VS: Amazone en paard sterven tijdens eventingwedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

VS: Amazone en paard sterven tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 15:22

Bokt.nl/ horses24.be
Ingestuurd door estherpitout

De eventingsport beleefde gisteren een gitzwarte dag. Tijdens de Jersey Fresh International in de staat New Jersey in Amerika zijn een paard en een amazone overleden. De Britse amazone Philippa Humphreys kwam zwaar ten val op hindernis 16 van de driesterren cross en overleed aan haar verwondingen. Haar paard bleef ongedeerd.

De 33-jarige Humphreys reed haar dertienjarige paard Rich N Famous in de wedstrijd. Ze viel en werd meteen naar het ziekenhuis overgebracht. Daar overleed ze echter aan haar verwondingen. Humphreys was een ervaren amazone en reed al sinds 2004 internationale wedstrijden op 3* niveau.

Er viel ook een paard te betreuren. Inoui Van Bost van Skyler Decker kwam eerder ten val en moest worden afgemaakt vanwege zijn ernstige verwondingen.

pien_2010

Re: Amerika: Amazone en paard sterven tijdens eventingwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:28

Altijd word ik heel stil van dit soort nare berichten. Verschrikkelijk!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:31

Het is de laatste wel flink raak ;( Veel sterkte voor de nabestaanden Y;(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:57

Ik vraag mij af waarom er de laatste tijd zoveel slachtoffers vallen binnen de eventing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:02

Cowgirl schreef:
Ik vraag mij af waarom er de laatste tijd zoveel slachtoffers vallen binnen de eventing.

Ik dacht hetzelfde. Alweer 1.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:14

OMdat eventing enorm populair is en steeds meer beoefenaars krijgt, dan krijg je ook gewoon meer ongelukken.

En dit is nou eenmaal een tak van paardensport waar een fout catastrofale gevolgen kan hebben

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:29

_San87_ schreef:
Cowgirl schreef:

Omdat social media en internet de wereld steeds kleiner maken..

gebeurde vroeger ook, maar nu hoor je het meer en sneller.
klein plaatselijk nieuws, was vroeger klein plaatselijk nieuws, dat hoorde je nergens..
groot plaatselijk nieuws, haalde het landelijke nieuws..

maar het ging pas de grens over als het impact had op de rest van de wereld, of iets was dat de rest van de wereld echt moest weten.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:55

Inoui werd gefokt en opgeleid door Giel Vanouche, A team lid CCE van Belgie. Hij heeft mijn paarden zadelmak gemaakt. Gisteren werd een broertje van Inouï geboren, en kort daarna deze verschriekenlend nieuws :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:02

elenaMM77 schreef:
_San87_ schreef:

Omdat social media en internet de wereld steeds kleiner maken..

gebeurde vroeger ook, maar nu hoor je het meer en sneller.
klein plaatselijk nieuws, was vroeger klein plaatselijk nieuws, dat hoorde je nergens..
groot plaatselijk nieuws, haalde het landelijke nieuws..

maar het ging pas de grens over als het impact had op de rest van de wereld, of iets was dat de rest van de wereld echt moest weten.

Tuurlijk gebeurde het vroeger ook. Maar het afgelopen jaar wel heel erg veel op grotere concoursen. Dan mag je je toch afvragen hoe dat kan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:17

vroeger hoorden we ook niet altijd van alle grote toernooien San,
als er geen belangrijke Nederlander meedeed, wat had het Nederlandse nieuws er dan echt mee van doen..

We horen nu bijna iedere val waarbij een lelijke verwonding te betreuren wordt, of dodelijke ongeluk.. van een manege om de hoek, tot een een plaatselijke eventing wedstrijd in verweggistan. Dit was dan een echt grote wedstrijd..

