Paarden urenlang achtergelaten in snikhete trailer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paarden urenlang achtergelaten in snikhete trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:59

bokt.nl / omroepbrabant.nl
Ingezonden door colinneke

Afbeelding
Foto: Nikki de Kerf.

In Waalwijk zijn vrijdagmiddag twee paarden in een snikhete trailer achtergelaten. De edele dieren stonden ruim een uur in de brandende zon en hadden geen water of verkoeling. De bestuurder van de paardentrailer is beboet met een flinke bekeuring en heeft zich schuldig gemaakt aan dierenmishandeling, aldus de dierenpolitie.

Bij de politie kwam rond het middaguur een melding binnen dat er twee paarden onder een blakende zon stonden in De Genestetstraat. Omstanders hoorden de paarden flink tekeer gaan en waarschuwden hierop de hulpdiensten.

De klep van de paardentrailer bleek maar een klein stukje open te staan. De dieren hadden geen verkoeling en ook geen water. Na lang zoeken heeft de politie de bestuurder kunnen opsporen. Hij was in de kerk om een uitvaartdienst bij te wonen. De eigenaar van de paarden is onlangs overleden en zou gewild hebben dat de paarden aanwezig waren bij de dienst. Desondanks was de politie het er niet mee eens om de dieren op deze manier in de zon te zetten.

De omstanders die 112 hadden gebeld, haalden meteen emmers water en gooiden die over de dieren toen de klep open werd gemaakt. De omstanders die te hulp schoten, reageerden erg kwaad. De twee paarden zijn meteen weggehaald en overgeplaatst naar een stal.

Gerelateerd bericht
[VN] Tropische temperaturen: tips voor de paardenliefhebber

KarmaChansy

Re: Paarden urenlang achtergelaten in snikhete trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:07

wat een idiot zeg, sowieso wie laat dieren in de hitte in de volle zon staan :x

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:23

De eigenaar wilde ze erbij hebben... maar ik denk absoluut niet op deze manier! Wat een idioot om dan de paarden maar in de trailer voor de kerk te laten staan zeg met dit weer!
Laatst bijgewerkt door Paulusjuh op 26-08-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:25

Wat een onnodige massahysterie.
Paarden kunnen best een uur in een opengezette trailer blijven. Ook zonder water. We weten niet of de paarden bv van tevoren nog water aangeboden hebben gehad. Of dat er water na de dienst beschikbaar was.
Ik weet niet hoe dicht deze trailer stond, maar ik vind juist het idee, dat de paarden bij de uitvaart van hun eigenaar zijn, heel mooi.
Ik denk dat het traumatischer voor de paarden was toen er water over ze heen gegooid werd toen de klep opengemaakt werd. Hoop dat ze nog fatsoenlijk de trailer op en af durven.

Wij maken ons er allemaal wel schuldig aan, hoeveel trailers ik de afgelopen dagen op de weg zag rijden, of keuringen waar de paarden uren in de trailer staan te wachten. Of wedstrijden waar 40 trailers op een weilandje staan te branden in de zon.
Laatst bijgewerkt door Ania op 26-08-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:26

Niet leuk maar misschien een begrijpelijke vergissing begaan in emotie. Zuur dat hij toch een bon krijgt. Bij een afscheid zou een waarachuwing passender zijn.

Maar emmers water over paarden heengooien is ook niet het meest slimme om te doen. Jonkie hier zou daar volledig van over de zeik gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:33

karuna schreef:
Maar emmers water over paarden heengooien is ook niet het meest slimme om te doen. Jonkie hier zou daar volledig van over de zeik gaan.

Dat is een niet-paardenmensen oplossing. Als mens zou je blij zijn met de verkoeling van een flesje water over je hoofd, dús is het paard blij met een emmer water over zich heen.

