Rio: Geen medaille Nederlandse paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rio: Geen medaille Nederlandse paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 19:31

* bokt.nl / FEI
Afbeelding
Jeroen Dubbeldam met Zenith. Foto: KNHS.

Voor het eerst sinds 1988 is er door Nederland geen medaille behaald in de paardensport. Tijdens de spelen behaalde de Nederlandse teams dit jaar een zesde plaats in de eventing, een vierde plaats met de dressuur en een zevende plaats in het springen. Ook individueel werden er geen medailles behaald.

Vandaag is de individuele springfinale verreden in twee manches en een barrage. Na de eerste manche trok Harrie Smolders zich met Emerald terug. Na een balk, die hem vier strafpunten opleverde, zag hij geen kans meer op een medaille en koos ervoor zijn paard te sparen.

Maikel van der Vleuten reed met Verdi eenzelfde score als Smolders, met één balk in de eerste manche. In de tweede manche viel er helaas nog een balk af en daar bovenop had hij een tijdfout, wat hem met 9 strafpunten een 20e plaats opleverde.

Jeroen Dubbeldam had een prachtige foutloze ronde in de eerste manche en ook de tweede manche reed hij foutloos. Toch reed hij met Zenith iets te langzaam en met een tijdsoverschrijding van tweehonderste seconden kreeg hij één strafpunt. Met zes foutloze rondes binnen de tijd leverde dit hem een zevende plaats op.

Ook in de barrages vielen er nog een aantal balken, maar de Britse Nick Skelton met Big Star en de Zweedse Peder Fredericson met All In bleven foutloos. Met een nette tijd van 42.82 seconden won Skelton goud, en Fredericson met 43.35 seconden zilver. Als derde eindigde Canadees Eric Lamaze met Fine Lady 5 met 4 strafpunten voor een balk maar een nette tijd van 42.09 seconden.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:34

Maar wat zijn we trots! Toppers daar! *\o/*

Silly1972

Re: Rio: Sinds 1989 geen medaille Nederlandse paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:35

Je bedoelt '88, OS is elke 4 jaar dus 89 kan niet

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:39

Toch nederlands tintje aan de gouden medaille want paard is gefokt in nederland ,noord-holland....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:47

92 was topjaar voor NL, waren de spelen van Ratina (in Barcelona)..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:48

Helaas geen medaille maar wat was het springen toch prachtige paarden sport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:50

Kendra schreef:

2000 Jeroen Dubbeldam met de Sjiem

Ratina haalde " slechts" zilver. Dat jaar werd Classic Touch met Ludger Beerbaum Olympisch kampioen.

Roodvos

Re: Rio: Sinds 1988 geen medaille Nederlandse paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:03

En ook in 2000 historisch goud voor Anky met Bonfire.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:10

Ratina Z haalde wel goud nl. in de landenwedstrijd :j

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze OS best teleurgesteld ben wbt de hippische prestaties. Helaas speelde ook pech een grote rol. Maar vind het vreemd dat een reserve combinatie niet verplicht hoeft mee te reizen. Daarmee was het vooral op dressuur gebied wellicht anders gelopen. Denk dat de KNHS dat over 4 jaar wel anders aan zal pakken.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:15

Jammer dat er geen medailles gewonnen zijn!

Ik vond het een beetje sneu dat die mensen met rijden zo in die teugels hingen..of lijkt dat maar zo???

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:31

Tja misschien geen medaille voor ons, maar heb toch wel ontzettend genoten van de springfinales! :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:42

De verwachtingen zijn veel te hoog. Wij zijn maar een klein land en hebben veel gewonnen de laatste 16 jaar. Nu vallen we maar net buiten de prijzen, dat is geen schande.
Volgende keer zijn we er misschien weer bij.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:46

Doordat het zo'n "gewoonte" is geworden dat er elke OS wel wat gewonnen word liggen de verwachtingen hoger.
Dit jaar hadden de Nederlandse equipe op dressuur gebied niet een sterk team. Ook met de reserve niet. Allemaal nog jonge en nog niet volledige bevestigde paarden.
Waar andere landen teams wel de bevestiging hadden.

Over 4 jaar ziet het geheel er al weer heel anders uit. En heeft Apache de puntje op de i en zijn Johnson en Arlando verder bevestigd. Wie weet heeft Gal dan ook een nieuwe troef of zijn er nieuwe ruiters met nu nog onbekendere paarden in staat om de dressuurploeg naar een ander niveau te brengen. Dan ziet het er voor de dressuur heel anders uit.

Voor het springen, gut het lukt of het lukt niet.. Maar eerlijker dan dat word het niet. Balk is balk.
Aan de "tijdfout" mogen ze wel eens wat gaan doen. Dat mag wat mij betreft afgeschaft.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:03

Nouja, de springruiters springen in mijn ogen wel netter en vriendelijker dan de meeste andere landen. Jammer genoeg telt dat dan weer niet!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:04

newt schreef:
Doordat het zo'n "gewoonte" is geworden dat er elke OS wel wat gewonnen word liggen de verwachtingen hoger.
Dit jaar hadden de Nederlandse equipe op dressuur gebied niet een sterk team. Ook met de reserve niet. Allemaal nog jonge en nog niet volledige bevestigde paarden.

Over 4 jaar ziet het geheel er al weer heel anders uit. En heeft Apache de puntje op de i en zijn Johnson en Arlando verder bevestigd. Wie weet heeft Gal dan ook een nieuwe troef of zijn er nieuwe ruiters met nu nog onbekendere paarden in staat om de dressuurploeg naar een ander niveau te brengen. Dan ziet het er voor de dressuur heel anders uit.

