Gezondheidscertificaat verplicht bij import in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gezondheidscertificaat verplicht bij import in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 08:36

FAVV

Alle paarden die België binnengebracht worden zonder gezondheidscertificaat moeten voortaan een gezondheidsonderzoek ondergaan. Dit onderzoek bestaat uit een klinisch onderzoek en een bloedanalyse, uitgevoerd door een erkende dierenarts. Dit om na te gaan of er geen infectie van een aangifteplichtige ziekte aanwezig is.

De aanwezigheid van een gezondheidscertificaat bij het intracommunautaire verkeer van paarden is verplicht. Uitzondering hierop zijn paarden die binnen de Benelux deelnemen aan een culturele manifestatie, bereden/geleid worden voor sportieve of recreatieve doeleinden, bestemd zijn voor beweiding of voor het werk of vervoerd worden naar een dierenkliniek.

Het gezondheidscertificaat is het bewijs dat het paard voor het vertrek is onderzocht door een officiële dierenarts die gecontroleerd heeft dat het paard geen symptomen van ziekte vertoonde en dat het paard niet afkomstig was van een bedrijf waar een aangifteplichtige ziekte is vastgesteld. In afwezigheid van het gezondheidscertificaat kan verondersteld worden dat het paard misschien besmet is en dat het andere paarden kan besmetten.

Om de andere paarden te beschermen moeten de in België binnengebrachte paarden zonder gezondheidscertificaat voortaan een gezondheidsonderzoek ondergaan door een erkende dierenarts, teneinde na te gaan of er geen infectie door een aangifteplichtige ziekte aanwezig is. De houder van het paard moet dus zo snel mogelijk contact opnemen met een dierenarts om deze controle uit te voeren.

De dierenarts verstuurt de resultaten van zijn onderzoek en de analyse naar de Provinciale controle-eenheid (PCE). Indien de resultaten conform zijn, zal de PCE de opheffing van de maatregelen meedelen aan de paardenhouder. In geval van niet-conforme resultaten zal de PCE de controlemaatregelen toepassen die zijn voorzien in de wetgeving. In afwachting mag het paard niet worden verplaatst zonder toestemming van het Federale agentschap voor veiligheid van de voedselketen FAVV.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:42

Citaat:
Uitzondering hierop zijn paarden die binnen de Benelux deelnemen aan een culturele manifestatie, bereden/geleid worden voor sportieve of recreatieve doeleinden, bestemd zijn voor beweiding of voor het werk of vervoerd worden naar een dierenkliniek.

Zowat alle paarden vallen dus onder een uitzondering.
Weinig aan de hand dus...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:17

Alleen nodig als een paard definitief gehuisvest wordt in belgie dus.

Anoniem

Re: Gezondheidscertificaat verplicht bij import naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:22

Dat moest toch eigenlijk al? Althans bijna 2 jaar terug moest ik ook een DA laten checken, omdat ik geen certificaat had. Was op die manier veel goedkoper :')

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:23

Er zitten een paar dierenartsen in België heel hard te lobbyen. Allemaal geldklopperij waar het paarden uit Nederland betreft. Net als elke 6 maanden enten. Zogenaamd in het belang van de dieren. Nu, dat maak je mij als apotheker, absoluut niet wijs. Ik wordt doodziek van dit gedoe.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:27

Stel ik woon in België.

Koop een paard in Nederland. laat het paard daar (goed) keuren. en neem t mee naar België.
Kan ik dan op basis van een geweigerd gezondheidscertificaat in België, de koop ongedaan maken?

Dit voor het geval er een Belg komt kijken. :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:31

Ik vraag me af wie het controleert?Ik heb ook een nederlands paard gekocht.Op het moment van aankoop was ze volledig in orde qua entingen ed. Dus en jaar later is de Da pas komen enten.
Controlle aan de grenzen is er niet,dus wie gaat die papieren controleren.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:35

Het komt pas aan het licht als je de paarden aan meldt voor de databank (nog zo'n geldklopperij waarvoor zelfs als er al een signalement en chip is de DA ook moet komen voor identificatie). En invoeren in de databank is bij de meeste pensionstallen en als je in B op wedstrijd wilt wel een must. Daar wordt namelijk wel gecontroleerd.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:01

Krankzinnig!

In Belgie staan er heel veel paarden slechter bij dan gem. In Nederland.
Wellicht dat Belgie eerst eens de eigen zaakjes op orde brengt.

Ik zou me als Nederlander drukker maken over wat mijn paard in Belgie kan oplopen dan dat de Belgen zich zorgen moeten maken over wat de NL paarden naar Belgie meebrengen! NL paarden een bloedanalyse? Kom op zeg....

