België: shetlandpony's vergiftigd en doodgeslagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

België: shetlandpony's vergiftigd en doodgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 08:30

Nieuwsblad
Welzijn
Afbeelding
Foto door Mabon

Een onbekende heeft twee shetlandpony's gedood in een weide in Eernegem. Eentje werd vergiftigd, de andere doodgeslagen. "Wat kunnen die beestjes nu misdaan hebben om zo mishandeld te worden?", vraagt de eigenaar zich af. Het gezin Vermeersch uit Oudenburg is twee van de drie shetlandpony's kwijt in enkele dagen tijd. De eerste pony werd vergiftigd. Bij de andere werd bruut het hoofd in geslagen. "Wat voor een onmens moet je zijn om zoiets te doen?" vragen Nick Vermeersch en Claudia Reichert zich af. "Ik durf m'n kinderen bijna niet uit te leggen wat er met hun pony's gebeurd is."
De dieren graasden in een weide in Eernegem. Vorige week begonnen twee van de drie echter vreemd te doen. De diertjes braakten en hadden diarree. "Plots viel Dario zomaar dood", zegt Vermeersch. "We lieten ze onderzoeken door een dierenarts en die was formeel: de pony's waren vergiftigd."

Maar zondagmorgen was hun verbijstering nog groter. Toen vonden ze Fleur, een hengstje in tegenstelling tot wat de naam zou doen vermoeden, badend in het bloed in de weide. "Hij was aan het snakken naar adem", zegt Vermeersch. "Zijn schedel was helemaal doorboord. Iemand moet 's nachts met iets heel hard en scherps op zijn hoofd geslagen hebben. Het beestje werd letterlijk de kop in geslagen en daarna gewoon voor dood achtergelaten. Het moet echt een gruwelijke strijd gevochten hebben." Het was uiteindelijk de dierenarts die het uit zijn lijden verloste.

Hun kinderen zijn er kapot van. Zij gingen zowat elke dag na school naar hun pony's. "Dat was altijd het eerste waar ze over begonnen", zegt Vermeersch. "Ik heb de jongste nog niet verteld wat er precies is gebeurd. Ik weet niet goed hoe ik het hen moet uitleggen." Ook voor opa Godfried is het onbegrijpelijk. Hij is met pensioen en nam de zorg voor de dieren op zich. "Wie doet nu zoiets? Het waren nochtans echt lieve beestjes. Ik begrijp niet waarom iemand die kwaad zou willen doen."

De derde pony, Black, staat ondertussen in een andere weide. "Zulke dieren kunnen echt niet goed alleen zijn. Dus ik heb zijn moeder nu bij de vorige eigenaar gekocht. Hopelijk vindt hij daar een beetje steun."
Vermeersch gaat officieel een klacht indienen tegen onbekenden, al heeft hij wel een vermoeden wie er achter deze daden zit.

_karin_

Re: België: shetlandpony's vergiftigd en doodgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:34

Bah wat een vreselijk nieuws ;(

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:40

Wat een verdrietig nieuws. Wat een leed kunnen mensen toch veroorzaken.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:44

Jeetje.. Pfff m'n maag keert er van om.. Afschuwelijk! Wat een verschrikkelijke mensen lopen er toch rond. Gewoon eng.

Whizper08

Verschrikkelijk!! ;( Moet je wel heel gestoord zijn als je dit doet... Hopelijk pakken ze dat monster snel...

Nachocheese

Zo, als ze de dader vinden.. mag iemand hetzelfde er bij doen. En ja dat is bloed met bloed vergelden. Maar dit moet toch een hele zieke geest zijn geweest zeg. Wat vreselijk misselijkmakend om zo een dier achter te laten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:45

Zoiets kan ik niet begrijpen. Wat sneu voor die pony's en de eigenaren. Sterkte Y;(

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:47

Vreselijk zeg! Waarom zou iemand zoiets doen? :n Arme dieren, ook de overblijver die erbij stond toen het gebeurde. Dat diertje moet toch in paniek zijn..
Klein foutje wel in het artikel, paarden kunnen niet braken. Waarschijnlijk een auteur die zelf niet bekend is met de dieren. Dat terzijde, het blijft een vreselijk bericht.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:47

Wat gestoord :(

"De diertjes braakten? Een paard kan niet eens braken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:53

Mijn maag draait zich om... wat verschrikkelijk voor die arme dieren en de betrokken personen en kinderen. Wat moet er mis met je zijn als je tot zo iets in staat bent?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:55

Dat braken viel mij ook al op, klinkt een beetje vreemd.

