Ingestuurd door natasjuh

Het mes. Foto: Facebook
Was het bedoeld als wapen om een paard mee te verwonden, of lag het voorwerp er al geruime tijd voor andere doeleinden en heeft niemand het opgemerkt? Henriëtte Fraser-Storm de Grave uit Holten denkt het eerste. Ze vond een mes in een box van één van haar paarden. Ze vreest dat 'een idioot' het dier wat aan wilde doen, maar ergens van is geschrokken en er toen vandoor is gegaan. De politie tast in het duister.
De vrouw plaatste zondag een foto van het mes op Facebook. Dat bericht was maandagmiddag al ruim 1.800 keer gedeeld. ,,Ik zag het mes liggen, links naast de deur en dacht meteen: dat is raar. Het mes is dertig centimeter groot. Niet zo eentje die je in je zak meeneemt dus. En het is niet van ons. Ook kan het niet per ongeluk tussen het hooi terecht zijn gekomen. Het hooi komt van ons land of van de buren en wordt in plastic verpakt. Voordat dat gebeurt, gaat het door een metaaldetector. Die had zo'n mes gegarandeerd getraceerd." Het paard stond volgens haar in de wei.
'Misschien ergens van geschrokken'
Fraser-Storm de Grave heeft daarom het sterke vermoeden dat iemand haar paard iets aan wilde doen. ,,Er wordt tegenwoordig bijna wekelijks een paard toegetakeld. Misschien dat iemand dat ook hier heeft geprobeerd, maar geschrokken is van een lamp die aanging of een geluid en er daarna vandoor is gegaan." Ze schakelde de politie in en die is inmiddels langs geweest. ,,Daarna heb ik niks meer van de politie gehoord, maar ik hoop dat de politie hier onderzoek naar doet."
Die kans is echter nihil. Volgens woordvoerster Sandra Tiethoff van de politie is het mes al door Fraser-Storm de Grave en haar kinderen aangeraakt, waardoor sporenonderzoek haast onmogelijk is. Tiethoff: ,,We hebben het bericht op Facebook gezien en zijn ook langsgekomen, maar er hebben al te veel mensen aan het mes gezeten om technisch onderzoek te kunnen doen. Ook is niet bekend wanneer het mes precies in de stal terecht is gekomen. Bovendien is er niks gebeurd en kon er dus ook geen aangifte worden gedaan."
De vrouw uit Holten vindt de opmerking over het sporenonderzoek maar vreemd. ,,De politie kan toch zien welke vingerafdrukken van mij zijn en welke niet?" Ze zette het bericht op Facebook om andere mensen alert te maken.
.