UK: lobbygroep wil geen experimenten op paarden meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

UK: lobbygroep wil geen experimenten op paarden meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 09:28

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Lobbygroep Cruelty Free International liet deze week weten dat minstens vijf Britse laboratoria, waaronder de universiteiten van Cambridge, Bristol en Liverpool en Animal Health Trust en het Royal Veterinary College de afgelopen jaren experimenten op paarden en pony's hadden uitgevoerd. Cruelty Free International heeft informatie over 8079 experimenten op paarden, pony's en ezels in 2014.

Het Royal Veterinary College stelt dat zij 79 experimenten op paarden hebben uitgevoerd, de universiteit van Liverpool gebruikte 18 pony's voor onderzoek. De universiteit van Bristol zou ex-renpaarden, Dartmoors en Welsh pony's gebruikt hebben voor pijnexperimenten. "De paarden werden onderworpen aan zowel pijn veroorzaakt door temperatuur als mechanische pijn, terwijl de effectiviteit van een pijnstiller werd onderzocht. Een speciaal verwarmingstoestel werd op de geschoren hals van de dieren geplaatst. Er werden botte pinnen tegen hun benen geduwd, tot de dieren een pijnreactie gaven," zegt Cruelty Free International.

Volgens de lobbygroep heeft de universiteit van Cambridge de toestemming van het Britse Home Office om experimenten uit te voeren op drachtige merries en hun ongeboren veulens. "Tot 2018 mogen daarvoor zo'n 150 paarden gebruikt worden." De universiteit van Cambridge zegt zelf dat ze sinds 2011 geen paarden meer gebruiken voor onderzoek. Een woordvoerder zegt: "We hebben slechts een klein aantal paarden voor onderzoek, en hebben die sinds 2011 niet meer ingezet. We hebben nog steeds de licentie, maar maken er geen gebruik van. Alle paarden die we gebruikten, kwamen van een erkende verkoper. De paarden hebben ook allemaal het verplichte paspoort. Ze werden verzorgd door onze medewerkers en regelmatig onderzocht door een dierenarts."

Michelle Thew van Cruelty Free International zegt: "Veel mensen hebben paarden of pony's en we denken dat men geschokt zal zijn als men hoort dat deze majestueuze dieren aan dergelijke wrede experimenten onderworpen worden. Het is al even schokkend dat er geen beperkingen zijn op waar de laboratoria de dieren kunnen kopen. We willen de onderzoekers in het Verenigd Koninkrijk er dan ook van overtuigen om humanere testmethodes te gebruiken en geen paarden en pony's meer in te zetten. Het Verenigd Koninkrijk moet een voorloper zijn in het beperken van dierproeven."

Kuggur

Re: UK: lobbygroep wil geen experimenten op paarden meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:01

Haha, typisch; er mogen geen experimenten op deze " majestueuze dieren" worden gedaan, maar geen probleem dat er op véél grotere schaal ratten konijnen honden etc voor gebruikt worden.....

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:08

Bron? Ik zou mijn mond moeten houden maar veel van deze organisaties zuigen een hoop dingen uit hun duim. Kan hier gruwelijk kwaad om worden. Onterecht word een hoop onzin de wereld ingeholpen door deze activisten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:12

En kennelijk willen ze ook geen geneesmiddelen voor paarden hebben. Je zult ze toch echt eerst moeten testen voordat je zeker weet dat ze werken.
Het is nog veel minder ethisch paarden (patiënten) te behandelen met middelen waarvan je de werking (en bijwerkingen) niet kent.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:17

Ik snap dit niet helemaal. Er moeten natuurlijk strenge regels gesteld worden aan dierproeven, welke diersoort dan ook. Maar eenmaal uit een laboratorium vandaan, zullen nieuwe medicijnen of nieuwe behandeltechnieken toch ook getest moeten worden. Dat geldt voor dieren, dat geldt voor mensen. Als er maar wel goed gekeken wordt naar welzijn, zo minimaal mogelijk lijden en de zin van de experimenten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:13

Ibbel schreef:
En kennelijk willen ze ook geen geneesmiddelen voor paarden hebben. Je zult ze toch echt eerst moeten testen voordat je zeker weet dat ze werken.
Het is nog veel minder ethisch paarden (patiënten) te behandelen met middelen waarvan je de werking (en bijwerkingen) niet kent.

