Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:33

* http://www.equnews.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Dee_Es

Gisteravond liep Bertram Allen de Grote Prijs van Londen mis omdat hij volgens officials zijn paard doorgespoord had. Echter, al gauw kwam er een foto naar buiten waaruit op te maken is dat het om een incident gaat dat in de ogen van velen geen verwonding genoemd mag worden. Veel andere ruiters verdedigen het Ierse talent.

"Bertram is flink genaaid vandaag. Ik had dan ook liever gewonnen in de ring. Regels zijn helaas regels en ik geloof dat iedereen zich daar aan moet houden. Niet dat ik het gevoel had of kon zien dat er veel mis was."

Als gebaar gaf Michael Whitaker al zijn lint af aan Bertram, die op sublieme wijze de barrage reed, maar uiteindelijk zonder prijs naar huis ging. Springruiter en entertainer Geoff Billington uitte zich eveneens op felle wijze:

"Een scheermes is een veilig ding, totdat je hem aan een aap geeft. Het is net als wanneer je een badge geeft aan een steward die geen f**k weet van horsemanship. Zwijgen was goud geweest, in dit geval. Want Bertram Allen kan nog geen gat schopppen in een papieren zakje. Zijn rijden is pure poëzie en ik bied namens onze idioten mijn excuses aan. Vanavond won jij de Grand Prix, in absolute stijl en het was prachtig om te zien.” schrijft de Brit op zijn Facebookpagina.

Landgenoot Cian O’Connor, die nog in een zaak verwikkeld is omtrent een ongeval op het EK van Aken, reageert ook neergeslagen:

"Ik heb te doen met Bertram die vandaag de competitie flink het nakijken gaf in de Grand Prix. Het wordt tijd dat de regels eens goed bekeken worden. Het kan niet zo zijn dat één overambitieuze steward iedereen overruled en de sport in een verkeerd daglicht brengt."

De betreffende foto is hier te zien.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:36

Alsof die steward hier iets aan kan doen.. In de regels staat "bloed = uitsluiting" en niet "bloed = uitsluiting behalve als je denkt dat het niet de ruiters bedoeling was, nouja dat is natuurlijk nooit te bewijzen maar omdat er anders verontwaardiging kan ontstaan gaan we toch maar met twee maten meten"

madelein

Re: Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:42

'Kan nog geen gat in een papieren zakje schoppen'... Maar wel in een paard blijkbaar.
Dan is betram dus die aap die het scheermes hanteert :')
Volkomen terecht dat hij uitgesloten is. Bloed is bloed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:43

Ik vind het gewoon goed, tuurlijk het is niet leuk maar regels zijn regels.

Als er bloed is is er uitsluiting dat geldt voor iedereen. Dus ook voor Allen. Of het nu "expres" of per ongeluk, bewust of onbewust is gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:45

Regels zijn regels. Dit paard heeft duidelijk de rekening gepresenteerd gekregen van de 'poetische' rijstijl van zijn ruiter. Natuurlijk was het 'mooier' geweest als zijn hele flanken onder het bloed zaten, maar het is toch alleen maar prima als stewards ook de subtielere gevallen van pijn toebrengen aan een paard oppikt?

En natuurlijk kun je pech hebben en kan je spoor zonder dat je dat bedoelde even wat grover langs je paard geratst zijn. Maar die stewards zijn er niet voor het ego van de ruiters, maar voor het welzijn van het paard. Ik vind dit een prima signaal naar de wedstrijdwereld, net als de dressuurpaarden die uitgebeld worden omdat ze 'alleen maar even op hun eigen tong hebben gebeten' en met roze schuim de ring uit komen. Ook hier geldt hetzelfde; het was hoogst waarschijnlijk niet de bedoeling van de ruiter, maar het paard was er wel de dupe van en dat paarde pijn lijden omdat mensen een wedstrijdje willen doen is gelukkig verboden, dus goed dat hier is ingegrepen. Niet eens zozeer voor dit paard (hier is het kwaad helaas al geschied) maar voor alle paarden die nog moeten volgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:47

Misschien moet ik een nieuwe bril maar ik zie geen bloed op de bewuste foto :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:47

Je moet ergens een lijn trekken toch? vervelend maar dit lijkt mij qua naleving van de regels dus gewoon correct

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:49

MarjanB schreef:

Het gaat om de bovenste foto, die 2 gaatjes en die verdikte strepen daaromheen.
Geen gapende gaten, maar wel kapotte huid.

Sammie

equnews is weer lekker bezig... Waarom neemt Bokt dit de laatste tijd toch zo veelvuldig over? Geen correcte bronvermelding en ook regelmatig nog eens bomvol fouten!

Ik heb de wedstrijd gezien en ik twijfel nog of Allen eigenlijk wel sporen aanhad? Men vermoedt nu dat hij langs een vlag is geschampt. Bloed is bloed dus de uitsluiting is imo wel terecht. Wat geen schoonheidsprijs verdient is het langdurige gedimdam van de officials hierover. Dat duurde tot na de laatste starter, bij het afroepen/opstellen van de ruiters werd pas duidelijk dat Allen mocht blijven staan ipv op zn paard klimmen. En ook tijdens de show werd er nog overlegd. Absurd... Echt absurd dat het zo moest. De nieuwe 'winnaar' was ook echt niet blij met de overwinning.

Wat een rit wat een rit. Niemand kwam daar ook maar een fractie bij in de buurt.

