Nieuwe dressuurproeven: Veranderingen in de L1 en L2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Nieuwe dressuurproeven: Veranderingen in de L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:52

http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl

Op 1 april 2016 gaan de nieuwe KNHS-dressuurproeven in. De nieuwe proeven zijn vanaf 1 maart beschikbaar en in de tussentijd volgt zoveel mogelijk informatie over de wijzigingen. Vandaag komen de wijzigingen in de klasse L1 en L2 dressuur aan bod.

WAT IS BELANGRIJK IN DE KLASSE L?

De basis(oefeningen) in de B zijn uiteraard ook weer belangrijk in de L. Werd in de B nog natuurlijk evenwicht onder de ruiter gevraagd, in de klasse L verschuift dat naar horizontaal evenwicht. Dat wil zeggen dat het gewicht over vier benen is verdeeld en het paard niet meer op de voorhand loopt. De achterbenen worden er in de klasse L meer onder gereden, het paard is nageeflijk en al iets meer gesloten. Het paard loopt energiek (met impuls) door de proef, zonder dat de ruiter daarvoor steeds iets moet doen. In de L volgen de oefeningen elkaar wat sneller op dan in de B. Er is dus meer controle nodig.

Overgangen en oefeningen

Net als in de klasse B zijn de overgangen in de klasse L nog steeds progressief, alleen heeft de ruiter minder ruimte nodig voor de voorbereiding, uitvoering en afwerking dan in de B. In de L worden de voltes kleiner en dat vraagt meer lengtebuiging. Nieuw is dat er straks geen voltes met een exacte afmeting worden gevraagd (zoals een volte 10 meter of een volte 15 meter), maar bijvoorbeeld een volte van 12 tot 15 meter of een volte 10 tot 12 meter. In de uitvoering is het belangrijk dat de volte mooi rond is en dus gelijkmatig wordt verdeeld. Beginnen met een volte van 14 meter doorsnee en eindigen op een diameter van 12 meter is bijvoorbeeld niet correct.

Lichtrijden of doorzitten
In de L1 en L2 mag de ruiter vanaf 1 april 2016 per onderdeel kiezen tussen doorzitten of lichtrijden. Je mag dus ook de hele proef lichtrijden of juist doorzitten als je dat wilt. Bij lichtrijden is het wel de bedoeling dat je voor een overgang een paar passen doorzit. De keus voor lichtrijden of doorzitten vraagt iets van de rijvaardigheid en zelfkennis van de ruiter: hij of zij voelt immers het beste wat op dat moment nodig is om de oefening zo goed mogelijk uit te voeren. Het is de bedoeling dat het paard niet (onbedoeld) met de zit wordt gestoord en dat er zoveel mogelijk harmonie en ontspanning is.

Verruimingen vs. middengangen
Vanaf 1 april worden de middenstap, middendraf en middengalop niet meer in de L1, maar pas in de L2 gevraagd. In plaats daarvan zitten in de L1 verruimingen in stap, draf en galop. Het paard maakt dan zichtbaar grotere passen, met een daarbij passende verlenging in de bovenlijn. De ruiter houdt een licht, soepel, voortdurend en gelijkblijvend contact met de mond van het paard. Deze verruimingen zijn bedoeld als voorbereiding op de middengangen in de hogere klassen.

Halsstrekken: op de volte of op de diagonaal

Vanaf 1 april zit het halsstrekken in alle klassen t/m de klasse Z2, dus ook nog steeds in de L1 en L2. Nieuw is dat het halsstrekken niet alleen op de volte, maar ook op de diagonaal kan worden gevraagd. Bij halsstrekken staat de ruiter het paard toe om hoofd en hals geleidelijk naar voren en beneden te brengen, tot ongeveer tussen boeg- en kniehoogte, met het hoofd voor de loodlijn. Het paard volgt de hand van de ruiter. Door het halsstrekken op een rechte lijn te vragen kan de rechtgerichtheid nog beter beoordeeld worden.

