Jur Vrieling voorlopig niet in de wedstrijdring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jur Vrieling voorlopig niet in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 16:50

Bokt.nl / www.rtvnoord.nl
Afbeelding
Jur Vrieling met Zirocco Blue. Foto van KNHS.

Ingezonden door Stephanie

Springruiter Jur Vrieling springt de komende periode geen wedstrijden. Na de voor Vrieling en zijn paard Zirocco Blue VDL slecht verlopen Olympische Spelen heeft de Holwierder voorlopig alle wedstrijden waaraan hij mee zou doen afgezegd. Nadat Vrieling eerst werd uitgebeld na weigeringen van Zirocco, werd hij vervolgens gediskwalificeerd voor overmatig zweepgebruik. Met name op social media kreeg Vrieling hierover de nodige kritiek te verwerken. Dat is hem niet in de koude kleren gaan zitten. "Als negen van de tien mensen je een hart onder de riem steken, maar de tiende is heel negatief dan blijft dat toch hangen." Vrieling is volgens eigen zeggen in sommige reacties zelfs bedreigd.

Een echte verklaring voor het dramatische optreden in Rio heeft Vrieling nog steeds niet. "Je merkt niks aan Zirocco. Hij is superfit en zou bij wijze van spreken nu zo de Olympische ring in kunnen." Volgens Vrieling is het alles bij elkaar wat Zirocco Blue uit balans gebracht heeft. Zo is de reis niet heel goed verlopen. "Het was warm tijdens de vlucht. Het paard van Jeroen Dubbeldam werd ziek onderweg en Zirocco kwam heel bezweet uit het vliegtuig."

Voorlopig werkt Vrieling thuis aan zijn eigen mentale herstel. Wanneer hij zijn rentree maakt weet hij nog niet. "Een paar dagen vakantie zou misschien goed zijn, maar ik ben het liefst met mijn paarden bezig. Anders ga ik toch teveel nadenken. Ik zorg goed voor mijn beestjes en we komen wel weer terug. Wat meehelpt, is dat ik al 47 jaar ben en inmiddels het nodige heb meegemaakt." Vrieling verwacht dat bondscoach Rob Ehrens voorlopig even geen beroep op hem doet en anderen de kans gaat geven in het landenteam. Zirocco Blue gaat eerst een maandje de wei in.

Gerelateerde berichten
[VN] Van der Vleuten en Smolders foutloos, Vrieling uitgebeld
[VN] Rio: Bondscoach teleurgesteld over gedrag Jur Vrieling
[VN] Rio: Meer diskwalificaties vanwege overmatig spoorgebruik

Moderatoropmerking:
Op pagina 4 is een moderatoropmerking geplaatst, lees deze goed door voordat je reageert op dit nieuwsbericht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:05

tja...dat heb je als je denkt dat je thuis bent en vergeet dat je op de olympische spelen rijdt :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:08

geerke schreef:
tja...dat heb je als je denkt dat je thuis bent en vergeet dat je op de olympische spelen rijdt :+

Vreemde uitspraak. Verklaar je nader.......

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:15

Tendance schreef:
geerke schreef:

Vreemde uitspraak. Verklaar je nader.......

Zo dacht ik ook...

Verstandige keuze door het paard en jezelf even de rust te gunnen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:19

Ik vind het ook wel erg grof om zo iemand te gaan bedreigen. Verdiende het de schoonheids prijs? zeer zeker niet. Was kritiek terecht? zeker wel. Maar is dit een reden om mensen te bedreigen? Definitief niet. Deze paarden hebben een verzorging en leven daar kan menig ( recreatie ) paardalleen maar van dromen en ik denk dat er toch echt wel ergere misstanden voor deze mensen om hun aandacht op te richten als iemand te gaan bedreigen die ook in de media al meerdere keren heeft aangegeven zich er erg bewust van te zijn dat zijn reactie verkeerd is geweest en dat dit niet had mogen gebeuren.

Sunrise_

Re: Jur Vrieling voorlopig niet in de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:25

Als ik dit soort dingen lees denk ik weleens dat social media misschien wel meer narigheid dan plezier met zich meebrengt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:31

Die drie tikjes die hij heeft uitgedeeld waren echt deze ellende en het Internationale media circus niet waard. Wat absurd, zo'n integere ruiter zo behandelen. En de persoonlijke gevolgen voor hem, mensen denken alles te kunnen zeggen en doen op social media. Hij is bestraft en heeft spijt, klaar is klaar. Veel sterkte voor Jur.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:44

... kennelijk geldt het alleen voor de grand prix wedstrijden ... vanavond is hij met zijn jonge paarden gewoon aanwezig in Tolbert.
Beetje afstand nemen is vast een goed idee. Dat we tegenwoordig allemaal vanachter een schermpje kritiek kunnen uiten vanuit de hele wereld zet veel dijgen wel onder een vergrootglas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:50

fargo schreef:
Die drie tikjes die hij heeft uitgedeeld waren echt deze ellende en het Internationale media circus niet waard. Wat absurd, zo'n integere ruiter zo behandelen. En de persoonlijke gevolgen voor hem, mensen denken alles te kunnen zeggen en doen op social media. Hij is bestraft en heeft spijt, klaar is klaar. Veel sterkte voor Jur.

