Kraakbeenherstellende gel in onderzoek bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Kraakbeenherstellende gel in onderzoek bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:51

http://www.utnieuws.nl

Marcel Karperien en zijn spin-off Hy2Care krijgen anderhalf miljoen euro subsidie om een hydrogel die kraakbeen kan herstellen naar de markt te brengen. De UT-hoogleraar wil er paarden en mensen die kampen met artrose mee helpen.

Hoogleraar Marcel Karperien en UT-spin-off Hy2Care ontwikkelden afgelopen jaren een hydrogel die, eenmaal geïnjecteerd in een versleten gewricht, kapot kraakbeen herstelt. Voor patiënten met artrose (gewrichtsslijtage) kan dit een uitkomst zijn. Nu krijgen ze vaak protheses en moeten ze noodgedwongen een minder actief leven leiden.

Om deze kraakbeengel op de markt te kunnen brengen hebben Hy2Care en Karperien een subsidie gekregen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De EU, het Rijk, de provincies Overijssel en Gelderland en bedrijven investeren EFRO-gelden in duurzame projecten in Oost-Nederland.

Dierstudies in paarden
‘Met deze financiering kunnen we beginnen met de industrialisatie van de hydrogel. Eind maart beginnen we met uitgebreide dierstudies in paarden’, vertelt een opgetogen Karperien. De productie moet – net als bij alle medische innovaties – aan strenge eisen voldoen, omdat de gel uiteindelijk in mensen wordt gebruikt.

‘Eerdere diertesten uit pilotstudies hebben veelbelovende resultaten opgeleverd’, aldus de UT-hoogleraar developmental bio-engineering. ‘We hebben de resultaten van nieuwe proeven nodig om de gel uiteindelijk op mensen te kunnen testen.’

Kijkoperaties
Dat Karperien ervoor kiest de hydrogel te testen op paarden heeft twee redenen. ‘Je moet de gel aanbrengen met een kijkoperatie. Zo’n kijkoperatie verloopt bij paarden precies hetzelfde als bij mensen. We kunnen met deze testen dus niet alleen de effectiviteit van de gel aantonen, maar ook de operatietechniek optimaliseren.’

De tweede reden om paarden als proefdier te gebruiken, is dat de viervoeters zelf ook van de gel kunnen profiteren. ‘Paarden hebben net als mensen veel last van artrose, die nog niet behandeld kan worden. Dat geldt ook voor honden. In de veterinaire markt is grote behoefte aan een behandeling’, aldus Karperien, die voor dit onderzoek samenwerkt met een dierenkliniek in Den Ham.

Patiëntstudies in 2018
‘Als eind 2016 de resultaten van de proeven op paarden positief zijn, kunnen we in 2017 een klinische studie doen om paarden met kraakbeenproblematiek te behandelen’, vervolgt Karperien. ‘Ook kunnen we het traject ingaan om testen op mensen mogelijk te maken. In een optimistisch scenario zijn we eind 2017, begin 2018 zover.’

reageren op dit artikel kan hier

ZipTugwell

Re: Kraakbeenherstellende gel in onderzoek bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:26

Interessant! Zullen heel veel mensen en dieren mee geholpen zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:48

ben benieuwd hoe de mensen die zo anti dierproef zijn hierop reageren..
de proeven die nu dus gedaan worden, zijn niet paarden zoals wij die houden, netjes op de wei, frisse buitengang en door ouderdom arthrose opgelopen.. paarden worden overigens ook veel als proefdier gebruikt bij orthopedische technieken en implantaten.

want die komen in de klinische studie pas.

persoonlijk ben ik voor hoor overigens..
niet zo zeer voor de paarden in de klinische studie straks..
want dat is ook alleen maar met 1 doel, kijken of het geschikt is om op mensen te gaan gebruiken..

maar dat er mogelijk een middel straks is om reuma terug te dringen, bij wat voor dier/mens dan ook

het stukje is mooi geschreven..
het lijkt net alsof het gaat om het helpen van de paarden..

maar feitelijk staat er gewoon 'we gaan een dierproef op paarden starten'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 02:38

Nou nee zo zie ik het niet. Gewoon een win win situatie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:45