Je zou ook kunnen denken: we zijn tevreden met de middelen die we nu hebben en besparen een hoop pijn en ellende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:16

Ja ja. Dus jij hoeft geen oplossing voor zomereczeem, spat, hoefkatrolontsteking, PPID, peesklappen, melanomen etc?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:19

Daar zijn al best een hoop oplossingen voor. En nee ik denk niet dat het het leed waard is. Je kan van alles willen maar alles heeft zijn prijs. En die vind ik te hoog.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 07-04-16 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:20

Noem er eens één die werkt voor zomereczeem? En één voor melanoma?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:21

Eczeem deken. Paard ergens neer zetten waar hij er geen last van heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:25

Dat is geen oplossing, dat is symptoombestrijding. Nee, noem eens een behandeling die geneest.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:26

En wat doe je met nieuw ontwikkelde ziektes? Een ziekte ontwikkeld zich, en daar zullen vaccins en medicijnen op aangepast moeten worden.

Ik ben uiteraard ook voor zo min mogelijk leed, hoe meer alternatieven hoe beter maar men denkt volgens mij echt dat alles aan bomen groeit.
Vind het daarom ook best hypocriet soms, en vind dat mensen die finaal tegen zijn dan dus ook geen medicatie zouden moeten gebruiken.

En wat heet leed, denk dat een gemiddeld laboratorium dier het beter heeft dan een gemiddelde vleeskoe, vleeskip of varken etc. Althans de regelgeving daarop is denk beter en strenger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:41

Tyrcanol schreef:
En wat heet leed, denk dat een gemiddeld laboratorium dier het beter heeft dan een gemiddelde vleeskoe, vleeskip of varken etc. Althans de regelgeving daarop is denk beter en strenger.

Dat argument hoor je inderdaad wel vaker, maar op een vleeskoe worden geen pijnlijke tests gedaan terwijl ze bij bewustzijn zijn. Die lopen zelfs vaak met kalf aan de voet in de wei.

Natuurlijk zijn er proefdieren nodig, maar ik ben wel van mening dat ze er vaak té veel gebruiken. Pijnstilling bijvoorbeeld, dat kun je in een veel vroeger stadium gewoon op zieke dieren testen. Zodra je weet dat een medicijn bij een paar dieren veilig is bevonden zou het eigenlijk meteen moeten worden gebruikt bij mensen en dieren die er baat bij zouden hebben, maar in plaats daarvan zijn er nog eens nieuwe test nodig en een enorme hoop papierwerk.. Er zijn gewoon mensen die op sterven liggen, die met een nieuw medicijn misschien nog wel een kans zouden hebben, maar die kans gewoon niet krijgen omdat het papierwerk nog niet rond is en de wachttijd nog niet voorbij is.
Ik ben dus zeker van mening dat er een hoop mis is rondom dierproeven.. Maar het verschil tussen een paard en een hond of varken zie ik dan weer niet. Het is voor elk dier sneu.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:46

Ibbel schreef:
Dat is geen oplossing, dat is symptoombestrijding. Nee, noem eens een behandeling die geneest.

Dat jij hier niet te vreden mee bent prima maar ik hoef mijn mening niet tegenover jou te verdedigen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:52

Ibbel schreef:

Eens. Je zal het toch moeten testen. Je wilt toch ook dat je eigen lieve paard er baat bij heeft als hij ziek is?
Op een paard dat al ziek is ga je geen experimenten doen, en zo'n groot dierenleed wil ik dat nou ook weer niet noemen.
Leuk? Nee
Sta ik er om te springen? Nee
Denk ik dat het nodig Is? Ja, je zal toch de werking moeten zien wil je een goed medicijn op de markt zetten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:44

Kuggur schreef:
Haha, typisch; er mogen geen experimenten op deze " majestueuze dieren" worden gedaan, maar geen probleem dat er op véél grotere schaal ratten konijnen honden etc voor gebruikt worden.....

