NVWA voert inspecties uit bij professionele paardenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

NVWA voert inspecties uit bij professionele paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:00

Bokt.nl/frns.nl

Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaan vanaf maart 2016 extra inspecties uitvoeren bij maneges, pensionstallen, fokkerij en opfok-, handel- en trainingsstallen. Tijdens de inspecties controleren inspecteurs of de bedrijven zich houden aan de regels voor dierenwelzijn en identificatie en registratie (I&R) van de paarden.

Paardenhouders moeten zich houden aan de Wet Dieren en het Besluit houders van dieren. Inspecteurs kijken bij de inspectie bijvoorbeeld of de paarden voldoende ruimte hebben en of er voldoende licht is in de stallen. Verder moeten de dieren een schone en droge ligplek hebben en mogen er in de stallen geen uitstekende scherpe randen zijn waar de dieren zich aan kunnen verwonden.

Alle paarden die ouder zijn dan 6 maanden moeten een paardenpaspoort en een chip hebben. Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel en een ingetekende schets. Het paardenpaspoort moet voorzien zijn van een hoofdstuk medische behandelingen waarin de gegevens over medicijngebruik staan. Het medicijngebruik is belangrijk bij het bepalen of een paard geslacht mag worden voor humane consumptie. Het paardenpaspoort moet altijd in de nabijheid van het paard aanwezig zijn.

Paardenhouders die de Wet dieren of het Besluit houders van dieren overtreden, kunnen afhankelijk van de ernst van de overtreding een schriftelijke waarschuwing of een bestuurlijke boete krijgen. Bij ernstige overtredingen en bij overtredingen van de Regeling identificatie en registratie van dieren maakt de NVWA een proces-verbaal op. Daarnaast kan de NVWA ook bestuursrechtelijk optreden tegen overtredingen. De extra inspecties bij paardenhouders hebben tot doel de naleving in de paardensector beter in kaart te brengen en waar nodig te verbeteren.

TurdusMerula

Re: NVWA voert inspecties uit bij professionele paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:35

Paspoorten in de nabijheid van paarden, het blijft een aparte regel... :/

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:43

Waarom vind je dat zo raar, TurdusMerula? Het is geen eigendomsbewijs en het hoort bij het paard om te kunnen controleren of dat ene paard op stal degene is die eigenaar zegt etc.
Dus die moet de NVWA kunnen controleren en dat is beetje lastig als ze thuis langs alle pensionklanten moeten :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:09

Daar gaan we weer, ben benieuwd of ze nu wel bij ons langskomen. Vorige controle rondje zijn ze niet geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:09

En even kijken of de paarden ook weleens buiten komen.....!?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:11

Ik ben benieuwd wat er uit komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:12

Arabesk schreef:

Staat niet in de wet toch?

Mijn paard heeft geen stal, en is voor licht volledig afhankelijk van de zon. Het arme dier! Voldoet dus totaal niet aan de stal regels. Nu maar hopen dat het door de keuring komt :P

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:13

Arabesk schreef:

Hoe gaan ze dat dan controleren?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:21

Tja, goede vraag!
Vertrouwen op zijn bruine/groene/blauwe ogen! ohh vergeet grijze.
Nee ik denk dat ze kijken of er een mogelijkheid is en vragen stellen aan de medewerkers of eigenaren.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:27

De oogjes van die van mij zien er dan wel erg zielig uit haha. Heeft vorige week zichzelf aangetikt met resultaat een flinke snee. Dus helaas weer eens binnen tot het dicht is. Bij ons kunnen ze in elk geval komen. Fijn alles in orde. En de andere paarden staan lekker de hele dag buiten!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:31

Ben toch wel benieuwd welke pensionklanten het paspoort fysiek op stal hebben liggen. Wij iig niet. Idd het is geen eigendomsbewijs, maar wel nodig als we ons paard vervoeren en op wedstrijd gaan. Dan is het toch wel handig als je hem gewoon thuis hebt liggen bij de rest van de belangrijke papieren, en niet steeds bij de staleigenaar hoeft aan te kloppen om hem mee te nemen en weer in te leveren.

