Drie paarden overleden op openingsdag Cheltenham Festival

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Drie paarden overleden op openingsdag Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:12

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Op de openingsdag van het Cheltenham Festival (een jaarlijks en prestigieus steeplechase-evenement) in Engeland zijn gisteren drie paarden overleden. Het gaat om de zevenjarige The Govaness, Pont Alexandre en de vijfjarige Rezorbi.

Jenny Hay, hoofddierenarts van de British Horseracing Authority, zegt: "Het doet ons verdriet dat de drie paarden overleden zijn. Onze gedachten zijn bij de eigenaars, trainers en iedereen die voor hen heeft gezorgd. De BHA werkt nauw samen met Cheltenham om ervoor te zorgen dat de hoogste welzijnsstandaarden van kracht zijn. Elk paard dat vandaag gewond is geraakt, werd onmiddellijk verzorgd en kreeg professionele veterinaire hulp. We houden alle verwondingen en fatale blessures op renbanen bij om een benchmark te voorzien, zodat de racewereld constant kan proberen om het aantal blessures omlaag te krijgen. De afgelopen twintig jaar is het aantal fatale blessures met een derde afgenomen. In 2015 was dat aantal nooit zo laag."

Dierenwelzijnsorganisatie Animal Aid is kwaad over de overlijdens. Dene Stansall zegt: "De dood van deze onschuldige dieren komt niet als een verrassing. Cheltenham is een kerkhof voor renpaarden, er zijn hier 49 paarden gestorven sinds 2000."

FCSA

Re: Drie paarden overleden op openingsdag Cheltenham Festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:18

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:46

Blablabla, als dierenarts ben je niet echt geloofwaardig als je paarden oplapt of moet afmaken doordat mensen domweg over steeples blijven crossen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:49

Vreselijk, de steeple chases eisen veel te veel paardenlevens, zou afgeschaft moeten worden!

Citaat:
Calling it a sporting event is a travesty.”

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:54

Ik heb er totaal geen verstand van dus vandaar mijn vraag: hoe komen de paarden te overlijden? Als gevolg van een te erge blessure opgelopen tijdens de wedstrijd?

En wat houdt zo'n wedstrijd precies in? Als een gek met vele tegelijk over allerlei lompe hindernissen crossen oid?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:57

Onacceptabel dit. 5! paardenlevens. Ze zouden dat hele 'circus' moeten verbieden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:58

Een steeplechase is inderdaad een renwedstrijd met hindernissen op de baan... Een hele kudde paarden en ruiters op hoge snelheid over heggen heen... Ik kan er echt geen goed woord voor over hebben :n

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:13

Bah het blijft walgelijk :n Hoe kunnen mensen nu met droge ogen beweren dat het allemaal wel meevalt. In elke tak kan een paard overlijden maar 5 op 1 dag moet er toch ergens een lampje gaan branden.
Maarja... geld hè.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:16

Oeroude (dieren)gebruikssport (nou ja, sport is natuurlijk niet het juiste woord, eerder een uitputtingsslag), wat nu maar eens afgeschaft mag, nee MOET worden, al járen gaan er stemmen op over het feit dat er te veel van de paarden wordt gevergd... het is niet meer van deze tijd, niet diervriendelijk en volkomen onzinnig om daar paardenlevens op te riskeren.
Als één paard valt/evenwicht verliest heb je meteen "het veld" er achter zitten dat in/onderweg naar de sprong niet meer kan stoppen, dus een high risk. Het is onnodig gokken met paardenlevens.

Hoe sneller dit afgeschaft/verboden wordt hoe beter.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-03-16 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:25

Zeer erg! Zou inderdaad moeten afgeschaft worden. Hopelijk leren ze hier iets uit! Echter vrees ik hiervoor. Ik zelf heb 4 jaar voor een rijke industrieel gewerkt op zijn stoeterij en op een wandeling georganiseerd door hem heeft hij 3 dode paarden op zijn geweten en 2 paarden die nooit meer de oude geworden zijn. (1 paard van hem en de rest van medemenners) Hij had er niets beter op gevonden om bij 38 graden een wandeling van 50 km te doen op hoog tempo. Naar de goede raad van zijn grooms wou hij niet luisteren. De rit was om prestige op te doen bij klanten en menners. Na de fatale gebeurtenis heeft hij met geld gezwaaid en alles was opgelost. De week nadien stonden er nieuwe paarden in onze stallen. Wij hebben tranen gehuild... hij niet.
Met geld koop je alles maar geen geweten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:29

5 dode paarden op een dag. Dat is een nieuw diepte record geloof ik. Sneu en denk ik tijd om eens na te denken hoe dit te voorkomen is zonder meteen de steeple af te schaffen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:31

Waar geld en eer in het geding zijn (een typisch menselijk iets) tellen dierenlevens niet, of niet meer.
Dat zie je in zeer veel door mensen uitgevonden "sporten" waar zij dieren voor inzetten. Voor die dieren? Natuurlijk niet, voor hun eigen egootjes.