Binnenkomen op de AC-lijn

Na 1 april beginnen alle proeven met binnenkomst op de AC-lijn. In de klasse L2 werd dat al gevraagd, in de L1 is het nieuw. Binnenkomen op de AC-lijn markeert het begin van de proef en geeft, afhankelijk van de graad van africhting, een goed beeld van de rechtgerichtheid van het paard. In de opbouw van de proeven wordt dit onderdeel uitgebouwd van het rijden van een rechte lijn in één gang tot een rechte lijn met een overgang rond of op X.

WAT BLIJFT HETZELFDE IN DE KLASSE L?

Naast bovenstaande wijzigingen is er een aantal oefeningen en onderdelen die niet wijzigt. Zij worden dus ook weer in nieuwe proeven gevraagd, zoals:

Halthouden en groeten na de proef

Halthouden en groeten bij aanvang van de proef hoefde pas vanaf de klasse M1 en dat wordt na 1 april zelfs pas vanaf het ZZ-Zwaar gevraagd. Halthouden en groeten na afloop van de proef zit wel in alle proeven, dus ook nu weer in de L1 en L2.

Halthouden en achterwaarts gaan

Net als nu wordt het halthouden straks weer in de L1 gevraagd. In het L2 wordt het achterwaarts gaan hieraan toegevoegd. Vierkant halthouden is in de klasse L nog niet nodig.

Wijken voor het been

Net als in de huidige proeven wordt het wijken voor het been in de L gevraagd. In de L1 wederom 5 meter en in de L2 10 meter. Hoe schuin je de lijn rijdt mag je zelf weten, de plek waar je weer op de hoefslag komt (of rechtuit gaat) is niet relevant voor het cijfer.
ALLES OVER DE NIEUWE DRESSUURPROEVEN

De nieuwe dressuurproeven gaan in op 1 april 2016. Ze zijn volledig herschreven om zo een doorlopende lijn in moeilijkheidsgraad te krijgen van F1-proef t/m het hoogste niveau met als sleutelwoorden ‘harmonie’ en ‘ontspanning’.

Change3x

Re: Nieuwe dressuurproeven: Veranderingen in de L1 en L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:22

Wat is eigenlijk het verschil tussen middenstap/draf/galop en verruimen? Komt op hetzelfde neer toch?.. :?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:32

Change3x schreef:
Wat is eigenlijk het verschil tussen middenstap/draf/galop en verruimen? Komt op hetzelfde neer toch?.. :?

Er is mij verteld dat 'verruimen' de oefening beter uitlegde. Vaak gingen paarden gewoon wat harder ipv de passen verruimen. Dus volgens mij betekent het gewoon hetzelfde :)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:38

Begrijp ik het goed dat je nu ook de gehele proef in de L2 mag lichtrijden? En je tijdens het wijken ook mag blijven lichtrijden?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:41

Carmuh schreef:
Begrijp ik het goed dat je nu ook de gehele proef in de L2 mag lichtrijden? En je tijdens het wijken ook mag blijven lichtrijden?

Dat begrijp je goed :)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:43

Gruis schreef:
Carmuh schreef:

Dat begrijp je goed :)

Dat is heel fijn voor mijn jonge paard straks in de L1, doorzitten geeft nog wat spanning.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:45

Zeepsop schreef:
Change3x schreef:

Er is mij verteld dat 'verruimen' de oefening beter uitlegde. Vaak gingen paarden gewoon wat harder ipv de passen verruimen. Dus volgens mij betekent het gewoon hetzelfde :)

Maar ja, waarom is het dan vanaf de L2 wel weer middenstap/middendraf? Ik begrijp het ook niet helemaal :+

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:12

Zelf kiezen of je mag lichtrijden of doorzitten is inderdaad wel fijn! Maar goed in het M moet je daarna wel weer doorzitten volgens mij. En die voltes, vooral die op het midden de 10/15 meter was altijd lastig. Maar volgens mij keken jury leden daar ook niet heel nauw of ie exact die omvang had. Tenzij je hem echt veel te groot/klein reed.

