KWPN-goedgekeurde hengst Humberto verhuist naar Stutteri Ask

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

KWPN-goedgekeurde hengst Humberto verhuist naar Stutteri Ask

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:43

http://www.bokt.nl / Facebook

Kees van den Oetelaar maakte vanochtend bekend dat hij zijn KWPN-goedgekeurde Humberto (v. Cornet Obolensky) verkocht heeft aan Stutteri Ask uit Denemarken. "Onze Humberto verhuist naar Denemarken!" meldt Van den Oetelaar. De hengst zal voortaan door het leven gaan als Humberto Ask.

Tijdens de hengstenkeuring in 's-Hertogenbosch was het oog van Stutteri Ask gevallen op deze vierjarige hengst. "Toen zij bij ons kwamen of de hengst te koop was, zeiden wij dat daar absoluut geen sprake van was. Een week nadien stonden de mensen van Ask bij ons thuis op de stoep en vertelden ons dat ze maar één paard wilden kopen," schrijft de hengstenhouder. "En dat was Humberto!"

Na twee keer samen aan tafel gezeten te hebben, zijn ze toch tot het besluit gekomen om de hengst te verkopen. Van den Oetelaar vervolgt: "Het was voor ons erg moeilijk om Humberto te verkopen. Normaal gesproken verkoop je zo gauw zo'n top hengst nog niet! Wij wensen Stutteri Ask veel succes met deze top hengst, zowel in de sport als in de fokkerij!"

Eén van de voorwaarden bij de verkoop was dat Humberto beschikbaar bleef voor de Nederlandse fokkerij via hun hengstenstation. Ze krijgen nu dagelijks vers sperma binnen vanuit Denemarken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:56

Humberto is KWPN goedgekeurd, maar is wel degelijk een BWP'er.
Geboren als Mazur Obolensky!

Sowieso al belachelijk dat het KWPN verplicht dat hun ggk hengsten van naam veranderen...

Nu correct aangepast dus door de nieuwsredactie!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:52

s0173957 schreef:
Humberto is KWPN goedgekeurd, maar is wel degelijk een BWP'er.
Geboren als Mazur Obolensky!

Sowieso al belachelijk dat het KWPN verplicht dat hun ggk hengsten van naam veranderen...

Nu correct aangepast dus door de nieuwsredactie!

Dat doet KWPN, het NRPS, het KFPS dus het is niet raar.

s0173957

Re: KWPN-goedgekeurde hengst Humberto verhuisd naar Stutteri Ask

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:21

Neen?
Ik vind dat ronduit belachelijk.

De FOKKER kiest de naam, toch niet het stamboek?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:22

s0173957 schreef:
Neen?
Ik vind dat ronduit belachelijk.

De FOKKER kiest de naam, toch niet het stamboek?

De fokker fokt naar de regels van het stamboek. Die regels zijn bepaald in de ledenvergadering. Door de leden. De fokker fokt naar de regels die zijn medefokkers bepaald hebben.

In ieder Nederlands stamboek kun je de regelgeving lezen met betrekking tot de naam. Misschien is dat in België anders. In Duitsland werkt het ook zo. Daarom kun je daar de lijnen terugvoeren op beginletters.

Misschien is België wel gewoon raar...

s0173957

Re: KWPN-goedgekeurde hengst Humberto verhuist naar Stutteri Ask

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:25

Eerder nog maar eens een bewijs dat KWPN zich gewoon belangrijk wilt voelen imo...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:49

s0173957 schreef:
Eerder nog maar eens een bewijs dat KWPN zich gewoon belangrijk wilt voelen imo...

Volgens mij lees je gewoon niet goed. Heel veel stamboeken doen dit. Heeft niets met het KWPN te maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:23

Heel veel stamboeken?
Toevallig de 3 NL'se...

Old doet het bij de veiling van veulens maar nooit bij een ggk hengst uit een buitenlands stamboek.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 18:47

s0173957 schreef:
Heel veel stamboeken?
Toevallig de 3 NL'se...