Dat dieren het met hun leven moeten bekopen zal ze en rotzorg zijn (ondanks dat somigen krokodillentranen hulen... dat is dan alleen maar omdat ze kapitaal misgelopen zjn, verloren hebben en gezicht verloren hebben).
Misselijk word ik van dit soort zogenaamde dieren/paardenliefhebbers.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:45

Niet om het goed te praten, maar het gaat om 5 paarden in 2 dagen, niet op 1 dag.
In het uitgebreide artikel dat FCSA heeft geplaatst wordt gezegd dat het voornamelijk gaat om (been)breuken, opgelopen op de stukken tussen de hindernissen. Dus niet door een val op de hindernis zelf.

Overigens wordt er ook gesproken over meerdere gevallen van overmatig zweepgebruik bij jockeys.

Al met al krijg ik er de kriebels van en vind ik het heel kwalijk en jammer voor de vele mensen in deze tak van paarden'sport' die wél het hart op de goede plek hebben... (want heus niet elke steeplechase is hetzelfde)

Rotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:54

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:09

rennen voor geld en het dier betaald de rekening........ :-(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:15

Een duidelijk signaal dat deze sport gewoon afgeschaft moet gaan worden.
Het is en blijft een te zware sport voor dieren en gaat ten koste van dieren.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:21

Rotje schreef:
Nieuw bericht Geplaatst: Vandaag, 14:18
Inmiddels 5 paarden ingeslapen: http://www.horsetalk.co.nz/2012/03/16/w ... z434UhoNsB

Bovenstaande link is van 2012....

Ohjoh, dat had ik niet eens gezien :o scherp!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:16

Lijkt een beetje op Russisch roulette als je je paard/ paarden daar voor inschrijft.
Het is niet de vraag óf het fout gaat, de vraag is alleen; Wanneer is jou paard aan de beurt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:01

RaafSmits schreef:
Lijkt een beetje op Russisch roulette als je je paard/ paarden daar voor inschrijft.
Het is niet de vraag óf het fout gaat, de vraag is alleen; Wanneer is jou paard aan de beurt.

Precies en dat is ook het geval met zo'n Italiaanse volksvermaak/ traditie: Palio, paardenrennen op een vrij kleine rondje midden op een plein.

Ik vind ook dat deze afgeschaft moet gaan worden.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:00

En vergeet de Grand National niet........van de gemiddeld 20 deelnemers zullen er mischien maar 5 de finish halen......

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:04

dat het tussen de hindernissen in misgaat met de paarden vind ik eigenlijk niet zo ter zaken doende als argument..

die paarden worden gefokt om licht en snel over de hindernissen te kunnen jagen.. gevolg zijn lichte botbouw, waar wel minimaal zo'n 500 kilo op moet landen.. Als de spieren en pezen niet heel goed getraind zijn (vaak overbelast ook nog eens), knappen de voorbenen (meestal) als lucifer houtjes.

het is inderdaad niet zozeer het probleem van dat ze over heggen gaan of in groepen.. Maar de gefokte bouw van de paarden in combinatie met hoog springen en snelheid. dat kost menig paard uiteindelijk een keer zijn benen.

iamsam schreef:
En vergeet de Grand National niet........van de gemiddeld 20 deelnemers zullen er mischien maar 5 de finish halen......

niet door overlijden, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met maar 5 die de finish halen?
de lijst is wel lang met dode paarden, maar gemiddeld 1 per jaar over de gehele drie dagen van het programma..
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e ... d_National

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:18

Rotje schreef:
Nieuw bericht Geplaatst: Vandaag, 14:18
Inmiddels 5 paarden ingeslapen: http://www.horsetalk.co.nz/2012/03/16/w ... z434UhoNsB

Bovenstaande link is van 2012....

Oh wat stom, had ik niet gezien. Het andere artikel linkte ernaar door en ik zag alleen 16 maart staan... Excusez!
Laatst bijgewerkt door FCSA op 16-03-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:23

MariekeS_ schreef:
Niet om het goed te praten, maar het gaat om 5 paarden in 2 dagen, niet op 1 dag.
In het uitgebreide artikel dat FCSA heeft geplaatst wordt gezegd dat het voornamelijk gaat om (been)breuken, opgelopen op de stukken tussen de hindernissen. Dus niet door een val op de hindernis zelf.

En toch heb je bij een flat race niet bepaald geregeld 5 paarden in 2 dagen dood...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:06

WildWings schreef:
MariekeS_ schreef:

En toch heb je bij een flat race niet bepaald geregeld 5 paarden in 2 dagen dood...

Nee, dat bedoelde ik ook niet. Het zal inderdaad meer in de combinatie van piekbelastingen zitten zoals degene hier boven mij ergens aanhaalt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:21

Leuke sport! Snap niet dat die engelsen die zo van dieren claimen te houden, deze sport nog goedkeuren.