Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:17

http://www.bokt.nl / http://www.equnews.be

Ruiter Jeroen D.C. uit Erembodegem, wiens paard een achtjarig meisje met de achterbenen vol in het gezicht trapte, is ook in beroep door de politierechter veroordeeld. Opnieuw kreeg hij drie maanden rijverbod en een boete van 2.750 euro. De man had vrijspraak gevraagd, maar ook de beroepsrechter acht hem schuldig aan onopzettelijke slagen en vluchtmisdrijf.

De feiten dateren ondertussen al van 26 juni 2011. De achtjarige Francine speelde buiten op straat toen Jeroen D.C. en een andere ruiter met hun paard passeerden. D.C.’s paard stampte het meisje frontaal in het gezicht met een achterbeen. De ruiter stopte echter niet en vervolgde gewoon zijn weg, zonder zich te bekommeren om het kind. Naar eigen zeggen had hij niets gemerkt van de trap die zijn paard had uitgedeeld. D.C. werd door het parket gedagvaard voor het ongeval en stond terecht voor toebrengen van onopzettelijke slagen en verwondingen en vluchtmisdrijf.

De man beweerde eerst dat het meisje geen trap gekregen had, maar gevallen was. Maar de gerechtsgeneesheer was formeel dat de verwondingen van Francine wel degelijk afkomstig waren van de trap van een paard.

D.C. werd door de politierechter van Aalst in januari 2013 veroordeeld tot drie maanden rijverbod en een boete. De man ging in beroep en ging immers voor de vrijspraak. “Omdat hij het ongeval niet gemerkt had en omdat het de verantwoordelijkheid is van de ouders om hun kind op straat te laten spelen”, klonk het bij de verdediging. Ook in beroep maakt de rechter echter korte metten van die stelling. Hij moet ook zijn theoretisch en praktisch rijexamen opnieuw afleggen. Een psychologische test moet bepalen of hij nog rijgeschikt is. Expliciet wordt vermeld dat er geen verantwoordelijkheid bij de ouders van Francine ligt. Aan de burgerlijke partij wordt een schadevergoeding van 10.000 euro provisioneel toegekend

xChanelx

Re: Rijverbod voor ruiter nadat paard kind in gezicht trapte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:20

Pff... Is er ook bekend hoe het met het meisje afgelopen is?

En ruiter is rijbevoegdheid tijdelijk kwijt. Auto of buiten rijden? Ik snap het verband niet helemaal.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:20

Wacht, 3 maanden rijverbod met de auto? En opnieuw zijn theoretisch afleggen? :')

Met de rest ben ik het eens :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:21

SheeNegro schreef:
Wacht, 3 maanden rijverbod met de auto? En opnieuw zijn theoretisch afleggen? :')

Met de rest ben ik het eens :j

En zijn praktijk examen (dus zijn rijbewijs is volledig ongeldig verklaard en moet deze ook helemaal opnieuw halen).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:21

ruiter in fout omdat hij doorreed. Maar wat deed dat kind achter dat paard... Lijkt mij verantwoordelijkheid van de ouders...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:22

Wacht even... Het paard was de "dader" maar de auto moet "boeten"? Wat zat er in mijn brood dat ik dit verband niet snap?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:23

@ xChanelx: In België ben je een bestuurder wanneer je met je paard op de baan gaat. Misschien dat hier het verband zit. Aangezien hij als bestuurder gezien wordt, zal zijn rijbewijs ingetrokken zijn. (Dit is wat ik denk natuurlijk, er zullen vast mensen zijn die het beter kunnen verklaren.)

Ik vind het een mooie zaak. Wanneer je paard zijn been uitsmijt, merk je dit volgens mij toch wel zeker en dit meisje zal toch wel gehuild hebben na zo'n trap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:24

Als ruiter voel je als je paard een trap geeft. Altijd! Dus terechte veroordeling. Schandelijk om een achtjarig kind aan haar lot over te laten na een trap van je paard.
Als mijn paard zoiets doet (en ik heb echt hele lieve paarden die zoiets nog nooit gedaan hebben) is het enkele reis slager bij wijze van spreken.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:25

Wat heeft de auto hier mee uit te staan? Hij word dus voor alle vervoersmiddelen ongeschikt verklaard?

