. Mathador van der Bouwhoeve)
2. Thor van de Kerkeveldhoeve (v. Mathador van de Bouwhoeve)
3. Max van het Kleindal (v. Tomba van de Kannelust)
4. Aram van de Kannelust (v. Bart van Wienenhof)

Grote maat:
1. Hector van Waardzicht (v. Gamin van de Lindehoef)
2. Jules van de Vendoorn (v. Matteo van 't Rietenhof)
3. Tom van 't Broek (v. Udo van de Zaaidijk)

Bij de oudere hengsten werden 2 hengsten voor de eerste keer goedgekeurd bij de K.V.T.H., namelijk de 4 jarige hengsten Otto van de Zaaidijk (v. Kondor van 't Keerkenhof) en Stan van Malderen van Vlaams Brabant (v. Tijn van de Vliegert).

Klik hier voor de volledige uitslag. Kijk op de Facebookpagina van de K.V.T.H. voor foto's van de keuring.

Ibbel

Re: 10 nieuwe trekpaardhengsten goedgekeurd door KVTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:55

Hamvraag: hadden ze een staart ja of nee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:57

Van wat ik gezien heb op Facebook hadden ze geen staart.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:03

Wat een misselijk gebeuren is het toch daar! Zonder staart.. KVTH heeft overal lak aan. De haflingers zijn meer de sport types, met heel smal neusje op hoge benen en de trekpaarden nog steeds zonder starten... Ik heb geen goed woord over voor het hele stamboek!

Een quote van mijzelf van Facebook..
Citaat:
Het is geen geheim voor mensen om mij heen en vele, vele met mij!

Sinds 2001 is het bij wet verboden te couperen, dit is dus al 16 jaar verboden! Toch verschijnen er nog steeds trekpaarden met een gecoupeerde staart, vreemd zou je zeggen.
Als je na een verklaring vraagt, krijg je deze niet, je word afgekapt of, en dat is nog wel de meest magische verklaring, ze hebben allemaal per toeval tussen de zelfde trailer laadklep of deur gezeten met alleen hun staarten..

Amper 20jaar en dit toch niet helemaal geloven, je kunt zeggen dat 14 jaar in de paarden niet gek lang is en dat is het ook niet. Er zijn nog 100 dingen die ik niet weet en nog zal leren. Maar 14 jaar is lang genoeg om te weten dat Nederland zich hier voor zou moeten schamen! Want het KVTH is een Koninklijke Vereniging.... Diep triest.

Ik heb echt geen goed woord over voor dit absurde verhaal rond om het stamboek, al jaren hebben wij haflingers maar ik ben blij nooit 1 cent in dit stamboek te hebben gestoken door lid te zijn van een stamboek dat zo verschrikkelijk corrupt is.

Pas geleden is eindelijk na 16 jaar iemand wakker geworden in die politieke wereld, er zou controle komen, en boetes! Eindelijk! Ongeveer 1,5 maand heeft dit gespeeld, Bokt.nl, Dehoefslag.nl en andere nieuws sites stonden er vol mee.

Keuringen werden afgelast omdat het KVTH dreigingen heeft binnen gekregen, er rusten een boete op de keuring als deze met staart-loze paarden door zou gaan.. Even was het rustig maar nu hengstenkeuring 2017! 10 Prachtige hengsten! Want laten we eerlijk zijn! Ze zijn prachtig! Maar.... Juist zonder staart....

Beste KVTH, U heeft volgens mij het beste voor met de paarden. Maar een beetje stug bent u wel, dat moet u toegeven, u heeft 16 jaar de tijd gehad om deze verandering door te voeren. U wist immers dat deze wet er was, dat kan u niet ontgaan zijn. Mijn bericht zal er 1 uit 100 zijn, maar misschien kunt u alle berichten, brieven, opmerkingen en mails eens uit printen en bundelen. Wellicht krabt u dan nog eens achter u oor?. Ik hoop op recht dat het stamboek zich gaat beter op dit vlak. Anders zijn de titel Koninklijke Vereniging wellicht niet meer waardig!

