Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:23

* Bokt.nl/ ad.nl
Ingestuurd door meerdere bokkers.

Duizenden euro's geven paardenbezitters jaarlijks uit aan hun geliefde dieren. De aanhangers waarmee ze hun ziel en zaligheid vervoeren, zijn de sluitpost van de begroting, blijkt uit een keuring van de Bovag. Ze rammelen, letterlijk, aan alle kanten.

Twee keurders, die bij een wedstrijd in Rosmalen namens brancheorganisatie Bovag 54 trailers controleerden, kwamen slechts negen voertuigen tegen die in orde waren. In de meeste gevallen waren de banden versleten. Soms konden de keurders een nagel in de scheuren zetten, zo diep waren ze. Daarnaast zijn er ook veel problemen gevonden met de breekkabel en de aanlooprem. Bij dertien aanhangers was de vloer rot.

"Ongelooflijk'', oordeelt Tom Huyskens namens de Bovag. "Als je ziet hoeveel geld en liefde deze mensen in hun dieren steken, maar tegelijkertijd merkt dat hun wagens in veel gevallen onveilig zijn.''

Anders dan in België en Duitsland bestaat er in Nederland geen verplichte keuring voor aanhangers, maar de politie kan wel boetes opleggen. Vrijwel alle trailereigenaren in Rosmalen pleiten wel voor een verplichte keuring.
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 13-06-16 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Re: Bovag: "Veel paardentrailers zijn onveilig."

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:25

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:26

Helemaal mee eens!!! Ik vind een verplichte apk voor trailers ook een zeer goed idee! Desnoods elk 2 jaar ipv elk jaar. En net als bij auto's nieuwe trailers bv na 4 jaar pas eerste apk keuring!!! Ik ben voor!!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:28

onvoorstelbaar! Ik ben voor!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:51

'Ik ben voor' roepers: leg eens uit waarom?
Heb je zelf een trailer? Ben je te laks 'm zelf te (laten) onderhouden en heb je een overheidsregeltje nodig om je op je eigen verantwoordelijkheid te laten wijzen?
Heb je geld te veel zodat je het leuk vindt te betalen voor een jaarlijkse verplichte keuring?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:58

Ik ben het er mee eens dat ik veel trailers zie rijden waarvan ik denk...daar zou ik nooooit mijn paard in willen zetten. Denk dat het voor de veiligheid van paard maar ook verkeer prima een verplichte onderhoud moet worden gesteld. Ook ik zou zeggen 1x in de 2 jaar en pas na 4 of 5 jaar na nieuwe aankoop.
Zelf breng ik mijn (nu 4 jaar oude) trailer iedere 2 jaar naar de dealer, alles weer netjes gekit en gecontroleerd geeft toch wel een prettig idee. En dat terwijl mijn aluminium trailer nieteens echt kan rotten.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:02

In België verplicht jaarlijkse keuring. Ben ik wel blij mee. Trailer is goed onderhouden maar het is een mentale bevestiging dat mijn paard veilig staat. Maak ik mij minder zorgen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:08

In Belgie controleren ze wel niet als de vloer rot is, alleen kijken ze naar de lichten en mechaniek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:10

Elk jaar een onderhoudsbeurt voorkomt ook een hoop ellende.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:11

Ibbel schreef:
'IkBen je te laks 'm zelf te (laten) onderhouden en heb je een overheidsregeltje nodig om je op je eigen verantwoordelijkheid te laten wijzen?

Tsja, voor 45 van 54 trailers is het antwoord "ja".

