Wetenschap:"Chestnut mare, beware" blijkt niet waar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Wetenschap:"Chestnut mare, beware" blijkt niet waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:57

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Bron: Lagerweij Fotografie

De Engelsen kennen de term "Chestnut mare, beware", hier in Nederland wordt ook wel gezegd "rooie en vale zijn donderstralen". Australische wetenschappers hebben echter ontdekt dat voskleurige paarden onterecht een reputatie hebben als lastige paarden. Zijn die opmerkingen dan helemaal onterecht? Nee, de wetenschappers ontdekten dat voskleurige paarden brutaler en dapperder zijn dan hun bruine soortgenoten.

De Australische wetenschappers publiceerden de proef-studie in 'Applied Animal Behaviour Science', waarbij de relatie tussen vachtkleur en gedrag onderzocht werd.

Ze ontdekten dat ras, geslacht en leeftijd van een paard significant invloed hebben op gedrag, maar geen oorzaak waren voor het "lastige voskleurige paard". Ook werden er verschillen gevonden in gedrag tussen bruine en vospaarden, maar de laatst genoemde hadden niet meer aanleg op het ontwikkelen van ongewenst gedrag. Het team onderzocht hiervoor 477 paarden.

Voskleurige paarden blijken wel meer lef te tonen dan bruine paarden. "Voskleurige paarden durven sneller een object te benaderen en dit zou er voor kunnen zorgen dat ze sneller in rare situaties komen", zegt het team.

Je kan hier het volledige wetenschappelijke artikel lezen

Anoniem

Re: Wetenschap:"Chestnut mare, beware" blijkt niet waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:45

Goh je meent het 8)7 Dat ze dit een onderzoek durven te noemen...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:47

eefj33 schreef:

Eigenlijk vind ik het onwijs leuk dat ze dit soort spreekwoorden/gezegden wetenschappelijk onder de loep nemen. Het komt toch ergens vandaan, zou je zeggen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:50

Ik vindt 477 nou niet echt een representatieve pool. :D Maar idd wel een grappig onderzoekje.
Misschien ook een beetje het kip en het ei verhaal? Wij verwachten dat rooien brutaler en onderzoekender zijn en voeden ze dan misschien ook een beetje zo op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:50

Ik ken onderzoeken die meer onzin zijn dan dit inderdaad (bv, 'Hoe langer een koe ligt, des te groter wordt de kans dat ze spoedig op zal staan').. Grappig dit :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:54

eefj33 schreef:

Mariett schreef:
Eigenlijk vind ik het onwijs leuk dat ze dit soort spreekwoorden/gezegden wetenschappelijk onder de loep nemen. Het komt toch ergens vandaan, zou je zeggen?

Komt denk ik hier vandaan...
https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/44 ... ralen.html

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:56

Spruit schreef:
Ik ken onderzoeken die meer onzin zijn dan dit inderdaad (bv, 'Hoe langer een koe ligt, des te groter wordt de kans dat ze spoedig op zal staan').. Grappig dit :D

_O- Dat meen je niet!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:58

Ik heb een 100% score. Al mijn vos-merries (met veel wit) waren draken onder het zadel.

Edit...Zou het een 1-april grap zijn?!
Laatst bijgewerkt door nickynicole op 31-03-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:02

AbbyBlues schreef:
Spruit schreef:

_O- Dat meen je niet!

Geen bijna-1-aprilgrap :))
http://nos.nl/artikel/550656-hoe-langer ... staat.html

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:06

hmm dan is hier het verkeerde kleurgen dominant ...veel van haar veulens zijn vaal vos etc en braaf maar moeders is een echte klier altijd en overal...dat maakt haar stiekem juist zo leuk! :+

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:17

"Merrie vos? Steekje los!" zeiden wij altijd.

(Natuurlijk geen onderbouwing voor: ik heb genoeg vosmerries gereden die super braaf waren)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:43

Nou, onze vos was helemaal niet dapperder dan het gemiddelde paard, die zag overal spoken en durfde juist NIET bij enge objecten in de buurt te komen (en hij vond heeeeel veel dingen eng) :') juist die eigenschap bracht hem vaak in de problemen, stonden we bijvoorbeeld weer samen in de sloot :+

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:18

Toch vraag ik me bij dit soort wetenschappelijk onderzoek me wel eens af waarom ons collegegeld zo hoog is als dit het resultaat is... :=

Als het echt waar zou zijn ken ik de grootste uitzondering op de regel, onze grote vos die voor ongeveer ieder bewegend grassprietje schrok. Hij was dan wel weer het liefst paard dat ik heb leren kennen. <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:47

