Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:33

http://www.bokt.nl

Op CDI Zeeland maakte Edward Gal vandaag met Glock's Undercover (v. Ferro) zijn rentree in de drie sterren Grand Prix. Nadat de combinatie op het EK 2015 in Aken gediskwalificeerd werd, zijn ze niet meer de ring in geweest. De rentree stond gepland voor Indoor Brabant, maar een blessure voor Gal gooide roet in het eten. Vanmiddag verschenen ze weer tussen de witte hekjes in Nieuw & Sint Joosland, wat niet geheel soepel verliep. De combinatie kampte met erg veel spanning waardoor de score niet hoger uitkwam dan 70,220%.

Net als veel andere paarden leek de zwarte ruin last te hebben van de sterke Zeeuwse wind. Hoewel de proef met hoge punten begon werd de spanning Undercover toch te veel. Tijdens de tweede piaffe kwam hij erg in verzet, waarbij hij in de overgang passage-piaffe achterwaarts ging en het niet veel scheelde of ze belandden buiten de ring. Gelukkig wist Gal Undercover enigszins gerust te stellen en gingen ze verder waar ze gebleven waren, helaas zonder de spanning af te kunnen laten vloeien. Voor de piaffe ontvingen ze desondanks de herhaling een 1. Voor de daaropvolgende oefeningen kreeg hij ook lage punten. Pas vanaf de series om de één wist Undercover zich weer te hervatten en klom het percentage weer omhoog.

Doordat de grote fouten voornamelijk in de dubbel tellende onderdelen ontstonden en de punten voor submission laag waren moest Gal genoegen nemen met de vijfde plaats. Zowel trainster Nicole Werner en Glock Horse Performance Centre reageerden beiden teleurgesteld op Facebook met dat het niet Gal en Undercover's dag was.

De rubriek werd gewonnen door de Britse amazone Fiona Bigwood met Atterugaards Orthilia. De correcte proef, waarvan de piaffe en passage de hoogtepunten waren, werd door de jury beloond met een percentage van 75,640.

Madeleine Witte-Vrees werd met een tweede plaats de beste Nederlander. Zij reed de nog negenjarige Cennin (v. Vivaldi) naar 73,260%. Voor de vosse hengst was dit pas zijn tweede internationale wedstrijd. De Belgische Jorinde Verwimp, die voor een lange tijd op de éérste plaats heeft gestaan, eindigde derde met Tiamo (v. Lester) en 71,040%, gevolgd door Hans Peter Minderhoud met Glock's Zanardi (v. Rubels) met een puntentotaal van 70,440%. Minderhoud scoorde vooral hoge punten met de passage-onderdelen, maar de fouten in de changementen om de pas drukte het uiteindelijke percentage.

Klik hier voor beelden van de proef van Edward Gal en Glock's Undercover.

nine1987

Re: Gespannen Undercover zorgt voor teleurstellende rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:35

Zijn er ook beelden van?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:52

be ik ook benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:59

Wat apart dat je met een een en onvoldoendes op de dubbel tellende onderdelen alsnog meer dan 70% kunt scoren... Dan moet de rest wel héél erg goed zijn geweest... :=

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 00:03

Het was echt wel heel winderig, zijn vandaag wel meer paarden die problemen hadden met de wind in Zeeland.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 00:17

Het artikel is aangepast, klikt op de link voor videobeelden van Gals proef. Het is een video op Facebook, dus er is een mogelijkheid dat niet iedereen het kan zien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 01:32

Het hele geheel ziet er al heel gespannen uit..... En dan gaat het idd 'ineens mis' in de proef. Je hoort Undercover ook gewoon gefrustreerd briesen; hoop spanning die hij idd gewoon niet kan laten afvloeien.

Zonde, maar alsnog; ook hier leren zowel mens als dier van.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 05:43

Het verbaasd mij niet....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:10

Inderdaad veel spanning. Maar als ze de ontspanning er in kunnen krijgen dan heb je ook wel wat volgens mij.

Waren wel paar dingen die me opvielen. Geen idee of het Door de spanning kwam. Had het idee dat ie in stap achter niet geheel zuiver was. En op de laatste draf diagonaal leek het of ie met links achter meer zwaait dan met rechts achter. Wat in
Pi-pa ook opviel doordat links achter wat hoger werd opgetild. Is dat spanning icm Nog wat onervaren en gebrek aan kracht?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:42

Onervarenheid en gemis aan kracht? Nou, dat zal het in ieder geval niet zijn. :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:00

Lesje van TT nemen? ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:07

Ik vind het nog knap hoe Edward hem vervolgens door de proef heen weet te loodsen, met hier en daar een geruststellend klopje. Wat een spanning, poeh!