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:11

Wij laten onze trailer ieder jaar nakijken door een bedrijf, en mochten we eerder ergens aan twijfelen eerder. :j Nu heb ik een vrij nieuwe nette trailer, die ik graag zo netjes en veilig wil houden

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:17

Ik heb een wat ouder tweedehandstrailertje, niet particulier gekocht, maar wel echt via een garage/dealer.
Deze trailer was prima onderhouden voordat ik hem kocht. In de tijd bij mij heeft hij wel de gebruikelijke slijtage vertoond, maar verder is hij nog in goede staat. Hij heeft wel meer onderhoud nodig dan een nieuwe trailer.
Mijn vader is monteur geweest en doet nu als hobby klussen aan auto's en trailer.
Hij neemt mijn trailer regelmatig mee voor een grote beurt en zet hem dan ook gelijk op de brug.
Als hij ergens over twijfelt gaat hij alsnog naar een bedrijf toe en die lost het dan op.

Ben erg blij dat mijn vader het onderhoud kan en wil doen, scheelt mij veel geld. Maar als hij het niet zou kunnen, had ik hem ook zeker regelmatig voor onderhoud en controle weggebracht.

Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren anders....
Heb altijd al nachtmerries tijdens het rijden met de trailer dat de bodem eronder uit rolt en het paard er door heen zakt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:21

Jaarlijkse keurig zal weinig helpen want dan gaat men wel naar zo apk keuringsgerage waar zo voor toch bijna alles goed keuren (dat zie je met autos ook gebeuren).

Wat ze beter kunnen doen is meer voorlichting over dit verhaal.

En mochten ze wel invoeren dat lijk mij eens keuring in 2 jaar logischer.
De meeste auto s hoeven ook niet elk jaar terwijl daar juist veel meer mis kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:22

en wie mag dan de keuringen uitvoeren???? juist... 3x raden : de bovag...

o o wat zullen ze toch allemaal slecht geweest zijn die trailers... denk dat je een zoutvaatje kunt vullen van de korreltjes zout. En om in de spreuken te blijven.. de soep zal niet zo heet worden gegeten als ie wordt opgediend.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:33

Kuggur schreef:
Ibbel schreef:
'IkBen je te laks 'm zelf te (laten) onderhouden en heb je een overheidsregeltje nodig om je op je eigen verantwoordelijkheid te laten wijzen?

Tsja, voor 45 van 54 trailers is het antwoord "ja".

Precies!! Het is niet voor niks dat er onderzoek naar is gedaan en zoveel trailers slecht over de weg rijden. En ja ik heb zelf een nieuwe trailer en die laat ik keurig onderhouden. Maar ik kan de vraag ook zo stellen; wil jij je paard in een trailer als je met spoed naar de kliniek moet, die een verrotte bodem heeft? Of achter een trailer rijden waar een ongeluk mee gebeurt en jij daarbij betrokken raakt?
en nee, een apk voor trailers zal niet gelijk het hele probleem zijn opgelost. Maar denk dat er veel minder slechte trailers op de weg rijden...omdat veel mensen niet beseffen hoe slecht een trailer kan worden. Zoals bodem, zachte banden enz Dit probleem speelt al jaren en er zijn al meerdere malen paarden (bijna) door vloeren gezakt enz.

Maar goed, iedereen zijn mening en het is aan de overheid of wie dan ook om te beslissen hoe hiermee om te gaan.

Ps en om nou te zeggen dat ik zelf geen verantwoordelijkheid kan nemen en /of geld teveel heb. Sorry, maar daar kan jij niet over beslissen. Iedereen mag zijn of haar mening geven maar vind jouw reactie echt te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door ju1982 op 13-06-16 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:34

Ik ben ook voor een verplichte keuring. Niet voor mezelf, ik ben als de dood dat mijn paard wat overkomt onderweg als ik hem niet jaarlijks laat onderhouden. De trailer gaat standaard elk jaar naar een goede dealer met hart voor zijn werk. Er mankeert nooit wat aan behalve de normale slijtage.

Ik ben laatst bij een trailride geweest en heb daar een trailer zien staan waarvan de wanden compleet rot waren en waar al gaten in getrapt waren. Ik kan niet snappen dat mensen hun paard in zo'n trailer zetten. Daarvoor moet er dus een verplichte keuring komen. Niet alleen het paard wordt in gevaar gebracht, maar ook de rest van het verkeer als de trailer onderweg bezwijkt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:04

speurneusc schreef:

o o wat zullen ze toch allemaal slecht geweest zijn die trailers... denk dat je een zoutvaatje kunt vullen van de korreltjes zout. En om in de spreuken te blijven.. de soep zal niet zo heet worden gegeten als ie wordt opgediend.

