Opnieuw diskwalificatie voor Ierse ruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Opnieuw diskwalificatie voor Ierse ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 09:26

http://www.bokt.nl / http://www.equnews.nl

Het zit het Ierse springteam de laatste maanden absoluut niet mee. Na problemen op het Europees kampioenschap in Aken met Cian O’Connor, die vervolgens de kwalificatie van Rio aan zijn neus voorbij zag gaan met het Ierse team, en de diskwalificatie van Bertram Allen twee weken geleden in de Grote Prijs van Londen wegens het ‘doorsporen’ van zijn paard, is er nu opnieuw een Ierse ruiter zijn prijs ontnomen.

Gisteren won de Ier Richard Howley de U25 competitie in Liverpool met zijn paard Clane K.

Maandagochtend 4 januari kwam de FEI jury met het bericht dat Howley wordt gediskwalificeerd en niet verder mag deelnemen aan de show. Daarbij ontving hij tevens een gele kaart. De jonge Ier wordt gestraft voor het maken van een ommetje met zijn paard aan de hand, op een plaats buiten het wedstrijdterrein.

De FEI jury baseert zich op het FEI reglement, artikel 159.5.5, “Een paard dat zonder toestemming het evenemententerrein verlaat, wordt diskwalificatie opgelegd voor het volledige evenement”.

Howley was na de laatste proef rond 23 uur met zijn paard nog wat gaan stappen aan de hand, omdat deze eerder in de week niet helemaal topfit was.

‘Het meisje aan de uitgang van de stal liet ons gewoon voorbij gaan zonder mijn bandje te vragen. Ik wou naar de warm up ring gaan, maar daar stond de besproeiing aan en ik wou mijn paard niet te hard laten schrikken. Uiteindelijk liet ik haar ongeveer 20 meter verderop stappen om vervolgens even later met haar terug te gaan naar de warm up ring, toen ze waren gestopt met de piste te besproeien.
Als ik had geweten dat dit niet mocht, dan had ik dit ook nooit gedaan. Waarom hebben ze mij dan niet tegen gehouden?’ aldus een zeer teleurgestelde Howley.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:30

Als hij het echt niet wist, zoals hij zegt is het knap lullig voor hem. :\

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:38

Tenzij er meer aan de hand is dat in het bericht niet wordt gemeld, lijkt mij dit een typisch gevalletje van een regel naar de letter interpreteren ipv. naar de geest. Formeel zal het een correcte beslissing zijn, maar aan de menselijke maat wordt volledig voorbijgegaan. Wat een minne hufters.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:13

Eirikur schreef:
Wat een minne hufters.

Sorry? Als ruiter en amazone dien je gewoon de regels te kennen. Ik vind het heus sneu voor hem maar volgens de FEI dien je zelf te handelen volgens de regels, dat je deze dus niet opvolgt is zijn eigen stomme rotschuld!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:19

Ach kom op. Die man stapt een rondje met zijn paard aan de hand! Als je daar zo mieren*kerig over gaat doen verdien je wat mij betreft een komkommer in je achterste :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:25

Nachtlampje schreef:
Ach kom op. Die man stapt een rondje met zijn paard aan de hand! Als je daar zo mieren*kerig over gaat doen verdien je wat mij betreft een komkommer in je achterste :+

Paarden moeten o.a. door een veearts goedgekeurd worden alvorens het terrein te verlaten. Regels zijn regels en daar moet je je gewoon aanhouden en niet vervolgens de schuld op een ander afschuiven dat je de regels niet kent.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:50

Eirikur schreef:
Tenzij er meer aan de hand is dat in het bericht niet wordt gemeld, lijkt mij dit een typisch gevalletje van een regel naar de letter interpreteren ipv. naar de geest. Formeel zal het een correcte beslissing zijn, maar aan de menselijke maat wordt volledig voorbijgegaan. Wat een minne hufters.

_/-\o_ heb je maar gequote, want kan het niet beter verwoorden. Helemaal met je eens.

