Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:13

www.ad.nl

Een meisje te paard is donderdagmiddag aan de dood ontsnapt bij een spoorwegovergang in Soest. Het paard stond stil op het spoor toen een trein naderde. De 10-jarige ruiter hoorde bij een lesgroep van manege Nieuw Eldorado aan de Bosstraat. De groep stak onder begeleiding van twee instructrices het spoor aan de Foekenlaan over. Een mountainbiker haalde de groep in en raakte hierbij in het voorbijgaan één van de paarden. Het paard bleef van schrik verstijfd stilstaan op het spoor. Op dat moment kwam er een trein aan.

Eén van de instructrices twijfelde geen moment, sprong van haar eigen paard en trok het paard, met het meisje erop, van het spoor. "Alles gebeurde in enkele seconden", vertelt Irene Snoek, eigenaresse van de manege. De trein kwam enkele meters voorbij de ruiter en haar paard tot stilstand. Het paard en het meisje stonden toen tussen de spoorboom en de trein in. "Je kan op geen enkele andere manier van het spoor af als er een trein aankomt, door het hek dat alles afsluit." Dit heeft de manege aangekaart bij de gemeente. "Wellicht zijn er mogelijkheden om de oversteek veiliger te maken voor ruiters", hoopt Snoek.

Doordat de machinist claxonneerde, sloegen de overige paarden op hol. Vier van de ruiters vielen van hun paard. Allen keerden ongedeerd terug naar de manege. Daar lichtte Snoek de ouders van de kinderen in, die vooral blij waren dat het voorval goed was afgelopen. De dienstdoende machinist, Roy Boxem uit Hengelo, twitterde na het incident dat hij 'er wel even klaar mee was'. Ondanks de goede afloop spreekt hij zijn twijfels uit: "Geen idee hoe het werkt, maar het spoor overgaan met een groep van zo'n tien paarden lijkt mij wel riskant. (kuddediereneffect)", Twitterde hij na het incident.

Volgens Snoek voldeed de groep aan de eisen bij het oversteken van het spoor. "De ruiters reden twee aan twee het spoor over en er waren twee begeleiders aanwezig", vertelt Snoek. "We hadden het op geen betere manier kunnen doen, dit is een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest."

De mountainbiker die het dier raakte, reed door. De manege gaat hem niet aangeven. Snoek: "Ik geloof niet dat het met opzet is gebeurd. Er is uiteindelijk ook niets mis gegaan." De manege blijft na het incident gebruik maken van de route over het spoor. Het meisje dat op het stilstaande paard zat, is van de schrik bekomen en gaf aan gewoon door te gaan met paardrijden.

Jolien87

Re: Paard en ruiter bijna aangereden door trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:16

Jeetje, dat is schrikken zeg!
Zal de mountainbiker hebben geweten wat hij/zij heeft veroorzaakt?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:16

Poeh wat een verhaal!
Gelukkig is het voor alle betrokkenen goed afgelopen maar denk dat de schrik er wel goed in zit!

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:18

Jolien87 schreef:
Jeetje, dat is schrikken zeg!
Zal de mountainbiker hebben geweten wat hij/zij heeft veroorzaakt?

Ik denk het haast niet. Had het laatst nog met een vriendin erover, weliswaar over brommers maar ook over het aantikken van andere mensen.
Dat je zo wel eens iets hoort over een brommer die mensen op de fiets aantikken en gewoon doorrijden. Zij heeft het ook gehad en het helemaal niet doorgehad dat ze iemand heeft aangetikt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:19

He gatver, wat eng zeg! :oo Ik steek ook regelmatig het spoor over met mijn paard. Er gaan ook groepen van de manege in de buurt overheen en ik heb ook hier wel eens verhalen gehoord over paarden die bleven staan terwijl de bomen dicht gingen, oa met mijn nichtje erop. :=

Ik zou het fijn vinden als er bij de spoorwegovergangen zo'n aftellicht zou komen als je nu ook bij fietsoversteekplaatsen ziet, zodat je kan zien hoe lang het duurt voordat er een trein aankomt. Dan weet je ook dat je als je met een groep bent en er dus wat langer over doet beter even kan wachten.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:20