Zo lees ik het ook niet elenammm, deze meneer ziet gewoon een grote groep die hij ws kan gaan helpen, er worden ook honden genoemd, hoe breder je markt....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:49

Den ham doet mee dus mochten er veelbelovende resultaten zijn op gebied van behandeling bij paarden dan zal de gel ook echt wel in de diergeneeskunde toegepast gaan worden. Ik denk dat er eigenaren genoeg zijn die de keus hebben tussen inslapen of deze test en dan voor deze test kiezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:04

knollentuin schreef:
Zo lees ik het ook niet elenammm, deze meneer ziet gewoon een grote groep die hij ws kan gaan helpen, er worden ook honden genoemd, hoe breder je markt....

En denk je dat die honden fijn bij een gezin zitten tijdens de testperiode?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:23

En dan gaan jullie er ook nog vanuit dat het zieke honden zijn die gebruikt gaan worden. Vind maar eens jonge honden met artrose die verder geen mankementen hebben. Das zoeken naar een naald in de hooiberg. Deze proefdieren worden eerst 'geschikt' gemaakt voor de studie, dus daarvan wordt het kraakbeen beschadigd op precies de goede manier, en daarna behandeld, gedood, en uit elkaar gehaald om goed het proces te kunnen bestuderen.

Zonder dierenleed geen nieuwe geneesmiddelen die vervolgens dieren en mensen kunnen genezen. Eerst investeer je in bijv 100 dode/lijdende dieren om er vervolgens ontelbare mee te kunnen helpen. Zo werkt het nu eenmaal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:34

knollentuin schreef:

nou nee,

hij vertelt je het volgende:

- we starten nu een test op die aan zeer strenge eisen moeten voldoen (labfase dus)
lees, deze paarden worden speciaal gefokt met een eigenschap waardoor reuma zich ontwikkeld,
of het kraakbeen wordt vernietigd.

- daarna, als de uitkomsten goed zijn starten we in 2017 een klinische trail
lees: mensen kunnen hun paard voordragen om in de testgroep plaats te nemen. indien het paard aan de gestelde voorwaarden voldoet, gaan we de tests verplaatsen naar 'patienten

als alle dierproeven voorspoedig verlopen gaat men dus pas naar het uiteindelijke doel toe werken.. klinische tests op mensenlijke proefpersonen.

troi schreef:
En dan gaan jullie er ook nog vanuit dat het zieke honden zijn die gebruikt gaan worden. Vind maar eens jonge honden met artrose die verder geen mankementen hebben. Das zoeken naar een naald in de hooiberg. Deze proefdieren worden eerst 'geschikt' gemaakt voor de studie, dus daarvan wordt het kraakbeen beschadigd op precies de goede manier, en daarna behandeld, gedood, en uit elkaar gehaald om goed het proces te kunnen bestuderen.

Zonder dierenleed geen nieuwe geneesmiddelen die vervolgens dieren en mensen kunnen genezen. Eerst investeer je in bijv 100 dode/lijdende dieren om er vervolgens ontelbare mee te kunnen helpen. Zo werkt het nu eenmaal.

inderdaad

ze mogen ook niet eens andere mankementen of aanleg hebben, immers dat vertroebeld de uitslag..
als je een toevallig een snel herstellend dier hebt, of een dier dat stijf staat van de stress bij het zien van een dierenarts, of met een kromme poot stand, of die achter hoger staat dan voor terwijl de de voorpoot gedaan moet worden. of die naast artrose in het pootje ook nog eens arthrose in de nek heeft waardoor hij niet mee wil werken aan beweging..

nee die labtests hebben specifieke gezondheidskenmerken nodig, met een bepaalde bouw, bepaald herstelvermogen, bepaalde conditie.. letterlijk, de groep moet zo gelijk mogelijk zijn en de uitkomst moet keer op keer hetzelfde zijn en herhaald en voorspeld moeten kunnen worden. ergo, daarom fokt men proefdieren en hoogstwaarschijnlijk ook de paarden..

deze groep paarden is waarschijnlijk gewoon gezond, gefokt voor de dierproeven.. of deze groep gefokt is om een specifieke arthrose te ontwikkelen, of dat kraakbeen vernietigd wordt om het weer te laten groeien.. gezien het artikel hoogstwaarschijnlijk het tweede, omdat het beter controleerbaar is.

