Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 21:23

* www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Wetenschappers hebben de worsteling van paarden in de moderne tijd onderzocht: hieruit blijkt dat paarden last kunnen hebben van depressieve klachten.

Deze resultaten kunnen opgeteld worden bij een groeiende hoeveelheid bewijs dat paarden dezelfde problemen kennen als mensen in hun dagelijks leven. "Sommige gevangen en gedomesticeerde dieren kunnen inactief reageren op opsluiten, ze reageren dan niet meer op stimuli." aldus onderzoekers van universiteiten in Frankrijk en Canada.

Inactiviteit wordt gezien als een van de belangrijke tekenen van klinische depressie in mensen. Onder andere problemen met selectieve aandacht spelen hier een rol bij. Sommige rijpaarden tonen ook "terugtrekkende" inactiviteit en reageren weinig op stimuli. Dit kan vergeleken worden met mensen, aldus de onderzoekers.

Uit een onderzoek met vreemde geluiden bleek dat paarden die zich meer terugtrekken minder op de geluiden reageerden: er was sprake van verminderde selectieve aandacht, zoals ook bij depressieve mensen het geval is. Franse onderzoekers beschrijven daarnaast een 'teruggetrokken houding' die bij paarden gerelateerd is aan depressie. Van deze houding is sprake wanneer de nek en de rug op dezelfde hoogte zijn en het paard met een uitgestrekte, rechte nek staat. De paarden hebben een onbeweeglijke blik - kijken naar een vast punt - en ook de oren bewegen niet. "Deze houding wordt geassocieerd met depressie. Het is verschillend van een onderzoekende houding - dan is de nek hoger dan de rug - en van een rustende houding. Bij die laatste zijn de ogen deels gesloten en de nek is ronder. Met name de onbeweeglijke blik en orenspel zijn duidelijke verschillen."

"Gedomesticeerde paarden zijn vaak slachtoffer van chronische stress, waaronder ook stress tijdens het werk. Dit kan voor verschillende gedragsproblemen zorgen." Zo hebben gedomesticeerde paarden vaak te doen met een restrictie in leefruimte en sociale contacten. Ze moeten vaak dagelijks werken en hebben interacties met een 'menselijke baas'. "Als we een menselijke depressie vergelijken met een "paardendepressie" dan vertonen ze dezelfde kenmerken: apathie en verminderde interesse. Er is sprake van lagere reactiviteit en een verhoogd angstniveau."

Het werk dat het paard moet doen blijkt ook een belangrijke rol te spelen bij het ontwikkelen van een depressie. Voltigepaarden lijken verreweg het beste af: deze paarden vertonen de minste stereotype gedragingen. Dressuurpaarden lijken het meest aan stress blootgesteld te worden, want het aantal stereotype gedragingen lagen bij deze dieren het hoogst. Daarnaast deden zij ook de meest 'gevaarlijke' stereotype gedragingen zoals kribbebijten, luchtzuigen en hoofdschudden.

pien_2010

Re: Wetenschap: Paarden kunnen ook depressief zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:38

Interessant stuk. Herkenbaar. Sinds mijn paard "de merrie" heeft gekregen en dus altijd een maatje heeft, is hij echt veel vrolijker geworden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:42

Goh, ze zouden wel eens gevoel kunnen hebben! Had ik niet verwacht van een dier ;)
*sarcasme*

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:44

Toch vreemd want de meeste voltigepaarden lopen lang niet elke dag voltige. Veel lopen zelfs per week meer dressuur dan voltige.
Wel wordt er zover ik heb gezien meer beloond bij voltige. Kan me voorstellen dat een paard daar blij van wordt

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:53

antje_vip schreef:
Goh, ze zouden wel eens gevoel kunnen hebben! Had ik niet verwacht van een dier ;)
*sarcasme*

Inderdaad! Gek he?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:28

Wie iets van paarden weet en ze goed observeert heeft dit al lang gezien. Tenminste, als hij ook al in donkere, muffe stallen is geweest waar paarden 23/7 in een kleine box staan te verpieteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:41

soesita schreef:
Wie iets van paarden weet en ze goed observeert heeft dit al lang gezien. Tenminste, als hij ook al in donkere, muffe stallen is geweest waar paarden 23/7 in een kleine box staan te verpieteren.

Hoeft echt niet uit een situatie zoals deze voort te komen. Gebeurt ook zeker bij hele geestelijk gezonde paarden waarvan het beste paardenmaatje verkocht word of overlijd. Of weer naar een andere omgeving/stal word verplaatst want baasje heeft hier veel meer mogelijkheden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:48

bigone schreef:
soesita schreef:

Hoeft echt niet uit een situatie zoals deze voort te komen. Gebeurt ook zeker bij hele geestelijk gezonde paarden waarvan het beste paardenmaatje verkocht word of overlijd. Of weer naar een andere omgeving/stal word verplaatst want baasje heeft hier veel meer mogelijkheden.