Ik denk dat er opgeteld echt niet meer gebeurd dan vroeger, maar dat we het vaker ter oren komt..

vroegah, is er een meisje op noordwijk verongelukt omdat ze tegen een breker aan gekwakt was toen ze van een paard viel..

dit nieuws kreeg ik via via via veel later te horen.. ik woonde er zo'n 40 kilometer vandaan..
Bokt was er niet, internet ook niet.. En het landelijke nieuws/krant heeft het nooit gehaald..

Een jaar of twee geleden was er een soort gelijk ongeluk op het strand en werd het op bokt vermeld.
gevolg is dat iedere belgische bokker er zelfs vanaf weet.. terwijl toentertijd het nieuws misschien tot de poorten van Amsterdam heeft gereikt.

waarom het kan.. omdat het een combinatie is tussen topsport waarbij je jezelf tot over je grenzen duwt en de samenwerking met de topatleet onder je achterste die ook tot of zelfs tot over z'n grenzen moet reiken om het maximale te bereiken.

Met hordelopen worden pezen geschuurd, maar wordt je niet met x kilometer per uur gelanceerd als het misgaat + een horde is niet zo onverzettelijk als een crosshindernis natuurlijk..

Het is een gevolg van sport en het opzoeken en overschrijden van je grenzen en je hulpmiddelen..
In geval van paardrijden hark je tegen twee grenzen aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:42

Internet en bokt bestaan toch al een paar jaar...een jaar of 15 toch?

Het is de laatste maanden gewoon erg veel, meer als daarvoor.
Het kan pech zijn maar wellicht is er toch meer aan de hand.
Eventing is in de loop der jaren toch echt wel een stuk beter en veiliger geworden.

Misschien overschatten de ruiters zich zelf toch een beetje?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:24

ElenaM heeft wel gelijk, een paar jaar geleden werd echt niet op fb gedeeld dat iemand was overleden tijdens een wedstrijd.
Dan hoorde je net aan dat er in Boekelo wat gebeurd was, maar dat werd echt niet in andere landen uitgezonden of in de krant gezet.

Cowgirl, je laatste opmerking/vraag vind ik wel een beetje misplaatst. Als je 12 jaar ervaring hebt op dit niveau, dan overschat je jezelf niet. Dan weet je wat je doet en wat de risico's zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:39

Cowgirl schreef:
Internet en bokt bestaan toch al een paar jaar...een jaar of 15 toch?

Jawel, maar 15 jaar geleden had je een loodzwaar bakbeest van een computer. Met zo'n modem waarmee je in moest bellen. Dan hoorde je allemaal bliepjes en geluidjes en kon je naar een paar websites surfen. Veel websites waren er niet. Lang niet zoveel als nu. En er waren wat mensen met een GSM. Maar niemand had nog een smartphone, laat staan een met data-abonnement. Social media was er ook nog niet. Geen Facebook, geen Twitter...

Nu plaatst de organisatie een berichtje over de gebeurtenis op Facebook. Internationale media pakken dat direct op en delen het. En dan gaat het in rap tempo de wereld over. En bereikt zo'n bericht ook heel rap Bokt. Dikke kans dat dat 15 jaar geleden niet zo gegaan was. Als iemand het al op internet had gezet, dan was er geen social media om het te verspreiden.

Edit: Wat me wel verbaast is dat ik op Facebook zie dat de wedstrijd gewoon verder is gegaan, inclusief foto's van een "pony party", prijsuitreiking etc. . https://www.facebook.com/jerseyfreshthreeday/?fref=nf
Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Stilleggen is natuurlijk erg drastisch, maar nu lijkt het net of het een 'minor detail' was dat er zowel een amazone als een paard zijn overleden...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:26

Wedstrijden gaan meestal gewoon door. Was ook het geval in Luhmuhlen 2 jaar terug toen Ben Winter verongelukte.

Naar wat ik heb begrepen is dit ongeluk een heel 'stom' ongeluk geweest op een picknickbank. Het paard spring goed, zal goed in de wedstrijd, maar heeft met beschermer/been de hindernis geschampt en is ergens in vast komen te zitten (dit is wat ik begreep nav beschrijving van een getuige op de pagina van Eventing Nation). Was een echte freak accident.

