België: Paard overlijdt na verstrikt te zitten in omheining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

België: Paard overlijdt na verstrikt te zitten in omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 17:14

http://www.nieuwsblad.be
Ingezonden door Catnip

Op kerstavond is een paard in Heusden-Zolder gestorven na het afsteken van vuurwerkbommetjes in Viversel bij Heusden-Zolder. Het paard was op hol geslagen en verstrikt geraakt in de omheining.

Wandelaars troffen het paard aan dat helemaal verstrengeld zat in het schrikdraad rond zijn weide aan de Meulkens in Heusden-Zolder. Het ging om een twintigjarige ruin, een afstammeling van het legendarische springpaard Darco van ruiter Ludo Philippaerts. "Het dier leefde nog toen we ter plaatse kwamen”, zegt Rudi Oyen van het Vogel- en zoogdierenopvangcentrum. “We hebben er alles aan gedaan om hem nog uit het schrikdraad te krijgen. Het beest heeft zonder twijfel heel wat elektrische schokken moeten incasseren. Mogelijk is er daardoor een hartprobleem ontstaan, ofwel is er hersenschade opgetreden. Alleszins bezweek de ruin nog voor we hem goed en wel konden bevrijden."

Het ging om een uitstekend verzorgd dier dat niet zo maar in paniek door een omheining gaat lopen. "We hoeven er niet aan te twijfelen dat in de buurt van deze weide vuurwerkbommetjes waren afgeschoten", zegt Oyen. "Zeker toen bleek dat in dezelfde buurt nog een paard ontsnapt was uit een manege, op nog geen kilometer afstand. Dat paard was vrijdag trouwens nog steeds spoorloos."

Het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum uit Heusden-Zolder heeft weinig begrip voor het ondoordacht afsteken van vuurwerk. "Dat er met Nieuwjaar om middernacht al eens een pijl de lucht ingaat, is niet het probleem", zegt Oyen. "Dat er blijkbaar een hele kerstvakantie door vuurwerk en bommetjes knallen is niet normaal. De dieren raken helemaal van streek. Dat kan niet alleen ernstige gevolgen hebben voor de dieren, maar ook voor de mens. Wat als zo een paard in paniek een drukke straat oploopt?"

Desiree

Re: België: Paard overlijdt na verstrikt te zitten in omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:15

wat een ellende zeg! Maar he, vuurwerk moet kunnen! Moeten dieren ook maar aan wennen......

En dan prikkeldraad bij paarden??????

Arm arm paard! Wat vind ik dit erg dat hij zo´n lijdensweg heeft moeten afleggen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:16

Desiree schreef:
En dan prikkeldraad bij paarden??????

Er staat schrikdraad, geen prikkeldraad.

Wat betreft het artikel: wat afschuwelijk, arm paard.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:17

Ach, ach, ach...wat een intriest bericht weer ;(

Arm dier...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:17

Wat vreselijk!

Desirée waar lees jij prikkeldraad? Ik lees alleen schrikdraad.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:19

Ik las in eerste instantie ook prikkeldraad. :o

Verschrikkelijk, maar het is dus niet helemaal zeker dat het door vuurwerk is gekomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:20

Verkeerd gelezen. IK meende dat er de eerste keer prikkeldraad stond, maar er stond schrikdraad. Ik weet in dit geval niet wat het ergste zou zijn geweest. Stroomstoten zijn vreselijk. Dit had mijn veulen ook overkomen kunnen zijn maar wij waren er wel op tijd bij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:30

auw verschrikkelijk om te lezen.
De manege is tevens geen manege maar gewoon een pensionstalling. De manegehouder mag zelfs niet in de buurt van zijn pensionklanten komen. Ik ken die buurt zeer goed, ben er opgegroeid.
mirjamalvaro schreef:
Ik las in eerste instantie ook prikkeldraad. :o

Verschrikkelijk, maar het is dus niet helemaal zeker dat het door vuurwerk is gekomen.

Hoezo niet zeker?

"We hoeven er niet aan te twijfelen dat in de buurt van deze weide vuurwerkbommetjes waren afgeschoten", zegt Oyen. "Zeker toen bleek dat in dezelfde buurt nog een paard ontsnapt was uit een manege, op nog geen kilometer afstand. Dat paard was vrijdag trouwens nog steeds spoorloos."
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-12-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:34

Verschrikkelijk.
Weet jij dan misschien ook iets van het andere paard?
Is dat inmiddels terecht?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:35

Shirley schreef:
Verschrikkelijk.
Weet jij dan misschien ook iets van het andere paard?
Is dat inmiddels terecht?

Weet daar niks van, ik woon er nu niet meer en kende enkel de buurt neit de mensen of paardeneigenaars ;)

Uit deze zin kan ik echer afleiden dat het inmiddels wel weer terecht is.
Dat paard was vrijdag trouwens nog steeds spoorloos

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:38

Jammer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:43

Dat het door vuurwerk komt is alvast zeker geen twijfel mogelijk:

Donderdagnamiddag werd het Vogel- en zoogdierenopvangcentrum opgeroepen voor losgebroken paarden in Scherpenheuvel-Zichem. "Alles wijst er op dat de paarden plots opgejaagd waren. Ze waren dwars door de omheining van hun wei gegaloppeerd. Allicht waren in de buurt vuurwerkpijlen afgestoken."

