Rio: Meer diskwalificaties vanwege overmatig spoorgebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rio: Meer diskwalificaties vanwege overmatig spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 18:13

http://www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Na de kwalificatieproef waarin de Belgische Nicola Philippaerts en de Nederlandse Jur Vrieling werden gediskwalificeerd wegens overmatig gebruik van respectievelijk sporen en zweep, zijn er in de landenwedstrijd nog twee ruiters gediskwalificeerd. Het gaat om Stephan de Freitas Barcha die rijdt voor Brazilië en Cassio Rivetti voor Oekraïne. Bij beide ruiters gaat het om overmatig spoorgebruik.

De diskwalificatie is gebaseerd op het FEI-reglement over bloed op het paard:
"Mandatory Disqualification 3.1 Horses bleeding on the flank(s), in the mouth or nose or marks indicating excessive use of spurs or of the whip anywhere on the Horse (in minor cases of blood in the mouth, such as where a Horse appears to have bitten its tongue or lip, Officials may authorize the rinsing or wiping of the mouth and allow the Athlete to continue; any further evidence of blood in the mouth will result in Disqualification.)"
(Voorschrift Diskwalificatie 3.1 : Paarden die bloeden aan de flanken, in de mond of neus, of die tekenen vertonen die wijzen op overmatig gebruik van sporen of zweep waar dan ook op het paard. (In minder ernstige gevallen van bloed in de mond, zoals wanneer een paard op zijn tong of lip gebeten lijkt te hebben, mogen officials opdragen de mond schoon te spoelen of af te vegen en de atleet toestaan verder te gaan; overige tekenen van bloed in de mond zullen resulteren in diskwalificatie)

Stephan de Freitas Barcha reed in de kwalificatieproef een foutloze ronde en haalde 8 strafpunten in de landenproef met de 13-jarige Landritter-zoon Landpeter Do Feroleto. De overige drie Brazilianen reden foutloos. Brazilië heeft protest aangetekend tegen de diskwalificatie. Door de diskwalificatie mag de ruiter het hele evenement niet meer aan start komen, zowel voor het landenteam als individueel.

Cassio Rivetti werd in de kwalificatieproef al individueel uitgesloten wegens een val bij de dubbelsprong. In de landenproef is hij nu ook gediskwalificeerd. Zijn 11-jarige schimmelmerrie Fine Fleur de Marais is in gedeeld eigendom van Rivetti zelf en Paul Schockemöhle. Oekraïne had zich ook met het team niet gekwalificeerd voor de volgende ronde.

Willemina_L

Re: Rio: Meer diskwalificaties vanwege overmatig spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:16

Ik heb nog geen seconde naar de paarden in Rio gekeken. Diverse berichten over mishandeling (want zo zie ik het) en diskwalificatie dientengevolge bevestigen voor mij alleen maar dat het slecht gesteld is in de paardentopsport.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:34

Zou er nu echt eens iets veranderen?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:35

Ik vind alleen het nieuwsbericht niet geheel juist, Jur is niet gediskwalificeerd wegens overmatig gebruik van de zweep, maar voor gebruik van de zweep na uitbellen wat ik er van begrepen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:55

Citaat:
Willemina_L schreef:
Ik heb nog geen seconde naar de paarden in Rio gekeken. Diverse berichten over mishandeling (want zo zie ik het) en diskwalificatie dientengevolge bevestigen voor mij alleen maar dat het slecht gesteld is in de paardentopsport.

**KNIP**

Ik ben het anders wel eens met Willemina_L. Ik heb wat stukken van de Grand prix dressuur gezien maar ik word er gewoon verdrietig van. Of je het wilt of niet, feit is dat er ontzettend veel ruk, pluk en prik werk getoond word. Open monden, gezwiep met de staart, paarden die ontzettend kort in de hals zijn en met een valse knik lopen ect ect.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-16 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht gehaald

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:11

Ik heb het idee dat er vooral vlugger ingegrepen wordt. Zeker bij het springen. De Belg, daar is het lang niet de eerste keer dat er bloed zichtbaar is maar wel de eerste keer dat een official durft te reageren...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:11

Wat ik wel apart vind is dat bij het op de tong/lip bijten na schoonmaken weer gestart mag worden. Maar in de dressuur is het over en uit.