dat maakt het doel niet minder goed of fout..
alleen je moet je wel realiseren of na willen denken over wat er nu eigenlijk staat.

gaf net al elders aan,

dit artikel had ook geschreven kunnen zijn door dierproefvrij, hoe had je hierop gereageerd:

35 paarden ingezet als proefdier op universiteit belgie. stop de waanzin van dierproeven, stop deze praktijken. gezonde paarden worden beschadigd om te bewijzen dat men ze de schade hersteld kan krijgen. Proefdiervrij! (heb ik al eens verteld dat ik een hekel heb aan die lui en de wijze waarop ze artikelen brengen?)

(ik gok even een aantal)..

dan had er eigenlijk exact hetzelfde verteld.. alleen deze universiteit is geniaal in mijn ogen.. Win het publiek met het knuffelgehalte van het proefdier.

activisten doen eigenlijk exact hetzelfde.. win het publiek met de knuffelgehalte van het proefdier..

beiden doen het echter vanuit andere belangen en oogpunten.. de universiteit zorgt ervoor dat we naar het einddoel kijken, het belang van de toekomst..

normaal zijn het de activisten die ons naar het hier en nu willen laten kijken, dus naar de paarden in het lab.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:44

knollentuin schreef:

Ayasha schreef:
En denk je dat die honden fijn bij een gezin zitten tijdens de testperiode?

Waarom niet? Kan best zijn dat men via dierenartsen dieren werven voor een test.
Een tijdje terug zag ik hier op bokt ook een oproepje van Utrecht voor paarden om mee te doen aan een test. Ik neem aan dat ook niet al die paarden gestald worden op de Universiteit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:10

elenaMM77 schreef:

- we starten nu een test op die aan zeer strenge eisen moeten voldoen (labfase dus)
lees, deze paarden worden speciaal gefokt met een eigenschap waardoor reuma zich ontwikkeld,

lees: mensen kunnen hun paard voordragen om in de testgroep plaats te nemen. indien het paard aan de gestelde voorwaarden voldoet, gaan we de tests verplaatsen naar 'patienten

als alle dierproeven voorspoedig verlopen gaat men dus pas naar het uiteindelijke doel toe werken.. klinische tests op mensenlijke proefpersonen.

Ik neem aan dat dat jouw eigen vertaling is, want ik lees dat nergens terug.
Het is onlogisch om paarden speciaal te fokken met een eigenschap waardoor zich reuma ontwikkelt.
Dat is een proces van jaren en ik geloof niet dat ze met het onderzoek zo'n 8 jaar gaan wachten tot het speciaal ervoor gefokte paard artrose heeft ontwikkeld. Vervolgens weet je dan ook nog niet of dat zich allemaal op dezelfde plaats heeft ontwikkeld; ook al zijn de omstandigheden hetzelfde, paarden zijn een individu en gedragen zich nooit hetzelfde.
Voor het onderzoek denk ik ook niet dat het nodig is. Kapot kraakbeen is kapot kraakbeen, in welk gewricht dan ook. Er zijn genoeg "proefdieren" te vinden met reumatische klachten of kapot kraakbeen door trauma. En ik denk dat er genoeg baasjes zijn die hun dieren daarvoor zouden willen aanmelden als de andere keuze inslapen betekent.
http://www.utnieuws.nl/nieuws/62502/Kra ... en_paarden

Interessant is dat dezelfde professor onderzoek doet naar stamcellen die nieuwe kraakbeencellen aanmaakt. Hetgeen betekent dat een kraakbeenbreuk zou kunnen genezen waar dat eerder onmogelijk was.
Zo'n behandeling te samen met de hydrogel zal veel mensen dieren hun kwaliteit van leven terugbezorgen.
Prachtig nieuws dus.

http://www.utnieuws.nl/nieuws/60443/Gek ... n_een_muis

fairhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:37

Ik wil mij als mens wel aanmelden als proefpersoon.
weet iemand waar dit al kan??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:55

Ik hoop dat het een goed middel is die veel mensen en dieren kan helpen. Zou toch fantastisch zijn!?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:03

