KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:55

http://www.bokt.nl / http://www.dehoefslag.nl

De KNHS-juryleden zijn geschokt. Dit weekend ontvingen zij een brief van de KNHS, waarin hen gevraagd wordt een gedragscode te ondertekenen. In een persbericht stelt de onafhankelijke Stichting Hippische Juryleden (SHJ) dat de gedragscode lijkt op een vergaande vorm van het ontnemen van de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van meningsuiting. Onderaan de brief aan de juryleden verzoekt de KNHS om de gedragscode te ondertekenen ‘(…) zodat uw inzet als official ook vanaf 1 april gewaarborgd blijft.’

Lees hier het volledige nieuwsbericht.

Roos_M

Re: KNHS-juryleden: ‘Ons wordt de mond gesnoerd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:56

Ik ben heel benieuwd naar reacties van juryleden en hoe dit zal verlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:20

In een woord: Bijzonder. :wow:

Citaat:
Woordvoerster Hanneke Hegeman van de SHJ: ‘Wat de KNHS ons vraagt, gaat lijnrecht tegen de vrijheid van meningsuiting in. We mogen ons niet meer negatief uitlaten over de KNHS, over collega-juryleden, over organiserende verenigingen of instanties… ook als we (privé) slechte ervaringen met een sponsor hebben, mogen we daar niks over naar buiten brengen.’

Citaat:
Anton Binnenmars, directeur sport KNHS: (...) 'Iedereen die voor faire sport is zal geen probleem hebben met het ondertekenen, wil je dit niet dan schorten we de bevoegdheid op.’

Vrij briljante reactie. :')
Maar het is ook wel zo eerlijk voor de sport als je twijfelachtige sponsoring, juryleden die te koop zijn niet meer mag aankaarten, want hoe kun kunnen al die ruiters anders nog aan de top komen? :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:32

Ik vind het niet erg gepast je negatief uit te laten over de KNHS als je er voor werkt, in die zin dat 'je je vuile was niet buitenhangt'. Het is niet raar dat te verwachten. Maar het helemaal officieel vastleggen, met consequenties erbij ed... Lijkt zo... wantrouwend?

Ik vraag me af hoe zo een zaken tot stand komen. :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:36

SHJ roept weer zonder navraag te doen bij de juryleden geloof ik. Ik heb hem direct getekend. Het gaat er vooral om dat je op internet geen dingen gaat roepen als: "ik heb vandaag gejureerd in Duckstad, jeetje wat was het niveau weer bagger zeg. Vooral een meisje met een grote zwarte had beter thuis kunnen blijven". Gewoon met gezond verstand dingen plaatsen en het is helaas niet overbodig om iedereen daaraan te herinneren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:38

Als alle juryleden die niet willen ondertekenen eruit gegooid worden wordt wedstrijd rijden een stuk minder makkelijk denk ik. Dan blijven er maar weinig over.
Verder denk ik dat het feit dat de knhs een monopoliepositie heeft niet bijdraagt aan objectiviteit en faire sport. Ze kunnen immers doen wat ze willen, mensen moeten het slikken want het is de enige mogelijkheid om wedstrijden te kunnen rijden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:41

Ben ik even blij dat ik per 1 januari zelf afscheid heb genomen als jurylid van de KNHS.
Ik heb er geen goed woord voor over.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:41

Suzanne F. schreef:
Ben ik even blij dat ik per 1 januari zelf afscheid heb genomen als jurylid van de KNHS.

Heb je de brief gelezen Suzanne? Want die is echt niet zo dramatisch als het SHJ schetst.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:44

Ik werd dit weekend onaangenaam verrast door deze brief. Er zijn 2 dingen waar ik moeite mee heb.

1) Er is geen enkele vorm van voorafgaande communicatie over geweest. Ze communiceren bergen met onzin op de meest ranzige media (Twitter, Facebook), je krijgt het zelfs ongevraagd (en niet uit te schakelen) voorgeschoteld op MijnKNHS, maar over zoiets belangrijks geen woord, e-mail of ander bericht. En wel gelijk een “mes op de keel/pistool tegen het hoofd” brief. Heb alleen al daarom er nare smaak van in de mond.