Overigens vind ik het dom van de persoon die ze meegenomen heeft. Zelfs als hij voor vertrek water en hooi aangeboden heeft dan nog kon hij zich best bedenken dat een trailer met dit weer gigantisch warm zou worden. Zelfs al zou het niet slecht zijn voor de paarden, dan had hij kunnen weten dat de buurtbewoners erop zouden reageren...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-08-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:33

Ay Ay, denk dat dit een situatie is waarbij een persoon die totaal niet bekend is met paarden, die dieren naar wens van de overledenen heeft meegenomen zonder enig idee hoe om te gaan met deze zinderende hitte. Ik denk dat hoe die persoon is gestraft voldoende is, maar dat dit alles uit goede bedoelingen is voortgekomen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:43

Pfoe kan me niet voorstellen hoe heet het kan worden in zo'n trailer. En dan nog de warmte die de paarden zelf afgeven. Vreselijk.

domdomdom

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:51

Ania schreef:
Paarden kunnen best een uur in een opengezette trailer blijven. Ook zonder water. We weten niet of de paarden bv van tevoren nog water aangeboden hebben gehad. Of dat er water na de dienst beschikbaar was.
Ik weet niet hoe dicht deze trailer stond, maar ik vind juist het idee, dat de paarden bij de uitvaart van hun eigenaar zijn, heel mooi.
Ik denk dat het traumatischer voor de paarden was toen er water over ze heen gegooid werd toen de klep opengemaakt werd. Hoop dat ze nog fatsoenlijk de trailer op en af durven.

Wij maken ons er allemaal wel schuldig aan, hoeveel trailers ik de afgelopen dagen op de weg zag rijden, of keuringen waar de paarden uren in de trailer staan te wachten. Of wedstrijden waar 40 trailers op een weilandje staan te branden in de zon.

En omdat meer mensen zich er schuldig aan maken is het oke en dit massahysterie.
Maakt niet uit wie het doet, met deze temperaturen behoor je zoiets gewoon niet te doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:58

Ania schreef:

Spreek even voor jezelf! Echt niet dat ik me hier schuldig aan maak! Met deze temperaturen ga ik echt niet op mijn paard zitten laat staan em in de trailer te zetten..alleen in geval van nood nu op de trailer en verder niet!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:58

Ianrowan2009 schreef:
Ay Ay, denk dat dit een situatie is waarbij een persoon die totaal niet bekend is met paarden, die dieren naar wens van de overledenen heeft meegenomen zonder enig idee hoe om te gaan met deze zinderende hitte. Ik denk dat hoe die persoon is gestraft voldoende is, maar dat dit alles uit goede bedoelingen is voortgekomen.

Dit denk ik ook! Alhoewel logisch nadenken dit had voorkomen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:30

pol1 schreef:
Ania schreef:

Spreek even voor jezelf! Echt niet dat ik me hier schuldig aan maak! Met deze temperaturen ga ik echt niet op mijn paard zitten laat staan em in de trailer te zetten..alleen in geval van nood nu op de trailer en verder niet!

Oh ja, ik was vergeten dat bokkers niks doen wat hun paard eventueel kan schaden.
Excuus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:33

Heb jij alleen zwart-wit of ook nog grijs, Ania? :roll: Nee, we hebben ons hier (gelukkig) níet allemaal schuldig aan gemaakt, mag ik toch hopen??? Maar nee, natuurlijk betekent dat niet dat niemand van bokt ooit iets doet wat zijn of haar paard kan schaden.. Gut. En ja, het is een mooi idee dat de paarden op de uitvaart aanwezig zijn. Maar nee, ik kan me niet voorstellen dat dat alleen kan ín een trailer tijdens de hittegolf, en dat de eigenaar dit idee dan op deze manier uitgevoerd voor zich had bedacht toen hij nog bij leven was...