Babootje schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik neem aan dat dat jouw eigen vertaling is, want ik lees dat nergens terug.
Het is onlogisch om paarden speciaal te fokken met een eigenschap waardoor zich reuma ontwikkelt.
Dat is een proces van jaren en ik geloof niet dat ze met het onderzoek zo'n 8 jaar gaan wachten tot het speciaal ervoor gefokte paard artrose heeft ontwikkeld. Vervolgens weet je dan ook nog niet of dat zich allemaal op dezelfde plaats heeft ontwikkeld; ook al zijn de omstandigheden hetzelfde, paarden zijn een individu en gedragen zich nooit hetzelfde.
Voor het onderzoek denk ik ook niet dat het nodig is. Kapot kraakbeen is kapot kraakbeen, in welk gewricht dan ook. Er zijn genoeg "proefdieren" te vinden met reumatische klachten of kapot kraakbeen door trauma. En ik denk dat er genoeg baasjes zijn die hun dieren daarvoor zouden willen aanmelden als de andere keuze inslapen betekent.
http://www.utnieuws.nl/nieuws/62502/Kra ... en_paarden

Interessant is dat dezelfde professor onderzoek doet naar stamcellen die nieuwe kraakbeencellen aanmaakt. Hetgeen betekent dat een kraakbeenbreuk zou kunnen genezen waar dat eerder onmogelijk was.
Zo'n behandeling te samen met de hydrogel zal veel mensen dieren hun kwaliteit van leven terugbezorgen.
Prachtig nieuws dus.

http://www.utnieuws.nl/nieuws/60443/Gek ... n_een_muis

Helaas is dit niet waar. De dieren tijdens een labfase moeten aan hele strenge eisen voldoen. Ik denk idd niet dat er al een foklijn zal zijn met specifieke afwijkingen, zoals dat bij knaagdieren wel zo is, maar een gezond paard opkopen om daar artrose in te veroorzaken is vrij gemakkelijk natuurlijk.
Vergeet ook niet dat de dieren na behandeling zeker zullen worden ingeslapen om heel precies te kijken wat er met het kraakbeen is gebeurt, en dit zal in verschillende fasen van de behandeling gebeuren ook. Ik gok dat het gemiddelde baasje daar niet zo om staat te springen.

Dit is een labfase, niet de patienten fase. Dat heeft andere doelen (zoals het proces in kaart brengen bijvoorbeeld) en daar gelden heel andere regels voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:21

troi schreef:
Helaas is dit niet waar. De dieren tijdens een labfase moeten aan hele strenge eisen voldoen. Ik denk idd niet dat er al een foklijn zal zijn met specifieke afwijkingen, zoals dat bij knaagdieren wel zo is, maar een gezond paard opkopen om daar artrose in te veroorzaken is vrij gemakkelijk natuurlijk.
Vergeet ook niet dat de dieren na behandeling zeker zullen worden ingeslapen om heel precies te kijken wat er met het kraakbeen is gebeurt, en dit zal in verschillende fasen van de behandeling gebeuren ook. Ik gok dat het gemiddelde baasje daar niet zo om staat te springen.

Dit is een labfase, niet de patienten fase. Dat heeft andere doelen (zoals het proces in kaart brengen bijvoorbeeld) en daar gelden heel andere regels voor.

Sorry hoor maar daar geloof ik eerlijk gezegd niets van. Genoeg paarden met artrose voorhanden. Eventueel bij de slager op te halen. Daar hoeven ze geen gezonde paarden voor te molesteren.
Verbetering van het kraakbeen en botstructuren vermindering ontstekingsreacties etc zijn prima via klinisch en rontgen/echo onderzoek te constateren. Inslapen en openmaken hoeft echt niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:50

Toch is het vaak wel zo.

Elena en Troi hebben een punt wat betreft het onderzoek. Ze doen eerst een proefdieronderzoek en pas als daar goede resultaten uit komen doen ze klinische studies.
Proefdieren worden speciaal gefokt/aangekocht voor die proef en komen er niet persé levend uit.
Ik weet niet of bij deze proef de dieren ge-euthanaseerd zullen worden maar ik kan me voorstellen dat men het kraakbeen ook microscopisch wil bekijken, gaat niet op een levend dier.