De hoeveelheid paarden die nog nooit een enting hebben gezien in Belgie is heel groot, alsmede wormbesmettingen etc. Het wordt daar allemaal een stukje minder serieus genomen dan in NL.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:05

En wat is er nu nieuws aan dit verhaal?
Bij handel moet je wel een NVWA verklaring hebben tussen NL en B.
Maar de Nederlandse keurig is een stuk duurder dan de Belgische dus als ik de Belgische koper was zou ik er voor kiezen dan de controle keuring van Belgie te nemen en het paard gewoon mee te nemen.
Voor wedstrijden, evenementen en wandelingen mag je nog steeds gewoon vrij de grens over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:07

Er zijn momenteel anders best wel veel besmettelijke ziektes in Nederland. Ik vind dat ze gelijk hebben om de Belgische paarden te beschermen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:25

Ja maar NL laat het weten. In BE moffelen ze het weg....Wat niet weet...wat niet deert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:46

ariatje schreef:
Ja maar NL laat het weten. In BE moffelen ze het weg....Wat niet weet...wat niet deert.

Sorry hoor, maar wil je geen aannames doen over mijn land die niet correct zijn! Hier worden geen ziektes weggemoffeld en de meeste dieren worden hier gewoon netjes ingeënt en ontwormd. Je hebt in alle landen mensen die het niet nauw nemen met goede zorg, die soort kom je in Nederland ook tegen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:56

Dat beschermen is natuurlijk onzin. Je mag namelijk met je Nederlandse paard gewoon in België op concours of naar de kliniek.
Daar waar juist veel paarden samenkomen en de infectiedruk het hoogste is dus.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 11-05-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:56

Inderdaad ! Dat ze in belgië slechter bij staan als in nederland ? Kom op zeg !

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:16

Huh ik heb dit jaar mijn pony haar vaste verblijf plaats veranderd van Nederland naar België. Heb dit ook gevraagd en er was helemaal niks nodig. Zelfs via het stamboek en federatie gegaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:23

ariatje schreef:

Weet niet onder welke steen jij leeft maar Belgie meld ziektes ook gewoon. Wat een onzin kraam je uit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:24

Nou, mijn ervaring is toch ook dat gemiddeld genomen , paarden in Belgie meer als vee beschouwd worden en zo behandeld en paarden in Nederland als huisdier.

Dan praat ik over gemiddeld genomen en ook het melden van slecht verzorgde of zieke dieren wordt minder gedaan, men bemoeid zich niet zo graag met de ander.

Zal misschien ook schelen per regio, dat weet ik zo niet natuurlijk.

Ik vind het een wazige regeling .
Paarden mogen zonder problemen rond lopen en vervoerd worden in de Benelux dus voor ziektes is het niet.
Paarden uit andere landen moeten sowieso een gezondheidsverklaring, dat was al.

Het hele paspoortgebeuren in Belgie is 1 grote flauwekul.
In Nederland mag je gewoon een buitenlands paspoort hebben maar in Belgie moet het ineens aangepast worden met dito kosten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:27

Gek dat ik die ervaring helemaal niet heb terwijl ik toch best wat Belgen ken. :D
Gemiddeld genomen zijn paarden hier gewoon 'kindjes' in mijn ervaring.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:44

Ayasha schreef:
Gek dat ik die ervaring helemaal niet heb terwijl ik toch best wat Belgen ken. :D
Gemiddeld genomen zijn paarden hier gewoon 'kindjes' in mijn ervaring.

Dit dus. Natuurlijk zitten er 'boeren' tussen die dit idd doen. Zoals mijn buurman maar over het algemeen zijn het allemaal hun kindjes

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:35

anjali schreef:
Er zijn momenteel anders best wel veel besmettelijke ziektes in Nederland. Ik vind dat ze gelijk hebben om de Belgische paarden te beschermen.

Wat voor ziektes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:39

Sowieso vraag ik me af welke ziektes officieel meldplichtig zijn? Met dezelfde status dus als pak-m-beet vogelgriep en mond-en klauwzeer?
Rhino? Droes? Influenza? West Nile?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:45

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:48

Die zal wel hetzelfde zijn als in NL, neem ik aan. Maar dat zijn niet echt ziektes waar we in NL (of Belgie) om de haverklap uitbraken van hebben.

Ayasha
Blogger

Re: Gezondheidscertificaat verplicht bij import in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:52

Rhino heeft sowieso meldplicht en ik geloof Droes ook.