Hmm toch kan ik me er wel in vinden.
Ik heb een vosse merrie die in gedrag en omgaan gewoon een echte bitch is.
Met rijden is ze daarintegen dan echt weer enorm braaf!
Ben benieuwd waar het vandaan komt inderdaad!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:03

Voor mijn merrie geldt het toch echt wel 8)7 :')

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:53

Waarom wordt er zo vaak gelachen over dit soort onderzoek? Alleen omdat 'iedereen dat wel weet ' of 'men zegt' dat iets is zoals het is wil het toch niet zeggen dat het waar is? Ook in de paardenwereld stikt het van de bakerpraatjes en dan toch juist interessant om uit te zoeken of (in dit geval) de kleur van een paard invloed heeft op het gedrag en karakter?

Nu kan er wetenschappelijk vastgesteld worden dat kleur niet van invloed is op een positief/negatief karakter, maar dat een bepaalde kleur (vos) gemiddeld wel in verband gebracht wordt met een andere karaktereigenschap (dapperheid). Je moet niet kijken naar het kleine plaatje 'vossen zijn niet nukkiger dan gemiddeld' maar naar het grote plaatje van het verband tussen genetica en (karakter)eigenschappen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:58

juniper schreef:
Waarom wordt er zo vaak gelachen over dit soort onderzoek? Alleen omdat 'iedereen dat wel weet ' of 'men zegt' dat iets is zoals het is wil het toch niet zeggen dat het waar is? Ook in de paardenwereld stikt het van de bakerpraatjes en dan toch juist interessant om uit te zoeken of (in dit geval) de kleur van een paard invloed heeft op het gedrag en karakter?

Nu kan er wetenschappelijk vastgesteld worden dat kleur niet van invloed is op een positief/negatief karakter, maar dat een bepaalde kleur (vos) gemiddeld wel in verband gebracht wordt met een andere karaktereigenschap (dapperheid). Je moet niet kijken naar het kleine plaatje 'vossen zijn niet nukkiger dan gemiddeld' maar naar het grote plaatje van het verband tussen genetica en (karakter)eigenschappen.

:j ook bij andere huisdieren zoals honden/hondachtigen zijn er verbanden tussen bepaalde kleuren (vlekken bv) en tamheid/trainbaarheid.

Ik vind het wel een grappig onderzoek, mijn grote vos is zeker wel dapper te noemen :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:28

SusanH schreef:
Nou, onze vos was helemaal niet dapperder dan het gemiddelde paard, die zag overal spoken en durfde juist NIET bij enge objecten in de buurt te komen (en hij vond heeeeel veel dingen eng) :') juist die eigenschap bracht hem vaak in de problemen, stonden we bijvoorbeeld weer samen in de sloot :+

Dat wilde ik ook zeggen :+ mijne vliegt weg voor alles. Nieuwe borstel? Echt niet dat ik hem daarmee mag aanraken hoor..
En inderdaad als hij eenmaal schrikt ook echt gaan. Maakt niet uit of ik toevallig in de weg sta :')

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:43

Blijft het toch een interessant gegeven dat er dus wel degelijk karakterverschillen aantoonbaar zijn op basis van kleur. Wat dan meer of minder wenselijk is ligt mij inziens dan aan de smaak van de eigenaar en de omstandigheden. Dapper kan veel betekenen in verschillende omstandigheden...ook in eventueel verzet tegen degene die ermee om moet gaan en dan kom je toch weer op in sommige mensenogen lastig gedrag...Probleemgedrag is mi wat anders dan een karakterpaard..

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:52

Solleke_Noah schreef:
:j ook bij andere huisdieren zoals honden/hondachtigen zijn er verbanden tussen bepaalde kleuren (vlekken bv) en tamheid/trainbaarheid.