Het is idd wel dat ook wij binnen de eventing wereld nu zeggen deze hoeveelheid dodelijke ongevallen moet niet nog veel vaker gebeuren...
Het is de mooiste sport doe er is, maar dit is niet goed.
Vooral ook
Omdat alledrie de ongevallen dit jaar zijn gebeurd op zoals wij het noemen 'veilige vertrouwens hindernissen'. Gewoon dikke brede bakken waarop je eigenlijk altijd een finne sprong hoort te Krijgen die weer vertrouwen en ritme geeft voor de technisch moeilijkere combinaties.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:47

een jaar of 5 terug was er een documantaire.
Het schijnt dat in 2010 Youtube een grens paseerde.
Er stond toen op Youtube meer informatie opgeslagen
dan het hele internet tien jaar daarvoor bevatte..

De informatie gaat zoveel sneller en reikt zoveel verder tegenwoordig.

zoals Kamsel aangeeft, ik hoorde dat soort dingen niet eens. Ik woonde te ver af van Boekelo om nieuws mee te krijgen.. En ik was op geen enkele wijze in verbinding met military of cross.. Ik kreeg zulke dingen dus nooit mee.. of het moest live op tv gebeuren.

95% van de berichten die hier in nieuws geplaatst worden, lees ik ook hier voor het eerst.. Met andere woorden.. zou bokt er niet geweest zijn, dan zou ik er ook niet van geweten hebben, en zou het voor mij lijken alsof er nauwelijks ongelukking op eventing plaatsvinden.

Het feit dat bokt er is.. en dat er actief gespeurd wordt naar nieuws, hetgeen bijvoorbeeld BIT en andere bladen/sites ook doen waar Bokt weer een deel van het materiaal van heeft, zorgt ervoor dat het bericht ons bereikt..

door de verbreding van de mogelijkheden van internet, de snelheid en de hoeveelheid gebruikers, bereiken in een hoog tempo meer berichten ons.. Waardoor de wereld veel lelijker lijkt dan vroeger, terwijl hij misschien maar iets lelijker is.

De wereld bevolking is zo'n 7 biljoen mensen..
'slechts' drie miljard heeft een internet aansluiting..
In 2012 was dat 2.5 miljard..
begin 2000 waren dat er een krappe 200 miljoen.. dus 0.2 miljard
In 1995 waren het er maar 25 miljoen.

Voornamelijk tussen 1995 en 2000 waren dat scholen, hogescholen, grote instanties en bedrijven, landelijke besturen en militairen. En een handje vol particuliere gebruikers, waarin Nederland een redelijk groot aandeel had verhoudingsgewijs.. De gegevens overdracht was vooral gericht op zakelijk informatie verkeer.

3 miljard, op 7 biljoen bewoners.. is dus 0,03% van de totale wereldbevolking kan zich internetgebruiker noemen. Dit aantal neemt relatief snel toe als je kijkt naar de eerder genoemde getallen.. betekent dus ook dat het plaatselijke nieuws en nieuws uit verweggistan ons alleen maar sneller en vaker zal bereiken..

over een jaar of tien hoor je wellicht dat er ergens op het chinese platteland een jaarlijks wedren van dorpen onderling plaatsvind waar wel 10 paarden sterven.. betekent niet dat we dan dus nog slechter met onze paarden omgaan.. alleen dat we daarvan nog niets weten, omdat daar geen ogen en oren met internet verbonden zijn die ons dat vertellen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:55

safina schreef:
Jawel, maar 15 jaar geleden had je een loodzwaar bakbeest van een computer. Met zo'n modem waarmee je in moest bellen. Dan hoorde je allemaal bliepjes en geluidjes en kon je naar een paar websites surfen. Veel websites waren er niet. Lang niet zoveel als nu. En er waren wat mensen met een GSM. Maar niemand had nog een smartphone, laat staan een met data-abonnement. Social media was er ook nog niet. Geen Facebook, geen Twitter....