Vind de stelling "ik voelde niet dat het paard schopte" wel erg bullsh*t.. Hoe kun je dit nou niet voelen? :') Je komt toch sowieso niet met een paard zo dicht in de buurt bij spelende kinderen? Beetje vaag allemaal.

Ik hoop dat het goed gaat met het meisje, neem aan dat deze het niet had verdient.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:27

Tijdje geleden stond er ook zoiets op bokt. Van een meisje die een trap had gehad, en dat t meisje van de pony berichten van de moeder kreeg op fb.

Tja, wie weet wat er precies gebeurd is. Wat deed dat kind zo dicht bij dat paard? En andersom. Rij ontzegging vind ik kansloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:27

Sorry hoor maar als je het niet merkt dat je paard en trap uitdeelt dan vraag ik me af of je wel buiten hoort te rijden. Dat merk je toch, en daarbij dat geluid. Het geluid van een hoef die wat raakt, dat geluid kent bijna iedereen wel denk ik.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:29

Als ruiter ben je altijd bestuurder op de openbare weg, zelfs als je er naast zou lopen.
Ik herinner me het eerdere nieuwsbericht nog, van mij had de straf nog wel hoger kunnen zijn.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:30

En al zou je het niet gemerkt hebben... Kan mij niet voorstellen dat het meisje daarna stil was. Als je dan gekrijs en gehuil hoort KIJK je toch ff? En bied je hulp aan of haal je die hulp?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:31

amyke schreef:
@ xChanelx: In België ben je een bestuurder wanneer je met je paard op de baan gaat. Misschien dat hier het verband zit. Aangezien hij als bestuurder gezien wordt, zal zijn rijbewijs ingetrokken zijn. (Dit is wat ik denk natuurlijk, er zullen vast mensen zijn die het beter kunnen verklaren.)

Ik vind het een mooie zaak. Wanneer je paard zijn been uitsmijt, merk je dit volgens mij toch wel zeker en dit meisje zal toch wel gehuild hebben na zo'n trap.

Oké, dank je!
Volgens mij is dit in Nederland ook zo, maar ik vind de straf nog steeds onlogisch. Boete, prima. Maar examens opnieuw doen? Van voorrangsregels leert hij niet dat wat hij heeft gedaan (het doorrijden) fout is.
Maar dat is mijn mening.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:35

Ik kan me juist goed voorstellen dat het meisje wel stil is na zo'n trap. Maar dan nog viel je heus dat je paars trapt en maakt het ook nog eens geluid als een hoef ergens tegen aan komt.

Schuldig ja, maar de straf slaat kant nog wal.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:38

Ik ben altijd benieuwd naar de andere kant van het verhaal maar dat zullen we helaas niet weten. Een trap lijk je mij altijd te voelen als je paard die uitdeelt. Maar hebben ze dat kind helemaal over het hoofd gezien ofzo? Of heeft dat kind te dichtbij de achterkant van hetbpaard gestaan? Of misschien wel aan de staart getrokken terwijl de ruiter voorbij reed? We weten het niet. Kan best dat kind buiten westen was van de trap, dan huilt het niet.

Vind het wel erg vaag dat er opnieuw examen gedaan moet worden, bedoelen ze misschien het ruiterbewijs? Of mag je in dit land niet eerder buiten rijden met je paard dan dat je je autorijbewijs hebt? Beetje belachelijk als je het mij vraagt. Dan zou ik nooit mogen buitenrijden als dit in NL gaat gelden.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:54

Ik denk dat het vooral gaat over het feit dat de persoon op dat moment een bestuurder was. Maakt niet uit of hij een paard of een auto bestuurde. Hij is en blijft een bestuurder en dat er daar naar gekeken is.

