Duitsland: dierenarts moet schadevergoeding betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duitsland: dierenarts moet schadevergoeding betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 07:20

bokt.NL / www.ndr.de

Het gerechtshof in Karlsruhe oordeelde vandaag dat ook bij diergeneeskunde de omgekeerde bewijslast van toepassing is.

Een vrouw uit Bramsche had haar paard door een dierenarts laten behandelen. Slechts enkele dagen later brak dat paard een been en moest zijn eigenares hem laten inslapen. Een deskundige oordeelde aansluitend dat het hier een grove inschattingsfout betrof:de dierenarts had een haarscheurtje in het bot niet gezien. De vraag rees of de eigenaar nu moest bewijzen dat de breuk het gevolg was van de verkeerde diagnose van de dierenarts.

Het Gerechtshof oordeelde dat de dierenarts zelf moest bewijzen dat hij niet verantwoordelijk was voor de uiteindelijke breuk en de gevolgen ervan. Er is hier sprake van een elementaire beslissing en daarvoor geldt de omgekeerde bewijslast waarbij de arts in het geval van een klacht zijn onschuld moet bewijzen, net als in de humane geneeskunde.

Het Gerechtshof geeft als uitleg: "Ook dieren zijn levende organismen en derhalve moeten daarvoor dezelfde regels gelden. " Bovendien is het, als het om een fout van de dierenarts gaat, ook moeilijker vast te stellen wat de werkelijke oorzaak is en wat de gevolgen zijn. Daarom is het correct de bewijslast om te draaien. Voordat het gerechtshof zich over dit geval boog hadden de arrondissementsrechtbank in Osnabruck en het gerechtshof in Oldenburg al een oordeel in het voordeel van de aanklaagster uitgesproken.

Hierop ging de dierenarts bij het gerechtshof in Karlsruhe in beroep. Omdat de dierenarts zijn onschuld dus niet kan bewijzen moet hij de aanklaagster een schadevergoeding betalen. De hoogte van het bedrag moet nog vastgesteld worden. De aanklaagster vordert 100.000,00 euro.
Door dit oordeel wordt het in de toekomst makkelijker om schadevergoedingen te eisen bij een verkeerde diagnose. Hierdoor zouden bijvoorbeeld de verzekeringskosten voor dierenartsen hoger kunnen worden.

De dierenarts werd bij de hengst geroepen omdat hij een wond aan een been had. De dierenarts verzorgde de wond en het paard moest het twee dagen rustig aan doen. Het haarscheurtje in het bot zag hij dus over het hoofd. Bij een dergelijke fractuur wordt volledige rust voorgeschreven. In dat geval had het paard nog 70% kans gemaakt op volledige genezing. Omdat het paard zich echter bewoog brak hij zijn been en moest men hem laten inslapen.

Zizipicoleo

Re: Duitsland: dierenarts moet schadevergoeding betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:31

Maar, heeft de dierenarts dan foto's gemaakt waarop een haarscheur zichtbaar was (die hij dus over het hoofd heeft gezien)? Of was de wond zo diep dat hij foto's had moeten maken maar dit niet gedaan had?

Als een van beide het geval is, is het inderdaad nalatigheid van de dierenarts... maar anders vind ik het een vreemde situatie...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:50

Ik vind het ook een vreemd verhaal en ga daarom mee met mijn voorganger.

overigens; dit geintje kon nog wel eens zorgen voor hogere consultkosten bij da's; want als het zo makkelijk is om je da aan te klagen (en er gewenst resultaat komt), dan gaan die zich wel indekken natuurlijk.

Ook is 100 k schadeclaim een erg hoog bedrag; was het zo'n duur paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:37

Zoals ik het lees heeft de dierenarts alleen de wond verzorgt en geen foto's genomen. Dan is het toch logisch dat hij het haarscheurtje over het hoofd heeft gezien.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:43

Moet niet gekker worden... Overigens ook een suggestief artikel.

Hoe erg was de verwonding? 2 dagen rust is niks...
En een DA heeft geen rontgenogen.

Toch ook wel bizar dat de dierenarts eerst moet komen voor een verwonding en het daarna z'n been breekt. Zal het niet een haarscheur zijn geweest ipv haarscheurtje...