Dat zijn toch ook die 'majestueuze dieren' die ze daar (en in andere Angelsaksische landen) niet opeten maar wel langs de weg dumpen of op transport naar Mexico zetten? Dubbele moraal?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:17

Ik denk niet dat het dezelfde mensen zijn die ze majestueus noemen, en die ze langs de weg dumpen :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:17

Tegen proeven op paarden? Prima dan ook elke medische behandeling weigeren. Ook huidige technieken worden steeds meer verfijnd, net als bijwerkingen van de huidige medicijnen worden verminderd.
Daarbij twijfel ik ernstig aan de geloofwaardigheid van deze activisten. :')

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:29

Ibbel schreef:

klinishe trials die begonnen zijn voor melanoma in paarden; http://research.vetmed.ufl.edu/clinical ... -melanoma/

pijnmedicatie kun je volgens mij overigens prima testen op paarden die al pijn hebben zoals hoefkatrolontsteking en artrose.

de veiligheid van een medicijn (dosering en bijwerkingen) kan op deze m.i. op deze manier ook getest worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:35

Ik stel voor alle zware criminelen aan te stellen als proefdier. Zijn ze toch nog nuttig in de maatschappij :')

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:40

Zolang dierenproeven worden gebruikt voor medicinale redenen, vind ik dat dit helaas voor de diertjes maar moet.

make up/schoonheidsproducten/schoonmaakmiddelen whatever is echter not done.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:48

Mist schreef:
Ibbel schreef:

klinishe trials die begonnen zijn voor melanoma in paarden; http://research.vetmed.ufl.edu/clinical ... -melanoma/

pijnmedicatie kun je volgens mij overigens prima testen op paarden die al pijn hebben zoals hoefkatrolontsteking en artrose.

de veiligheid van een medicijn (dosering en bijwerkingen) kan op deze m.i. op deze manier ook getest worden.

Hoe wil jij valide data krijgen van laatstgenoemde optie hierboven? Hoe wil jij andermans paarden 24/7 monitoren voor X aantal maanden bijvoorbeeld? En je zult autopsie oa moeten plegen om goed de organen te bekijken. Zie ik behoorlijk problemen opleveren bij niet-proefpaarden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:52

Mist schreef:
Ibbel schreef:

Als mijn paard staat te lijden onder die aandoeningen, wil ik een middel dat werkt, geen middel waarvan nog niet bekend is of het werkt.

Als ikzelf ziek ben of iets heb, wil ik best meewerken aan zo'n onderzoek voor nieuwe middelen.

Ik heb de keuze, als het niet werkt, so be it.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:56

eenitraM schreef:
Ik stel voor alle zware criminelen aan te stellen als proefdier. Zijn ze toch nog nuttig in de maatschappij :')

Dat kan ethisch gezien natuurlijk niet, en mensen planten zich ook veel te traag voort. Er moet namelijk vaak ook gekeken worden of een medicijn schadelijk is voor de vruchtbaarheid of voor embryo's (denk aan wat er gebeurde met softenon). Daarbij moet er ook nog autopsie gedaan worden. En medicijnen voor paarden resten op mensen is een beetje omslachtig :+

Maar je bedoelde dit waarschijnlijk toch niet serieus :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:19

Jennyj01 schreef:
Ibbel schreef:

Dat jij hier niet te vreden mee bent prima maar ik hoef mijn mening niet tegenover jou te verdedigen.

Er is geen commentaar op je mening, echter geef jij een reactie die onjuist is.

Citaat:
Daar zijn al best een hoop oplossingen voor. En nee ik denk niet dat het het leed waard is.

In mijn ogen is een oplossing voor ZE niet gevonden, zie ook de centrale topics die hiervoor lopen. Een oplossing is in mijn ogen de oorzaak weghalen (de knut of de reactie die het lijf geeft op de knut). Een deken is een manier om ZE wat beheersbaarder te maken, maar ik vind het super naar dat mijn paard zijn hele leven lang altijd met een deken op moet, ook met 30 graden. Snap je?

Ik vind dierproeven ook ontzettend erg. Bij mensen is dat toch anders, meld je vrijwillig aan en je krijgt een zakje geld toe. Die keuze hebben dieren niet. Maar ik heb er ook geen andere oplossing voor. Al lijkt het me best een idee om idd crimineel nederland hiervoor beschikbaar te stellen :D