Het is hier in België vaak, wanneer je een overtreding begaat (onder een bepaalde leeftijd dacht ik) en je rijbewijs wordt ingetrokken, dat je dan je theorie en praktijk opnieuw moet gaan behalen. Indien het ernstig is, kan je ook verplicht worden om psychologische testen te doen eer je weer aan het verkeer kan deelnemen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:56

Ja hij Is zijn rijbevoegdheid kwijt ja. Is toch heel logisch?
Je bent met je paard op de weg namelijk gewoon een bestuurder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:58

In NL ben je ook bestuurder.
Vind het trouwens nog niet zo raar, die rijontzegging en rijbewijs kwijt, hij reed namelijk door na een ongeval. Dat is mentaliteits dingetje van de bestuurder, dat heeft niets met het voertuig te maken (of het nou een paard of een auto is).

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:05

Ik vind de straf onlogisch aan de ene kant. Maar ben het er wel mee eens dat er een straf is want ja hij reed door na ongeluk. Je laat een kind in zo'n toestand achter, ook als het een volwassen persoon was geweest had ik precies hetzelfde gedacht.

Als je hier in nederland een strafbare feit pleegt met scooter of wat dan ook en je rijbewijs ingetrokken wordt geld dat voor alle gemotoriseerde voertuigen. Ik vind het daarom ook wel vaag omdat dit over een dier gaat dat altijd onvoorspelbaar is, hoe braaf ze ook zijn.. Ík snap de link ook niet zo goed. Een verbod om te paard buiten gaan okay maar ja dat valt weer heel moeilijk te controleren natuurlijk.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:06

cp112 schreef:

Inderdaad logisch, je bent namelijk verplicht om iemand te helpen na een ongeval.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:13

jessdaniels schreef:
cp112 schreef:

Inderdaad logisch, je bent namelijk verplicht om iemand te helpen na een ongeval.

Dit kan echter heel moeilijk zijn met een paard, ik weet dat ik mijn eerste pony los kon laten staan zodat ik het meisje kon helpen, maar met een ander paard zou ik niet eens kunnen afstappen tijdens het buitenrijden.
Dit maakt natuurlijk niet goed wat deze ruiter heeft gedaan, je kan altijd zien of er mensen in de buurt zijn die je kunnen helpen. De meeste ruiters van tegenwoordig hebben ook een mobiele telefoon, 112 bellen is gratis..

LBLGypsyCobs

pien_2010 schreef:
Als ruiter voel je als je paard een trap geeft. Altijd! Dus terechte veroordeling. Schandelijk om een achtjarig kind aan haar lot over te laten na een trap van je paard.
Als mijn paard zoiets doet (en ik heb echt hele lieve paarden die zoiets nog nooit gedaan hebben) is het enkele reis slager bij wijze van spreken.

Ook als je paard van schrik uithaalt?

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik ergens reed en een kind besloot om paardje te gaan aaien en er nog net niet onderdoor rende, uiteraard kwam ze schuin van achter.
Gelukkig zag ik ze aankomen en kon op tijd waarschuwen.

Paarden kunnen onverwachte dingen doen, maar kinderen ook.

Daarom als ruiter beiden in de gaten houden.

Mungbean

Het doorrijden is het grootste probleem.
Als hij na de schop direct hulp geroepen had en erbij gebleven was dan zou hij nooit zo sterk gestraft zijn.
Geheel terecht dat ze dit zwaar opnemen.

Een ongeluk kan gebeuren maar wegrijden is gewoon belachelijk.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:15

Terechte straf, je gaat me niet wijsmaken dat je het niet voelt als je paard naar iets trapt, dat is gewoon dikke bullsh*t. Dat vluchtmisdrijf, tja, wie weet schrok het paard wel en heeft hij de kans niet gehad om te stoppen. Hoe dan ook keur ik dit gedrag niet goed.
Aan de andere kant snap ik ook niet echt wat een 8-jarige alleen op straat doet, en al helemaal niet wat ze achter dat paard deed?