Je paard met deze hitte op de trailer laten staan vind ik persoonlijk not done, ook niet voor 'maar' een uur in de gloeiende zon. Het wordt gloedheet in zo'n ding onder de volle zon rond middaguur, zeker met deze temperaturen, laat staan als er helemaal geen rijwind doorheen kan waaien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-16 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:37

die arme overleden man heeft zich vast omgedraaid is zijn graf...arme paarden |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:40

Ania schreef:

ik begrijp dat deze trailer redelijk potdicht was?Ik denk dat een trailer niet zo heel veel koeler is dan een auto in de brandende zon.Maar goed,paardrijden,ze verslepen naar wedstrijden doe je voornamelijk voor je eigen plezier.Dat maakt mij weer heel duidelijk dat het gros...een uitzondering daar gelaten...vreselijke egoisten zijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:02

Op de foto's die ik via FB gezien heb ging het op een kleine vrachtwagen en niet om een trailer. Wat het niet goed praat hoor, er zijn genoeg mensen die ook met dit weer op wedstrijd gaan en dan staan de paarden gerust ook een uurtje op de trailer te wachten ( zou niet mijn keuze zijn maar het gebeurt wel en daar hoor je ook niemand over) , hieronder link heeft foto's er bij

http://www.brandweer112.nl/archief/geen ... rs-woedend

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:06

Oh ja wat vreselijk, ik ben heel benieuwd waar al die paarden die dit weekend op concours zijn staan......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:07

Dan kunnen ze morgen op de hippiade ook wel iedereen een bekeuring geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:09

Ik mag toch hopen dat de mensen die het dan echt nodig vinden om met dit weer op concours te gaan hun paarden in de schaduw van de trailer buiten neerzetten met voldoende water. Anders denk je echt alleen maar aan jezelf en niet aan je dier.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:10

Vjestagirl schreef:
Ik mag toch hopen dat de mensen die het dan echt nodig vinden om met dit weer op concours te gaan hun paarden in de schaduw van de trailer buiten neerzetten met voldoende water. Anders denk je echt alleen maar aan jezelf en niet aan je dier.

Hoeveel schaduwplekken zijn er op de meeste buiten concoursen, waar de parkeerplaatsen vaak in een weiland zijn

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:13

Als de klep van die vrachtwagen Open heeft gestaan zoals de update vertelt in het artikel van 112 is het daar niet zo heet dat de paarden in gevaar waren.
Dan moet de hippiade dit weekend ook afgelast worden.

Van mij zou die ook een weekend verplaatst mogen worden daarvoor. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:14

bigone schreef:
Dan kunnen ze morgen op de hippiade ook wel iedereen een bekeuring geven.

En mijn verzorgster ook die morgen op wedstrijd gaat ook (die ik wel op het hart heb gedrukt water, water, veel water mee te nemen (en is daar ook beschikbaar) en ook dat water gewoon over paard heen te gooien (endurance paard geweest, dus kent dat)) En vaak genoeg water aanbieden.

Trailer zoveel mogelijk open zetten wat verantwoord is (dus als je erbij bent voordeurtje en klep niet als je er niet bij staat) ramen open en rolzeil open, als even kan buiten de trailer ergens in schaduw parkeren.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:20

Geen lullig trailertje dit, kan me zomaar voorstellen dat het wel meeviel met de hitte. Het was alleen wel verstandig geweest als er iemand bij de vrachtwagen was gebleven om de omstanders gerust te stellen en de paarden in de gaten te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:21

Ania schreef:
pol1 schreef:

Oh ja, ik was vergeten dat bokkers niks doen wat hun paard eventueel kan schaden.
Excuus

Nou met logisch nadenken kom je een heel eind..Maar om iedereen nou over 1 kam te scheren gaat me wat ver..Maar spreek gerust voor jezelf.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:24

Wat debiel eigenlijk van die eigenaar dat die paarden daarbij aanwezig moeten zijn. Wat hebben ze daar nou aan? En hij ook niet, want hij is dood.
Klinkt misschien wat cru, maar doe even normaal zeg.