19 jaar geleden hadden wij al internet via de kabel en ook nog eens gratis. Rond 2000 had een groot deel van Nederland kabelinternet.
Er waren emaillijsten en nieuwssites en ook buitenlands nieuws was te vinden.
Verder werden dodelijke ongelukken ook zeker wel vermeld in de paardentijdschriften.

Bokt brengt nu toch al wat jaren het paardennieuws maar ik kan mezelf niet herinneren dat er zoveel dodelijke ongelukken in zo'n korte termijn zijn geweest.
Heel triest.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:16

Rond 2000 had het grootste deel van Nederland kabel,
niet perse internet Harbourlight..

mijn ouders kregen pas kabel in 1999 terwijl ze 1.5 kilometer van de tv studio's af woonden (best wel schofterig)

In 2000 hadden slechts 200 miljoen mensen wereldwijd internet.. Bij lange na niet vrijwel iedereen in Nederland. Ik had het niet in mijn studentenwoning en heb het moeten laten aanleggen in de woning die ik in 2003 kocht.. ook daar was nog geen internet aansluiting gerealiseerd.

In 2013 had zelfs nog een deel van Nederland geen internet.. 94%, ok dat vind ik bijna iedereen.

in 2009 had niet 'bijna iedereen' in Nederland een aansluiting.. Toen had 83% van Nederland een aansluiting, waarmee we op de 24e plek wereldwijd stonden..

In 1999 moest je gewoon redelijk rijk zijn zelfs om een internetaansluiting te krijgen.. En voor het abonement.. Aansluitkosten bij XS4All waren 650 gulden en dan nog 99 gulden per maand aan abonement voor alleen het internet.. Dat kon een gemiddelde Nederlander ook niet zomaar even neerleggen.

In 2000:

Citaat:
Door Mark Timmer, woensdag 29 november 2000 18:23, 61 reacties • Feedback
Bron: DeBeurs.nl

Een onderzoek van de Europese commissie heeft uitgewezen dat het percentage huishoudens met een internetverbinding op dit moment al op 28,4% staat.

Citaat:
Jolanda Mels
NIEUWS - 22 maart 2000 - 00:00
Pro Active: Internetgebruik stijgt sterk; tweedeling wordt zichtbaarder

Het aantal Internet-gebruikers in Nederland is het afgelopen half jaar explosief gestegen. Het aantal Nederlanders dat in september online waren bedroeg 2,7 miljoen, in maart is dat aantal uitgegroeid tot 4,7 miljoen. Ook de sociale tweedeling is steeds duidelijk zichtbaar onder de surfers. De cijfers komen van Pro Active's Nationale Internet Monitor.

Uit het onderzoek komt naar voren dat steeds meer mensen toegang tot Internet hebben. In de periode tussen september 1998 en september 1999 nam dat aantal gemiddeld per half jaar met 500.000 toe. Over het afgelopen half jaar is dat aantal met ruim 1,5 miljoen toegenomen tot ruim 6 miljoen. Dit is 48 procent van de bevolking..

Ik denk dus dat je in een omgeving woonde waar het internet in opkomst was.
Maar bij lange na niet bijna iedereen..

En dan hebben we in Nederland wel internet, inmiddels gelukkig wel bijna iedereen..
Maar dat zegt weer niets over waar het nieuws vandaan moet komen.. De rest van de wereld heeft slechts een fractie van de mensen een internetaansluiting.

Citaat:
Er waren emaillijsten en nieuwssites en ook buitenlands nieuws was te vinden

absoluut, maar dat was allemaal groot en belangrijke nieuwszaken, niet het kleine nieuws..