Het x op x verhuizen en dan veelal in t belang van de " baas" is m.i zo ontzettend slecht voor een paard!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:52

bigone schreef:
soesita schreef:

Klopt. Boven beschreven situatie was ook maar een voorbeeld. Ik wil ook alleen maar zeggen dat wie veel paarden in veel omstandigheden heeft gezien en goed kan observeren dit al lang weet. Volgens mij komt het nog best vaak voor ook.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:28

Ik denk dat het ook veel vaker voorkomt dan gedacht wordt: veelvuldig verhuizen, teveel vragen van een paard, weinig aandacht voor wat een paard echt nodig heeft ( sociaal kunnen zijn, dagelijks vrije beweging, te weinig ruwvoer), eenzame opsluiting op stal..En zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven. Vaak is het onwetendheid en verplaatsen mensen zich niet in t natuurlijke gedrag van een paard en natuurlijk kun je niet altijd aan alle behoeftes van t paard voldoen maar mijn streven is om er zo dicht mogelijk bij te komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:53

Fijn dat dat eindelijk is vastgesteld en de wereld ingegooid. Opent misschien bij mensen de ogen zodat ze eens goed en kritisch naar hun paard en alles eromheen kijken.

Helaas heb ik dit al eens ondervonden met oude tinker. Zijn weimaatje en hartsvriendinnetje is opeens bij hem weggetrokken door de eigenaar Een hele tijd hebben ze elkaar daarna wel kunnen zien en horen maar niet aanraken en opeens was ze weg. In die periode is hij drie keer bijna onderdoor gegaan van ellende. Idd hangen in de schuilstal. Slecht tot niet eten. Alleen maar voor zich uitstaren en met wandelen echt lusteloos en zonder enige blijdschap meesloffen met hangende oren en nek.en ondergaan wat hij moest ondergaan zonder levensvreugde. Was gewoon ellendig naar om te zien en mee te maken. |(

Eenmaal na lang zoeken een geschikt vriendje gevonden en hij is weer de oude blije zichzelf. Dierenarts heeft er ook wel voor gewaarschuwd. Haal deze twee niet uit elkaar want dat kost hem zijn leven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 07:20

Hier ook al eens meegemaakt met mijn tinker, toen zijn vriendje verhuisde :(:) Lusteloos, slecht eten, ons niet meer vrolijk begroeten, beetje in zijn stal blijven hangen..
Rescue remedy van bach heeft toen heel goed geholpen, en een nieuw maatje even later nog meer uiteraard :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 07:22

antje_vip schreef:
*sarcasme*

Dit is een leuke post. Toen ik 24 was toen werd dit nog ontkend. Baanbrekend werk heeft Jane Goodall gedaan met har Chimpansees. Ze werd eerst voor gek verklaard met haar verhalen dat Chimpansees gevoel hadden totdat de film opnames overduidelijk waren. Toen nog uniek.
Dank zij haar is men dit onderzoek nu op meer diersoorten aan het verrichten zoals ook herkenningsonderzoeken via spiegels.
Dieren kunnen zoveel meer als dat altijd werd aangenomen en dieren voelen veel meer. Maar dit is echt wel nieuws.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:34

Ik denk niet dat het bij dressuurpaarden meer voor komt, maar dat deze wel stressgevoeliger zijn qua karakter en vaker stressvoller gehouden worden.

Maar ik wist al wel dat ze depressief konden worden, vaak meegemaakt..vooral na inderdaad het verlies van een maatje.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:56

Onderzoek naar diergedrag vind ik altijd interessant, dus ik heb even doorgeklikt naar Horsetalk om het artikel daar te lezen. Tot mijn verbazing is dat artikel heel veel langer. Het artikel in de OP lijkt een korte samenvatting van het oorspronkelijke stuk. Daar is natuurlijk niets mis mee, vanuit de gedachte dat hoe langer een bericht is, hoe minder mensen het lezen. Als je aandacht wilt krijgen voor bepaalde informatie, moet je het niet te lang maken. Wie echt meer wil weten kan immers zelf verder kijken.

Wat mij wel echt stoort is dat de samenvatting in de OP de bronnen niet aangeeft, of ten minste de universiteiten noemt die met deze materie bezig zijn. Ernstiger vind ik dat de OP de informatie presenteert alsof die uit 1 nieuw onderzoek komt, terwijl het grootste deel van wat er uiteindelijk aan informatie in de OP terecht is gekomen helemaal niet uit het recente onderzoek komt ('Investigating attentional processes in depressive-like domestic horses (Equus caballus)' door C. Rochaisa, S. Henrya, C. Fureixc en M. Hausbergerb) maar uit een eerder onderzoek uit 2012. Daarbij valt uit het artikel op Horsetalk goed op te maken dat de resultaten uit 2012 met terughoudendheid behandeld moeten worden, omdat het een studie betreft van een groep van 59 paarden van 1 manege, waarvan uiteindelijk 24 % depressief gedrag vertoonde. 14 paarden op 59, ook nog voornamelijk van hetzelfde ras, komt niet eens in de buurt van cijfers op basis waarvan gefundeerde wetenschappelijke uitspraken gedaan kunnen worden. Precies om die reden is vervolgonderzoek nodig en dat wordt kennelijk ook gedaan.

