Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 09:42

Bokt.nl / nos.nl
Afbeelding
Paardenmarkt Hedel, foto gemaakt door Fra67 (Wikimedia Commons)

In verband met de agressie van de paardenhandelaren jegens de medewerkers van de Dierenbescherming, stopt de organisatie met de controles op paardenmarkten. "Wij kunnen de veiligheid van onze mensen niet langer garanderen", zegt Piko Fieggen van de Dierenbescherming. Volgens Fieggen worden de incidenten steeds ernstiger. "Eerst was het alleen een beetje duwen en trekken, maar als er nu drie man om je heen komen staan die op dreigende toon vertellen dat je beter kunt vertrekken, is dat niet echt lekker. Zeker niet voor onze vrouwelijke medewerkers." Op je voeten staan, spugen, met gebalde vuisten voor je staan, proberen met een paard op je in te rijden, het komt volgens Fieggen allemaal voor. "Ik heb ook van een handelaar gehoord dat er door zijn collega's een paar duizend euro is geboden als één van ons in elkaar wordt geslagen."

De dierenbescherming heeft geen aangifte gedaan van de bedreigingen. Volgens Fieggen heeft dat weinig zin. "De bewijzen zijn volgens ons niet goed genoeg in beeld gebracht. De kans op succes is klein. De ervaring van een eerdere aangifte door Eyes on Animals -met beter bewijsmateriaal dan wij hebben- heeft ons dat geleerd. Het is ook ontzettend moeilijk. Als een paard op je inloopt, is dat dan bewust ja of nee?"

Rinus Bakker, zelf paardenhandelaar en ook voorzitter van de Centrale Bond van Paardenhandelaren, herkent zich niet in het beeld dat de Dierenbescherming schetst. "Ik kom regelmatig op paardenmarkten. Ik ken dit soort verhalen niet. Kijk, laatst waren mensen 's nachts op de markt in Zuidlaren aan het filmen. Een handelaar had aan hen gevraagd: Wie zijn jullie? Als ze dan niet willen zeggen van wie ze zijn, ja, dan roep je misschien wat over je af."

Ook herkent Bakker het beeld niet van de manier waarop de paarden behandeld worden: "Paarden die aan de staart worden getrokken? Ik zal niet zeggen dat het nooit gebeurt... misschien bij een veulentje dat moeilijk wil lopen, maar ik denk niet dat mensen gaan trekken aan een groot volwassen paard. En drinkwater? Staat op alle markten. Maar paarden op de markt drinken nauwelijks. Dat doen ze 's avonds weer thuis, dan eten en drinken ze weer." Het is volgens Bakker het aloude verhaal van de Dierenbescherming: "Ze zijn maar op één ding uit, paardenmarkten moeten verboden worden. Wij zijn met iedereen in overleg om op een goede manier de paardenmarkten open te houden, dat er goede controle is. De Dierenbescherming mag langskomen, wij hebben een open vizier, wij hebben niets te verbergen."

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken kondigde eerder dit jaar aan kritisch te kijken hoe er met paarden wordt omgegaan op de markten. Hij wil de regels aanscherpen. Wel liet hij weten de paardenmarkten te willen behouden, omdat zo een tweede bestemming kan worden gezocht voor paarden die anders naar de slacht gaan. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, die op vragen van de Dierenbescherming onlangs meldde geen misstanden te hebben gezien op paardenmarkten, gaat scherper toezien op de export van paarden. De export gebeurt in de toekomst alleen nog vanaf speciale verzamelplaatsen, niet meer vanaf de paardenmarkt. Die nieuwe regels gaan aan het eind van dit jaar in, is de verwachting.

In ons land worden jaarlijks zo'n 5000 paarden op circa 50 paardenmarkten verhandeld, is de schatting van de Dierenbescherming. Deze paarden worden volgens de Dierenbescherming alsnog vooral verkocht voor de slacht. Een andere manier om paarden te verkopen, is via internet of handelshuizen. Hoeveel dieren via deze kanalen van eigenaar wisselen, is onbekend.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:25

Typisch nederland. Je weg laten bonjouren door intimidatie. Laat ze die bullebakken maar oppakken en achter slot en grendel zetten.

Shirley

Re: Dierenbescherming stopt controles op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:28

Precies!