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:15

Jammer!
Maar toch "fijn" om te zien dat zelfs op dat niveau niet altijd alles goed gaat.
Vind de punten verder nog best goed

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:28

kikkerdril4 schreef:
Jammer!
Maar toch "fijn" om te zien dat zelfs op dat niveau niet altijd alles goed gaat.
Vind de punten verder nog best goed

Idd ... Dat is zeker mooi om te zin
Maar ook hoe gal zelf rustig blijft.

Het blijft een mooie combinatie die nog ver gaan komen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:30

Wat een gezeur over wind. Het was max windkracht 5. Er liepen genoeg andere paarden die daar helemaal geen last van hadden. Undercover was erg gespannen en heet. Knap van Edward dat hij zo netjes heeft rond kunnen sturen maar dat staat los van de kwaliteit van de proef.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:39

Eerlijk zodra er wind waait in die bak hoef ik daar ook niet te zijn met mijn pony verschiet van alles.

Weet niet wat dat is maar was het eerste waar ik meteen aan dacht

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:46

Met zoveel wind en wapperende vlaggen, eerste outdoor concours..........niet vreemd, dat er spanning is.

Niks om je zorgen over te maken, daar hebben zoveel combinaties last van bij de start van het buitenseizoen. Heel wat anders dan in een gesloten arena indoor te rijden.

Er zitten hele goede onderdelen bij. Komt goed

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:01

Rocamor schreef:
Inderdaad veel spanning. Maar als ze de ontspanning er in kunnen krijgen dan heb je ook wel wat volgens mij.

Waren wel paar dingen die me opvielen. Geen idee of het Door de spanning kwam. Had het idee dat ie in stap achter niet geheel zuiver was. En op de laatste draf diagonaal leek het of ie met links achter meer zwaait dan met rechts achter. Wat in
Pi-pa ook opviel doordat links achter wat hoger werd opgetild. Is dat spanning icm Nog wat onervaren en gebrek aan kracht?

Goed gezien, dat viel mij ook op. Hij is her en der niet zuiver achter.

Volgens mij is dit een moeilijk paard, hoor. Hij is snel van de kaart en erg gespannen. Dan wordt het snel hectisch en niet meer echt mooi om te zien, vind ik

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:17

jammer! Maar dit gaat vast weer goedkomen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:19

FCSA schreef:
Lesje van TT nemen? ;)

Nou inderdaad. Of begin met Parelli. Heb eerst op de grond alles eens voor elkaar. Want dit gaat duidelijk al heel lang niet goed en het paard heeft geen vertrouwen in de berijder. Geld en tijd lijkt me hiervoor geen belemerring met zo'n sponsor. :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:26

Gelukkig weet bokt altijd overal een oplossing voor :roll:

Zonde van de proef, vind dat hij ondanks de spanning absurd hoog scoort. Volgende keer beter.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:27

Er stond inderdaad wat wind, dat hoor je ook wel op mijn filmpje, maar voor Zeeuwse begrippen was dat niet bijzonder.
Undercover had spanning, dat was duidelijk. Maar Edward bleef rustig en vriendelijk naar hem toe.

Qua scores doe ik geen uitspraken, zolang ik niet verder ben gekomen dan de Z1 kijk ik wel gewoon toe zonder commentaar te geven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:31

Polly schreef:
Gelukkig weet bokt altijd overal een oplossing voor :roll:

Zonde van de proef, vind dat hij ondanks de spanning absurd hoog scoort. Volgende keer beter.

Nounou, je hoeft niet meteen zo'n met de ogen rollende smilie te gebruiken. Feit ís dat angst ontstaat door (te) weinig vertrouwen. En daar zijn oplossingen voor. Gelukkig durven veel ruiters daar al gebruik van te maken. Jammer dat het bij vele anderen toch nog taboe blijft. Ik begrijp echt niet waarom. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:34

Oh het is nu ook al een feit dat dit angst is van het paard?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:34

Ik vond het bij binnenkomst al gespannen ogen maar dat heb ik met Undercover wel vaker.
Stuk uitgestrekte stap was wel aardig relaxed en dat was voor dat hij echt in protest kwam.

Blijft een paard met volgens mij een flinke gebruiksaanwijzing. Maar als die goed loopt draait hij ook bij de top mee.