Voor het springen, gut het lukt of het lukt niet.. Maar eerlijker dan dat word het niet. Balk is balk.
Aan de "tijdfout" mogen ze wel eens wat gaan doen. Dat mag wat mij betreft afgeschaft.
Ik vind juist de tijdfout wat toevoegen. Je kunt niet even een extra volte draaien om je paard terug te nemen als ie te heet wordt, of even de pest erin heeft. Het moet gewoon kloppen en daar moet je natuurlijk in je training voor zorgen. Daarnaast vind ik het vooral in de latere rondes bij de echte top-top ruiters wat toevoegen, omdat je meer risico's moet nemen. Schuinere lijnen rijden enz en daar komt dan weer meer techniek bij kijken wat imo laat zien dat je echt een goede ruiter bent en die podiumplaats verdiend.

Daarnaast: ik heb de hele wedstrijd gevolgd en vond het zo zo zuur die tweehonderdste. Ik vond hem echt goed springen en had hem graag in de barrage terug gezien :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:05

SusanH schreef:
Ratina Z haalde wel goud nl. in de landenwedstrijd :j

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze OS best teleurgesteld ben wbt de hippische prestaties. Helaas speelde ook pech een grote rol. Maar vind het vreemd dat een reserve combinatie niet verplicht hoeft mee te reizen. Daarmee was het vooral op dressuur gebied wellicht anders gelopen. Denk dat de KNHS dat over 4 jaar wel anders aan zal pakken.

Inderdaad, dat is wel raar. Hoef je net zo goed geen reserve combinatie aan te wijzen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:09

Wat een vreemde TT, lijkt net alsof er staat dat NL al sinds 1988 geen medaille meer heeft gewonnen :).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:20

Huh, de OP klopt toch niet? Zie ook de voorbeelden van individuele medailles die nog zijn behaald.

Hoe dan ook, vwb dressuur waren andere landen echt sterker. Al had brons nog best kunnen lukken. Wat mij betreft moet nu wel eens wat aan de jurering worden gedaan, de grote verschillen zouden op dit soort grote evenementen niet meer plaats mogen vinden.

Springen was gewoon vreselijk veel pech. Tijdelement vind ik absoluut wel wat toe voegen, hoe vreselijk k%#% het ook voor Jeroen is. Maar persoonlijk zou ik het tof vinden dat vanaf de eerste manche gewoon al de tijd vd snelste ruiter telt ipv een vooraf gesproken tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:21

De titel klopt inderdaad niet helemaal, die zou 'voor het eerst sinds 1988 geen...' moeten zijn. Nu lijkt het alsof de laatste Olympische hippische medaille uit 1988 stamt. Was wel mooi geweest, geen Anky, geen rollkür, een hele trend die zomaar aan ons voorbij was gegaan. :+

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:22

proudmama schreef:
Toch nederlands tintje aan de gouden medaille want paard is gefokt in nederland ,noord-holland....

Precies wat ik dacht haha. Paard is toch echt een Hollander van origine :P

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:38

NatasjavE schreef:
Kendra schreef:

2000 Jeroen Dubbeldam met de Sjiem

Ratina haalde " slechts" zilver. Dat jaar werd Classic Touch met Ludger Beerbaum Olympisch kampioen.

Klopt, en die wist niet hoe snel hij Ratina moest kopen :-)..
Maar ook teamgoud voor de springers in 92. En ik heb altijd een zwak gehad voor de combi Raymakers - Ratina.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:42

Zowel bij het springen als de dressuur was het paard Nederlands gefokt dus toch een kleine pleister op de wonde.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:04

Titel klopt idd echt niet.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:18

Floriske schreef:
newt schreef:

Ik vind juist de tijdfout wat toevoegen. Je kunt niet even een extra volte draaien om je paard terug te nemen als ie te heet wordt, of even de pest erin heeft. Het moet gewoon kloppen en daar moet je natuurlijk in je training voor zorgen. Daarnaast vind ik het vooral in de latere rondes bij de echte top-top ruiters wat toevoegen, omdat je meer risico's moet nemen. Schuinere lijnen rijden enz en daar komt dan weer meer techniek bij kijken wat imo laat zien dat je echt een goede ruiter bent en die podiumplaats verdiend.

Daarnaast: ik heb de hele wedstrijd gevolgd en vond het zo zo zuur die tweehonderdste. Ik vond hem echt goed springen en had hem graag in de barrage terug gezien :(:)

Daar heb je ook gelijk in, echter komt deze kwaliteit naar voren juist in de barrage door op tijd in de strakste lijnen in de snelste tijd te eindigen, een extra volte moet niet mogen, maar een iets flauwere lijn met tijd verlies moet mogen.
Je kant in de voorrondes het kaf wel van het koren scheiden middels de balken die geraakt worden.
Tijdens de barrage zal het op techniek en kwaliteit van ruiter en paard uit wijzen wie de beste is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:05

Tijd geen rol laten spelen wordt de wedstrijd niet mooier van. Juist de combinatie van tijd en de hindernissen selecteer je mee. Door de factor tijd weg te halen zal een parcoursbouwer nog lastiger moeten bouwen waardoor mindere goden haast verongelukken. Zeer slecht plan.

Al was ik ook goed ziek van die 0,02 seconde....