Ezeltje Noah krijgt een pacemaker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ezeltje Noah krijgt een pacemaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 23:01

Bokt.nl/ nieuwsblad.be
Ingestuurd door Dollyspikkel

Ezeltje Noah kampt met hartritmestoornissen en valt daardoor af en toe om. Daarom zal hij binnenkort een pacemaker krijgen.

Noah, een 2,5 jaar oud hengstje, kwam twee weken geleden binnen bij de vzw Anegria, een ezelasiel in Sint-Gillis-Waas. “Al vlug stelden we vast dat er iets scheelde”, zegt Kristel Cromheeke, eigenaresse van Anegria.

“Af en toe verliest hij zijn evenwicht en valt hij op de grond, om even later weer op te staan. Onze veearts onderzocht Noah en stelde hartritmestoornissen vast. Zo kan het natuurlijk niet verder. Daarom zijn we woensdag naar de dierenkliniek in Merelbeke geweest, waar Noah hart- en leveronderzoeken onderging. Na uitgebreid overleg hakten we de knoop door: Noah krijgt een pacemaker”, aldus Cromheecke.

“We hebben intussen al een pacemaker gevonden. Eén die niet meer voor mensen mag worden gebruikt, maar perfect voor Noah is. In de loop van deze week zal professor dr. Gunther Van Loon van de Diergeneeskundige Faculteit in Merelbeke de pacemaker plaatsen.”

Klik hier voor een video van ezel Noah.

smurffie

Re: Ezeltje Noah krijgt een pacemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:10

Aii.. als ik dit zie had ik een andere keuze gemaakt..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:15

smurffie schreef:

Liever eerst een goede smid? ;)

Zie dit ook niet 1,2,3 opgelost met een pacemaker :o

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:21

Arm beestje ....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:21

Alsjeblieft zeg, alles wordt altijd zo vermenselijkt, haal dat dier toch uit zijn lijden

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:22

Jeetje, die hoeven :roll:
Maar wel interessant dat ze dit gaan proberen, al vind ik het beestje wel een beetje sneu..

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:27

Shirley schreef:
smurffie schreef:

Liever eerst een goede smid? ;)

Zie dit ook niet 1,2,3 opgelost met een pacemaker :o

Idd, het omvallen lijken wel meer neurologische problemen. Vooral omdat het lijkt dat ie meerdere keren valt in korte tijd. De hoeven snap ik ook niet :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:44

Vreemd dit, het deed me meteen denken aan het ezelsveulen dat in 2013 een pacemaker kreeg

Ezel Noah uit het artikel van de openingspost is 2,5 jaar oud. 2013... het is nu 2016... zou het? Ze lijken best op elkaar, hebben een litteken op dezelfde plek op de neus... Edit: op de website van de Ezelshoeve staat Dio nog steeds, en dat hij geboren zou zijn in 2012, dus ik neem aan dat die uit de OP een andere ezel is.
Sneu voor het dier. Zou niet snel mijn keuze zijn een pacemaker te laten plaatsen.

Edit: wat toegevoegd :D
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-06-16 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:47

Dat filmpje zal wel gemaakt zijn toen ze net binnen waren. Ik heb het even opgezocht en de hoeven zijn al netjes bekapt.

Meestal vind ik dat alles-redden ook maar niks, omdat de dieren er meestal onder leiden. Echter heb ik vorig jaar stage gelopen bij Stichting de Ezelshoeve en daar was ook een ezel met een pacemaker. Die had echt geen minder leven dan de andere ezels en leek er geen last van te hebben.
Hij viel ook zomaar om, (voor de pacemaker) zoiets zullen ze heus wel onderzoeken voordat ze aan een pacemaker beginnen..

Ik weet niet of ik er zelf aan zou beginnen hoor, maar ik denk niet dat het geen ezel-waardig leven is. Het valt niet in de categorie konijnen in rolstoelen.

Dat is niet dezelfde ezel Fenrir. Dat is Dio :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:49

Klopt, ik had mijn post al aangepast. Dacht eerst dat de Ezelshoeve ook in België zat, maar die zitten in NL :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:54

Ik zag het net ja! Ze zitten vlak tegen de grens en Dio is in België geopereerd dus het is niet gek dat je dat dacht :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:56

Ja dat wist ik nog idd, vandaar dat ik al niet begreep waarom dit een primeur zou zijn terwijl een ezel in 2013 in België al een pacemaker had gekregen. Maar ik hoop voor het dier dat het werkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:15

