Friese Hengstenkeuring: Tsjalle 454 Algemeen Kampioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Friese Hengstenkeuring: Tsjalle 454 Algemeen Kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:10

http://www.kfps.nl

Zaterdag 16 januari lieten de KFPS stamboekhengsten zich weer zien tijdens de Hengstenkeuring in het WTC Expo. Tsjalle 454 (Mintse 384) werd bekroond met de titel Algemeen Kampioen. Tsjalle is gefokt door G. Wijbenga-Meijer uit Veenwouden en in eigendom van Age Okkema uit Siegerswoude. De reserve titel was voor de pas aangewezen stamboekhengst Markus 491 (Maurits 491) van fokker Van der Werf uit Sondel en H. Eppinga uit Oudemirdum.

Klik hier voor een foto van Tsjalle 454

Johanna01

Re: Friese Hengstenkeuring: Tsjalle 454 Algemeen Kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:10

Gefeliciteerd familie Okkema! :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:12

Gefeliciteerd fam. Okkema. En bedankt omrop Fryslân voor de live uitzending op internet. Mooi om te zien.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:18

Ik vind de friezen tegenwoordig echt niet meer mooi..
Geen sokken meer.. Zware lijven op iele pootjes.. Bah..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:25

nine1987 schreef:

Zo zwaar ziet dit lichaam er niet uit, en die 'pootjes' zijn ook niet echt heel iel... Vind ik dan hoor..

Ontopic: Mooi dier is het! :j Gefeliciteerd familie Okkema! Verdiende titel.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:26

Onbegrijpelijk dat Alwin er uit moest en ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een publiek zo protesteerde tegen een jury als vandaag.
Persoonlijk had ik Jasper de titel gegund wat staat die hengst er nog goed voor en wat kan hij nog geweldig bewegen.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:49

Pracht paarden waren het weer vandaag! <3 <3 Mijn voorkeur ging toch wel uit naar jasper en beart :o

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:30

Wat een prachtige paarden gezien vandaag!
Felicitaties aan de kampioenen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:38

nine1987 schreef:

Mee eens, ze worden steeds meer voor de dressuur gefokt. De meeste merries van de laatste jaren lijken zelfs op gewone kwpn'ers met iets meer behang, niet echt Friezen meer te noemen, erg jammer.

Was wel weer erg leuk om te zien allemaal :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:50

Het Friese ras gaat met de tijd mee en blijft niet stilstaan. Ze willen nu eenmaal paarden fokken die ook in de sport goed meekomen. Dan komt er vanzelfsprekend een iets andere bouw bij kijken.
Er is nu eenmaal geen vraag naar lompe boerenpaarden, maar wel naar veelzijdige paarden.

Persoonlijk vind ik het ras zoals het nu is gewoon prachtig. Niet te lomp, niet te licht.
Eigenlijk moet je ze ook pas goed bekijken als ze een jaar of 6 zijn he.. dan zijn ze tenminste uitgezwaard.

Maargoed.. het zal niet iedereens cup of tea zijn.. En dan hebben we gelukkig altijd nog Tinkers en Belgen ;)

edit: Nog even on topic :Y) :
Tsjalle, geweldige hengst. Dat is een ding dat zeker is.
Voor de rest vielen mij Alwin, Alke, Bartele en zèker ook de nieuwe lichting mij zèèr positief op :)

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:46

knap knap knap

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:24

Kan je de gehele uitslag ook ergens terug vinden? Ben wel benieuwd op wat voor plaats beart is gekomen. Deed zijn zoon meaije ook mee? Dat is namelijk de vader van mijn merrie.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:02

harbourlight schreef:
Onbegrijpelijk dat Alwin er uit moest en ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een publiek zo protesteerde tegen een jury als vandaag.
Persoonlijk had ik Jasper de titel gegund wat staat die hengst er nog goed voor en wat kan hij nog geweldig bewegen.

Idd! Volgens de jury kwam Jasper 'ineens' tekort? Heel bijzonder. En dat Alwin eruit moest begrepen wij ook niet.

Jehannes viel helaas iets tegen.. :( en ik was verrast door de nieuwe lichting. Vooral Nane vond ik erg leuk!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:11

Ik kan nog steeds niet snappen waarom alwin eruit moest. Hij liep super. En dat Markus boven Nane staat vind ik persoonlijk ook nog wel wat apart.

Het publiek heeft in ieder geval goed laten merken dat ze het niet eens waren met de jury.

