Duitsland: dure hengst blijkt klophengst te zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duitsland: dure hengst blijkt klophengst te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 16:14

www.rundschau-online.de/www.bokt.nl

Voor een bijzonder paard met de opvallende naam "Glass of Gold" in Bonn was een koopster in 2011 bereid om 50.000 euro te betalen. De American Saddlebred-hengst werd vier jaar later het onderwerp van een rechtszaak.
De donkere vos werd vanaf het jaar 2011 gereden door de dochter van de eigenaresse met wie hij enkele successen op wedstrijden behaalde. In 2015 werd besloten de 12-jarige hengst te verkopen. Daarvoor moest de hengst opnieuw door een dierenarts worden gekeurd. De dierenarts die destijds ook de aankoopkeuring had gedaan keurde hem opnieuw. Nu bleek echter dat de hengst, die wel al enkele nakomelingen heeft geproduceerd, geen echte hengst was maar een klophengst. De eigenaresse van het paard klaagde daarop de dierenarts aan, die bij de aankoopkeuring had geschreven dat er niets bijzonders viel op te merken. Echter had hij toen al moeten kunnen constateren dat de hengst een klophengst was. De dierenarts verklaarde dit ook de eigenaresse te hebben verteld. Zij beweert echter dat de dierenarts de klophengst helemaal niet uitgebreid heeft onderzocht omdat deze ten tijde van de keuring te zenuwachtig was.
De dierenarts verklaarde aanvullend nog dat het paard destijds niet werd aangeschaft met de bedoeling om er mee te gaan fokken.

De rechter gaf de aanklaagster gelijk. Wanneer je een hengst koopt dan koop je ook een hengst, onafhankelijk of je er mee fokken wil. De dierenarts moet de aanklaagster 40.000 euro betalen en 1590 euro gerechtelijke kosten. Hij kan tegen deze uitspraak nog in beroep gaan.

Captain

Re: Duitsland: dure hengst blijkt klophengst te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:24

Ballen!

Ik bedoel.. balen. :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:27

hebben ze er 4 jaar over gedaan om er achter te komen dat ze een klophengst hadden :wow:

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:34

Nou... mijn "kloppie" hebben zij mij gewoon verkocht als ruin... was er redelijk snel achter en hij was qua sperma gewoon hengst...maar ook ik vraag mij af...als je een hengst koopt... dan.moeten er toch alle 2 ballen zijn, dat is toch wat anders als een ruin (dus klophengst ) die er helemaal niets heeft zitten...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:37

Ik kan hier ook niet volgen ... Dat een ruin een klophengst blijkt te zijn, ja, dat gebeurt maar dat een hengst een klophengst is?? Hebben ze dan 4 jaar lang niet onder zijn buik gekeken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:46

Wie was er zenuwachtig?
De arts of het paard?

Raar verhaal.
Slechte eigenaar ook, ik zou het toch echt wel zien als één van mijn hengstjes een bal zou missen >;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:56

Kan zijn dat er één bal hing, soms moet je namelijk goed kijken voor de tweede :).
Bij mijne moesten ze ook 3x kijken om te checken of ze er allebei hingen, en hij was toen al 10.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:57

Ik geloof er geen bal van :+ dat je als eigenaar niet ergens ooit eens een keer in de 4 jaar dat je het paard hebt ziet dat het beest maar 1 bal heeft bungelen...
Ik zou eerder denken dat-ie een 'retractable' bal heeft, die dus dit keer ten tijde van de keuring in de lies zat, en er morgen misschien wel weer onder bungelt.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:06

weer een gevalletje geld ergens wegtrekken...beest heeft gewoon nakomelingen geproduceerd dus wat hebben ze nu helemaal voor schade? Maar goed..snap wel meer niet in die wereld...blij toe..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:14

eigenaars kon het duidelijk geen bal schelen tijdens hun aankoop hoeveel dat ie er had maar de nw. kopers duidelijk wel, die willen een hengst die intakt is aankopen, en dat is ie niet als klophengst

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:18

IHN schreef:
weer een gevalletje geld ergens wegtrekken...beest heeft gewoon nakomelingen geproduceerd dus wat hebben ze nu helemaal voor schade? Maar goed..snap wel meer niet in die wereld...blij toe..