Echt schofterig dit.

geerke

Re: Opnieuw diskwalificatie voor Ierse ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:54

tja...ik begrijp de regels wel.Er kan altijd iemand achter een boom staan te wachten en even intraveneus een pijnstiller toedienen.Aangezien het paard niet topfit was.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:57

Als ie echt maar 20 meter is gaan stappen, had ie dan niet 20 meter de andere kant op kunnen gaan, binnen het terrein... (of gewoon terug waar hij vandaan kwam en wachten tot de sproeiers uit waren)? Het is ook niet iemand die voor het eerst op wedstrijd is en de regels nog niet kent.
Jammer maar helaas

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:01

daffie1986 schreef:
Eirikur schreef:
Wat een minne hufters.

Sorry? Als ruiter en amazone dien je gewoon de regels te kennen. Ik vind het heus sneu voor hem maar volgens de FEI dien je zelf te handelen volgens de regels, dat je deze dus niet opvolgt is zijn eigen stomme rotschuld!

Maar dat betekend ook voor de mensen die er werken. En degene aan de deur wist het ook niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:24

Vind het best kwalijk dat de persoon aan de deur dus niet controleerde of iets dergelijks. Voor hetzelfde geld was het een onbekende die het paard meeneemt :')

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:28

Er stappen zoveel mensen het terrein af met hun paarden op internationale wedstrijden....
Regels zijn regels, als je die gaat toepassen prima, maar pas ze dan voor een ieder gelijk toe. Op deze manier word het er niet leuker op..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:30

Je zou toch zeggen dat de warm up ring op het terrein was?

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:05

Jennyj01 schreef:
daffie1986 schreef:

Maar dat betekend ook voor de mensen die er werken. En degene aan de deur wist het ook niet.

Dat hoeft niet hoor, vaak staat er bij de ingang van stalling normale beveiliging. FEI is er vaak alleen overdag ('s avonds wel aanwezig, maar niet bij de ingang). (overigens betekend dit ook dat of een FEI official hem heeft zien lopen, of dat deze door iemand gewaarschuwd is)
Het is een hele simpele beslissing idd, paard van het terrein is diskwalificatie einde discussie. Of het nou 1 meter is of 500 meter, regels zijn regels. Daarbuiten is niet vast te stellen wat er met het paard gebeurd, dat is binnen het terrein al lastig genoeg.

Citaat:
Regel 159.5.5 is idd duidelijk genoeg,
Automatic Disqualification for the entire Event of a Horse that was found to have left the restricted area without permission;

En een ruiter die zegt niet te weten dat op een internationaal concours het paard het terrein niet mag verlaten moet zichzelf echt afvragen wat hij/zij daar dan aan het doen is....

Voor de duidelijkheid, deze diskwalificatie krijg je alleen als je daadwerkelijk het wedstrijdterrein verlaat. De warmup ring is dus idd wedstrijdterrein, maar hij zal aan de andere kant van de dranghekken zijn gaan lopen. Dan is het dus buiten het "gecontroleerde" terrein.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:29

Ik ben zelf als groom in Italië geweest bij een FEI wedstrijd. Veel ruiters/grooms liepen met de paardeneen ommetje buiten het terrein. Ook omdat er verderop een leeg weitje was met gras waar de paarden even konden grazen.
Er werd vriendelijk gegroet door de bewaking als je het terrein af liep, en bij terugkomst net zo.
Alleen tijdens 'openingsuren' van de wedstrijddagen werd er gevraagd naar je bandje als je naar de stallen liep.
Niemand gediskwalificeerd.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:38

daffie1986 schreef:
Nachtlampje schreef:

Paarden moeten o.a. door een veearts goedgekeurd worden alvorens het terrein te verlaten. Regels zijn regels en daar moet je je gewoon aanhouden en niet vervolgens de schuld op een ander afschuiven dat je de regels niet kent.

Er zijn 2 kanten aan het verhaal, allereerst een paard met koliekverschijnselen dan het tijdstip en een situatie waarbij het gedeelte dat wel aan de regels voldoet is afgesloten. Gezien vanuit ruiter en paard heeft de jonge man gedaan wat hij moest doen. Zijn paard verzorgd en geholpen.

De regels zijn te star, de FEI doet er goed aan om te kijken op welke manier ze deze onzinnige DQ,s kunnen voorkomen. De regels zijn bedoeld om andere zaken te voorkomen, maar er ontbreken een paar dingen zoals de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen. Ook wordt er niet naar omstandigheden gekeken maar gelijk hup DQ, in de regels zouden best wat meer ruimte mogen zitten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:26

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:34

BMHP schreef:
I am still boiling over the elimination of Richard Howley!