Tsjalle heeft het in ieder geval verdiend. Jasper heb ik zeker respect voor, dat hij nog zo super loopt.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:15

Ik snapte niet waarom iedereen zo lyrisch was over Alwin, persoonlijk vond ik hem niet zo spectaculair. Ik vond de uiteindelijke winnaars ook terecht, kon me de gehele dag eigenlijk wel in de jury vinden. :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 09:52

Yunomi schreef:
Ik snapte niet waarom iedereen zo lyrisch was over Alwin, persoonlijk vond ik hem niet zo spectaculair. Ik vond de uiteindelijke winnaars ook terecht, kon me de gehele dag eigenlijk wel in de jury vinden. :j

Ik ben het met je eens. Alwin is wat stoerder daar zal het wel aan gelegen hebben.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:44

Hoe Jasper nog sjouwde was fenomenaal.
Wat mij betreft was hij kampioen :)

Wel vielen ook mij de nieuwe hengsten op, wat een prachtige lichting!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:06

Weer prachtige paarden gisteren! En wat is Tsjalle een beest <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:22

Martine_R schreef:
Het Friese ras gaat met de tijd mee en blijft niet stilstaan. Ze willen nu eenmaal paarden fokken die ook in de sport goed meekomen. Dan komt er vanzelfsprekend een iets andere bouw bij kijken.
Er is nu eenmaal geen vraag naar lompe boerenpaarden, maar wel naar veelzijdige paarden.

Persoonlijk vind ik het ras zoals het nu is gewoon prachtig. Niet te lomp, niet te licht.
Eigenlijk moet je ze ook pas goed bekijken als ze een jaar of 6 zijn he.. dan zijn ze tenminste uitgezwaard.

Maargoed.. het zal niet iedereens cup of tea zijn.. En dan hebben we gelukkig altijd nog Tinkers en Belgen ;)

edit: Nog even on topic :Y) :
Tsjalle, geweldige hengst. Dat is een ding dat zeker is.
Voor de rest vielen mij Alwin, Alke, Bartele en zèker ook de nieuwe lichting mij zèèr positief op :)

Als ik me niet vergis zijn ze juist weer terug naar het Friese paard zoals het voor het bijna uitsterven was. Hoog op de benen, rank en sierlijk.

Die korte pootjes en dikke lijven is een tussenpoos geweest toen het ras in de knijp zat wat betreft de populatie.

Maar misschien heb ik het verkeerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:23

Splinterz schreef:
harbourlight schreef:

Idd! Volgens de jury kwam Jasper 'ineens' tekort? Heel bijzonder. En dat Alwin eruit moest begrepen wij ook niet.

Jehannes viel helaas iets tegen.. :( en ik was verrast door de nieuwe lichting. Vooral Nane vond ik erg leuk!

Jasper kwam tekort op type, goed luisteren ;)

Alwin kon ik ook niet begrijpen zo van het bewegen. Maar ik heb hem niet op stand bekeken, zette de tv te laat aan.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:41

Gefeliciteerd fam. Okkema
Ik kon ook niet begrijpen dat Alwin eruit moest
Van de nieuwe hengsten viel mij Walt ook op naast Nane
En Jasper wat een hengst. Hij walste gewoon nog door de baan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:57

Yunomi schreef:

Het gaat niet om lyrisch zijn maar Alwin had er op dat moment gewoon nog niet uit gemoeten.
Of hij kampioen had moeten worden is een andere discussie maar het moment waarop de jury hem de ring uitstuurde was volstrekt onbegrijpelijk en imho ook onterecht.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:58

Nou... ik wil niet teveel zeggen, maar heb wel gehoord dat de jury (goede) redenen had om Alwin eruit te sturen.

Soms zie je op de tribune of op tv een stuk minder dan dat de keurmeesters zien he? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:02

Martine_R schreef:
Nou... ik wil niet teveel zeggen, maar heb wel gehoord dat de jury (goede) redenen had om Alwin eruit te sturen.

Soms zie je op de tribune of op tv een stuk minder dan dat de keurmeesters zien he? ;)

Wat ik me wel afvraag, waarom na al dat boe-geroep en Alwin-geroep niet even een duidelijke uitleg?
Desnoods op FB?

Ik twijfel er niet aan dat ze een goede reden hebben.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:05

Ik heb dit jaar ook weer voor de buis gezeten, volgend jaar er maar live bijzijn. Viel me op dat er in vergelijking van 1 (of 2?) jaar terug veel minder paarden onregelmatig liepen. Weet nog dat ik toen best schrok van het aantal wat in de draf niet helemaal lekker liep.

En zelfs mijn moeder vroeg of onze merrie nou zo 'dik' was en zulke grote benen en sokken had of dat de hengsten allemaal zo fijn leken. Vind zelf de wat barokkere veel mooier, sommige zijn nu net kwpn'ers met een plukje sok :=