Ik vind het een vreemde gang van zagen in ieder geval.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:01

Nieuwsredactie schreef:
De dierenarts werd bij de hengst geroepen omdat hij een wond aan een been had. De dierenarts verzorgde de wond en het paard moest het twee dagen rustig aan doen. Het haarscheurtje in het bot zag hij dus over het hoofd. Bij een dergelijke fractuur wordt volledige rust voorgeschreven. In dat geval had het paard nog 70% kans gemaakt op volledige genezing. Omdat het paard zich echter bewoog brak hij zijn been en moest men hem laten inslapen.

Hier staat niets over foto's. Verder mogen we ervan uitgaan dat deze DA geen röntgenogen heeft.

Ik weet niet hoe diep de wond was. Maar normaliter worden er bij oppervlakkige wonden geen foto's gemaakt. Wond verzorgen en rust houden volstaat. Omdat er hier slechts twee dagen rust is voorgeschreven zal het geen hele diepe wond zijn geweest.

Dat haarscheurtje kán veroorzaakt zijn toen het paard de wond opliep. Maar kán er ook al eerder hebben gezeten door welke klap dan ook.

Ik vind het sneu voor de betreffende DA dat hij nu zo aangepakt word.
En het zal mij niets verbazen dat andere DA's hiervan leren. Bij iedere schaafwond waar ze bijgehaald worden voor de zekerheid een foto maken. Ook al is het in vele gevallen volkomen absurd.

Dit gaat betekenen dat op de termijn ook de veterinaire wereld te maken gaat krijgen met de problemen die de medische wereld nu al heeft:
Artsen en ziekenhuizen dekken zich op alle mogelijke manieren in om geen proces aan hun broek te krijgen. Hierdoor ontstaat veel bureaucratie, veel belang in het protocol, weinig belang voor het individu. En vooral: hele lange wachtlijsten met dank aan alle onzinnige papieren en protocollen om een aanklacht te voorkomen.

Heel jammer dat de medische wereld voor dieren nu dezelfde kant op moet gaan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:13

Als het een haarscheurtje of fissuur betreft, die kan je op de rontgen foto niet eens gelijk zien. Dat kan pas na een aantal dagen tot een week. Dan pas is deze zichtbaar op een foto. Voel erg mee met de dierenarts. Wat een hoge vergoeding ook. :-/

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:18

Vraag me af wat voor deskundige dat dan is geweest?

Rare zaak dit als we voor alle wonden meteen een foto moeten laten maken zal een groot deel geen VA er meer bij halen vanwege de kosten.
Maar ik snap dat de VA zich moet verantwoorden helaas weten we maar de helft denk ik, hoe groot was de wond, waardoor veroorzaakt, enz.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:14

Citaat:
Einen Tierarzt aus Niedersachsen kommt die Entscheidung teuer zu stehen. Er behandelte einen wertvollen Islandhengst wegen einer Verletzung am Bein des Pferdes. Er verschloss die Wunde, nahm aber keine weiteren Untersuchungen vor. Dabei erkannte er nicht, dass das Pferd durch den Tritt eines anderen Pferdes eine Fissur des Knochens erlitten hatte. Einige Tage später brach das Tier sich beim Aufstehen das Bein, eine Operation misslang. Letztendlich musste das Tier eingeschläfert werden.

Die Vorinstanz hatte den Tierarzt dem Grunde nach verurteilt, der Pferdebesitzerin Schadensersatz wegen der fehlerhaften Behandlung ihres Pferdes zu zahlen. Der Veterinärmdeizinier habe einen groben Behandlungsfehler in Form eines Befunderhebungsfehlers begangen. Er hätte erkennen müssen, dass die Möglichkeit einer Fissur bestand und dazu weitere Untersuchungen vornehmen müssen, welche die Fissur bestätigt hätten.

