‘Leg het werk van koetspaarden in Amsterdam aan banden’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

‘Leg het werk van koetspaarden in Amsterdam aan banden’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 21:57

Bokt.nl/ ANP/ piepvandaag.nl

Als het aan de Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren ligt, komen er strenge regels voor het welzijn van paarden die koetsen met toeristen door de hoofdstad trekken. Volgens de partij hebben die paarden het soms zwaar te verduren. In de zomer wanneer het erg warm is, raken de dieren makkelijk oververhit. In de winter glijden de paarden soms uit op spekgladde bruggen.

'De stad wordt steeds drukker en de weersomstandigheden extremer', aldus Johnas van Lammeren. 'Andere Europese steden hebben welzijnsrichtlijnen voor koetspaarden om ze te beschermen tegen te zwaar werk. Amsterdam kan hierin niet achterblijven.'

De Partij voor de Dieren vindt dat er een maximumtemperatuur moet komen waarbij de paarden nog mogen werken. Ook moeten er richtlijnen komen voor het aantal werkuren, de rusttijden en het te trekken gewicht. De partij wil dat het Amsterdamse college met dierenartsen gaat overleggen over de welzijnseisen.

Arabesk

Re: ‘Leg het werk van koetspaarden in Amsterstam aan banden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:00

En dan bij hitte ook alle maneges en wedstrijden plat leggen? ??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:05

Komt er dan ok een max temperatuur waar mensen bij mogen werken :))

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:06

Mag kantoorpersoneel ook vrij als het boven de 30 graden is dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:09

Ik vind het eigenlijk wel goed dat er beter naar het welzijn van de paarden wordt gekeken. :o
Zou het ook tof vinden als dit inderdaad ook op o.a maneges zou gebeuren.
Ken er genoeg die vorig jaar tijdens de hittegolf van 40 graden overdag nog op buitenrit in de volle zon aan het werk moesten. :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:10

Wat een stomme reacties. Dat zijn allemaal keuzes die je zelf kunt maken.
Ik ben het er wel mee eens. De paarden hebben geen keus.
Behalve de reactie van KBK

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:11

Nou wat een keuze...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:12

Volgens mij hebben veel CAO's al een max temperatuur waarbij je boven de 30 vrij mag nemen. Helaas airco aanwezig.... Maar rijden met hoge temperatuur vind ik sowieso not done. Paarden hebben veel meer last van de hitte dan mensen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:13

Dat lijkt me prima!
Ik heb trouwens geen idee hoe vaak/hoe lang die koetspaarden in Amsterdam moeten lopen.
Maar het is toch goed als daar in ieder geval op gelet wordt en er richtlijnen zijn.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-06-16 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:13

piezze schreef:
Nou wat een keuze...

Op 30 graden kun je nog enigszins kleden. Wedstrijd cancelen kan je zelf doen en er is al een maximum temperatuur. Namelijk in de kas worden de tijden vaak aangepast.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:14

Ik maakte een grapje hoor, maar als er dan toch serieus op in gegaan wordt.. Er zijn zat bedrijven waarbij er bij plus 30 graden gewoon doorgebuffeld moet worden. Dan heb je echt geen keuze om te zeggen nou tabe! Mij te warm, kom later wel terug. En bij bedrijfskleding of veiligheidskleding valt er weinig op te kleden, helaas.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:17

Vind het wel een goede zaak! Ik heb er niks op tegen dat de paarden worden gebruikt hiervoor, mits ze goed verzorgd worden en ook genoeg kunnen eten drinken en rusten tussendoor. Wat extra richtlijnen waarop gehandhaafd wordt, vind ik zeker niet verkeerd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:18

Sammie schreef:
Ik maakte een grapje hoor, maar als er dan toch serieus op in gegaan wordt.. Er zijn zat bedrijven waarbij er bij plus 30 graden gewoon doorgebuffeld moet worden. Dan heb je echt geen keuze om te zeggen nou tabe! Mij te warm, kom later wel terug. En bij bedrijfskleding of veiligheidskleding valt er weinig op te kleden, helaas.

Ooooooo ok. Nu snap ik hem

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:20

Toen ik nog in Amsterdam in de binnenstad werkte kwamen ze vaak langs mijn winkel. Maar er werd naar mijn idee prima rekening gehouden met het weer, de paarden stonden er ook altijd rustig met allerte koppies bij. Bij veel regen zag ik ze eigenlijk niet, en in de winter stonden ze op de dam lekker met een wollen deken te wachten voor het volgende rondje.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:25

Arabesk schreef:
En dan bij hitte ook alle maneges en wedstrijden plat leggen? ??

Nou dat is toch best normaal? Wij rijden bij 30+ graden alleen stapritjes buiten of met de sproeiers in de bak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:26

Rijden met sproeiers aan in de bak?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:28

Sammie schreef:
Rijden met sproeiers aan in de bak?

:j geen heel uur lang natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:29

Er worden rustig endurance wedstrijden gereden bij hoge temperaturen. Dat gaat om afstanden van meerdere tientallen kilometers. En dressuur en springwedstrijden op het heetst van de dag.

Ik vind ook dat je paarden niet moet laten werken met hitte maar zo'n maatregel lijkt meer op koetsjes pesten als je niks aan de wedstrijden doet

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:35

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:36

moeten ze goed bekijken. Het moet ook nog winstgevend kunnen zijn. Maar de paardjes moeten niet te zwaar belast worden.
Hard werken en zweten is niet slecht. overhit raken wel. En geregeld uitglijden ook.

Hier bij de d## in Eindhoven raken geregeld mensen overhit en naar het ziekenhuis. mis moet daar dan ook eens goed naar gekeken worden.
Laatst bijgewerkt door Wafel op 09-06-16 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:37

Ik heb niet echt een idee van hoe de koetspaarden erbij lopen, heb ze nog nooit gezien, maar ik verwacht niet dat het erger zal zijn dan een dressuurpaard op een wedstrijd.

Grappig contrast met dit topic [VN] Paard en wagen ingezet voor groenbeheer in Utrecht. Iedereen is daar enthousiast over, willen zelfs dat er meer met paarden gedaan wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:10

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:13

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het eigenlijk wel goed dat er beter naar het welzijn van de paarden wordt gekeken. :o
Zou het ook tof vinden als dit inderdaad ook op o.a maneges zou gebeuren.
Ken er genoeg die vorig jaar tijdens de hittegolf van 40 graden overdag nog op buitenrit in de volle zon aan het werk moesten. :(:)

40 graden?!! Waar?

Als ik de reactie van dgl zo lees dan denk ik dat dit het zoveelste punt is van die partij wat ik niet serieus kan nemen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:51

Die Amsterdamse binnenstad is compleet uit haar voegen gegroeid. Dat is, warm of niet warm, geen geschikte plek meer voor een paard.

Sleeper

Re: ‘Leg het werk van koetspaarden in Amsterdam aan banden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 07:59

Vind koetsje rijden door de drukke binnenstad sowieso niet meer van deze tijd.