Goed afgelopen? Meisje en/of machinist en anderen zijn enorm geschrokken en misschien last van een trauma. Ik zou die mountainbiker wel aangeven. Blijkbaar weet hij niet hoe hij zich in het verkeer netjes moet gedragen.. je schampt toch ook geen andere auto zonder een briefje achter te laten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:25

Een aftellicht dat aangeeft hoe lang het duurt voordat de bellen gaan rinkelen en de bomen gaan zakken is een geweldig idee :j

Ik probeer zelf altijd een beetje uit te rekenen wanneer er bij een bepaalde overweg treinen langskomen. Met 4 treinen in het uur is dat ook nog wel uit te zoeken. Worden het er 8 of meer dan is het lastiger, en worden de 'stille' periodes ook korter natuurlijk.
Als deze manege deze overgang altijd gebruikt, dan lijkt het mij heel bruikbaar om een keer te meten wanneer treinen ongeveer langskomen, en hoeveel er langskomen'. Dan kan je je rijtijden aanpassen dat je bv altijd ruim tussen 2 treinen in kunt oversteken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-08-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:26

Pfoe wat een avontuur zeg!
Mijn moeder heeft ook zoiets mee gemaakt maar dan haar buurmeisje en haar paard, die bleef vastzitten met zijn hoef, en ja..

Daarom bij ons altijd al voorzichtig geweest met het spoor maar het blijven toch echt dieren.
Je kan alle maatregelen nemen maar het kan altijd.
Gelukkig is wel iedereen ongedeerd er van af gekomen.. Ookal zal het geen fijne ervaring zijn voor beide partijen.

Edit: aftellicht zal heel fijn zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:29

Pff, wat een schrik!
Dat had inderdaad heel anders af kunnen lopen, je moet er niet aan denken.
Ik hoop voor de manege dat er nu iets gaat veranderen.

GamblersCup

Aangeven Lienek? Die mountainbiker is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust.

Ik vind het wel apart dat er met een groep zó over een spoorwegovergang gereden wordt, dat het mogelijk is dat er een paard tussen de slagbomen vast kan komen te zitten. En dan ook nog met kinderen van rond de 10... levensgevaarlijk. Die laat je bij zo'n overweg toch begeleiden aan de hand?! Ik vind het onverantwoordelijk. Je ziet nu wat er kan gebeuren met kinderen die nog niet in staat zijn zelfstandig te reageren in een onverwachte situatie. En dan is het nog goed afgelopen.

Aftellichten heb ik nog nooit gezien, dat maakt het wel een stuk veiliger.

lolotjeh

Dat is idd een een kantje boord.
Die oversteek heb ik altijd al eng gevonden keek altijd eerst links en rechts voor ik er overheen ging.
Dat hadden de instructeurs ook eerst moeten doen voor ze er over heen gingen met de kinderen je kan er goed zien of er wat aan komt voor de slagbomen omlaag gaan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:31

Ik snap niet waarom de machinist de claxon gebruikte. Het meisje op het spoor had echt wel de trein gezien en gehoord, maar kon gewoon niks en geen kant uit. Toeteren zal die situatie niet veranderen, alleen erger maken omdat de paarden daar allemaal bang van worden. Iemand had wel heel naar kunnen vallen.

Maar oef, wat goed ingegrepen door de instructrice. Anders was het meisje dood geweest. Maar dat het anders moet, deze oversteek, is wel duidelijk. Elk 1 voor 1 bijvoorbeeld. 1 instructeur al aan de overkant, een andere aan de andere kant. En de ruiters er in tweetallen naast elkaar erover sturen, en elke keer weer goed kijken. Als de instructeurs dan ook nog naast hun paard staan, kan er snel worden ingegrepen.

Maar wat een nare samenloop van omstandigheden.