Waarom wordt daar tussen twee disciplines onderscheid in gemaakt?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:16

Beeldmateriaal?

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:20

Er reden idd. een aantal horken mee. Latijns America verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs. Ook enkele ruiters die moeite hadden hun verlies te slikken. Daardoor toch even het paard dan maar op zijn plek wilde zetten.

Fijn dat er eindelijk eens wat aan wordt gedaan. Het besef daalt langzaam in. De hippische sport zal wel moeten, willen ze niet het zelfde lot als circusdieren ondergaan. Overal staan cameraatje, mobieltjes. Geen ruiter die zich meer kan verschuilen. Ieder foutief gedrag staat op beeld.

Gewoon weer terug naar ook punten voor stijl...

Sporen en zwepen, hulpteugels afschaffen alles op een gewoon trensje de baan door, ook voor de dressuur! En er moet weer meer GEREDEN worden ipv foefjes welke het paardenwelzijn niet ten goede komt!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:22

[***] schreef:
Citaat:
[
**KNIP**

Ik ben het anders wel eens met Willemina_L. Ik heb wat stukken van de Grand prix dressuur gezien maar ik word er gewoon verdrietig van. Of je het wilt of niet, feit is dat er ontzettend veel ruk, pluk en prik werk getoond word. Open monden, gezwiep met de staart, paarden die ontzettend kort in de hals zijn en met een valse knik lopen ect ect.

Dat is niet de topsport... Maar de totale paardensport
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-16 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht gehaald

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:37

De topsport zou het goede voorbeeld moeten geven! Dat het in de paardensport over het algemeen slecht gesteld is, is erg genoeg. Maar juist deze mensen hebben een voorbeeldfunctie vind ik!

LarissaKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:01

Foetsji schreef:
Er reden idd. een aantal horken mee. Latijns America verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs. Ook enkele ruiters die moeite hadden hun verlies te slikken. Daardoor toch even het paard dan maar op zijn plek wilde zetten.

Fijn dat er eindelijk eens wat aan wordt gedaan. Het besef daalt langzaam in. De hippische sport zal wel moeten, willen ze niet het zelfde lot als circusdieren ondergaan. Overal staan cameraatje, mobieltjes. Geen ruiter die zich meer kan verschuilen. Ieder foutief gedrag staat op beeld.

Gewoon weer terug naar ook punten voor stijl...

Sporen en zwepen, hulpteugels afschaffen alles op een gewoon trensje de baan door, ook voor de dressuur! En er moet weer meer GEREDEN worden ipv foefjes welke het paardenwelzijn niet ten goede komt!

Ik ben het deels wel met je eens, ik ben het zeker niet eens met de manier van handelen van springruiters als hun paard ook maar één stap verkeerd zet. en ook een aantal dressuurruiters mogen nog wel een woordje krijgen.
maar alles afschaffen is niet handig. In principe kun je alles wat vriendelijk is (sporen, enz) onvriendelijk gebruiken. en zeker andersom. wielsporen enzo zijn zelfs vaak vriendelijker!
en het zorgt ervoor dat de ruiter onzichtbare zeer fijne kleine hulpen kan geven.
hulpteugels zijn soms noodzakelijk, maar ik vind dat je op de olympische spelen ondertussen wel zonder moet kunnen rijden. en ik zie het nut van een martingaal niet.

maar ook zijn mij een zeer aantal hele vriendelijke ruiters opgevallen.
Moeten we ons dan alleen maar op het slechte deel concentreren ipv het goede?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:01

_San87_ schreef:
Wat ik wel apart vind is dat bij het op de tong/lip bijten na schoonmaken weer gestart mag worden. Maar in de dressuur is het over en uit.

In principe vind ik dit nog wel zinnig.

Bij dressuur gaat het (...hoort het te gaan....) om een paard dat zich 'edelmoedig overgeeft aan de ruiter en in gehoorzaamheid en met souplesse het bit aanneemt.
Wellicht dat als je zo rijdt het toch een keertje gebeuren kan dat het dier op zijn tong bijt (mondmotoriek en evenwicht hangen samen) maar ik heb het over een keer per combinatie van 10 jaar oid.