Alleen vind het wel apart staan bij het wijken, het maakt niet uit hoe schuin je je lijn rijd..... En waar je op de hoefslag komt. Als je vanaf A 10 meter moet wijken moet je toch op de hoefslag uit komen.... Of mag je straks in de nieuwe proeven zelf bedenken waar je wijken inzet en al voor de A afwenden ofzo :?. Ben benieuwd!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:16

evdpanne schreef:
Alleen vind het wel apart staan bij het wijken, het maakt niet uit hoe schuin je je lijn rijd..... En waar je op de hoefslag komt. Als je vanaf A 10 meter moet wijken moet je toch op de hoefslag uit komen.... Of mag je straks in de nieuwe proeven zelf bedenken waar je wijken inzet en al voor de A afwenden ofzo :?. Ben benieuwd!

Vroeger (niet bij de huidige proeven, daarvoor nog) moest je bij het wijken netjes uitkomen bij M of H. Nu mag je ook al bij E of B of ergens daar tussenin op de hoefslag zijn, zolang de oefening maar correct wordt uitgevoerd. Dan maak je de lijn dus schuiner/wijk je scherper.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:38

Inderdaad, draf verruimen of middendraf maakt volgens mij niets uit. Het is niet zo dat bij middendraf beschreven is hoe veel je moet verruimen, allebei wordt gewoon gesproken van een zichtbare verruiming. Moet het nou werkelijk zo laagdrempelig worden dat je niet eens meer een boekje hoeft te lezen wat een oefening betekent??? 8)7 Denk echt niet dat er minder mensen gaan versnellen door deze naamswijziging. Iedereen weet wel dat verruimen de bedoeling is...maar ja niet iedereen heeft dat onder de knie.
Of bedoelen ze dat je bij verruimen straks gewoon vol op de voorhand mag donderen (staat niet meer bij dat verruimen vanuit impuls van de achterhand moet komen en paard in dezelfde houding moet blijven). Dan is het gewoon een aantasting van de basis mijn inziens.

Ben wel benieuwd of er nog (onbewust?) hoger gepunt gaat worden als iemand de hele proef doorzit vs hele proef lichtrijden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:01

oji schreef:
Inderdaad, draf verruimen of middendraf maakt volgens mij niets uit. Het is niet zo dat bij middendraf beschreven is hoe veel je moet verruimen, allebei wordt gewoon gesproken van een zichtbare verruiming. Moet het nou werkelijk zo laagdrempelig worden dat je niet eens meer een boekje hoeft te lezen wat een oefening betekent??? 8)7 Denk echt niet dat er minder mensen gaan versnellen door deze naamswijziging. Iedereen weet wel dat verruimen de bedoeling is...maar ja niet iedereen heeft dat onder de knie.
Of bedoelen ze dat je bij verruimen straks gewoon vol op de voorhand mag donderen (staat niet meer bij dat verruimen vanuit impuls van de achterhand moet komen en paard in dezelfde houding moet blijven). Dan is het gewoon een aantasting van de basis mijn inziens.

Ben wel benieuwd of er nog (onbewust?) hoger gepunt gaat worden als iemand de hele proef doorzit vs hele proef lichtrijden.

Inderdaad, doorzitten heeft voor mij een hogere moeilijkheidsgraad.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:28

Voor mij is juist doorzitten fijner. Ik start met een nogal lang paard en met doorzitten kan ik m wat makkelijker bij elkaar houden dan met lichtrijden, dus ik ga straks met de nieuwe proeven in het L1 heerlijk doorzitten! *\o/*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:26

Ik vind eerlijk gezegd echt belachelijke wijzigingen. Enigste wat ik wel goed vind is dat halsstrekken t/m het Z2 gevraagd wordt. Maar dingen zoals over de A-C lijn binnenkomen en pas vanaf zz zwaar moeten groeten... Ik mag toch hopen dat je int M wel genoeg controle hebt om gewoon knap halt te houden bij het binnen komen. Zelfde geld voor lichtrijden en doorzitten. Vanaf het L2 doorzitten, mag toch hopen dat je je paard dan voldoende voor elkaar heb om gewoon normaal en ontspannen door de baan te gaan tijdens het doorzitten. Zegt imo meer over hoe de ruiter het paard voor elkaar heeft...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:36

hmm ik snap je wel aukelizzy. met meer mogelijkheden wordt het misschien wel makkelijker. Wat betreft verruimen en middendraf met bovenstaande eens. is alleen anders beschreven.