Ik weet best dat Bokt geen wetenschappelijk forum is, maar dit is me echt veel te kort door de bocht, sorry.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:54

Het onderzoek naar verschillende houdingen waaraan je depressie kunt herkennen in paarden is al vrij oud. Ik heb dat paper ergens.
Veel reacties zijn in de trand van oh fijn dat mensen nu zullen inzien dat paarden ook gevoel hebben maar het gaat hier om depressive-like traits, dus eigenschappen die lijken op depressie maar aangezien de cognitie van paarden compleet anders is kun je dit nooit direct verglijken met een menselijke depressie. Deze depressive-like traits worden ook in ratten en muizen onderzocht als model.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:17

pien_2010 schreef:
antje_vip schreef:
*sarcasme*

Dit is een leuke post. Toen ik 24 was toen werd dit nog ontkend. Baanbrekend werk heeft Jane Goodall gedaan met har Chimpansees. Ze werd eerst voor gek verklaard met haar verhalen dat Chimpansees gevoel hadden totdat de film opnames overduidelijk waren. Toen nog uniek.
Dank zij haar is men dit onderzoek nu op meer diersoorten aan het verrichten zoals ook herkenningsonderzoeken via spiegels.
Dieren kunnen zoveel meer als dat altijd werd aangenomen en dieren voelen veel meer. Maar dit is echt wel nieuws.

Wat grappig! Kan ik me dus helemaal niet voorstellen. Is voor mij vrij logisch dat als je een beer met een stok prikt en hij gromt dat je zegt dat hij boos is :') Nooit geweten dat dit ooit (relatief kort terug ook nog) niet vanzelfsprekend was.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:24

antje_vip schreef:
*sarcasme*

_O-
Inderdaad, dat er nog mensen bestaan die dit NIET wisten, dat verbaasd me nog veel meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:28

Helaas zijn die er genoeg nog, die zien een paard in een hoekje van de stal staan met een ellendige blik en zien dan oo wat een braaf paard is dat. -O-

Veel tinkers die uit het semi wild komen zijn daar een voorbeeld van. In het begin uberbraaf maar meestal compleet afgesloten en in overlevingsstand alles ondergaan. Tot ze of gewend zijn of eindelijk paard kunnen zijn en dan komt het ware karakter boven. Alleen je moet wel zien dat de eerste houding of een depressief dichtgeklapt paard niet gewoon braaf is maar emotioneel vlak.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:39

Eens met Maura dat dit kort door de bocht is.

Sky_Britt schreef:
Het onderzoek naar verschillende houdingen waaraan je depressie kunt herkennen in paarden is al vrij oud. Ik heb dat paper ergens.
Veel reacties zijn in de trand van oh fijn dat mensen nu zullen inzien dat paarden ook gevoel hebben maar het gaat hier om depressive-like traits, dus eigenschappen die lijken op depressie maar aangezien de cognitie van paarden compleet anders is kun je dit nooit direct verglijken met een menselijke depressie. Deze depressive-like traits worden ook in ratten en muizen onderzocht als model.

Exact. Je kunt bij dieren niet spreken van een depressie, omdat ze niet aan alle punten die het een depressie maken kunnen voldoen. In het DSM is vastgesteld wanneer een depressie werkelijk een depressie kan worden genoemd. Daar worden enkele dingen genoemd die bij dieren nauwelijks te controleren zijn.
Daarom wordt in wetenschappelijke literatuur altijd gesproken van depressive-like behaviour: Gedrag dat lijkt op een depressie.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 16-04-16 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:40

Lijkt mij heel logisch dat dieren ook emoties kennen dus ook depressief kunnen zijn. Paarden kunnen duidelijk heel blij zijn, boos zijn, angstig zijn en enthousiast zijn. Waarom zouden ze dan niet depressief kunnen zijn? Ik heb helaas ook weleens een sip paard gezien, zag er sneu uit. Paarden kunnen ook helemaal opbloeien als ze aandacht krijgen, net als honden.
Eigenlijk zou het helemaal geweldig zijn als ze ook konden huilen net als mensen. Dan zou je er misschien heel anders mee omgaan, ook tijdens het rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:52

Dorine92 schreef:
Toch vreemd want de meeste voltigepaarden lopen lang niet elke dag voltige. Veel lopen zelfs per week meer dressuur dan voltige.
Wel wordt er zover ik heb gezien meer beloond bij voltige. Kan me voorstellen dat een paard daar blij van wordt

Ik denk dat dat niet zozeer te maken heeft met het werk maar meer met het type paard. Dat lees je dan weer niet in dit stukje. Type dressuurpaard is toch in de regel veel heter (moeten ze ook zijn).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:12

Victory-Boy schreef:
antje_vip schreef:
*sarcasme*

_O-
Inderdaad, dat er nog mensen bestaan die dit NIET wisten, dat verbaasd me nog veel meer.