Heel erg mee eens.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:58

Ach een maandje vakantie doet niemand kwaad ;) Misschien ook wel even goed een moment van bezinning en reflectie. En dan over een paar weken weer fris de ring in :j

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:59

fargo schreef:

ik sluit me helemaal bij je aan.

dieptriest om hem dan ook nog te bedreigen.

die mensen moeten zich de ogen uit het hoofd gaan schamen _-:( _-:( _-:( _-:( _-:( ^) ^) ^)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:13

fargo schreef:

Amen _/-\o_

Niet prettig trouwens voor de paarden die terug vlucht. Hopelijk is het nu wat beter met Zenith. En inderdaad die bedreigingen. Ik word er kotsmisselijk van. %)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:20

Jammer dat iemand zo gekwetst kan worden via social media. Ja, het waren zijn eigen fouten, maar kijk eens om je heen op regionale wedstrijden. Daar gebeuren die dingen ook. Jammer dat dan die ene (normaal goede) ruiter als dierenbeul wordt uitgemaakt.
Hopelijk is na zijn vakantie het hele drama bezonken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:24

Inderdaad en dan nog vind ik dat niemand maar dan ook helemaal niemand mag oordelen over zijn actie. Niemand heeft het recht er toe. Had die de tikken mogen geven? Nee dat was niet zo slim. Maar om hem dan meteen af te gaan schilderen als een gruwelijke ruiter vind ik echt te ver gaan. In zo'n arena, met zo'n grote opdracht die je daar moet verrichten met zulke spanningen, dan kan iedereen anders gaan doen waarvan ze eerder zouden zeggen dat ze dit nooit zouden doen. Dat is hetzelfde dat ik altijd gezegd heb, nee in extreme noodsituaties of ruzies of geweld kan ik uiterst rustig blijven. Ik kan het nu wel denken, maar mocht zoiets wel voorvallen kan ik me totaal anders reageren. En nogmaals goed was het zeker niet, maar je kan het een persoon niet kwalijk nemen. Zeker zolang je niet zulke wedstrijden hebt gereden.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:30

Citaat:
Springruiter Jur Vrieling springt de komende periode geen wedstrijden.

Volgens mij moet dat zijn:

Springruiter Jur Vrieling springt de komende periode geen wedstrijden met zijn paard Zirocco Blue.
Zelf springt hij sowieso niet, hij lift alleen mee... :D

Heel goed dat hij Zirocco even pauze geeft en zelf even uit de grote spotlight stapt.
Ik vind het heel verstandig dat hij eventueel weg door gaat met zijn jonge paarden, die moeten gewoon getraind en uitgebracht worden, hij kan niet in 1x zijn hele business plat leggen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:34

Verstandig van Jur! Ik vind sommige reacties ook erg extreem. Mensen die zich nog nooit hebben geïnteresseerd voor de springsport maar opeens van leer trekken om 3 uit onmacht gegeven tikken...

Iedereen in Noord Nederland heeft diep respect voor Jur. Al jááren publiekstrekker met zijn onverwoestbare inzet en wil om te winnen op wedstrijden in de regio. Groot geworden met de paarden van VDL. Soms ruig, maar ook een gevoelig type, dat is vaker gebleken.

Ik hoop dat ie er snel weer bovenop komt. In de eerste plaats voor hemzelf, maar vooral voor ons allemaal! Ik zou zeggen: comeback in Zuidbroek :-)...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:56

Verstandig van hem! Het is een erg fijne ruiter met een enorm gevoel voor zijn paarden. Er is al voldoende over het voorval gezeurd. Hij heeft zijn fout erkend en zijn verantwoordelijkheid genomen. Dit toont mij aan wat een topper het is, daar kan een ander nog een hoop van leren.
Ik hoop dat hij zich snel beter voelt want hij verdiend zoveel meer dan dit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:59

Evelijn schreef:
... kennelijk geldt het alleen voor de grand prix wedstrijden ... vanavond is hij met zijn jonge paarden gewoon aanwezig in Tolbert.
Beetje afstand nemen is vast een goed idee. Dat we tegenwoordig allemaal vanachter een schermpje kritiek kunnen uiten vanuit de hele wereld zet veel dijgen wel onder een vergrootglas.

ik weet het niet hoor,maar hij was toch degene die drie ''tikjes'' gaf?En dat op een plek waar tientallen cameras stonden....hoezo dat vergrootglas dan?

Nee...een echt mening heb ik hier niet over,zie dingen die veel ernstiger zijn.Dit gebeurt gewoon thuis ook,achter gesloten deuren,en dan waarschijnlijk iets meer tikken.Een paard wat namelijk nog nooit een zweep heeft gezien en voor het eerst van zijn leven een tik krijgt reageert namelijk iets anders.