wat betreft doorzitten, halsstrekken etc vind ik het goeie wijzigingen. in het welzijn van het paard. tuurlijk moet je je paard goed bij elkaar kunnen rijden. maar als dat nou met lichtrijden netjes gaat en je paard happy is, waarom dan zo vermoeien met doorzitten en je paard naar de bliksem helpen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:43

Dat het halthouden aan het begin er uit gaat vind ik niet erg! Snap wel dat iedereen vind dat het erbij hoort, vind ik zelf ook wel hoor. En op een bepaald niveau moet iedereen dat gewoon kunnen. Maar ik heb zo'n automatische piloot onder mijn kont die ver voor X haar anker al uitgooit, want ja we moeten toch halthouden en groeten... :+ Thuis nooit iets aan de hand, maar ze weet gewoon het moment dat we officieel op wedstrijd zijn en doet het allemaal zelf. Heel jammer, want ze kan het heel netjes, maar op wedstrijd komt het daardoor er nooit uit. Voor mij dus beter dat het er uit gaat :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:00

Bij halthouden en groeten ging het er toch om dat dat er al best wat keren inzit. Mensen die er goed inzijn hebben er dan een groter voordeel mee dan mensen die er niet goed in zijn.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:05

Ze mogen wat mij betreft vanaf de nieuwe proeven een nieuw punt toevoegen met 'moeilijkheidsgraad' want het is nogal oneerlijke competitie, als je kiest voor het makkelijkste wat je mag doen of het lastigste en als je paard het makkelijke netjes doet en het lastige net iets minder netjes wordt je gestraft omdat je het probeert? Deze vrijheid maakt de competitie wel ingewikkeld..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:12

xAntoinettex schreef:
Maar ja, waarom is het dan vanaf de L2 wel weer middenstap/middendraf? Ik begrijp het ook niet helemaal :+

Aan verruimen is geen eenduidige uitleg te geven. Enkel dat de passen langer moeten worden.
Zoek middenstap en draf maar eens op in de reglementen, daar worden wel bepaalde zaken van verlangd. Zoals middenstap is minimaal overstappen, uitgestrekt volgens mij minimaal 1 hoef overstappen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:18

Bij middendraf en middengalop worden die indicatie over hoeveel de verruiming moet zijn niet gegeven, alleen zichtbare verruiming tussen arbeids.. en uitgestrekt.. in. Het verschil in de omschrijving zit hem in dat bij midden.. Staat dat de verruiming moet komen vanuit de impuls en dat de houding van het paard gelijk moet blijven. Niets over de mate van verruiming.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:20

Dus vraag ik mij af, is het verschil dat je paard nu lang mag worden en op de voorhand, als ie maar verruimd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:20

oji schreef:
Bij middendraf en middengalop worden die indicatie over hoeveel de verruiming moet zijn niet gegeven, alleen zichtbare verruiming tussen arbeids.. en uitgestrekt.. in. Het verschil in de omschrijving zit hem in dat bij midden.. Staat dat de verruiming moet komen vanuit de impuls en dat de houding van het paard gelijk moet blijven. Niets over de mate van verruiming.

Moet je even naar stap kijken ;) Daar heb ik het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:26

oji schreef:
Dus vraag ik mij af, is het verschil dat je paard nu lang mag worden en op de voorhand, als ie maar verruimd?

Dan verruimt die niet... Dan verlengd die misschien wel maar op de verkeerde manier. Verruimen komt van achteruit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:31

Ik zeg toch ook draf en galop. Dat het in stap wel benoemd staat weet ik maar die vind ik het minst interessant.
Klopt yvank, daarom had ik ook in mijn eerdere post gezet dat ALS (weet het niet) dat het verschil is, dat ik dat een aantasting van de basis zou vinden.

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:51

Dus als ik het goed begrijp mag je dus na 1april de ene oefening doorzitten en de andere oefening lichtrijden in de L?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:07

Joyce_v schreef:
Dus als ik het goed begrijp mag je dus na 1april de ene oefening doorzitten en de andere oefening lichtrijden in de L?

Dat heb je inderdaad goed begrepen. Je mag zelf bepalen in welke oefeningen je wilt doorzitten en lichtrijden. Je mag dus bij wijze van spreken je hele proef lichtrijden en in je middendraf gaan doorzitten als je dat wilt.