Uit een Duitse tekst hierover. http://www.lto.de/recht/nachrichten/n/b ... ign=buffer

het paard zou dus een waarde hebben van 40.000 euro.
En heel eerlijk, ik vind het nogal wat. Dierenartsen zijn ook maar mensen en waar gewerkt wordt kunnen fouten worden gemaakt. Iemand hier schreef het al, ze hebben geen rontgenogen. En op deze manier wordt dus een eigenaar van een dier nog meer op kosten gejaagt omdat een DA nu continu rontgenfoto's zal willen maken om dingen uit te sluiten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:22

Ik ben zo benieuwd hoe nu gesteld kan worden dat er een fissuur zat? Dat is toch een aanname die niet meer bevestigd kan worden?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:24

Mijn paard had op woensdag een flinke klap tegen zijn been gehad en daar zat een redelijk diepe wond die gehecht moest worden. Vrijdag voor de zekerheid toch nog maar foto's laten maken, was werkelijk niks op te zien. Een paar dagen later brak mijn paard alsnog zijn been op die plek |( , er zat dus toch een haarscheurtje. Niemands schuld, gewoon een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden.
Vind dit echt niet fijn om te lezen. Dit zou inderdaad in kunnen gaan houden dat dierenartsen bij elke trap tegen het been langdurige boxrust en foto's gaan adviseren om zichzelf in te moeten dekken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:35

Vind het maar een vreemd verhaal.
Als de wond zo diep geweest zou zijn dat er foto's nodig geweest waren, dan had het dier wel meer dan twee dagen rust moeten hebben neem ik aan.
Daarnaast kan ieder beest zijn been breken als het rare fratsen uit haalt. Of het nou op rust staat of niet. Neem aan bij een haarscheurtje dat het niet zo was dat het met 1 stap uit zijn box al brak.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:08

Inoterry wat triest maar eigenlijk zelfde verhaal
Na hoeveel tijd zou zo'n haarscheur wel te zien zijn? en is het wel te zien?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:31

Inoterry schreef:
Mijn paard had op woensdag een flinke klap tegen zijn been gehad en daar zat een redelijk diepe wond die gehecht moest worden. Vrijdag voor de zekerheid toch nog maar foto's laten maken, was werkelijk niks op te zien. Een paar dagen later brak mijn paard alsnog zijn been op die plek |( , er zat dus toch een haarscheurtje. Niemands schuld, gewoon een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden.
Vind dit echt niet fijn om te lezen. Dit zou inderdaad in kunnen gaan houden dat dierenartsen bij elke trap tegen het been langdurige boxrust en foto's gaan adviseren om zichzelf in te moeten dekken.

Kijk dus hier al een voorbeeld waarbij wel een foto is gemaakt maar het alsnog niet kunnen voorkomen van een beenbreuk. (wel erg hoor van je paard!).

Mijn goed wat iemand al zei de kosten zullen flink gaan stijgen want nu wil iedere DA zich tegen wat dan ook gaan indekken om amerikaanse claim toestanden te voorkomen.

Het moet nie gekker worden een DA is ook een mens.

Ik zie mij al de voorstelling dat bij elk mogelijk koliek geval de DA zegt mevrouw we moeten maar opereren just in case...

Iedere kreupelheid waarbij het paard meteen van haver tot gort op de foto moet en alles scannen want "stel"

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:38

De eigenaar had ook zelf kunnen aandringen op foto's, dat had de dierenarts vast niet geweigerd.
Eigenaar draagt zelf dus evenveel verantwoording en "schuld"

Inoterry, verschrikkelijk!
Alsnog sterkte :(:)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:42

Hmm.... Ik snap niet hoe dit gebeuren kan. Afhankelijk van hoe de wond is ontstaan en hoe diep deze is had de dierenarts wellicht een foto moeten maken. Maar dat is toch allemaal achteraf gissen?

Ik verbaas mij er eerlijk gezegd over dat de dierenarts niet heeft kunnen bewijzen dat de breuk níet zijn schuld is. Hierboven lees ik dus al dat er een paard op eenzelfde manier een breuk heeft opgelopen.