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:47

Moet kunnen. Alles moet kunnen immers. Als je dat niet vindt dan ben je ouderwets of bekrompen, en dat willen we niet. Dus alles moet kunnen. Dat is het motto van deze tijd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:50

Niemand verwacht op kerst vuurwerk.
Als ze weten dat hun paard ervan kan schrikken zetten ze het paard op oudjaar vast ook op stal of geven ze een anti-stress middel ofzoiets.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:13

Wat een vreemde reacties heb jij Desiree >;)
Ik vind ook dat vuurwerk moet kunnen, mits het door professionals wordt afgelaten. Een alternatief om in de steden georganiseerd vuurwerk af te laten zou wel fijn zijn, ieder jaar is het toch weer hetzelfde liedje met randdebielen die het zelf gaan proberen en zichzelf of anderen bezeren.
Daarbij verwacht niemand op Kerst al vuurwerk, kan goed begrijpen dat dat je je paard dan niet op stal gaat laten staan.

Het blijft uiteraard verschrikkelijk hoe dit paard aan zijn einde is gekomen, dan had ie nog zo'n mooie leeftijd, moet je zo eindigen :n

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 26-12-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:56

Ik zie nergens staan dat het komt door vuurwerkbommetjes. De eigenaar twijfelt hier niet aan, maar niemand heeft het bevestigd :n
Er zijn zoveel redenen waardoor een paard schrikt en de draad in gaat. Of mss is hij wel uitgeschoven en zo in de draad gekomen.
Niemand zal het weten... Maar ik vind het niet correct om te zeggen dat het door vuurwerk komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:11

Hier in Zonhoven zijn ze in ieder geval op dit moment aan het knallen, terwijl het hier enkel tussen 23u en 1u mag zonder vergunning van oud op nieuw. Ben begin december nog op het gemeentehuis geweest, waar het gesprek heel toevallig over vuurwerk ging, dus kon ik ven polsen wanneer er in mijn buurt vuurwerk ging zijn, wel, er was op dat moment geen vergunning gevraagd, noch gegeven voor deze maand.
Gelukkig zijn mijn huidige paarden er niet bang van, maar netjes vind ik het niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:14

Ze zijn hier al weken bezig, allemaal illegale troep..
Lijkt elk jaar wel vroeger te beginnen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:17

Desiree schreef:
Moet kunnen. Alles moet kunnen immers. Als je dat niet vindt dan ben je ouderwets of bekrompen, en dat willen we niet. Dus alles moet kunnen. Dat is het motto van deze tijd.

Vuurwerk BOMMEN vind jij dat moeten kunnen?? Raar mens....

Ze moeten (het is belgie, ik weet het) maar wat zwaarder gaan optreden. Het is VERBODEN om vuurwerk nu al afsteken, doe er dan ook wat mee. Zeker met al die bommen die alleen maar vernieling en gewonde en zelfd dooie zaaien. Zet er flinke boetes op en ga actief jagen, beter dan al die onzinnige verkeersovertredingen en kan nog meer opleveren ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:21

Verschrikkelijk!!! Wat zal dat paard een angst hebben gehad.

Het kan ook door wat anders gekomen zijn. Jagers bv. Van de week stonden er hier jagers vlak naast de paarden van onze buren te schieten. Paarden helemaal in paniek maar gelukkige zijn daar geen ongelukken gebeurd.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:24

Eehmmmm

Ik ga er vanuit dat de post van Desiree sarcastisch bedoeld is eerlijk gezegd....

( En dat ze zelf helemaal NIET vind dat alles maar moet kunnen... maar meer een verzuchting van een houding die er tegenwoordig is: Niemand wil nog grenzen "alles moet maar kunnen")

On topic:
Wat een verschrikkelijk triest bericht... Het zal je paard maar zijn...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:33

xAnthea schreef:
Ik zie nergens staan dat het komt door vuurwerkbommetjes. De eigenaar twijfelt hier niet aan, maar niemand heeft het bevestigd :n
Er zijn zoveel redenen waardoor een paard schrikt en de draad in gaat. Of mss is hij wel uitgeschoven en zo in de draad gekomen.
Niemand zal het weten... Maar ik vind het niet correct om te zeggen dat het door vuurwerk komt.

dat bedoelde ik dus. :)

En volgens mij lezen jullie de post van desiree verkeerd. Is het inderdaad sarcastisch bedoeld. :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:40

Het sarcasme drúípt van Desirees post, toch ?? Dat jullie dat serieus opnemen. :n

Hier ben ik ook doodsbenauwd voor hé, op oudejaar ben je op zoiets voorzien, maar nu al ?? Arm paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:49

Inderdaad is desiree gewoon sarcastisch.

Vreselijk om zo aan je einde te komen.

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:56

Wat verschrikkelijk zeg! Het is elk jaar hetzelfde probleem helaas :-( gelukkig zijn er meer en meer maatregelen, en is het tegenwoordig bijna overal verboden om pijlen af te steken , maar het houd helaas niet iedereen tegen. Wat verschrikkelijk voor dat paard!