Met vriendelijk groet, Een liefhebber van het Nederlandse Trekpaard mét staart en Haflinger van Toen!
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 01-02-17 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:12

Ibbel schreef:
Hamvraag: hadden ze een staart ja of nee?

Dat is niet erfelijk.

Hamvraag: hebben ze CPL of niet ;) (ondanks niet bewezen, toch sterk vermoeden dat het erfelijk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:26

Ik zit op de fb van KVTH te kijken, ben nog niet toegekomen aan de trekpaarden, maar schrik me kapot van de winnaar bij de haflingers. Dat belooft niet veel goeds voor de trekpaarden.
Afbeelding

Even verder gekeken, maar idd, geen een trekpaard met staart, of ze hebben ze opgebonden.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:31

Joolien schreef:
Ik zit op de fb van KVTH te kijken, ben nog niet toegekomen aan de trekpaarden, maar schrik me kapot van de winnaar bij de haflingers. Dat belooft niet veel goeds voor de trekpaarden.
[ Afbeelding ]
Even verder gekeken, maar idd, geen een trekpaard met staart, of ze hebben ze opgebonden.

Triest.... Dat is geen haflinger meer.... Dat is een raar gebouwd beest met 4 benen, oren en een staart... per toeval in de kleuren van een haflinger..

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:36

Jammer dat het ouderwetse type helemaal verdwijnt |(

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:39

Dat was de reservekampioen..
De kampioen was woodland:

Afbeelding

Maar de reservekampioen is ook mijn type niet helaas..

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:56

En helaas verandert naast de bouw, ook het karakter mee...
Haflingers gaan de dressuurpaarden achterna.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:06

Hoe kun je een winnaar uitroepen/keuring houden als het paard geen staart heeft? Het is verboden dus lijkt het mij simpel, paarden zonder staart zijn uitgesloten van deelname

Wat betreft de haflingers zonde dat ze naar zo'n modern type toe gaan. Niet mijn ding maar deze trend zie je helaas ook bij de Friezen

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:20

Paarden die gecoupeerd zijn voor 2016 mogen dus nog wel tentoongesteld worden. Die nu gecoupeerd worden dus niet meer.. dat is de nieuwe afspraak als ik het goed heb begrepen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:26

Jeetje.. die haflingers hierboven :wow: mijn baby is al breder.. Nee zo vind ik ze niet mooi meer.

Zonder staart moet natuurlijk nog even snel goedgekeurd worden. Stel je voor..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:35

tja de wereld veranderd, zo ook de keuze van de liefhebbers van de haflinger.
ik heb er in totaal 4 gehad hafjes en heb nu bewust gekozen voor een oer pony, heerlijk zo een dikke ronde ragebol en ons trekpaard heeft een lange staart met goede kritiek op een keuring ....maar wat de boer niet kent dat blijft een probleem. Zonde .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:00

xLeoniee schreef:
Dat was de reservekampioen..
De kampioen was woodland:

[ [url=m/KsNKph.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar de reservekampioen is ook mijn type niet helaas..

Nou die vind ik ook niet veel soeps, vooral niet dat sabelbenige achterbeen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:06

Misschien moeten ze haflingers maar gaan kruisen met trekpaarden :+ dan krijg je weer een beetje model terug.. Wat een beesten op die foto's, dat zijn echt geen normale pony's meer.

Dat je wil verbeteren dat kan ik begrijpen, maar zorg dan ook voor echte verbetering en niet dat de pony's over een paar jaar onbruikbaar zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:21

Santos_05 schreef:

Maar hebben de mensen het daar zelf niet naar gemaakt?

De vraag naar sporttype's is kennelijk groot, als de vraag naar zwaardere type's groot was waren ze nooit zo luxe geworden.