Vreemd verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:46

Voor wie geen Duits kan; het ging om een IJslanderhengst van € 40.000 die een klap van een ander paard had gekregen en daar een wond aan had overgehouden. De da heeft de wond gehecht, maar had er geen rekening mee gehouden dat het bot ook wel eens een haarscheurtje had kunnen hebben overgehouden aan de klap. Daarom is de hengst niet 100% stilgezet en brak hij twee dagen later tijdens het opstaan zijn been.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal vergezocht: dan kan er dus voortaan bij alles wat je paard overkomt geredeneerd worden dat er misschien een haarscheurtje is ontstaan in het bot en dan wordt voortaan elk paard dat struikelt, een klap krijgt, tegen een hindernisbalk springt of valt preventief volledig immobiel gemaakt tot een aantal dagen/een week later op rontgenfoto's bepaald kan worden of er inderdaad een scheurtje zat? :?

Wat ik ook vaag vind is dat er geredeneerd wordt dat als een paar dagen na de wond het been breekt er eerder dus een haarscheurtje gezeten moet hebben dat precies op de dag ontstond toen het paard zijn beenwond opliep. Paarden met gehechte, verbonden benen doen rare dingen en staan vaak ook anders op dan normaal, helemaal als het om het gewricht gaat; wie zegt dat het niet gewoon een kwestie van onhandig opstaan was?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:15

maar.....als het paard uit de op zijn been brak bij opstaan, maakt het toch al niet meer zoveel uit hoeveel rust de DA voorgeschreven heeft; had dus ook kunnen gebeuren terwijl hij op rust stond in een box, gaat liggen en breekt been bij weer opstaan.
Of ben ik nu gek.

100 k claimen terwijl het dier 40 k waard was, is ook wel erg veel rente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:56

Nee, want dan zou hij vast wegens een mogelijk maar nog onzichtbaar scheurtje preventief al een paar dagen aan het plafond opgehangen zijn... :evaw:

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het been niet brak toen het paard in de stal opstond maar dat buiten in de wei deed, want dan kun je nog zeggen dat het paard nooit in de wei was gezet als bekend was dat het been gescheurd was... Maar goed, dan had hetzelfde nog steeds kunnen gebeuren als het paard met absolute boxrust opstond in de stal.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:00

Ik weet niet precies hoe het gegaan is, maar sommige mensen doen werkelijk alles voor geld...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:05

Dan is het helemaal triest dat de dierenarts aangeklaagd word, als het dier zijn been heeft gebroken tijdens het opstaan. Als er foto's waren gemaakt en het dier was op boxrust gezet was het dus alsnog gebeurt. Een meer dan kromme redenatie van de rechter dus.
Mijn paard schrok van een auto met karretje wat met flinke vaart over het zandpad reed waardoor het karretje klapperde. Hij wilde omdraaien en toen brak dus zijn been (voor diegene die het heeft zien, en horen gebeuren een ware nachtmerrie). Die had misschien nog geleefd als we die op boxrust hadden gehouden maar daar leek geen enkele aanleiding toe.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:03

Vreemd; verse haarscheren in bot zijn ook op foto's niet te zien, maar pas vele dagen later als er kalkvorming is opgetreden.
Enige wat een da dus kan doen is bij elk beentrauma volledige rust voorschrijven. Absurd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:08

Ik ga er eigenlijk van uit dat de gemiddelde DA hier niet meteen van in paniek raakt, en dat de gemiddelde eigenaar niet bij ieder bezoek van de DA denkt: 'ha! wat kan ik nou eens claimen als het niet goed gaat?'
Dat hier een op geld beluste eigenaar haar zin heeft gekregen wil niet zeggen dat iedereen nu op deze wijze absurde vergoedingen voor HTK-paarden gaat eisen bij ieder paard dat een diagnose, een behandeling of operatie niet overleeft. Dat mag ik tenminste hopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:11

Het probleem is ook niet de gemiddelde klant Ibbel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:35

De reacties hier doen vermoeden dat de verwachting is dat iedere bokker nu bij iedere scheet z'n DA gaat aanklagen. Dat lijkt me sterk. En ik vind het wat verrassend dat nog niemand bij zichzelf heeft bedacht dat hij/zij dat zélf nooit gaat doen. Of juist wél, vanaf nu.

En hoeveel HTK-DA's hebben bovengemiddelde klanten? Zodra een klant maar een béétje waardevol paard heeft, gaat-ie naar de meest gerenommeerde kliniek die hij kan bedenken. En ik mag hopen dat die goed verzekerd zijn. Zie de vele rechtszaken die sowieso al worden aangespannen.