2) Ik functioneer al meer dan 15 jaar als jurylid zo’n 10-15x per jaar. Bij mijn weten in al die jaren zonder klachten of andere incidenten. Ik probeer iedere combinatie naar mijn beste vermogen en naar eer en geweten te beoordelen en te punten. Ik heb in al die jaren nog nooit een bijscholing gemist. Dit voelt als een motie van wantrouwen.

Wat ik inhoudelijk van de gedragscode vind? Daar ga ik deze maand nog even rustig over nadenken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:47

Anoeska27 schreef:
Suzanne F. schreef:

Heb je de brief gelezen Suzanne? Want die is echt niet zo dramatisch als het SHJ schetst.

Ik heb de brief niet gelezen maar er zijn veel meer dingen waar ik moeite mee had, dit is echt niet het enige. Maar het verbaast me niks. Als jurylid moet je heel veel geven en heel weinig nemen. En heel veel over je heen laten komen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:49

De brief is op horses.nl te lezen inclusief de gedragscode.

Op zich is het best ernstig dat dit nodig is, maar ik heb letterlijk een keer naast 2 vooraanstaande juryleden waarvan 1 ook cursussen geeft, gezeten en die zaten zo schandalig te roddelen over een deelnemer. Dat leek echt nergens op.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:51

Suzanne F. schreef:
Ik heb de brief niet gelezen maar er zijn veel meer dingen waar ik moeite mee had, dit is echt niet het enige. Maar het verbaast me niks. Als jurylid moet je heel veel geven en heel weinig nemen. En heel veel over je heen laten komen.

Ik heb er veel meer moeite mee dat SHJ zegt dat al haar leden geschokt zijn door de brief, terwijl ze dat helemaal niet hebben gecheckt bij hun leden. De meeste juryleden zijn daar lid vanwege het zoeksysteem en zitten echt niet op dit soort acties te wachten. Ik heb zojuist ook verzocht om mijn account daar te verwijderen en ik schijn niet de enige te zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:53

Dikke onzin en een hoop bombarie om niks! Ik vind het veel en veel kwalijker dat de SHJ dit naar buiten brengt alsof ze bij de 1600 leden nagevraagd hebben wat die ervan vinden. Dat is dus echt niet gebeurd, sterker nog, dit persbericht wordt naar buiten gebracht terwijl het gros van de juryleden die hele brief nog niet eens gelezen hebben! Pure stemmingmakerij....

In de brief staat niets nieuws dus ik begrijp de ophef niet, ook zonder ondertekening heb je en had je je eraan te houden. Niks meer dan dat want je hanteert de reglementen toch, daar staat dit ook in. Als je je zo druk maakt dat je je niet aan de regels van de KNHS wil houden, stop dan met jureren. Dat is ook een optie hè, niemand houdt je tegen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:10

daffodil schreef:
Dikke onzin en een hoop bombarie om niks! Ik vind het veel en veel kwalijker dat de SHJ dit naar buiten brengt alsof ze bij de 1600 leden nagevraagd hebben wat die ervan vinden. Dat is dus echt niet gebeurd, sterker nog, dit persbericht wordt naar buiten gebracht terwijl het gros van de juryleden die hele brief nog niet eens gelezen hebben! Pure stemmingmakerij....

In de brief staat niets nieuws dus ik begrijp de ophef niet, ook zonder ondertekening heb je en had je je eraan te houden. Niks meer dan dat want je hanteert de reglementen toch, daar staat dit ook in. Als je je zo druk maakt dat je je niet aan de regels van de KNHS wil houden, stop dan met jureren. Dat is ook een optie hè, niemand houdt je tegen!

Precies dit... maar XXX woont hier in de buurt en heeft een bepaalde reputatie :7
laat ik het zo zeggen dat ze graag haar mening geeft en deze mening nogal afwijkt van de rest (zo ook met jureren :o )

ze noemen haar hier in de buurt XXX... wordt ook niet veel gevraagd en schopt overal tegenaan
Laatst bijgewerkt door Urielle op 02-03-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam juryleden noemen is niet toegestaan

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:17

Ik heb de brief gekregen en ondertekend. Vind het wel meevallen allemaal hoor.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:25

ik heb de brief ook ontvangen, heb het even snel doorgelezen.. vanavond maar even goed lezen..