En dat er paardenbladen waren, absoluut maar ook daarin stond niet ieder ongeluk en zeker niet direct zichtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:30

harbourlight schreef:
safina schreef:
Jawel, maar 15 jaar geleden had je een loodzwaar bakbeest van een computer. Met zo'n modem waarmee je in moest bellen. Dan hoorde je allemaal bliepjes en geluidjes en kon je naar een paar websites surfen. Veel websites waren er niet. Lang niet zoveel als nu. En er waren wat mensen met een GSM. Maar niemand had nog een smartphone, laat staan een met data-abonnement. Social media was er ook nog niet. Geen Facebook, geen Twitter....

19 jaar geleden hadden wij al internet via de kabel en ook nog eens gratis. Rond 2000 had een groot deel van Nederland kabelinternet.
Er waren emaillijsten en nieuwssites en ook buitenlands nieuws was te vinden.
Verder werden dodelijke ongelukken ook zeker wel vermeld in de paardentijdschriften.
.

In 2000 had slechts 4 op de 10 huishoudens überhaupt internet. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2001/30 ... p-internet

In 2003 had nog maar slechts eenderde van de huishoudens met internet een breedbandaansluiting. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2004/48 ... -breedband

Ik weet niet hoe jij het ziet, maar dat vind ik geen groot deel van Nederland...

Als er in mijn jonge jaren wat gebeurde, dan las ik dat in de Hoefslag of in de krant. Maar die berichtten eigenlijk vooral over de Nederlandse / Europese situatie. En ja, daarover was nogal wat te doen, na 4 dodelijke ongevallen in Boekelo. Maar over wat op andere continenten gebeurde qua ongevallen las je eigenlijk nooit iets. Ja...als je e begaf in buitenlandse nieuwsgroepen en mailinglists. Maar hoeveel mensen deden dat?

Nu weet ik binnen een uur dat er in Australië, USA en UK een iemand is verongelukt tijdens een wedstrijd. Toen zullen er ook mensen op andere continenten verongelukt zijn, maar ik vernam daar niet of nauwelijks wat over... Ik had zeker geen tijdlijn waar ieder ongeval minimaal vijf keer in voorbij kwam. Nu wel. Ja, dan lijkt het al snel veel. zeker als die ongelukken toevallig vrij kort op elkaar volgen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:12

Natuurlijk bedoelde ik dat van diegene die toen internet hadden een groot deel de mogelijkheid had om kabelinternet te nemen.
Verder maar weer on topic lijkt me :-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 08:42

Bij dodelijke ongelukken binnen de rensport word gelijk moord en brand geschreeuwd dat het zielig is, het afgeschaft moet worden etc etc.

Nu vallen er binnen afzienbare tijd 3 doden bij de Eventing en gaat men zeggen ' ja internet he..tegenwoordig gaat dat zo snel en is het zo breed dan hoor je dat sneller'

Schuld van het internet dus. :j

Nou ja...ik ga ervan uit dat de organisaties dit anders zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:25

Cowgirl, verhoudingsgewijs vallen er nog steeds minder doden dan bij "paardrijden" in het algemeen.
De meeste doden vallen bij ongelukken, die gewoon thuis, op een manege, of op de weg gebeuren.
Op hol slaan en achterover slaan bij steigeren of aanrijdingen zijn oorzaken van veel dodelijk letsel.
Ik heb toevallig vanmorgen een rapport gezien waaruit blijkt dat sinds 1993 over de hele wereld op alle niveaux van eventing er 59 doden zijn gevallen.
Dat is best veel, maar niet als je het vergelijkt met minstens 100 doden per jaar bij paardrijden in brede zin alleen al in de USA. Dat zijn er dus duizenden sinds 1993. Ga maar na hoeveel het er dan over de wereld zijn.
Een en ander moet dus wel in perspectief blijven.
Eventing is wel risico vol, maar daarbij is het ook wel een tak van spot waarbij men echt wel zoveel mogelijk de risicos probeert te vermijden.

Drie amazones op rij is best wel heel uitzonderlijk en zer triest te noemen, maar geen reden om maar een sport af te schaffen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:44

Niet overdrijven hoor elena, 7 biljoen mensen. Haal daar maar wat nulletjes af. 7 miljard is de wereldbevolking. 30% daarvan heeft toegang tot internet.

