Verbod op paarden houden na rijden uitgemergeld paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verbod op paarden houden na rijden uitgemergeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 10:16

AD
Ingezonden door meerdere bokkers
Juridisch nieuws, Welzijn

De 22-jarige Britse Charlotte McPherson mag tien jaar geen paarden meer houden omdat ze een zwaar ondervoed paard heeft bereden. De zaak kwam aan het licht nadat er foto's van haar en het uitgemergelde dier online verschenen. Op de foto, die in maart op Facebook werd geplaatst na een paardenevenement, is te zien hoe de 22-jarige vrouw het ex-racepaard Thor berijdt. Door de deken die over de rug van het paard ligt, is niet direct te zien wat er aan de hand is. Op een selfie die McPherson later plaatste, is echter duidelijk te zien dat het dier zwaar ondervoed is.

De vrouw werd naar aanleiding van deze foto's door meerdere mensen aangegeven bij de dierenbescherming. De Engelse dierenorganisatie RSPCA schrok van de conditie van Thor toen ze hem aantroffen. "Thor zag er ongelooflijk dun uit en je kon ongeveer elk bot in zijn lichaam zien", vertelt RSPCA-inspecteur Suzi Smith aan de Daily Mail. "McPherson reed hem twee keer per week in deze conditie, zelfs tijdens een paardenevenement." Na onderzoek werd geconstateerd dat Thor veel pijn moet hebben gehad tijdens het rijden. Naast het feit dat hij veel te dun was had hij namelijk ook een aangetaste ruggengraat.

McPherson is vervolgd voor het onnodig laten lijden van een dier, het niet onderzoeken en behandelen van zijn slechte gezondheid en hem in deze conditie te berijden. Naast haar tienjarig verbod om paarden te houden heeft de vrouw ook een boete en taakstraf gekregen.

De organisatie zegt het te betreuren dat ze niet hebben gezien hoe Thor er toentertijd aan toe was. "We hebben een dierenarts die kijkt of alle paarden er goed aan toe zijn, maar door de deken hebben we het niet gezien", aldus de organisator Neville Cope tegen de Daily Mail.

Thor is inmiddels opgeknapt en herplaatst. Suzi Smith: "Hij houdt van zijn nieuwe leven en als je hem nu ziet zou je niet geloven hoe hij er eerder dit jaar aan toe was."

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal vrij respectloze berichten verwijderd. Ik snap zéker dat dit bericht bepaalde reacties en emoties teweeg brengt, maar het is niet nodig om haar op zo'n manier af te branden hier op Bokt. Uiteraard is het niet goed te praten, maar om haar een "dikke trien" en dergelijke te noemen gaat hier te ver. Ik wil jullie dan ook vragen een beetje op jullie bewoordingen te letten. Dingen als "hoe kan ze" mogen best, schelden niet.

HiFive5

Re: Verbod op paarden houden na rijden uitgemergeld paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:18

Waar zijn de mensen toch toe in staat zeg! :n

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:23

Ik had het op facebook al gezien, maar die laatste zin...
Aan de hals zag je het ook al heel duidelijk dat dat dier niet in optimale conditie was.
En ik heb niets tegen zwaarlijvige mensen, maar de combi met een paard in deze toestand vind ik nog erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:24

Jeetje, was ze blind ofzo?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:24

Tsjah... wat moet je hier nou nog op zeggen...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:36

Die dierenarts mag ook wel een gecheckt worden, je kan mij gewoon niet wijsmaken dat hij een degelijk onderzoek gedaan heeft op het evenement.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:37

Deze vrouw beschikt duidelijk niet over normaal denkvermogen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:44

Ohhh mijn god. Heb even foto's gezocht. Wat mij betreft mag zij nooit meer in de buurt van een paard komen.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:53

Ook al is het paard onder een deken, dan kun je aan de arme hals toch ook al iets zien? Zeker als dierenarts zijnde. Dat die vrouw niet spoort is duidelijk, maar die dierenarts op het evenement had toch echt wat voor dat dier kunnen betekenen. Wat laten sommige mensen zich toch makkelijk misleiden.....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:53

Fijn dat er eindelijk een passende straf op mishandeling wordt gegeven.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:54

Precies Ineke2

Zag het bericht gisteren op Facebook en de woede schoot me door de oren naar buiten!
Walgelijk hoe mensen in elkaar kunnen zitten. Ik begrijp ook niet dat haar omgeving niet heeft ingegrepen!?
Te triest dat zoiets gewoon kan gebeuren. -:(-

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:56

op die eerste foto zie ik het ook niet echt nee. Maar die selfie ;(

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:59

Ja echt wel, kijk naar die hals, de schoft, de schouders.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:06

Ik zag dit meerdere malen ook op facebook langs komen, stond een comment onder dat je haar deel van het verhaal niet hoorde. Dat de paarden misschien wel haar enige lichtpuntje waren in het leven. Maar dan hoef je nog niet op een ondervoed paard te gaan stappen. 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:13

Omg. Arm arm paard....
Zo te zien past het bit en ik vrees ook het zadel niet. Persoonlijk vind ik dat er alle reden toe dat de organisatie het paard eens wat nader had bekeken.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:17

Had het op fb ook al voorbij zien komen.