Old doet het bij de veiling van veulens maar nooit bij een ggk hengst uit een buitenlands stamboek.

Dit is toevallig een voorbeeld waarvan ik het weet: Johnson is ook eerst Oldenburg goedgekeurd, als nakomeling van Jazz moest zijn naam met een J beginnen. De naam waarmee hij geboren is, is namelijk Verdi.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:53

s0173957 schreef:
Heel veel stamboeken?
Toevallig de 3 NL'se...

Humberto is alleen bij het KWPN goedgekeurd. Dus waar je vandaan haalt dat hij een goedgekeurde hengst uit een buitenlands stamboek is...

Overigens was Johnson al aangewezen voor het verrichtingsonderzoek in Nederland toen hij in Duitsland goedgekeurd werd en de naam Johnson kreeg. Omdat zijn vader Jazz is en zijn naam dus met een J moest beginnen. Hij heette Verdi V namelijk...

Edit: Timo was me voor;-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:24

Humberto is BWP geboren en KWPN ggk... is België dan geen buitenland meer?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:44

s0173957 schreef:
Humberto is BWP geboren en KWPN ggk... is België dan geen buitenland meer?

Jij zegt dat Humberto een een ggk hengst van een buitenlands stamboek is. Dat buitenlandse klopt, het goedgekeurde niet.

Het KWPN verandert geen namen van goedgekeurde hengsten van een buitenlands stamboek. Daar zijn echt legio voorbeelden van.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:12

Een door hun ggk hengst van een buitenlands stamboek... beter?
Niet muggenziften om je gelijk te krijgen è...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:31

s0173957 schreef:
Een door hun ggk hengst van een buitenlands stamboek... beter?
Niet muggenziften om je gelijk te krijgen è...

Nou sorry, dat is wel even een hele andere zin. Je moet gewoon goed schrijven.

Johnson is in Duitsland gekeurd, heette eerst Verdi
Vitalis is in Duitsland gekeurd, heette eerst Capriool
All at Once is in Duitsland gekeurd, die heette eerst F.

Allemaal omdat ze de eerste letter van de vader moeten hebben. In Duitsland. Hou dus op over de Nederlandse stamboeken. Bij de Duitse stamboeken die met letterlijnen werken moet het ook.

In Duitsland omdat je dan de vaderlijn weet en in Nederland zodat je weet hoe oud het paard is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:33

janderegelaa schreef:
Nou sorry, dat is wel even een hele andere zin. Je moet gewoon goed schrijven.

Dat is een totaal andere interpretatie van een zin.
Feit blijft dat ik het quatsch vind...

Als jij bij begon te werken hebben ze je toch ook niet opeens Ferdinand Hagelstein genoemd?
Naamgeving is vind ik het recht van de fokker en daar zou een stamboek met z'n poten af moeten blijven, ggk hengst of niet.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:36

En de fokker heeft nog steeds volledig de vrije keuze om een paard wel of niet naar een keuring te brengen. Je kunt het paard thuis nog steeds noemen zoals je hem wilt hoor :Y)

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:10

Nou ik volg s017... hier toch ook in hoor.
Als fokker zijnde zou ik het absoluut niet fijn vinden als de naam van mijn fokproduct werd aangepast :o Fantastisch toch als een paard prachtig presteert en het jouw stalnaam draagt?

En euh, wat een muggenzifterij over die zinsbouw... was toch meteen duidelijk wat er bedoeld werd?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:40

Annebet_ schreef:
Nou ik volg s017... hier toch ook in hoor.
Als fokker zijnde zou ik het absoluut niet fijn vinden als de naam van mijn fokproduct werd aangepast :o Fantastisch toch als een paard prachtig presteert en het jouw stalnaam draagt?

En euh, wat een muggenzifterij over die zinsbouw... was toch meteen duidelijk wat er bedoeld werd?