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:25

Ik heb een aantal jaren terug mij er al om verbaasd dat juryleden, ook juryleden die de subtop jureren zo enorm actief zijn op social media. Het is een wereldje van ons kent ons.
Er zijn veel ruiters die erg 'dik' zijn met juryleden. En voornamelijk op facebook is het erg makkelijk om foto's en berichten van juryleden te liken. Je kunt die juryleden maar beter te vriend houden toch?

Maar ik denk dat je dit niet tegen houdt. Nog steeds wordt er oogluikend toegestaan dat ouders hun eigen kind jureren of dat instructeurs hun eigen leerlingen jureren.
Het paardenwereldje zit raar in elkaar. Ik snap wel dat de KNHS hier niet blij mee is maar voorkomen lijkt mij erg moeilijk.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:26

daffodil schreef:

Plus 1. Deel je mening volledig!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:30

Ik snap dat er veel tegenstand vanuit de jury's is, maar ik begrijp deze ontwikkeling wel en het zal helaas wel nodig zijn. Net als Easy rider beschrijft verbaas ik mij ook regelmatig op facebook hoe ruiters en juryleden in de subtop bevriend zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:32

Storm in een glas water. :D

Wat de KNHS vraagt in de brief zouden ze eigenlijk al niet moeten hoeven vragen..

Blijkbaar zijn er toch juryleden die zich negatief uitlaten over een wedstrijd/deelnemers etc en dat negatief uitlaten vind ik persoonlijk onprofessioneel. Dus ik snap de actie van de KNHS zeker!

We moeten niet vergeten dat iedereen die op de wedstrijd komt zijn/haar best doet.
Echter ja niet iedereen heeft ouders/ of zelf de financiele mogelijkheden om een bepaald niveau te bereiken of dito paard te kopen (of niet zoveel talent/aanleg).

En het is dan niet prettig als een jurylid zich dan negatief gaat uitlaten dan is gewoon zwaar onprofessioneel.

Kortom hier ook 0 problemen met het tekenen van de brief.
Laten we de sport gewoon leuk en sportief met zijn allen houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:33

Heb net de brief online gelezen... Vind het niet zo gek allemaal...

Vraag me af waar alle ophef over is. Het is toch logisch allemaal?
En iemand die naar eer en geweten handelt zal zich sowieso niet negatief uitlaten over een combinatie/roddelen over een combinatie met een ander jurylid etc. etc.

Daarbij is negatief uitlaten iets heel erg anders dan ergens een zo objectief mogelijke discussie over voeren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:35

DE SHJ is de KNHS niet. De SHJ zegt de belangen van de juryleden te behartigen. Prima, maar dat wil nog niet zeggen dat de SHJ dan maar ongefundeerd uitspraken mag doen namens de juryleden zonder dat die juryleden daadwerkelijk benaderd zijn voor hun mening. Dik fout dus.

De brief waar het over gaat vertelt helemaal niets nieuws. Alles is terug te vinden in de reglementen en wordt ook in de opleidingsboeken verteld. Alle juryleden kennen de in de brief genoemde punten dus al. Het enige wat de KNHS wil is dat je tekent voor het ter kennis genomen hebben van de bijgevoegde gedragscode. Niets meer en niets minder.
Een flinke storm in een glas water dus, dat hier nu zo veel herrie om geschopt moet worden snap ik echt niet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:41

R12312 schreef:
Ik snap dat er veel tegenstand vanuit de jury's is, maar ik begrijp deze ontwikkeling wel en het zal helaas wel nodig zijn.

Er is weinig tot geen tegenstand vanuit de juryleden. Er wordt alleen druk gedaan door het bestuur van SHJ (bestaat uit 3 personen) en een handjevol volgers. Alleen een beetje jammer dat ze beweren dat uit naam van ons allemaal te doen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:42

Ik heb de brief zelf nog niet ontvangen, maar even opgezocht op internet. Ik geloof niet dat ik begrijp waar de SHJ ophef over maakt... Dit staat bij mijn weten idd gewoon al jaren zo beschreven in de opleidingen etc.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:53

Ik zag de brief na dit topic en was voorbereid op een hoop ellende. Ik geloof niet dat ik dezelfde brief gelezen heb als SHJ. Wat ik gelezen hebt zijn eigenlijk gewoon normale fatsoensregels. Tragisch dat het nodig is om dit soort maatregelen te nemen.