Voorlopig vind ik iedere tak van paardensport tegenwoordig tegen dierenmishandeling aanleunen.Maar dat is mijn mening....en nee,ik ben geen natural.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:56

Als zirocco nou alleen op de os had geweigerd, tja...
Maar misschien moet men eens ophouden met allerlei uitvluchten. Paard weigerde al veel langer en dat Jur uiteindelijk mee gedaan heeft, heeft meer met de stal te maken waar hij voor rijdt.

Ik heb niks tegen Jur maar er speelt en speelde veel meer dan een weigering.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:09

geerke schreef:
ik weet het niet hoor,maar hij was toch degene die drie ''tikjes'' gaf?En dat op een plek waar tientallen cameras stonden....hoezo dat vergrootglas dan?

Nee...een echt mening heb ik hier niet over,zie dingen die veel ernstiger zijn.Dit gebeurt gewoon thuis ook,achter gesloten deuren,en dan waarschijnlijk iets meer tikken.Een paard wat namelijk nog nooit een zweep heeft gezien en voor het eerst van zijn leven een tik krijgt reageert namelijk iets anders.

Voorlopig vind ik iedere tak van paardensport tegenwoordig tegen dierenmishandeling aanleunen.Maar dat is mijn mening....en nee,ik ben geen natural.

Tja ik ben t hier toch grotendeels mee eens!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:31

geerke schreef:
Evelijn schreef:

Wat een onzin! Dat gespeculeer in de ruimte altijd! Bah! Ik heb verschillende jonge paarden beleerd en er waren erbij die totaal niet onder de indruk waren van een zweepje. Dat zou volgens jou dus inhouden dat ik ze afgeranseld heb? Nee, je hebt er gewoon brutale dieren tussen. Ik vind je reactie niet erg netjes en vrij kort door de bocht. Ik weet vrijwel zeker dat jij Jur niet kent en ik snap dan ook niet waarop je de reactie stoelt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 05:32

Het desbetreffende paard zal heus niet voor de eerste x een zweep hebben gezien en gevoeld!!!
Ook ik vind dat vrijwel alle paardensporten niet om aan te zien zijn..Zeer veel wreedheden naar de paarden toe! En nee ik vind echt niet dat een paard nooit op zn plaats gezet hoeft te worden maar de competitie strijd lijkt tegenwoordig zo groot dat vele toch wel de ogen sluiten voor het paardenwelzijn! Misschien vragen we ook wel het onmogelijke als ik toch zie hoe het springparcours van de OS eruit zag dan is dat toch bijna ondierlijk om daar een paard doorheen te sturen? We willen steeds meer van de paarden en vragen soms toch echt tegen het onmogelijke aan! Zolang geld en persoonlijk gewin nog steeds op nr 1 staan zullen vele paarden deze ontberingen moeten ontgelden. Was de klap van jur terecht? Lastig in te schatten.. Wel zag ik de frustratie in de ruiter naar boven komen en gaf hij zelf aan dat het paard bang begon te worden tijdens de rit. Typisch dat angst wordt bestraft met de zweep? Maar daar komt het persoonlijk gewin weer boven spelen en komt het paard dan toch op de 2e plaats..
Vraag me ook echt af hoeveel mensen hier op bokt de desbetreffende ruiter nou echt kennen?? We zien allemaal niet wat er nou echt thuis gebeurt! Ik denk dat daar veel meer gebeurt dan je zou willen zien..sterker nog heb met eigen ogen mogen aanschouwen Hoe sommige paarden zover gepusht worden om een bepaald nivo te behalen. Ik zeg niet dat dit bij betreffende ruiter is gebeurt maar ik weet dat dit gebeurt.. Ik vind dat ronduit beschamend!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:13

je kunt je überhaupt afvragen hoeveel mensen op Bokt zich realiseren hoe het er in de topsport aan toegaat.Die dat zelf hebben meegemaakt van dichtbij.En dan heb ik het niet over een B proefje in de plaatselijke manege of met een eigen paard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:59

Fijn voor het paard dat deze even de weide in mag...
De boel voor ruiter en paard even laten bezinken.

Tja de topsport...vind het opmerkelijk hoe er gereageerd wordt op deze man en het zweep gebruik.
Als je bedenkt dat dit echt niks is binnen de training van dressuur en springpaarden in z'n algemeen op dit nivo.
Als hetzelfde publiek dat zou zien gaat de helft kotsend de tribune af.
Het zou prettig zijn als paardenminded Nederland zich daar eens druk om zou maken ipv dat kleine druppeltje op de gloeiende plaat volledig de grond in te stampen.

Waarmee ik niet de indruk wil wekken dat ik dergelijke acties goedkeur.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:23

Er komt steeds meer een waas van schimmigheid om de paardentopsport te hangen.
Dat uit zich vooral in uitspraken als die van cissie:
Citaat:
Als je bedenkt dat dit echt niks is binnen de training van dressuur en springpaarden in z'n algemeen op dit nivo.
Als hetzelfde publiek dat zou zien gaat de helft kotsend de tribune af.

Ik zie dat steeds vaker op Bokt: 'Bijna niemand weet hoe erg het is, maar ik weet dat wel'.
Jammer! Wat mij betreft noem je concrete voorbeelden met naam en zeg je niks...