Alles voor de 'sport' .

Er is maar 1 manier en dat is niet fokken met deze dieren en ook geen veulens van kopen.
Koop een zwaarder type in het buitenland o.i.d.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:24

Ik vind dit niet voor de sport maar meer voor de keurigen en het exterieur.. die luxe smalle haflingers komen nooit zover in de sport als de wat zwaardere met goeie beweging. Ik vind het vooral jammer dat 80% van de hengsten geen goeie beweging heeft omdat ze zo luxe zijn..

En tja.. wanneer is een paard geschikt voor de sport? Zie vaak genoeg advertenties waarop staat 2 jarige sport haflinger. Puur omdat ze een luxe type zijn.

Edit: En bij het KWPN etc zie je ook dat hoog in de sport het alleen maar wat zwaardere types zijn en niet van die iele dingetjes..
Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 01-02-17 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:30

xLeoniee schreef:
Ik vind dit niet voor de sport maar meer voor de keurigen en het exterieur.. die luxe smalle haflingers komen nooit zover in de sport als de wat zwaardere met goeie beweging. Ik vind het vooral jammer dat 80% van de hengsten geen goeie beweging heeft omdat ze zo luxe zijn..

En tja.. wanneer is een paard geschikt voor de sport? Zie vaak genoeg advertenties waarop staat 2 jarige sport haflinger. Puur omdat ze een luxe type zijn.

Daarom staat sport bij mij ook tussen aanhalings tekens. :P
Die maar normaal doe je al gek genoeg. :D

Trekpaarden stonden overigens mooi op de foto op de FB...allemaal met de kop naar voren zodat je de kont niet zag...slim!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:45

Melissa1996 schreef:
Joolien schreef:
[ Afbeelding ]

Triest.... Dat is geen haflinger meer.... Dat is een raar gebouwd beest met 4 benen, oren en een staart... per toeval in de kleuren van een haflinger..

Ik denk dat Joolien eerder nog de weke lenden, de ligging van de croupe en de stand van het achterbeen bedoeld.

Laten we het zo zeggen....dat zou mijn puntje zijn.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:11

Cowgirl schreef:
Santos_05 schreef:

Maar hebben de mensen het daar zelf niet naar gemaakt?

De vraag naar sporttype's is kennelijk groot, als de vraag naar zwaardere type's groot was waren ze nooit zo luxe geworden.

Alles voor de 'sport' .

Er is maar 1 manier en dat is niet fokken met deze dieren en ook geen veulens van kopen.
Koop een zwaarder type in het buitenland o.i.d.

Ik vind het jammer, maar ben dan ook een trekpaard liefhebber :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:01

NatasjavE schreef:
Melissa1996 schreef:

Ik denk dat Joolien eerder nog de weke lenden, de ligging van de croupe en de stand van het achterbeen bedoeld.

Laten we het zo zeggen....dat zou mijn puntje zijn.

Idd, daar bn ik meer van geschokkeerd dan van het 'sporttype'.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:04

Nou ze hebben in elk geval nog wel mooi haar. Voor de penny's die graag een Barbiepaard willen. Maar dan moeten ze wel een goed karakter hebben,ik hoop dat daar ook op beoordeeld wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:32

ik vind de vraag wel of geen staart ook niet relevant. het verbod is nu effectief vanaf 2016 ingegaan. De kwaliteit van de paarden verandert niet met of zonder staart.
De cpl vraag vind ik idd prangender.

en die haflingers, jeetje, hoe mismaakt zijn die ...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:35

Duhelo schreef:
ik vind de vraag wel of geen staart ook niet relevant. het verbod is nu effectief vanaf 2016 ingegaan. De kwaliteit van de paarden verandert niet met of zonder staart.
De cpl vraag vind ik idd prangender.

en die haflingers, jeetje, hoe mismaakt zijn die ...
Net zo mismaakt als de gecoupeerde trekpaarden.