Bij katten wordt dat ook gezegd, dat lapjeskatten feller zijn. De studie naar dieren (human-animal relations) is in de laatste jaren steeds groter geworden, en daar horen dit soort zaken ook bij. Uiteindelijk gaat het er om om dierlijk gedrag te bestuderen, dus dit soort 'rare' dingen horen daar ook bij!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:59

Is het niet net zoals iets bij Spaniels? Daar zijn de rode ook minder vriendelijk, omdat de stamhonden van die lijn minder vriendelijk zijn.
Het kan best zo zijn dat bij vossen ook zo iets bezig is. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat elke voskleurige merrie een bitch is of elke rode spaniel minder vriendelijk! :))

Lang verhaal kort; interesant onderzoek! Ik kan er wel wat van waarheid in zien.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:01

juniper schreef:

Waarom ik dit soort onderzoeken een beetje lacherig vind/lees is omdat ik me afvraag in hoeverre is dit wetenschappelijk. Er zijn zo veel variabelen die hier beïnvloeden dat ik me afvraag hoe je uit 400 paarden deze conclusie kan trekken. Genetica met karaktereigenschappen is wel interessant, dat zeker!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:46

Het gene wat wetenschappelijk wetenschappelijk maakt, is dat je de proef opnieuw uit kan voeren en de zelfde resultaten krijgt. Waarschijnlijk vonden ze dat met ruim vierhonderd paarden de groep groot genoeg was om betrouwbare resultaten te krijgen, maar ik heb het artikel niet gelezen dus ik weet niet wat de exacte motivatie is. Je zou altijd uit kunnen vinden wie aan het onderzoek meegewerkt heeft en deze vraag voor kunnen leggen en in discussie kunnen gaan (maarja dat is makkelijk om te zeggen, dat ga je natuurlijk niet bij ieder onderzoek doen).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 05:19

Probleem met al die onderzoeken is, ik kan ook onderzoek gaan doen met de 100 koeien van de buurman en dat de lokale krant er een artikel over schrijft, die weer door een andere website word overgenomen, waar weer een nieuwsbericht uitkomt... Maar dat zegt niets over de authenticiteit van het onderzoek en de onderzoekers.

Wie zijn de onderzoekers? Hebben ze meerdere onderzoeken gedaan en welke? Hoe hebben ze onderzocht? Wat was het doel van het onderzoek? Wat was hun hypothese? Zochten ze naar dit antwoord of zochten ze iets totaal anders en kwamen ze hierop? Is het onderzoek na te bootsen en worden er dan dezelfde resultaten gehaald?

We hebben weet ik veel hoeveel paarden, onderverdeeld in allerlei rassen met allemaal hun eigen karastieken, weet ik hoeveel vos paarden en hoeveel manieren van huisvesting en opvoeding wat per streek, per land, per continent verschilt. Hoe kun je dat met een groep van nog geen 500 paarden zoiets breeds onderzoeken? Er zijn teveel onbeantwoorde variabelen. Maar goed, een artikel is geen onderzoek en geeft het leuke weetjes weer zonder de wetenschappelijke uitleg van hoe het tot stand kwam.

Misschien is alles wel zorgvuldig onderzocht, dat weet ik niet. Daarvoor moet ik het onderzoek lezen. Met eigen onderzoek van het onderzoek kun je vaak nagaan of het een betrouwbaar onderzoek is. Mja, wie doet dat nou. Meestal neemt men het artikel voor waarheid aan, terwijl artikelen vaak dingen uit verband halen. Misschien ging het volledige onderzoek hier niet eens over, maar was het een genetica onderzoek en was dit 1 deel, 1 hoofdstuk ervan. Gebeurd vaak genoeg dat artikelen maar een klein onderdeel van een veel groter onderzoek pakken omdat het een leuk weetje of feitje is.

En daarom houd ik niet van artikelen zoals dit. Stomme onbelangrijke weetjes waarvan mensen denken van, joh, duh of van, verdoen wetenschappers hun tijd hiermee? Terwijl het misschien wel een goed onderzoek was, maar artikelen hebben er een handje van om van tientallen pagina's van (delen van) onderzoeken om te bouwen naar een nietszeggend weetje puur om te entertainen, niet om te leren.

Vergeef me, het is nacht en ik kan niet slapen dus ben chagrijnig :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:23

Volgens oude Engelse tradities zouden Donkerbruine ponies de beste brave kinderponies zijn. En zoeden vossen inderdaad heet kunnen zijn. Mijn eigen ervaringen [ik heb 3 donkerbruine ponies gehad die inderdaad heiligen waren! En 1 vos die veel eigenwijzer is. Maar toch lief. En een schimmel die heel bijzonder was.Het zou best kunnen dat er iets waars zit in dat oude bijgeloof. Een boer waar ik vroeger op stal stond wilde perse geen bonte paarden. Nou is een bonte ook de enige waar ik ooit zeer grote problemen mee gehad heb.Almet al denk ik dat er wel iets inzit. Maar dat kan dan bij mensen ook zo zijn. Ik ben zelf ook rossig en misschien moeilijk van karakter. Het gaat gewoon om de juiste klik!