Brandweer bevrijdt uitgegleden paard in Vorden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Brandweer bevrijdt uitgegleden paard in Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 13:28

http://www.112achterhoek-nieuws.nl
Ingezonden door Eirikur

Op een bruggetje in een bosgebied nabij de Riethuisweg in Vorden is vrijdag 1 januari aan het eind van de middag een paard uitgegleden en vast komen te zitten. Het dier raakte hierbij gewond aan de benen en moest door de brandweer worden bevrijd.

De brandweer kreeg de melding omstreeks 17.45 uur. Ter plaatse trof de brandweer een paard aan dat op een bruggetje was uitgegleden en in een spagaat was beland. Hierdoor kwam het dier vast te zitten en kon het niet meer opstaan. Een dierenarts heeft het dier ter plekke verdoofd en behandeld. Met een landbouwtractor werd het paard uiterst voorzichtig van de brug getrokken en versleept naar een wat grotere plek waar het dier kon bijkomen en weer opstaan.

Hoe het paard heeft kunnen uitglijden is niet bekend. Mogelijk was de brug glad of is het dier ergens van geschrokken. Nadat het paard behandeld was en weer was bijgekomen van de verdoving, kon het terug naar stal worden gebracht.

funnyhorses

Re: Brandweer bevrijdt uitgegleden paard in Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:30

Houten bruggen en paarden gaat niet goed samen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:36

Pfff heftig filmpje. Het zal je paard maar zijn. Chapeu voor de brandweer en andere hulpverleners.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:03

Jeetje dat bruggetje! Ik zou er persoonlijk niet overheen rijden maar ik ben dan ook een angsthaas haha. Knap lastig daar het paard weer weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:22

Wat naar. Hopelijk herstelt het paard weer snel.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:45

Ik ben ook altijd bang bij bruggetjes zonder latten onderlang onder de railing. Wanneer ze uitglijden kunnen kunnen die latten voorkomen dat de benen onder de railing doorglijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:02

Jeetje wat heftig zeg :oo ... echt compliment aan de hulpverleners dit had heel anders af kunnen lopen _/-\o_

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:07

Als ik daar al loop met de hond ga ik soms al bijna onderuit.. Glad bruggetje is dat..

Compliment aan de hulpverleners!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:19

Ik snap niet dat ruiters loopbruggetjes voor wandelaars willen nemen. Ik ga er nu vanuit dat het paard een ruiter had.
Op 1. 23 minuut zie je goed hoe smal en groen het bruggetje is. Dit is dus geen brug die een kilo of 400 kan hebben. Ik hoop dat paard en bereider/ eigenaar en andere in dat gebied leren van deze waardeloze fout.
Bij elke brug (voor auto's ) staat het aantal kilo's dat de brug mag hebben. Ruiters die over bruggetjes willen, zouden goed moeten opletten of het een fietsbrug of een wandelbrug is. Daar kan een paard niet overheen. Daarnaast zou elke ruiter/ menner moeten kijken naar het brugdek. Groen is niet doen!!!! Het is te laat voor dit paardje, maar hoop dat een hele boel mensen hier van schrikken en de volgende keer heel goed naar het bruggetje kijken voor je er over heen gaat.
Hoop dat t paardje geen enge dingen heeft opgelopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:20

Ze hebben in ieder geval de dierenarts dichtbij gehad en een rustige man ook deze.

Maar hoe komen ze op het idee daar overheen te willen met een pony? Ik ben daar van de week bijna plat onderuit gegaan omdat hij zo glad is. Ook de honden schuiven daar alle kanten op. Deze brug is ook scootmobiel bestendig dus kan wel wat hebben kwa gewicht.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:28

Karuna, scootmobiel plus mens erop is geen 500 kg. Beetje pony is dus een kg of 350 of meer ,dan nog de ruiter en zadel.. staat op 4 stokjes dus gewichtsverdeling is niet optimaal..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:34

Ik snap wel meer dingen niet, waarom reden die meiden nog zo laat, er is daar nauwelijks verlichting, ze hebben geen reflecterende kleding aan, paarden evenmin, en dan over zo'n bruggetje heen. Wat een stel domme meiden zijn dat, en dan hou ik het nog netjes.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:54

Over dat bruggetje zou ik nog niet met een shetlander overheen rijden zeg...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:55

:) Had hem ook gezien Karuna. Vraag me af of hij er zo blij mee is dat hij zo het internet op gegooid is :)

xcynth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:14

Jeetje het zal idd je paard maar zijn. Erg heftig om te zien..