Lindor92

Jammer dat er meteen zo dramatisch wordt gedaan als er een beetje bloed is. Op de foto zie ik geen bloed, tja wel een uitstorting. Vind het belachelijk dat je hierom gediskwalificeerd kan worden. Een bloeduitstorting heb je zo.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:50

madelein schreef:
MarjanB schreef:

Het gaat om de bovenste foto, die 2 gaatjes en die verdikte strepen daaromheen.
Geen gapende gaten, maar wel kapotte huid.

Check, twitter doet hier raar dus zag alleen de FB foto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:51

poetischestijl van de ruiter?.....en dan 1.50m hoog springen,hou toch op.Wat is daar poetisch aan?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:52

LiiNd_Y schreef:
Jammer dat er meteen zo dramatisch wordt gedaan als er een beetje bloed is. Op de foto zie ik geen bloed, tja wel een uitstorting. Vind het belachelijk dat je hierom gediskwalificeerd kan worden. Een bloeduitstorting heb je zo.

Regels zeggen bloed = uitsluiting. Dus al was hij tegen een vlag aangelopen en de huid zo open zijn de regels dat ze uitgesloten zijn.

Dus goed gehandeld zo als ik het zie

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:52

De foto toont toch echt een verwonding aan de flank... Leuk dat dit blijkbaar allemaal niet erg lijkt voor de andere wedstrijdruiters, paard moet maar niet zeuren toch?? >;) Ik ben blij dat hier een voorbeeld gesteld is en hopelijk verandert dit de mentaliteit bij de andere ruiters ook! Hij zal volgende keer wel voorzichtiger zijn met zijn sporen nu hij weet dat hij hier de titel door kan verliezen!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:54

ja die regel ken ik, maar er is geen 'letterlijk' bloed te zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:55

Als dit paard niet geschoren was geweest had niemand het gezien :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:55

Je weet niet wanneer de foto is gemaakt en wat de stewards hebben gezien. Als ze de ring uitkomen kan de groom er al snel met een doekje langs zijn gegaan.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:57

Ik zie toch echt wel 'gaten' in de huid. Ik vind het juist goed dat dit niet getolereerd wordt, zelfs die kleine wondjes. Het gaat wel om het paard...

Misschien de volgende keer iets minder enthousiast met zn spoortje, daar heeft hij nu (op de harde manier) van geleerd en ik hoop andere (spring)ruiters ook :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:58

Bloed is bloed. Dat is nou eenmaal zo. Het had hem gesierd om te reageren zoals Stefan Peeters toen reageerde. Hij trok meteen het boetekleed aan en maakte zijn verontschuldigingen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:58

De regels moeten eens onder de loep genomen worden. Als ze de paardensport qua dier vriendelijkheid willen aanpakken is dat hun goed recht, maar ik geloof dat Quiet Easy hier minder onrecht aangedaan is dan menig ander paard in de (nationale) springsport.
Goed dat ze de foto naar buiten laten komen om eens te zien wat voor een diskwalificatie zorgt. Die steward kan er niks aan doen, regels zijn regels. Maar die man reed gister een grandioze barrage en was de terechte winnaar.

Daarnaast hangt zoiets ook van de huid van een paard af, de 1 heeft heel snel wondjes en de ander kan je trappen wat je wilt en die heeft nooit wat. Het hoeft dus niet perse te betekenen dat het dier heel veel onrecht is aangedaan door (spoor)gebruik o.i.d.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:59

Sammie schreef:

Dus we moeten maar stoppen met scheren want dan kan je tenminste lekker prikken... >;) 8)7

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:00

Vind het toch een beste schram. Heb je toch wel behoorlijk geprikt. Jammer voor de ruiter, maar in mijn ogen gepast dat hij is gediskwalificeerd, ook jammer dat zijn collega's het zo fel voor hem opnemen, schiet niemand wat mee op en zet alleen maar de sport en het dierwelzijn in slecht daglicht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:02

vur schreef:
Bloed is bloed. Dat is nou eenmaal zo. Het had hem gesierd om te reageren zoals Stefan Peeters toen reageerde. Hij trok meteen het boetekleed aan en maakte zijn verontschuldigingen.

In de OP staat geen reactie van Allen zelf... De reactie van Allen vind je hier
madelein schreef:
Sammie schreef:

Dus we moeten maar stoppen met scheren want dan kan je tenminste lekker prikken... >;) 8)7
Praat nou geen poep.. Het gaat erom dat de 'wond' er om die reden is. Als dit paard niet geschoren was geweest was de wond er wrs niet eens geweest. En wrs zeker niet eens gezien. Overigens is het maar de vraag of dit door een spoor komt. Zoals gezegd schampte het paard een vlag van een hindernis.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-12-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:02

Een paard kan een vlieg voelen landen op zijn lijf...er wordt nog zoveel door de vingers gezien in de paardenwereld....waarom sporen en een zweep als het zoń sensitief dier is.....Omdat wij //de mens...dingen van zoń dier vragen die eigenelijk te gek voor woorden zijn....Ik zou graag een paard bitloos, spoorloos, zweeploos in de dressuur ring en spring ring zien verschijnen...Ik weet dat het kan, en dat er ruiters zijn die dit doen...Een kwestie van een langere weg, met veel respect envertrouwen in elkaar...DAt past helaas niet in deze wereld waarin alles om presteren en geld gaat....Mooi dat hij in ieder geval geschorst is!!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:03

madelein schreef:
Sammie schreef:

Bij veel paarden zag je dat de plek waar de voet (met spoor) va de ruiter zit, een stukje wordt overgeslagen met scheren. Ook kan je gebruik maken van een bodybandage als je paard een gevoelige huid heeft. Genoeg middelen om dit te voorkomen. Het kan best pure pech zijn hoor. Maar als het paard in de ring op zijn tong bijt word je ook uitgesloten, kan je ook niet altijd wat aan doen.