Arm paard :(:)

En blijkbaar ook totaal geen schaamte als je hiermee op evenement verschijnt en selfie's maakt en plaatst....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:19

Sommige mensen lijken er echt wel gewoon blind voor. De eigenaren van Júpiter en Olímpio vonden hun dieren ook er normaal uitzien en die van Júpiter had er ook nog wedstrijden op gereden tot hij niet meer kon.

Overigens hoeft een paard natuurlijk ook niet rond te zijn maar waar het over de grens gaat lijkt voor sommigen lastig te bepalen.

Wat de dierenarts betreft het zadel en de deken hoeven niet eens af en ik weet ook niet wat het evenement was, maar als je met een lendendek op mag rijden, zal het niet veel byzonders zijn geweest.
Zo´n dunne hals komt wel meer voor bij renpaarden in renconditie en daar dit een ex renpaard was, kan ik me voorstelen dat daar niet zo raar van opgekeken werd.
Als iemand een klacht in had gediend op dat moment, had hij wel nader moeten onderzoeken en was dit paard zeker naar huis gestuurd en eigenaar aangegeven.
Blijkbaar heeft het dek goed de boel verscholen, als alleen na de selfie alarm is geslagen.

Niet goed te praten, begrijp me niet veerkeerd, en terecht dat ze een hoge straf heeft gekregen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:19

Vreselijk. Het is toch onbegrijpelijk dat een paard dit laat gebeuren hè? Ze zijn zo groot en sterk, zouden zich zo makkelijk kunnen verzetten maar doen het niet, trouwe dien. Wat een misbruik.

Fijn dat ze gestraft is en hij een nieuw plekje heeft!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:20

Ja dat is het erge, dat de eeste paarden lijdzaam alles ondergaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:22

IMO mogen de DA en de organisatie ook een boete krijgen. Als hij naar aanleiding van de hals en borstkast van dat dier niet even onder de deken gecontroleerd heeft. Wat een belachelijk excuus. Ze zullen goed onderzocht hebben als je dit onder een deken kan verbergen. :roll: Niet eens de moeite genomen om effe deken af te halen. :roll:

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:28

Weet je, als ik zo die foto's van die meid zie, denk ik dat ze het zelf echt niet ziet.

Ze lijkt me gewoon een soort blije penny die wel heel trots op haar paard is, maar gewoon wat inzicht mist.
Er heerst vaak nogal een cultuur waarbij iedereen het er over heeft, behalve tegen degene waar het echt om gaat.

En als ze zelfs op een evenement waar een dierenarts keurt er niet op aangesproken wordt...

Kan ook prima dat ze er al meerdere keren op aangesproken is, maar het niet wil zien.

Mijn gevoel zegt dat het meer geestelijk onvermogen is, dan met opzet een dier dit aan doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:31

Ergens is er bij dit meisje wat fout in het zien van werkelijke gewichten.
Bij die van haar en bij die van haar paard en wat samen matched.
Maar haar omgeving, in dit geval de dierenarts, kan ook zo wel zien met die deken op dat het hier om een erg mager paard gaat.
Doe mogen ook wel aangepakt worden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:32

Had het gisteren ook al op facebook voorbij zien komen. Ik wil nu niet op gewicht gaan spelen, maar dat je met zo'n overgewicht om zo'n ondergewicht paard kruipt.. Arm beest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:33

Dat het de DA, organisatie, juryleden en omstanders niet zodanig is opgevallen dat ze mevrouw per direct van het paard stuurden..
Werken zonder in goede conditie te zijn.. Arm dier!

Denk niet dat de ruiter er wat aan kon doen. Precies wat LBLGypsyCobs aangeeft. Jammer dat haar omgeving haar niet heeft geremd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:46

maava schreef:
Ik zag dit meerdere malen ook op facebook langs komen, stond een comment onder dat je haar deel van het verhaal niet hoorde. Dat de paarden misschien wel haar enige lichtpuntje waren in het leven. Maar dan hoef je nog niet op een ondervoed paard te gaan stappen. 8)7

Licht en puntig is dat arme beest wel, tjongejongejonge...hoe kùn je ;(

Ayasha schreef:
IMO mogen de DA en de organisatie ook een boete krijgen. Als hij naar aanleiding van de hals en borstkast van dat dier niet even onder de deken gecontroleerd heeft. Wat een belachelijk excuus. Ze zullen goed onderzocht hebben als je dit onder een deken kan verbergen. :roll: Niet eens de moeite genomen om effe deken af te halen. :roll:

Dat vind ik ook, hoor!