Apart ook van die mountainbiker. Zal niet bewust zijn geweest, maar toch. Hij had afstand moeten houden. Maar dat zal vast puur onwetendheid geweest zijn. Vanwege dit soort dingen moet verkeer, wielrenners, bikers, gewone fietsers, brommers, auto bestuurders etc leren hoe om te gaan met paarden in het verkeer, en afstand te houden. Elke basisschool heeft een fietsdag waar ze regels leren over fietsen in het verkeer. Zet er een stukje over paarden bij in. Ook fiets/wielrennerverenigingen mogen daar wel een folder van verspreiden, natuurlijk een lesje over paarden in her verkeer in de auto rijlessen.

Dan kunnen dit soort dingen verkomen worden. Een kind van 10 had dood kunnen zijn...

Paarden blijven paarden, nooit 100% verkeersmak, misschien 99%. En net zoals dat ruiters rekening moeten houden met het verkeer, zoals niet op een 80km weg rijden of een fietspad vooral gebruikt door wielrenners of in de berm rijden naast een diep kanaal, naast een hele drukke weg en meer van zulke voorbeelden, moet de rest ook leren rekening houden met ruiters.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-08-16 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:32

jeetje wat eng! Gelukkig is het goed afgelopen

Maar als dit allemaal binnen enkele seconden gebeurde, dan stak de groep wel net op het nippertje over, was dat wel zo slim?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:33

Als die fietser niet doorhad dat hij een paard raakte, was het toch in elk geval duidelijk dat hij veel te dicht langs reed?
Hier gaan de slagbomen gelukkig maar aan 1 kant dicht, zodat je er altijd uit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:34

GamblersCup schreef:
Ik vind het wel apart dat er met een groep zó over een spoorwegovergang gereden wordt, dat het mogelijk is dat er een paard tussen de slagbomen vast kan komen te zitten. En dan ook nog met kinderen van rond de 10... levensgevaarlijk. Die laat je bij zo'n overweg toch begeleiden aan de hand?! Ik vind het onverantwoordelijk. Je ziet nu wat er kan gebeuren met kinderen die nog niet in staat zijn zelfstandig te reageren in een onverwachte situatie. En dan is het nog goed afgelopen.

Wat een rare reactie, dit is toch duidelijk een rot samenloop van omstandigheden. Als ik het goed begrijp, is bij deze overgang het niet mogelijk om nog weg te komen als de spoorbomen enkel gesloten zijn. Dat ligt toch niet aan hoe de groep overgestoken is, maar aan het type overweg. Het zullen dan wel van die hele ipv halve spoorbomen zijn. Dan maakt het niet uit of je op je paard zit of er naast staat? Je paard kan moeilijk onder de spoorbomen door kruipen, ook niet als jij er naast staat.

Als dit een enkele ruiter was geweest, die was overgestoken en halverwege waren de bomen dichtgegaan terwijl het paard net verstijfde als reactie op een ongelukkig passerende mountainbiker.. Hoe was de situatie dan anders geweest, qua oversteek?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-16 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:34

Eline, ik denk juist om het paard te laten schrikken zodat het aan de kant zou gaan.
Of het slim is, is weer een andere vraag. :o
Maar je zou als machinist maar een paard en kind voor je trein krijgen... :\

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:35

Punt is dat vaak andere mensen totaal geen benul hebben hoe om te gaan met een paard/pony als die niet op het gras staat maar buiten aan het rijden is. Dat maakt het vaak onnodig gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:36

MirandaDvG schreef:
Maar als dit allemaal binnen enkele seconden gebeurde, dan stak de groep wel net op het nippertje over, was dat wel zo slim?

Hoe zie je dat voor je, 'op het nippertje overstoken'? Dat de groep overstak terwijl de bomen al dicht gingen? Dat denk ik namelijk niet, dat lees ik ook nergens uit de tekst. Als je met een groep bent kunnen de bomen natuurlijk dicht gaan terwijl je met de groep net aan het oversteken bent. :)* Je weet ook niet altijd van te voren exact wanneer er een trein langskomt, zeker omdat ze nog al eens vertraagd kunnen zijn of een andere dienstregeling kunnen rijden, bijvoorbeeld.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:37

Ik vind het persoonlijk nogal dom om met zulke jonge kinderen over een treinspoor te gaan, vooral als je niet weet wanneer er een trein aan kan komen. Ik weet niet hoe lang het meisje daar heeft gestaan, maar een trein zie je vaak wel van ver al aankomen, nogal onverstandig om dan tóch nog even over het spoor te gaan.