Voor de geintresseerden oa. de namen van de **** jury:
https://www.facebook.com/AnnouncerFrank ... 52325716:0

Ik snap waarom hij zo reageerd, maar beetje over de top heftig vind ik het wel.
En waarom zo die mensen lynchen door ze bij naam te noemen?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:05

fleurtjeuh schreef:
BMHP schreef:
I am still boiling over the elimination of Richard Howley!

Voor de geintresseerden oa. de namen van de **** jury:
https://www.facebook.com/AnnouncerFrank ... 52325716:0

Ik snap waarom hij zo reageerd, maar beetje over de top heftig vind ik het wel.
En waarom zo die mensen lynchen door ze bij naam te noemen?

Hij noemt man en paard.
Er wordt niemand gelynchd, als lid van een jury heb je ook een verantwoording, als een jury zijn werk goed en eerlijk doet kunnen ze hun beslissing toelichten aan het reglement.
De aanval is veel meer naar de FEI en de slechte regels.
Het recht op uitleg en op appeal vind ik normaal. Heel veel sporten hebben in hun reglementen dit niet goed of helemaal niet geregeld.

In extreme gevallen komt het voor (andere sport) dat door een rekenfout (optel fout) de verkeerde is aangewezen voor een EK/WK of OS. gewoon omdat er geen recht op appeal is en iemand te eigenwijs om een fout toe te geven, gevolgen zijn rechtzaken en CAS procedures, waarbij te vaak de bond in het gelijk werd gesteld omdat die uiteindelijk bepaald wie er gaat en daar verantwoordelijk voor is. Of in geval van Epke Zonderland en colega,s een extra qualificatie moment (dacht dat dat in de aanloop naar London speelde).

De gevolgen voor de individuele sporter zijn groot, als de jury de regels volgt en ze voor iedereen toepast is dat deel duidelijk. jury,s zouden zich ook voor eerlijke en duidelijke regels moeten inspannen. Het toepassen van regels is een taak van de jury, als een jury annoniem wil blijven deugt er iets niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:30

Ik vind het een goede regel.
Je mag niet buiten het terrein komen Punt.
Dat hij de regel niet wist is zijn eigen schuld.
Wij worden toch ok bekeurd als we iets fout hebben gedaan, maar we dat niet wisten?
Dat je het niet wist zegt niet dat je vrij bent van oordeel.

Ja, de Official had hem bij de poort naar buiten tegen moeten houden, of hem er op attent moeten maken. Dat zou wel zo netjes zijn geweest.
Maar regels zijn regels, en daar heeft iedereen zich aan te houden. Of je dat nou wist of niet.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:00

fleurtjeuh schreef:
.....
Ja, de Official had hem bij de poort naar buiten tegen moeten houden, of hem er op attent moeten maken. Dat zou wel zo netjes zijn geweest....

Ik lees helemaal nergens dat er een official bij de poort naar buiten stond, die hoeft er namelijk niet te staan. Zoals ik al eerder zei is dat waarschijnlijk gewoon een extern beveiligings bedrijf die lief zwaait naar iedereen met een bandje die langs wandelt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:07

Ik snap de commotie niet:
De regel is duidelijk: niet met paarden tijdens het evenement buiten het wedstrijd/stalterrein!
Zo moeilijk is dat niet om te onthouden.

De regel is er ooit gekomen voor het welzijn van de paarden om proberen te voorkomen dat paarden buiten het oog van de officials 'even' paardonvriendelijk getraind of behandeld worden.
Er zijn plenty voorbeelden dat paarden paardonvriendelijk behandeld worden op het wedstrijdterrein, laat staan buiten het wedstrijdterrein.
Van mij moet die regel gehandhaafd blijven.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:19

Ach jee, weer een gevalletje van het is iemand anders zijn schuld en de regels deugen niet. Ik word hier zo moe van.
Hoe zit het met, had ik de regels maar van te voren (goed) gelezen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:21

De regel is ook duidelijk, maar het gebeurt constant dus dan is het zuur als jij degene bent die gediskwalificeerd word en anderen niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:23

Dat is dan pech hebben, maar geen reden wat mij betreft om een official of de regels de schuld te geven.