Als iemand schrijft: een goedgekeurde hengst bij een buitenlandstamboek zoals hij het schrijft maar eigenlijk bedoeld: een hengst die in het buitenland gefokt is maar KWPN goedgekeurd dan is dat geen verkeerde interpretatie van een zin maar gewoon krom geschreven.

Daarnaast, niemand is verplicht om zijn hengst aan te bieden bij een stamboek die regels hanteert waar je het niet mee eens bent. Blijkbaar was de eigenaar van Humberto het er wel mee eens.

Dus....s017, mocht je ooit een hengst willen aanbieden ga dan gewoon naar het BWP of AES. Daar mag je het zelf weten.

Edit: ik zie dat bij het BWP dit jaar de naam met een Q moet beginnen. En bij SBS met een K. Dus ook in België wordt het bepaald.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:57

Als je dan toch gaat muggenziften, ik schreef dit:
Citaat:
ggk hengst uit een buitenlands stamboek.
. Heb dus niks gezegd over een hengst bij een buitenlands stamboek.

Dus dan lees je gewoon de zin zoals ze je zelf past... niks krom geschreven aan.

En aangezien je er nog een heel ander ding bij betrekt: dat er regels zijn omtrent de beginletter is overal zo. Heeft NIKS te maken met het volledig hernoemen van een hengst.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 21-04-16 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:59

s0173957 schreef:
Als je dan toch gaat muggenziften, ik schreef dit: ggk hengst uit een buitenlands stamboek.

Precies, daar is geen twijfel over mogelijk zoals het daar staat. Je maakt gewoon kromme zinnen. ALS het een een goedgekeurde hengst uit welk stamboek dan ook geweest was wordt de naam namelijk NIET veranderd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:00

Antwoord dan eens op deze vraag: Komt de hengst uit een ander stamboek dan KWPN?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:01

Jezzi schreef:
En de fokker heeft nog steeds volledig de vrije keuze om een paard wel of niet naar een keuring te brengen. Je kunt het paard thuis nog steeds noemen zoals je hem wilt hoor :Y)

Nou inderdaad. Ik snap wel dat het niet gaat om dat ie thuis Piet heet, maar dat er in de ring en op de startlijst promotie gemaakt wordt voor de fokker, maar ze kiezen er toch echt zelf voor om bij het KWPN aan te bieden en niet bij het BWP. Dat doen ze ook met een reden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:02

MariekeS_ schreef:
Jezzi schreef:

Nou inderdaad. Ik snap wel dat het niet gaat om dat ie thuis Piet heet, maar dat er in de ring en op de startlijst promotie gemaakt wordt voor de fokker, maar ze kiezen er toch echt zelf voor om bij het KWPN aan te bieden en niet bij het BWP. Dat doen ze ook met een reden.

Omdat de gemiddelde NL'se fokker een hekel heeft aan te dekken met een hengst die niet KWPN ggk is?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:03

s0173957 schreef:
Antwoord dan eens op deze vraag: Komt de hengst uit een ander stamboek dan KWPN?

Ja, het was een niet goedgekeurde hengst uit een buitenlands stamboek. Het KWPN heeft hem goedgekeurd en ingeschreven onder de regels van het KWPN.

Maar ik ben niet degene die muggenzift, dat ben jij. Als je iets niet wilt dan moet je gewoon naar een ander stamboek gaan. De regels van stamboeken worden vastgesteld door de ledenraad. Niets dictatoriaals aan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:07

Joh kom op jongens, dit gaat over een hengst die naar Denemarken verkocht is. Maak een ander topic aan om over namen te muggenziften.

Elk stamboek heeft zo zijn regels, in Nederland, Duitsland, maar ook in België. Ben je het daar niet mee eens, fok dan gewoon niet. De naam waar hij mee geboren is blijft toch geregistreerd staan. Simpel bij horsetelex al terug te vinden.