Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
liespower94 schreef:NikkiDeKerf schreef:Niet-geweldadig horsemanship van de man die de buckstopper uitvond. Juist... Monty is zelf verantwoordelijk voor bepaalde methodes om paarden te breken. Maar men slikt het als zoete koek, kennelijk.
Wat een rare, ongefundeerde mening. Bronnen, bewijs, etc?
Twiggy2008 schreef:Heb ooit - jaren geleden, toen ik mijn Sam net had - een grondwerkles van een van zijn Nederlandse leerlingen gehad. Dat bleef bij die ene keer.... Wat een druk werd er gebruikt. Voelde echt niet ok voor mij naar mijn jonge paard toe destijds. Mijn paard is inmiddels ruim 12 en ik heb inmiddels allang andere 'natural horsemanship' vormen geleerd.... Mijn paard happy en ik happy. Monty Roberts daar hoefde ik niets meer van te weten..... Not my cup of tea (en ook niet die van mijn lieve, gekke Sam).
Barbet schreef:Hij heeft een leven lang goede dingen gedaan voor paarden!
Helemaal voor zijn tijd was hij erg vooruitstrevend en durfde het ook anders te doen.
Dat is een bewonderenswaardige eigenschap, juist door zulke mensen gaan dingen veranderen en blijft niet alles bij het oude.
Nogal makkelijk om zo iemand af te rekenen op bepaalde dingen waar je het niet mee eens bent.
Dan kun je het met een (klein) deel van wat hij doet niet eens zijn, maar nogal kortzichtig om hem dan in zijn geheel af te kraken.
Hij is in een heel andere tijd begonnen met paarden dan wij (jongere mensen), als hij nu jong zou zijn, zou het misschien ook wel anders aanpakken, dat weet je niet.
Ook de wereld en hoe er naar paarden werd gekeken was in zijn jonge jaren totaal anders, kun je totaal niet vergelijken met nu, maar in die wereld is hij wel begonnen.
Zo'n man als hij is zo ongeveer een levende legende, die zijn hele leven opgeofferd heeft aan het welzijn van paarden.
Ook lijkt het mij logisch dat hij bij een demo paarden gebruikt, waarvan hij weet dat het zal lukken.
Wat heeft het publiek eraan, als hij een 'vreselijke lastpak' gebruikt waar hij meer tijd voor nodig heeft, dan hij heeft in de demo.
Dan zou je dus alleen half afgemaakt werk zien.
Snadrem schreef:De buckstopper is voor zover ik heb begrepen een "allerlaatste redmiddel ". Dus niet om te gebruiken als hij een keer bokt, en wanneer andere oorzaken zijn uitgesloten.