Novum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:34

Ik blijf het ook een aparte regel vinden, om meerdere reden... bijvoorbeeld omdat een paard alleen vervoerd mag worden met een paspoort en dus als je een paspoort in de buurt bewaard mag zijn vind ik het een kwetsbaar gegeven.
Het is hetzelfde als een ID bewijs van een persoon toch? ook dat is erg kwetsbaar als het kwijtraakt. En een paard kan er niet zelf op letten. Een medicijnen paspoort zou naar mijn idee beter zijn of een stalpaspoort metalle gegevens die nodig zijn maar waar niet mee gereisd mag worden. Dat dus alleen op stal bewaard wordt en dan los een paardenpaspoort wat bij de eigenaar blijft.

Een paspoort moet gewoon bij een eigenaar blijven en wel als eigendomspapier gezien worden is mijn mening . Het principe zoals bij auto's. Niet om paarden met auto's te vergelijken uiteraard.. overschrijven bij verkoop of als de auto naar de sloop gaat schrijf je hem ook af.

Het lijkt namelijk alleen maar te gaan om consumptie regels? Misschien zouden ze meer aandacht moeten besteden over investeren in paarden welzijn door makkelijkere een vergunning af te geven voor een bak/ paddock ruimere stallen.. schuurtjes op het land etc. Maar nogmaals dat is mijn mening ;)

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:35

ik ben eigenaresse van een pensionstal en ik heb van alle 83 paarden de paspoort in een kluis liggen.
willen ze naar een wedstrijd of naar de dierenarts kunnen ze ten alle tijden aan mij of mijn personeel hun paspoort vragen.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:42

SusanH schreef:
Ben toch wel benieuwd welke pensionklanten het paspoort fysiek op stal hebben liggen. Wij iig niet. Idd het is geen eigendomsbewijs, maar wel nodig als we ons paard vervoeren en op wedstrijd gaan. Dan is het toch wel handig als je hem gewoon thuis hebt liggen bij de rest van de belangrijke papieren, en niet steeds bij de staleigenaar hoeft aan te kloppen om hem mee te nemen en weer in te leveren.

Daar hebben ze bij ons een oplossing voor gevonden. Iedere pensionklant heeft een kluisje met eigen sleuteltje. Staleigenaren hebben een loper voor als er geënt wordt of idd controle komt. Toen dit ingevoerd werd hebben we ook allemaal moeten tekenen dat we zelf verantwoordelijk zijn voor het paspoort en dat we zelf opdraaien voor de boete als het paspoort niet aanwezig is.
Na een jaar of 2 zo te hebben moet ik zeggen dat het er heel handig systeem is. Geen gezeur als ik weg wil en toch altijd op stal.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:56

SusanH schreef:

Van mijn ene paard ligt wel op stal ( in het huis van de stal eigenaar) en van mij andere ligt in de auto omdat ik daar een paar keer per week mee weg ga met de trailer ( les, wedstrijd , rijden in de binnenbak), dat is te lastig om daar steeds het paspoort voor t moeten vragen omdat ze er niet altijd zijn..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:44

Bij ons op stal liggen alle paspoorten bij de staleigenaar.Nooit problemen gehad dat er niemand thuis was om het paspoort te vragen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:33

Bij ons liggen ze ook allemaal op stal.
Ik heb er geen problemen mee.

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:59

Bij ons liggen ze ook op stal, in een kluis. Als je weg moet, ga je het gewoon even vragen. Als ik vroeg weg moet op wedstrijd dan vraag ik het de avond van te voren vast. Ben het een keertje vergeten een dag van tevoren te vragen en toen heeft de eigenaar het nog even voor mij gepakt (shame).

Vorig jaar is er bij ons op stal een controle geweest. Toen was ik voor de eigenaar wel blij dat de paspoorten er allemaal waren, want de boetes zijn best hoog.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:33

Bij ons liggen ook alle paspoorten in een kluis :). Werkt prima en er zijn nog nooit klachten geweest van de klanten.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:45

Bij ons ligt geen enkel paspoort pp stal, veelste onveilig.