Arthrose is vrij makkelijk mechanisch te veroorzaken. Paarden met arthrose zijn ook makkelijk bij het slachthuis weg te halen.

Iig, het doel op zich is wel interessant en indien de gel werkt zou dat een vooruitgang zijn in de behandeling van arthrose.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:21

Klinkt fantastisch!! Hoop van harte dat het positieve resultaten op gaat leveren!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:57

Babootje schreef:
Sorry hoor maar daar geloof ik eerlijk gezegd niets van. Genoeg paarden met artrose voorhanden. Eventueel bij de slager op te halen. Daar hoeven ze geen gezonde paarden voor te molesteren.
Verbetering van het kraakbeen en botstructuren vermindering ontstekingsreacties etc zijn prima via klinisch en rontgen/echo onderzoek te constateren. Inslapen en openmaken hoeft echt niet.

Maar dan voldoen ze niet aan de strenge eisen, dan zijn er te veel variabelen als ze het op die manier zouden doen en is degelijk onderzoek na genoeg onmogelijk.
Dus nee, die gaan echt geen knollen bij de slager op halen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:01

Proefdieren worden gefokt voor de proeven, waarom? De onderzoekers willen alle nummers en gegevens in handen hebben.

Ze gaan echt niet bij het slachthuis een paard ophalen voor een proef, helaas.

Maarja zolang varkens en koeien geslacht worden voor ons vlees, zie ik het probleem van medisch onderzoek op een gezond paard al helemaal niet. :o

Zou wel echt dé uitkomst zijn, en dan hopen dat het niet voor een pokkenprijs verkocht gaat worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:43

fairhoeve schreef:
Ik wil mij als mens wel aanmelden als proefpersoon.
weet iemand waar dit al kan??

Nog lang niet. Als er proefpersonen worden gezocht zullen die iig niet in Enschede worden behandeld, maar vermoedelijk in het UMC Utrecht. En vermoedelijk zullen de proefpersonen geworven worden onder de patienten van de afdeling orthopedie daar. Het is zelden nodig om buiten het ziekenhuis te werven, zeker bij zo'n test met 'het middel waar iedereen op zit te wachten'.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:47

xSlvna schreef:
Proefdieren worden gefokt voor de proeven, waarom? De onderzoekers willen alle nummers en gegevens in handen hebben.

Ze gaan echt niet bij het slachthuis een paard ophalen voor een proef, helaas.

Dat is in het geval van paarden nu juist wél het geval. Het kost een godsvermogen om hier paarden voor te fokken, te belasten en te wachten tot ze 'vanzelf' artrose krijgen.
Voor dit soort onderzoek worden gewoon gezonde paarden op de markt gekocht, (en ja, ze moeten ook nog gezond zijn, dus een slachtpaard dat vanwege artrose is afgeschreven kan niet worden gebruikt, maar dravers die niet goed genoeg zijn voor de baan staan vaak genoeg voor de slacht op de markt en zijn hier uitstekend geschikt voor) waarbij idd een kraakbeenbeschadiging wordt aangebracht op een standaardmanier.

Bij honden wordt vaak een kruisband doorgesneden om artrose op te wekken, maar worden ook wel dezelfde standaardbeschadigingen aangebracht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:56

Ach super, maar had het even erg gevonden als het gezonde paarden waren die NIET bij de slachter stonden.

Worden zulke paarden wel verdoofd? Lijkt me toch dat je een paard niet onnodig mag laten lijden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:23

Uiteraard worden ze verdoofd.

Operatie 1 om kraakbeen te beschadigen. Operatie 2 om gel toe te passen.

En Ibbel heeft gelijk wat betreft de paarden, die worden bij de slacht weggehaald.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:23

Uiteraard worden die paarden verdoofd. Hoe dacht je anders dat je iets in een knie in kon spuiten, laat staan een artroscopie doen? :+

Ik heb overigens filmpjes gezien (op de universiteit in Utrecht, staan niet online, voordat mensen gaan zoeken) van de paarden die met de pilotbehandeling getest zijn, die liepen daags na de operatie als een kievit en hadden nergens last van. Daarom gaan ze nu ook verder, die eerste resultaten waren spectaculair.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:31

Bedoel tussen de operaties door etc.