Bij springen gaat het er allemaal anders aan toe. Op de olympische spelen zie ik doorgaans zeer brave paarden, die met de oren en de bovenlip naar voren springen en waarbij ze soepel in hun lijf zijn. Ondertussen maken de springruiters forse "ophoudingen", die over het algemeen keurig netjes 'doorkomen'.
Voor de belezen dressuurruiters onder ons: de springpaarden in Rio zijn dürchlassig!
...maar ook vol vuur - en dan kan dat restulteren in op je tong bijten.

Ontbreekt de dürchlassigkeit - dan wordt het rukken en trekken en met kans op een bloedende wond. Diskwalificatie: graag en snel!
Toont onderzoek dat de ruiter niets fout deed, dan volgt geen diskwalificatie. De springruiter mag door.
Adelinde deed destijds ook niets fout, maar het foutje van Parcival hoort niet bij dressuur.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:16

Willemina_L schreef:

Ik denk dat het echt niet erger is dan andere wedstrijden, maar in tegenstelling tot die andere wedstrijden zijn ze hier echt niet voorzichtig met ingrijpen. Er zijn regels waaraan ze zich moeten houden, goed dat deze nu ook nageleefd worden :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:23

Velen hebben dan wel een grote mond over de dressuur, maar daar is bij mijn weten niemand gediskwalificeerd wegens doorsporen of zweepgebruik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:37

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:

Bij dressuur gaat het (...hoort het te gaan....) om een paard dat zich 'edelmoedig overgeeft aan de ruiter en in gehoorzaamheid en met souplesse het bit aanneemt.
Wellicht dat als je zo rijdt het toch een keertje gebeuren kan dat het dier op zijn tong bijt (mondmotoriek en evenwicht hangen samen) maar ik heb het over een keer per combinatie van 10 jaar oid.

Bij springen gaat het er allemaal anders aan toe. Op de olympische spelen zie ik doorgaans zeer brave paarden, die met de oren en de bovenlip naar voren springen en waarbij ze soepel in hun lijf zijn. Ondertussen maken de springruiters forse "ophoudingen", die over het algemeen keurig netjes 'doorkomen'.
Voor de belezen dressuurruiters onder ons: de springpaarden in Rio zijn dürchlassig!

Ontbreekt de dürchlassigkeit - dan wordt het rukken en trekken en met kans op een bloedende wond. Diskwalificatie: graag en snel!
Toont onderzoek dat de ruiter niets fout deed, dan volgt geen diskwalificatie. De springruiter mag door.
Adelinde deed destijds ook niets fout, maar het foutje van Parcival hoort niet bij dressuur.
Ik vind dat vreemd :). Dressuurpaarden zijn ook gefocussed en hebben pit, dan kan een beetje op de tong of lip ook gebeuren.

Waarom mag dat bij het springen wel en bij dressuur niet? Bloed is bloed, helemaal mee eens, maar dan wel alle takken van de sport hetzelfde.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:52

Mooi dat hier eens beter naar gekeken wordt! Al vind ik sommige berichten van de media overtrokken!
Zoals "Jur Vrieling geeft zijn paard rake klappen en mishandeld zijn paard"

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:57

Jeetje zeg, wat ben je een enorme dierenbeul als je uit alle macht probeert op je paard te blijven zitten en daarbij, per ongeluk, je paard raakt met de spoor http://www.horses24.be/2016/08/17/het-g ... -opgevoed/
De regels zijn zoals ze zijn en in dat opzicht is hij volledig terecht gediskwalificeerd. Maar zoals de media hem dan maar meteen als dierenbeul wegzet en het gros van de mensen daar braaf in mee gaat is gewoon triest.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:03

Ik vind zelf ook dat het allemaal een beetje uit de hand gaat lopen... Maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel goed vind dat er eens een discussie en een stukje bewustwording op gang wordt gebracht. Net zoals ik al eerder zei, ik werd door medische redenen gedwongen bitloos te gaan rijden en heeft enorm mijn ogen geopend. Als ruiter ben je opgegroeid met bitten, stang en trens, zweep en sporen. Je weet niet beter dan dat dit normaal is en zo hoort. Een paard een paar flinke tikken verkopen als hij niet luisterde hoorde erbij en soms zelfs wat tikken teveel als je gefrustreerd raakte. Maar de laatste tijd merk ik bij mezelf dat ik steeds bewuster ben en toch anders begin te denken...en dat is goed denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:38

Inoterry schreef:
Jeetje zeg, wat ben je een enorme dierenbeul als je uit alle macht probeert op je paard te blijven zitten en daarbij, per ongeluk, je paard raakt met de spoor http://www.horses24.be/2016/08/17/het-g ... -opgevoed/
De regels zijn zoals ze zijn en in dat opzicht is hij volledig terecht gediskwalificeerd. Maar zoals de media hem dan maar meteen als dierenbeul wegzet en het gros van de mensen daar braaf in mee gaat is gewoon triest.

als het een gewoon klein knopspoortje is/was ..................