Ik vind een pacemaker niet zo'n ramp moet ik zeggen.
De gehele situatie vind ik wel pittig en dat het dier nog zo jong is.
Maar mocht mijn pony ooit hartritmestoornissen hebben en niet stokoud en op zijn zou ik dat mits het een beetje betaalbaar is best willen overwegen.
Vooral omdat er dan verder gewoon geen issue is als hij verder gezond is.
Een pacemaker aanbrengen is zover ik weet geen hele zware ingreep over het algemeen, hangt er bij mensen van af voor zover mijn kennis reikt.
Bij kinderen is het soms echt een operatie waarbij ze alles moeten breken, dat zou ik echt nooit toestaan.
Maar dan moet hij wel echt verder gezond zijn, gewoon nog happy en rond en gezond zonder dat hij allerlei pijntjes heeft ofzo.
Dan zou ik dat op 20 jarige leeftijd gerust nog doen op die voorwaarde.

Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met het opereren van koliek bij paarden op leeftijd.
Hiervan weet je dat het gewoon slaagt als je niet heel veel pech hebt, een operatie aan koliek is altijd erg spannend.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 06:10

Och, arm ezeltje -O- Ik hoop dat hij hiermee geholpen zal zijn :o

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:10

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:31

Oh wauw, ik vind het zo fijn als een dier wel de kans op een fijn leven krijgt he. :D

Te gek, hier word ik blij van *\o/* *\o/* *\o/*

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:35

Triest.
Ezeltje is dus inmiddels een medisch experiment.......kort door de bocht "een lab rat ".

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:14

RaafSmits schreef:
Triest.
Ezeltje is dus inmiddels een medisch experiment.......kort door de bocht "een lab rat ".

En ook die hebben we nodig om onderzoek naar behandelingen te doen zodat die alleen maar verbeterd kunnen worden! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:21

RaafSmits schreef:
Triest.

Liever een zieke ezel hiervoor gebruiken dan een gezond dier eerst ziek moeten maken, toch?
Ik hoop dat het ezeltje ermee geholpen is! Erg sneu om te zien in dat filmpje :(:)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:32

Captain schreef:
RaafSmits schreef:
Triest.

En ook die hebben we nodig om onderzoek naar behandelingen te doen zodat die alleen maar verbeterd kunnen worden! :D

Klopt, ik ben echt blij dat mensen verder denken dan het is maar een dier dus inslapen maar.....
Juist daardoor is de medische wereld een stuk verbeterd, intra been protheses zijn ontwikkeld op honden die hier alleen maar random in slaap gedaan zouden worden in belgie of nederland. Die honden zijn dolgelukkig op hun prothese en nu de mensen die probleemloos een prothese dragen ook.

Erg spijtig dat we zo denken hier

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:26

Zelf heb ik bijna 22 jaar gewerkt op de Uithof in Utrecht als dierenverzorger bij zowel de grote als kleine huisdieren.
En ja......óók met proefdieren.
Maar kleinigheidjes blijf je houden.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:31

Bijzonder dat het kan en wordt gedaan. Wat ik er precies van vind, weet ik nog niet zo.
Als het ezeltje hiermee weer "gezond" is, dan is het een mooie oplossing. Er vanuit gaande dat zn hoefjes ook zijn gedaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:57

Dit lijkt me echt gewoon een experiment, dat ze dat doen voor de wetenschap. De grenzen van wat je wel en niet moet doen met dieren worden zo langzamerhand wel erg vaag
...
Zou dat geld van zo'n kostbare ingreep ook niet beter besteed kunnen worden?
Je moet niet alle dieren maar in leven willen houden. Een dier dat iets ernstigs mankeert uit zijn lijden verlossen, dat is diervriendelijk.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:07

simodi schreef:
Dit lijkt me echt gewoon een experiment, dat ze dat doen voor de wetenschap. De grenzen van wat je wel en niet moet doen met dieren worden zo langzamerhand wel erg vaag
...
Zou dat geld van zo'n kostbare ingreep ook niet beter besteed kunnen worden?
Je moet niet alle dieren maar in leven willen houden. Een dier dat iets ernstigs mankeert uit zijn lijden verlossen, dat is diervriendelijk.

Raar om een dier niet te helpen als er een oplossing is omdat het een dier is. Dieren zijn meer dan een factuur van de dierenart

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:14

Grappig hoe iedereen er geen problemen mee heeft om er alles aan te doen om mensen in leven te houden (zelfs wanneer ze geen 'nut' meer hebben, ze al oud zijn of ze toch nog pijn gaan blijven hebben) en een dier moet maar doodgaan.
Als dit de ezel echt helpt, hadden ze het geld op geen betere manier kunnen spenderen :)