Maar wat een vreselijke manier om te gaan voor die pony's, walgelijk.
Laatst bijgewerkt door mooney op 13-12-16 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:59

Getver, hoe ziek ben je dan als je zoiets kunt doen? :r Arme dieren.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:03

mooney schreef:
Dat braken viel mij ook al op, doet een beetje af aan de geloofwaardigheid.

Ze kunnen idd niet braken maar wel schuim op de mond hebben van het vergif wat op braken lijkt misschien.

Echt heel erg voor de beestjes en eigenaren.. maar vind het raar dat die zegt dat die wel een vermoeden heeft wie het gedaan heeft... dan heb je wel erge vijanden als die je pony's komt vermoorden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:09

Onvoorstelbaar...arme beestjes ;(

Hoop dat de dader gevonden wordt en op gepaste wijze bestraft wordt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:18

Zieke geesten die dit op hun geweten hebben. Ziek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:25

mooney schreef:

Hoezo doet dat direct af aan de geloofwaardigheid? Je hebt een grote kans dat een journalist natuurlijk niet zoveel paardenkennis heeft en dit daardoor opschrijft. Ik zie niet in waarom dat aan de geloofwaardigheid van het verhaal afdoet en vind dat nogal ongepast om te zeggen, om eerlijk te zijn, met zo'n nare gebeurtenis.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:29

cocochanel schreef:
mooney schreef:

Ze kunnen idd niet braken maar wel schuim op de mond hebben van het vergif wat op braken lijkt misschien.

Echt heel erg voor de beestjes en eigenaren.. maar vind het raar dat die zegt dat die wel een vermoeden heeft wie het gedaan heeft... dan heb je wel erge vijanden als die je pony's komt vermoorden.

Dat je een vermoeden hebt, hoeft niet te betekenen dat je iets met die persoon te maken hebt. Ik heb het idee dat dit soort daders ook vaak willekeurige slachtoffers maken

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:09

He bah wat vreselijk..

Ook gewoon een dier achterlaten he.. maak hem dan helemaal dood.
Er leven zieke mensen op deze wereld dat is nu wel weer bewezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:14

ReadTheRulez schreef:
cocochanel schreef:

Dat je een vermoeden hebt, hoeft niet te betekenen dat je iets met die persoon te maken hebt. Ik heb het idee dat dit soort daders ook vaak willekeurige slachtoffers maken

Hoe kan je nu vermoeden dat iemand het gedaan heeft als je niks te maken hebt met die persoon?
Ik vind dat ook een vreemd stuk.

Maakt het verhaal niet minder treurig helaas.

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:15

Kippenvel en misselijkmakend....... hoe bestaat dit

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:26

Ik wens de eigenaren heel veel sterkte.

Toch een kleine kanttekening: hoe zeker is het dat dit moedwillig is gebeurd? Voor hetzelfde geldt is er per ongeluk (!?) giftig snoei-afval op de weide gekomen. (helaas) zoveel mensen die goed bedoeld wat snoei afval bij paarden dumpen en niet in de gaten hebben hoe dodelijk het kan zijn.
En kan het niet zijn dat het shetje een enorme knal heeft gehad van die andere shet? Mijn 1.80 grote ruin heeft ook wel eens met een ingedeukte kop gestaan, met opgestroopt huid en flink gat. Geen idee hoe het is gebeurd, vermoedelijk een ram van een ander paard of vol met zijn kop tegen een steunbalk geknald (maar 100% zeker geen menselijk handelen iig).

Voor het verdriet voor de eigenaren maakt het natuurlijk niets uit. Die moeten hun ponies missen. Heel veel sterkte en mocht het wel moedwillig door mensen zijn gedaan, hoop ik dat er een gepaste straf volgt

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:37

Echt ziek dit. :n De arme pony's..
Hoop dat de dader snel gevonden en gestraft wordt. _-:(
Sterkte voor de eigenaren!
Laatst bijgewerkt door martine096 op 13-12-16 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:37

Ik ga er van uit dat de DA dat heeft kunnen besluiten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:08

wat bedoel je Ayasha?

Vergiftigd betekent dat ze gif binnen hebben gekregen, oorzaak en toedracht kan ie toch niet bepalen (tenzij er bekend was welk gif en hoe toegediend natuurlijk)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:58

Het paard dat de kop in geslagen is. De meeste DA's kunnen wel zien of dat menselijk is of niet.
Welk gif toegediend is kan men vaak uit bloedonderzoek halen. Tenzij het een gif is dat van nature voor komt en waar ze dus "aan kunnen" mag je er toch van uit gaan dat iemand het ze gegeven heeft.