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:03

_San87_ schreef:

Citaat:

Citaat:
Ik vind dat vreemd :). Dressuurpaarden zijn ook gefocussed en hebben pit, dan kan een beetje op de tong of lip ook gebeuren.

Natuurlijk zijn grand prix paarden gefocust en temperamentvol!
Maar hun focus is een wending in complete balans, een overgang in complete balans - dat soort dingen.
Een springpaard kan op het laatste moment zien: "Oh, nee- dit is een oxer en geen stijlsprong!" en zich in bochten wurmen, tussen de twee balken door even de benen laten zakken en weer optillen - of het dier kan enige onenigheid hebben over 'gaan we in 6 of 7 galopsprongen naar de volgende hindernis' en daarbij zijn per moment veel grotere kiepbewegingen van het zwaartepunt dan in de hele grand prix voorkomt.
Een grand prix paard wordt verondersteld alleen in vrije/ uitgestrekte stap het zwaartepunt iets naar voor te hebben en verder op de achterhand te lopen - springpaarden wisselen indrukwekkend tussen gewicht op voor of achter.
Citaat:
Waarom mag dat bij het springen wel en bij dressuur niet? Bloed is bloed, helemaal mee eens, maar dan wel alle takken van de sport hetzelfde.

Oude regel, time honoured: in gelijke gevallen gelijk behandelen -als er van de paarden / combinaties iets totaal anders wordt gevraagd mogen de regels verschillen.

En: dat een dier op zijn tong bijt is sowieso geen mishandeling.
Het is iets wat een goed gebalanceerd paard niet hoort te doen.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:56

Roodvos schreef:
Velen hebben dan wel een grote mond over de dressuur, maar daar is bij mijn weten niemand gediskwalificeerd wegens doorsporen of zweepgebruik.

Nee idd, werd dat maar eens gedaan! De moderne dressuur is heilig. LDR een ijzerwinkel in de mond zo strak aangesnoerd...alles heel paard vriendelijk. Ik voorzie geleidelijk aan een kentering, en dat is heel erg hard nodig ook.

Het gemak waarmee sommige hier voorbij gaan aan handelingen die verre van paardvriendelijk zijn.
Niemand zeurt als een paard eens wordt bijgetikt met een springzweepje. Echter het moment waarop als de intensie waarmee spreken boekdelen. Het gaat niet meer om training, berisping maar om het uitleven van frustratie.

Als je gefrustreerd bent schop eens tegen een muur of gooi je servies aan diggelen maar leef je NOOIT uit op je paard! Dat zegt meer over een persoon dan gouden medailles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:58

Nee, ik vond de meeste combinaties ook niet fijn kijken. Te veel gepluk en getrek aan de paarden. Edward Gal vond ik wel mooi rijden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:03

Inoterry schreef:

Ja, een collega/vriendin die tevens ook gereden heeft vroeger en nog steeds paardenliefhebber is (maar van een afstand nu) loopt daar ook in. Ze kijkt niet eens naar de sport op Tv maar heeft wel haar oordeel. Veel journalisten hebben geen kaas gegeten van de paardesport en om maar lezers te trekken wordt enorm overtrokken/overdreven geschreven. Of ze horen van een voorval een paar woorden en trekken dan compleet verkeerde conclusies. Onderzoek doen is tegenwoordig niet meer nodig. :(

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:17

Het publiek (verstand van paarden of niet) vraagt zich al jaren af of de paardensport wel bij de olympische spelen hoort.
Doordat het publiek zich via de sociale media alles kunnen zeggen en beweren is de media daar. Alles wat niet gaat volgens het grote publiek wordt in de media enorm uitvergroot. Dat verkoopt natuurlijk, maar het is hele slechte journalistiek (triest zelfs).