Een eigenaar heeft maandag aan de politie gemeld dat hij in zijn weiland in Gerhees (Oostham) zijn veulen zwaargewond had aangetroffen.
Het dier werd voor verzorging naar een dierenarts gebracht. De arts meende dat de verwondingen verdacht waren. Er werd geopperd dat het letsel met een scherp voorwerp toegebracht was, maar die conclusie zou voorbarig zijn. Het Openbaar Ministerie van Limburg bevestigde dinsdag de zware verwondingen, maar voegde eraan toe dat het nog niet duidelijk is hoe het dier aan de verwondingen is gekomen.
De oorzaak van de gruwelijke letsels aan de billen van het veulen is nog onbekend. Het leken op snijwonden, maar het is niet uit te sluiten dat de verwondingen een accidentele oorsprong hebben. Het onderzoek is in handen van de lokale politie van de zone Beringen-Ham-Tessenderlo. De politie heeft ter plaatse geen sporen meer kunnen aantreffen. Burgemeester Dirk De Vis van Ham wil intussen paardeneigenaars in zijn gemeente waarschuwen.
Misschien een hond? Lijkt me niet met opzet eerlijk gezegd als ik de foto zie.
pillow
Geplaatst: 07-06-16 23:33
nanne02 schreef:
Brrrr, hoe kun je zo iets in je hoofd halen!
Het is toch helemaal niet duidelijk dat het door een mens is gedaan! Als ik die wonden zo zie denk ik van niet, het lijken eerder bijtwonden. Ik ben benieuwd of het arme dier hier van kan herstellen.
speurneusc
Geplaatst: 07-06-16 23:46
lijkt wel door de harken van de hooischudder, lag veulen niet te slapen toen een boer langs reed daarmee
pillow
Geplaatst: 08-06-16 00:15
speurneusc schreef:
lijkt wel door de harken van de hooischudder, lag veulen niet te slapen toen een boer langs reed daarmee
Dan blijft zo'n dier heus niet liggen als zoiets langs komt. Maar wie weet wat er allemaal in het land staat. Je verbaasd je er vaak over tussen wat voor zooi mensen hun paarden hebben lopen.
spatter
Geplaatst: 08-06-16 01:15
In een ander artikel over hetzelfde werd gezegd dat de eigenaar het weekend weg was en maandag het veulen zo aantrof. Veulen heeft dus misschien wel dagen met deze verwonding gelopen
Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe je als fokker een merrie met veulen zonder toezicht kunt achter laten
Als je ziet hoe het vlees geïnfecteerd is en uitpuilt, is het zeker geen verse wond.
Hij kan net zo goed met z'n kont in het gaas of draad gegleden zijn met spelen. Hoe vaak zie een veulen niet rennen, uitglijden en vervolgens op z'n zij voorbij komen?
Bij veulens (ok, eigenlijk alle paarden) is dagelijks, liefst vaker, controleren toch belangrijk. Het lijkt heel wat zo'n veulen, maar ze zijn nog enorm kwetsbaar. Van iets heel simpels kun je ze in korte tijd kwijt raken.
gohya
Geplaatst: 08-06-16 07:33
DeMolenhoek schreef:
Gegrepen door een vos etc. Als ik de wonde zie denk ik ook aan een ongeluk. Ik denk ook eventueel vast geraakt in de draad?
Zoiets zou best kunnen,ik denk ook aan een ongeluk.
Veulens schuren soms heel erg om het kriebelende veulenhaar kwijt te raken. Als het diertje onbeheerd is gehouden....kan er ook wel een oud slecht hek hebben gestaan.
Een vos kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen.
Bah wel "raar" dat in t originele stuk als titel staat dat het dier "door een scherp voorwerp" is toegetakeld, want dat suggereert toch dat het door een persoon is gedaan?
Doch lijken me dit wonden die wel weer kunnen opknappen, al ws het beyer geweest als dat meteen was opgemerkt. En als het door iets in het land is gekomen zou je toch denken dat er dan wel bloed en huid te vinden zou zijn?
Vossen zijn kleiner dan een veulen, die jagen alleen op vogels, konijnen en hazen. Denk dan eerder aan een agressieve hond of inderdaad een ongeluk in de wei
Die laten toch niet zulke verwondingen achter, Nele?
spatter
Geplaatst: 08-06-16 11:23
Een flinke hond zou best kunnen. Zeker omdat de verwondingen niet gelijk zijn behandeld en alles is opgezwollen, kun je nu eigenlijk geen goed beeld meer krijgen van hoe het na de beschadiging was.