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:06

Punz schreef:
:) Had hem ook gezien Karuna. Vraag me af of hij er zo blij mee is dat hij zo het internet op gegooid is :)

Zouden ze mensen (dierenarts/hulpdiensten) niet benaderen dat het filmpje op internet komt?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:13

Vrees van niet, want als ik deze da een beetje ken had hij daar geen akkoord op gegeven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:20

Nee dat denk ik ook niet. Hij is heel goed in zijn werk maar is denk ik niet zo gediend van extra aandacht. Al dat gedoe is niet echt aan hem besteed. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:10

Je zult zo maar het nieuwe jaar beginnen. :x

Ik hoop wel dat ze de pony grondig laten nakijken door een osteopaat als de ergste schrik achter de rug is. Als paarden namelijk ergens absoluut niet tegen kunnen, dan is het wel in een spagaat glijden met de voorbenen of achterbenen...
Als de pony wegloopt zie je ook al dat hij met de achterbenen te ver naar voren stapt om de voorbenen te ontlasten. Hopelijk heeft het ruitertje een wijze les geleerd, want dit lijkt mij nou typisch zo'n bruggetje waar iemand met een beetje paardenverstand gillend van wegrent.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:41

Wat moet je überhaupt in het bos als het donker is/word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:46

Grappig dat dat 'wie rijdt er nu in het donker???' op Bokt in de winter en steeds weer terugkerend issue blijkt. 8-)
Zitten mensen die blind dit soort reacties eruit gooien misschien nog met hun hoofd in de zomertijd?

Volgens mij redeneert de rest van Nederland dat als je om 4 uur gaat rijden, je ernstig in de problemen komt, hulp moet zoeken en vervolgens moet wachten voor dierenarts en brandweer de plek hebben gevonden voor ze kunnen beginnen om het paard te bevrijden - het echt wel donker is tegen de tijd dat je paard weer ontwaakt is uit de verdoving en op vier benen staat. 8-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:04

De brandweer kreeg de melding om 17.45 uur.
Lijkt me niet dat ze daar uren mee gewacht hebben ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:05

xyzutu2 schreef:
Grappig dat dat 'wie rijdt er nu in het donker???' op Bokt in de winter en steeds weer terugkerend issue blijkt. 8-)
Zitten mensen die blind dit soort reacties eruit gooien misschien nog met hun hoofd in de zomertijd?

Volgens mij redeneert de rest van Nederland dat als je om 4 uur gaat rijden, je ernstig in de problemen komt, hulp moet zoeken en vervolgens moet wachten voor dierenarts en brandweer de plek hebben gevonden voor ze kunnen beginnen om het paard te bevrijden - het echt wel donker is tegen de tijd dat je paard weer ontwaakt is uit de verdoving en op vier benen staat. 8-)

De melding kwam om 17:45 binnen... dan is het al een uur donker.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:12

Brainless schreef:
xyzutu2 schreef:

De melding kwam om 17:45 binnen... dan is het al een uur donker.

Dat laatste dus, de melding kwam binnen toen het al lang en breed donker was. Neem aan dat de jeugd van tegenwoordig een mobiel heeft als ze het bos ingaan en dus binnen een minuut of 10 iemand kunnen inschakelen voor hulp, dus hebben ze in het donker in het bos gereden. Sowieso niet handig om in de winter laat op de middag met een jong meisje t bos in te gaan. Zag het meisje Vd betreffende pony niet zo snel op t filmpje, maar wel haar metgezel met een pony voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:24

Dan nog heb je toch nog steeds geen idee hoe dicht ze bij stal was, of ze tijdens de rit was opgehouden, hoe lang ze zelf heeft geprobeerd de pony te helpen enz?
Voor hetzelfde geld had ze geen telefoon bij zich en moest ze iemand zoeken.
Wat ik maar wil zeggen: dat je rond het donker gevonden wordt betekent niet dat je ook in het donker ging wandelen. :)