Alleen maar jammeren en geen aangifte doen?
Dan afdruipen met de staart tussen de benen...lekkere beschermer ben je dan -O-

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:32

Arme paardjes

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:39

Dit is toch te zot voor woorden?!? Waarom wordt dit niet in samenwerking met de Politie gedaan? Gelijk degene die moeilijk doen afvoeren in een busje! :evaw:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:49

Belachelijk.. dat ze dan zorgen voor politie, eventueel undercover zodat zo'n idioten direct kunnen worden opgepakt..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:02

Idd, politie erbij. Gewoon samen het rondje doen.
Trouwens ik vind de foto bij het artikel niet een heel fijn beeld, met die paardjes verdrukt tussen de mensen en kraampjes. Hoe blijven die beesten zo kalm? Of zijn ze allemaal gedrogeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:06

Hmm, ik heb het uit een ander artikel anders opgepikt. Dat ze stoppen met het filmen van kwalijke zaken maar dat ze wel blijven controleren..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:14

Misschien moeten ze eens wat minder provoceren bij de DB ? Ik kan enigszins inkomen dat die handelaren zo reageren... als er een irritant betweterig vrouwtje staat te filmen en geen openheid van zaken wil geven.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:27

ik heb het gevoel dat de waarheid inderdaad ergens in het midden ligt, zoals Happinez ook al zegt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:43

Happinez schreef:
Misschien moeten ze eens wat minder provoceren bij de DB ? Ik kan enigszins inkomen dat die handelaren zo reageren... als er een irritant betweterig vrouwtje staat te filmen en geen openheid van zaken wil geven.

inderdaad een controleur kan zich legitimeren en heeft verstand van zaken.
Dit zijn simpatisanten, een lid of gewoon vrijwilligers die zich schuldig maken aan stemmingmakerij.
Ze zijn zelf fout en kunnen daarom niet terug vallen op politie.
Maak je herkenbaar als controleur inplaats van problemen te forceren om zo iets te laten verbieden.
Als er dan nog zaken voorvallen heb je recht van spreken en de wet achter je.
Dat is toch wat ze willen? en heel wat eerlijker

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:39

Ze hebben in ieder geval weer de aandacht nu.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:42

Even in het juiste perspectief:

Handelaren hebben zich gewoon netjes te gedragen richting paard én mens!
De dierenbescherming moet niet zo piepen en als ze daadwerkelijk bedreigd worden vraag politie versterking.

Als handelaren en organisatoren niets te verbergen hebben kunnen ze de DB moeilijk weigeren.
Doorgeslagen activisten moeten door de DB teruggefloten worden zoals doorgeslagen handelaren door de organisatie op het matje moeten worden geroepen.

Hand in eigen boezem steken beide groepen.

Beter nog, geen paardenmarkten of dierenmarkten meer.
Is totaal niet meer van deze tijd! Zóóó 1950 !

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:59

Laat de db zich nu maar richten op andere zaken. Ik kom elk jaar in zuidlaren op de markt. Menig paard heeft het daar beter dan al die paarden die 24/7 op stal staan of in de oostvaardersplassen! Laat ze hun energie maar steken in bijv broodfokkers van honden.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:15

Het is niet of of het moet zijn én én

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:21

Tsja ik kan de dierenbescherming niet echt meer serieus nemen. Zoveel berichten van en door hun geschreven gelezen waarvan ik denk heb je er wel verstand van.

Ik ben ook van mening dat als ze controleren, ze zich open moeten stellen en legitimeren. Ja die handelaren mogen niet agressief worden, en gaan dreigen. Helemaal mee eens. Maar wees eens eerlijk, als ik met iets bezig ben waarvan ik geen kwaad inzie, en er begint ienamd mij zomaar te filmen. Wil ik ook weten wie dat is? Voel ik me ook niet gemakkelijk. Okay ik zou niet agressief worden, maar wil wel weten hoe en wat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:11

Nou als die dierenbeschermers zó makkelijk te intimideren zijn, vallen er verder weinig dieren te beschermen.
Behalve angsthazen als zijzelf, want waar mensen nog voor zichzelf op kunnen komen kunnen dieren dat niet. Leuke boodschap geeft dat af: effe intimideren, dat rotten ze wel van je erf/uit je buurt. Wat is dat nu weer voor flauwigheid.
Als "beschermers" ook al bang zijn voor hun eigen welbevinden omdat o.a. "en handelaar zegt dat een andere handelaar...." Zeker niet op het idee gekomen dat dat gewoon een intimiderend verzinsel zou kunnen zijn?
Veel van die dierenbeschermende organisaties staan zó ver van de realiteit en de mensen af, dat mensen ook we meteen in de verdediging gedrukt worden door hún intimiderend optreden.

De politie zal heden ten dage wel andere prioriteiten hebben dan dit soort mensen te beschermen, aangezien men hier inmiddels de speciale dierenpolitie al heeft afgeschaft (wegbezuinigd).