Wie zegt, dat die van hem zijn?

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:20

Wat maakt het uit dat het een klophengst is. Hij kan blijkbaar gewoon nakomelingen produceren......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:56

Omdat het erfelijk kan zijn. Je moet niet fokken met een klophengst.
En kan lastiger zijn qua gedrag dan een gewone hengst.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:03

Getup schreef:
IHN schreef:

Wie zegt, dat die van hem zijn?

staat letterlijk in het artikel.

lees volgende reactie dat genen minder goed zijn..tja..ander verhaal dan maar toch...ze hebben het ongetwijfeld eerder geweten. Zeker als ze er ook mee gefokt hebben...maar ja...als je erop uitgeleken bent is het natuurlijk handig om 4 5 de deel van je investering weer terug te krijgen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:07

Toch wel raar dat alle verantwoordelijkheid alleen bij de dierenarts wordt gelegd. Hoewel hij het had moeten zien (tenzij een retractable bal) is het geen verborgen gebrek: de koper kan het gewoon zien.
Je hebt als koper ook zelf een onderzoeksplicht.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:10

Het is altijd gemakkelijker om de bal bij een ander te leggen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:14

Als je er vier jaar over doet om te ontdekken dat het een klophengst is kan je maar beter niet meer fokken vrees ik... Kom op. Mormel van mij had een mini bal maar je voelde toch dat het er maar een was. De hengst die ik had zag je ze amper hangen maar je kon wederom wel vóelen dat het er twee waren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:18

dioni schreef:
Toch wel raar dat alle verantwoordelijkheid alleen bij de dierenarts wordt gelegd. Hoewel hij het had moeten zien (tenzij een retractable bal) is het geen verborgen gebrek: de koper kan het gewoon zien.
Je hebt als koper ook zelf een onderzoeksplicht.

En voor die onderzoeksplicht hebben ze (terecht lijkt mij bij zo'n dure aankoop) een expert ingeschakeld. Dat die iets vrij essentieels niet gezien heeft mag je hem dan inderdaad aanrekenen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:23

Die van mij hebben een aaaardig klokkenspel hangen, lijkt me moeilijk daar langs te kijken voor 4 jaar :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:24

Sorry, even een vraagje tussendoor... Kan de vererving van het niet/slecht indalen van de ballen ook via de moeder gaan?
Mijn oude merrie leek wel alleen maar klophengsten te geven, welke hengst je er ook op zette.

De uitspraak vind ik heel dubbel. Aan de ene kant kun je dit als koper zelf toch ook zien. Aan de andere kant: Je huurt juist een DA in om je dit soort dingen te vertellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:33

Naar wat ik gehoord heb kan dat ook via de moeder. Heb nog van mensen gehoord die een merrie hadden waarvan elk hengstveulen klophengst was/werd ongeacht de vader.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:10

Een veterinaire keuring vervangt niet de onderzoeksplicht die je als koper hebt.

Nogmaals de dierenarts had het moeten zien. Maar de koper ook.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:24

Ayasha schreef:
Naar wat ik gehoord heb kan dat ook via de moeder. Heb nog van mensen gehoord die een merrie hadden waarvan elk hengstveulen klophengst was/werd ongeacht de vader.

Ah thanks. Dat bevestigt mijn beslissing om haar niet meer als fokmerrie te gebruiken. Twee klophengstjes en een merrietje heeft ze gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:28

No_No schreef:
hebben ze er 4 jaar over gedaan om er achter te komen dat ze een klophengst hadden :wow:

das lang...ik had het bij de aankoop al door :+

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:31

Een klophengst is en blijft nog steeds een hengst :+ . Hij mist niets het is alleen niet zichtbaar.
Mevrouw heeft er zelf blijkbaar ook de ballen verstand niet van gehad want bij een 8 jarige zie je toch echt wel wat hangen hoor. Zo niet dan weet je dat er iets anatomisch niet correct is :P .