Maar goed, dat is offtopic.
Lijkt me echt afschuwelijk om mee te maken. Als deelnemer, maar ook als getuige. Brr.
Drukt je weer even met de neus op de feiten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:56

Lusitana schreef:
Cowgirl, verhoudingsgewijs vallen er nog steeds minder doden dan bij "paardrijden" in het algemeen.
De meeste doden vallen bij ongelukken, die gewoon thuis, op een manege, of op de weg gebeuren.
Op hol slaan en achterover slaan bij steigeren of aanrijdingen zijn oorzaken van veel dodelijk letsel.
Ik heb toevallig vanmorgen een rapport gezien waaruit blijkt dat sinds 1993 over de hele wereld op alle niveaux van eventing er 59 doden zijn gevallen.
Dat is best veel, maar niet als je het vergelijkt met minstens 100 doden per jaar bij paardrijden in brede zin alleen al in de USA. Dat zijn er dus duizenden sinds 1993. Ga maar na hoeveel het er dan over de wereld zijn.
Een en ander moet dus wel in perspectief blijven.
Eventing is wel risico vol, maar daarbij is het ook wel een tak van spot waarbij men echt wel zoveel mogelijk de risicos probeert te vermijden.

Drie amazones op rij is best wel heel uitzonderlijk en zer triest te noemen, maar geen reden om maar een sport af te schaffen.

Ik roep ook nergens dat de sport afgeschaft moet worden...dat was maar een voorbeeld wat wel gelijk geroepen word bij de rensport wanneer en weer een dood paard te betreuren valt. Met jockey's heeft men soms geen eens medelijden -O-

Het gaat er ook niet om of er bij andere takken meer of minder doden vallen of internet nu wel of net sneller is dan 15 jaar geleden (toen hadden we 2 of 3x per week de paardenkrant overigens en 1x per week de hoefslag)
Het gaat erom dat er binnen afzienbare tijd 3 doden zijn gevallen en dat roept wat mij betreft vragen op: hoe kan dat, wat gaat er fout, wat moet er beter of is het idd gewoon pure ongelukkige pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:34

Dat lijken me goede vragen, Cowgirl. Mijn punt is dat als iets drie keer in korte tijd gebeurt je niet zomaar kunt concluderen dat het veel vaker is dan vroeger en dat er dus 'meer aan de hand' is. Drie keer na elkaar op drie verschillende continenten en drie verschillende wedstrijden kan ook gewoon pech zijn. En als er een jaar niemand is verongelukt kunnen we andersom ook niet zomaar constateren dat het veiliger is geworden.
En we zijn tegenwoordig vaak geneigd om te denken dat nare dingen vaker voorkomen dan vroeger. Maar vaak lijkt dat maar zo omdat we er meer en vaker over horen.

Maar analyseren welke factoren een rol hebben gespeeld en wat je kunt doen om ongelukken in de toekomst te voorkomen is natuurlijk altijd zinvol. Bij mijn weten gebeurt dat ook heel veel en wordt er het nodige ontwikkeld om ongelukken terug te dringen. Maar er zal altijd wel een risico op ongelukken blijven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:06

Er wordt veel gedaan om letsel te voorkomen bij ongevallen door de rijhelm en bodyprotector, maar voorkomen dat het paard valt is minder makkelijk, ze gebruiken bv wel al groene zeep op de benen zodat het paard makkelijker van een hindernis glibbert.

Een grote rol spelen de parcoursbouwers. Hoe eerlijk is het naar het paard?
Ik hoor al een tijdje uit de eventing wereld dat hindernissen oneerlijker worden voor paarden. En dan in slechter te schatten, gezichtsbedrog. Ik kan hier niet over oordelen, ik volg al een tijdje niet meer beelden.
Ik heb wel berepen van een kennis dat er al jaren brieven naar de FEI gaan erover. Wellicht gaat men bij de FEI er zich nu eens over buigen