Claxonneren denk ik inderdaad om de pony te laten schrikken zodat hij van het spoor af ging.

Anoniem

Ze weten vaak wel dat een paard er van kan schrikken (vaak genoeg automobilisten die bewust gaan toeteren, maar onze paarden schrikken daar gelukkig niet van), maar de gevolgen onderschatten.
Ze denken niet zover door dat het dier echt oncontroleerbaar kan worden, de weg op kan rennen, onstuurbaar wordt, de ruiter valt en daarbij zelfs kan overlijden etc.

melody7

Jeetje wat een horror rit :wow:
Gelukkig zijn ze er allemaal goed vanaf gekomen, op de schrik na natuurlijk..

Zou het niet slimmer zijn als zulke groepen met jonge kinderen hulp krijgen met oversteken vanuit de manege? 1 of 2 mensen op de grond die even de pony vast kunnen houden als hij blijft staan/niet durft. Zeker met zulke jonge kinderen lijkt me dat toch een stuk veiliger, de instructeurs te paard letten natuurlijk wel op maar als je zelf op een paard zit is het een stuk lastiger om snel in te grijpen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:40

@kbk: Maar er was blijkbaar geen uitgang. Waren hele spoorbomen en geen halve. Paard had er dus niet uit gekund ook al schrok hij. Hij zou echt niet van een toeter netjes precies goed tussen spoorboom en trein gaan staan.

Maar goed, ik neem het hem ook niet kwalijk. Je hebt maar een paar seconden om te bedenken wat je gaat doen en of het verstandig is. Goed nadenken is er dus niet bij. Je doet dan van schrik het eerste wat in je opkomt. Hij zal ook zwaar geschrokken zijn. Hij had bijna een onschuldig kind onder zijn trein. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 30-08-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:40

Geweldig weer, de betweters op bokt :') Er bestaan ook sporen waarbij je, door bijvoorbeeld een bocht in het spoor, níet ziet of er een trein aan komt. Daar zijn die slagbomen voor, jongens. Dat de ruiters de trein hebben zien aankomen en besloten hebben tóch nog over te steken zijn allemaal ongefundeerde (en misselijke, vind ik) vooroordelen die erg vervelend kunnen zijn voor de betrokkenen. Het claxoneren snap ik als reactie van de machinist uit, maar als het werkelijk gesloten bomen zijn, kon de pony toch ook nergens heen..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:43

ElineS schreef:
Ik snap niet waarom de machinist de claxon gebruikte. Het meisje op het spoor had echt wel de trein gezien en gehoord, maar kon gewoon niks en geen kant uit. Toeteren zal die situatie niet veranderen, alleen erger maken omdat de paarden daar allemaal bang van worden. Iemand had wel heel naar kunnen vallen.

De machinist is wettelijk verplicht om te typhoneren in een noodsituatie. Nu zal een machinist die bekend is met paarden het niet doen maar dan kan hij dus wel degelijk een probleem krijgen omdat hij de regels heeft overtreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:45

Eline, dat is waar, maar misschien was het paardje wel net een aantal meters weg gerend en had hij net iets meer ruimte gehad voor het remmen.
Maar inderdaad, je doet op zo'n moment iets wat als eerste in je opkomt denk ik.
Ik denk ook dat als ik in een auto zat en een paard of mens op de weg zou zien staan en wist dat ik niet op tijd zou kunnen remmen, dat ik ook zou toeteren.
Kan me voorstellen dat de machinist flink geschrokken is.

Zo'n spoor zit er ook hier in de buurt, ook een bocht waardoor je niet de treinen aan ziet komen.
We hebben wel rode lichten die al een halve minuut/minuut gaan knipperen voor de spoorbomen naar beneden gaan.