Het gaat niet om weten maar om bewijzen.

Vaak zie je in discussies (op bokt) dat er gevraagd wordt naar bewijs -wetenschappelijk onderzoek-. Op het moment dat er een wetenschappelijk onderzoek geplaatst wordt (op bokt) -dat is dus bewijs- dan roepen vervolgens een hoop mensen 'dat is toch logisch :roll: ... '.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:34

Suzanne F. schreef:
Lijkt mij heel logisch dat dieren ook emoties kennen dus ook depressief kunnen zijn. Paarden kunnen duidelijk heel blij zijn, boos zijn, angstig zijn en enthousiast zijn. Waarom zouden ze dan niet depressief kunnen zijn? Ik heb helaas ook weleens een sip paard gezien, zag er sneu uit. Paarden kunnen ook helemaal opbloeien als ze aandacht krijgen, net als honden.
Eigenlijk zou het helemaal geweldig zijn als ze ook konden huilen net als mensen. Dan zou je er misschien heel anders mee omgaan, ook tijdens het rijden.

Tuurlijk lijkt dit je logisch maar dat komt omdat jij als mens een emotionele binding hebt met paarden. En daarom heb je de neiging om je eigen gevoelens op paarden te projecteren.

Juist omdat mensen dit doen is het des te belangrijker dat dit soort dingen objectief onderzocht worden, we willen allemaal het beste voor onze dieren en daarom moeten we zo objectief mogelijk hun reacties en emotioneel vermogen in kunnen schatten.

Ik wordt er zelf ook heel blij van als mijn paard naar me hinnikt waneer ik aan kom lopen omdat ik dan denk dat ze blij is om mij te zien. Maar het is logischer om ervanuit te gaan dat mijn verschijning met voer wordt geassocieerd en dat ze enthousiast wordt omdat ze honger heeft

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:35

Ir111 schreef:
Victory-Boy schreef:
_O-

Het gaat niet om weten maar om bewijzen.

Vaak zie je in discussies (op bokt) dat er gevraagd wordt naar bewijs -wetenschappelijk onderzoek-. Op het moment dat er een wetenschappelijk onderzoek geplaatst wordt (op bokt) -dat is dus bewijs- dan roepen vervolgens een hoop mensen 'dat is toch logisch :roll: ... '.

Heel veel dingen zijn (IMO) ook gewoon logisch. :D
Het is bv bewezen dat mensen pijn voelen, maar voelt dan iedereen pijn? Nee. Iedereen voelt pijn ook anders, iedereen ervaart dingen anders, iedereen ziet dingen anders.

De wetenschap wil alles bewijzen, maar niet alles valt ook te bewijzen. Begrijp me niet verkeerd ... ik ben zeker niet tegen de wetenschap. Maar sommige dingen vind ik (IK dus) zo normaal en vanzelfsprekend, dat ik er geen wetenschappelijk bewijs voor hoef te hebben (en met mij vele, denk ik) om te geloven (oké, het heet dan ineens "weten") wat ik allang dagelijks zie en ervaar.
Dat baby's pijn kunnen ervaren ... tjonge jonge ... moet zoiets dan wetenschappelijk bewezen worden? Het zelfde geldt voor dieren, je ziet toch dat ze of pijn hebben, of ongemakkelijk zijn, of bepaalde emoties laten zien, of moe zijn of weet ik wat. Dat ze niet hetzelfde ervaren als "de mens" is logisch, het zijn geen mensen. Maar ook geen één mens is hetzelfde, dus ook de reacties van mensen is niet hetzelfde. Ik zie het zus, een ander ziet het zo, ik ervaar het zus, een ander ervaart het zo, ik voel het zus, een ander voelt het zo.
Sommige wetenschappelijke onderzoeken zijn prima, hoor, maar voor gevoelens en emoties blijft het een moeilijk onderwerp.

Dit is trouwens niet om iemand aan te vallen, ik word alleen af en toe zo moe van dat gevraag om "wetenschappelijk bewijs". Zoals ik al zei, soms kan het zeker goed zijn dat er dingen bewezen worden of juist ontkracht, maar als het om gevoelens/emoties gaat wordt het soms gewoon erg moeilijk. En de wetenschap zit soms ook fout. :)*