Wel goed dat ze gaan controleren. Jammer dat ze het niet op wat kleindere stallen doen.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:40

Neroh schreef:
Ik blijf het ook een aparte regel vinden, om meerdere reden... bijvoorbeeld omdat een paard alleen vervoerd mag worden met een paspoort en dus als je een paspoort in de buurt bewaard mag zijn vind ik het een kwetsbaar gegeven.
Het is hetzelfde als een ID bewijs van een persoon toch? ook dat is erg kwetsbaar als het kwijtraakt. En een paard kan er niet zelf op letten. Een medicijnen paspoort zou naar mijn idee beter zijn of een stalpaspoort metalle gegevens die nodig zijn maar waar niet mee gereisd mag worden. Dat dus alleen op stal bewaard wordt en dan los een paardenpaspoort wat bij de eigenaar blijft.

Een paspoort moet gewoon bij een eigenaar blijven en wel als eigendomspapier gezien worden is mijn mening . Het principe zoals bij auto's. Niet om paarden met auto's te vergelijken uiteraard.. overschrijven bij verkoop of als de auto naar de sloop gaat schrijf je hem ook af.

Het lijkt namelijk alleen maar te gaan om consumptie regels? Misschien zouden ze meer aandacht moeten besteden over investeren in paarden welzijn door makkelijkere een vergunning af te geven voor een bak/ paddock ruimere stallen.. schuurtjes op het land etc. Maar nogmaals dat is mijn mening ;)

Dat is precies hoe ik er ook over denk.....................

moi22 schreef:
Daar hebben ze bij ons een oplossing voor gevonden. Iedere pensionklant heeft een kluisje met eigen sleuteltje. Staleigenaren hebben een loper voor als er geënt wordt of idd controle komt. Toen dit ingevoerd werd hebben we ook allemaal moeten tekenen dat we zelf verantwoordelijk zijn voor het paspoort en dat we zelf opdraaien voor de boete als het paspoort niet aanwezig is.
Na een jaar of 2 zo te hebben moet ik zeggen dat het er heel handig systeem is. Geen gezeur als ik weg wil en toch altijd op stal.

Op onze vorige stalling heeft onze staleigenaar dit ook ingevoerd, het was voor de eigenaar erg lastig om iedere keer weer te komen opdraven als iemand z'n paspoort nodig had. (ik stond op een sportstal met behoorlijk wat wedstrijdruiters) Toen heeft hij ons als klant gevraagd om mee te denken naar een oplossing wat voor iedereen goed zou werken en waar iedereen ten alle tijden aan het paspoort kon komen! Toen vond mijn moeder het idee van die kluisjes online +:)+ Super idee en super handig.

Wij hebben namelijk ook al eens meegemaakt op een andere stal dat de stal eigenaar de paspoorten niet wilde afgeven 8)7 . Bij ons was het moeilijk/moeilijk maar uiteindelijk toch gekregen...........Bij andere pensionklanten was het een hele hoop drama waar uiteindelijk een rechtzaak aangespannen is om die paspoorten terug te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:17

Hoe gaan ze controleren of de paarden wel voldoende buiten komen? Of is dat geen eis? Want geloven ze de pension/staleigenaar en medewerkers dan als die zeggen dat dat zo is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:22

Zou bij ons ook dmv kluisjes moeten. Veel wedstrijdruiters die vaak op pad gaan. Maar als ik dan hoor hoevaak er ingebroken wordt in zadelkamers weet ik niet of dat een goede oplossing is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:23

Moonlightje schreef:
Bij ons ligt geen enkel paspoort pp stal, veelste onveilig.

Wel goed dat ze gaan controleren. Jammer dat ze het niet op wat kleindere stallen doen.

Hoezo onveilig?
Het is verplicht!! Snap niet dat mensen daar zo een moeite mee hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:34

Ik snap wel wat moonlight zegt. Dat is ook mijn gedachte. Of de paspoorten moeten bij de staleigenaar in huis. Niet handig als je vaak op pad moet, niet voor jezelf en niet voor de staleigenaar. Andere oplossing is dmv kluisjes. Maar daar moet je maar net plek voor hebben in een ruimte die liefst ook afgesloten kan worden. Ik zou een ander document wat wel op stal blijft, maar waar ook alle gegevens op staan, een veel beter idee vinden.