*\o/* de slager keurt zijn eigen vleesch en nog andere mooi uitspraken

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:28

Ik ben ook voor een verplichte keuring. En dan niet door de bovag maar de RDW. Net als auto's. Soms zie je aanhangwagens de weg op gaan die rijp zijn voor de schroothoop. Mijn trailer is overigens wel bovag gekeurd en word jaarlijks nagekeken door een dealer. Hoe voorzichtig en zuinig ik ook op mijn trailer ben, sommige dingen zie je niet als particulier

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:31

Ik heb onlangs mijn 11 jaar oude trailer verkocht en een nieuwe gekocht.
Bodem was goed alleen de punt begon te rotten.
Laatst stond ik op de kliniek naast een trailer waar bij ik dacht....wtf mijn oude was nog beter dan deze. Er zijn idd trailers waar ik mijn paard niet in durf te zetten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:40

Tja van de BOVAG heb ik niet zo'n hele hoge pet op, maar ik zie soms trailers...

Tijd terug nog eentje die volgens mij als potstal werd gebruikt en daar werden serieus nog paarden mee vervoerd.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:05

De verplichte keuring in belgie kijkt enkel naar remmen,banden en lichten en de koppeling ... wanden,en vloeren worden nooit getest! maar beter een halve keuring dan geen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:12

zimbabwe schreef:
*\o/* de slager keurt zijn eigen vleesch en nog andere mooi uitspraken

Inderdaad.

De ham-vraag is hoeveel ongelukken er door keuring voorkomen worden. Natuurlijk zegt de BOVAG dat er keuring nodig is. Het levert HEN wat op. Idem de overheid. Maar wat levert het de burger op??? Geen data. Wederom niet.

Dit was bij de hele APK destijds ook een zeer vaag verhaal.
Inmiddels is die APK inderdaad een geweldig lucratieve bedrijfstak in Europa: De overheid verpacht de rechten en een privaat bedrijf exploiteert het slachtvee. Klanten zijn we niet want we zijn verplicht. Een fatsoenlijke beroepsmogelijkheid is er ook niet.

De regels worden steeds meer omvattend terwijl het allemaal niet onderbouwd is met concrete data over wat het nu eigenlijk verbetert op de weg. Drogredeneringen alom net als bij de milieuargumenten voor simopelweg meer belasting en meer controle.
We worden met de ogen open opgelicht en de makkelijk beinvloedbare massa zegt nog dat ze voor is ook....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:24

speurneusc schreef:

Eens, in alle eerlijkheid... hoe vaak heb jij in de krant gelezen dat een paard op de (snel)weg door de bodem van de trailer is gezakt. De hele enkele x dat je over een trailerongeluk in de krant leest was er sprake van een andere oorzaak dan slecht onderhoud of een technisch mankement. Flinke korrel zout dus en idd ik voel alweer een extra regeltje aankomen waar we onze centjes aan uit mogen geven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:27

Die keuring was er ook ooit wel, weet niet waarom dat toen is gestopt trouwens. Maar heb idd vaak genoeg heel beroerde trailers gezien, ook die te huur aangeboden worden en zo slecht zijn dat alles behalve een shet door de bodem gaat, of waarvan de klep niet sluit.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-06-16 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:27

Toen ik m'n trailer weg bracht, hadden ze niet gezien dat er zachte plekken in de wanden zaten. Kreeg het idee dat ze helemaal de binnenkant niet hadden bekeken. Dus hoeveel zekerheid geeft z'n bovag keuring dan eigenlijk?

Verder ben ik het er wel mee eens dat veel trailers niet allemaal even veilig zijn. Maar veel mensen weten niet eens dat je een trailer moet onderhouden.