Ik vind dit alles bij elkaar knap waardeloos... want straks komt er - als we op deze manier gaan redeneren - helemaal niemand meer voor dierenwelzijn (in praktische zin) op, terwijl veel van die organisaties toch van veel (belasting)geld en donaties van dierenliefhebbers in leven worden gehouden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:18

De dierenbescherming is er al jaren op uit om alles zielig te maken en de markten te verbieden.

Dat het merendeel van de dieren naar de slacht gaat is ook je reinste flauwekul. De meeste dieren zijn gebruikspaarden of pony's.

Een klein gedeelte zal via de markt naar de slacht gaan. Als er geen markt is gaan ze ook naar de slacht alleen buiten het zicht om. De handel blijft wel alleen dan zie je het niet en kan je helemaal niets controleren. Beter in normaal overleg de zaken verbeteren.

Laat de dierenbescherming zich nu echt eens druk maken om zaken die er toe doen maar dan hoor ik ze niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:20

Nou ja, als buitenstaander vind ik het wel belangrijk dat er een vorm van toezicht is op markten. In ieder geval verzekeren dat de boel daar niet uit de klauwen loopt, en dat de dieren er nog fatsoenlijk bij staan. Dus om nou te zeggen dat ze alles zielig proberen te maken vind ik een beetje overtrokken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:26

Emmaa_ schreef:
Nou ja, als buitenstaander vind ik het wel belangrijk dat er een vorm van toezicht is op markten. In ieder geval verzekeren dat de boel daar niet uit de klauwen loopt, en dat de dieren er nog fatsoenlijk bij staan. Dus om nou te zeggen dat ze alles zielig proberen te maken vind ik een beetje overtrokken.

Op elke markt is tegenwoordig, water voer en voldoende ruimte te vinden. De zuidlaardermarkt is al veel ruimer op gezet dan voorgaande jaren.

Er zijn toezichthouders aanwezig en er zijn dierenartsen. Op sommige markten zoals de rodermarkt zijn er scholieren die de ponys/paarden telkens voorzien van water.

Bij misdragingen op de markt kan je je spullen pakken en wegwezen. Paarden met wonden etc komen de markt al niets eens op. Een plekje of schrammetje daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:28

Maar wordt dat vanuit de organisatie gedaan? Dat aanpakken van rotte appels? Het lijkt mij dat dat onder toeziend oog van een instantie als de dierenbescherming gebeurd. Zijn oprechte vragen hoor, ik ben nog nooit op zo'n markt geweest maar de beelden die ik ervan zie (wat vooral hier op Bokt is) komen op mij niet erg prettig over.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:32

Waarom wordt dit niet gedaan ism de politie? Bestaat de dierenpolitie niet meer? Daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap: paarden die niet goed worden behandeld op de markt, dat kan gelijk worden aangepakt en agressie van de mensen ook. De dierenbescherming alleen stelt geen klote voor. Vanaf het begin al niet. Ze mogen niets ondernemen, en wat krijg je dan: sneaky opnamen maken bijvoorbeeld.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:32

Als er mensen met verstand van zaken staan die een handelaar op een normale manier aanspreken is er weinig aan de hand. Maar als je van alles zegt zonder ook maar enig idee te hebben van wat je zegt, mensen onterecht beschuldigd ja dan krijg je ze tegen je.

Samenwerken en samen verbeteren werkt beter dan heel hard schreeuwen en onwaarheden vertellen. De handelaren die er een zooi van maken gelijk aan laten pakken maar laat de "goede" met rust en adviseer in plaats van bekritiseer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:43

En dat is nou net een beetje het probleem in paarden land. Paardenmensen laten zich niet zo makkelijk aanspreken. Die vinden iedereen maar piepers. Dat zie je in de topics over aanklacht tegen Adeline en de diskwalificatie van Jur Vrielink al. Het begint een beetje te veranderen. Mensen beginnen een beetje kritisch naar hun eigen hobby te kijken maar er is nog een hele weg te gaan. En op de markten is, ook al gaat het inmiddels beter, nog steeds veel mis.

En als paardenhandel branche moet je je voor dit nieuws eigenlijk de ogen uit je kop schamen. Want het betekend dat je nog steeds een hele slechte reputatie hebt.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:17

Misschien moet de DB wat meer energie in de dieren van de Oostvaardersplassen stoppen, in plaats van altijd alleen maar over de markten te zeuren... Menig dier op de markt staat er beter bij dan de dieren daar...