Springruiters winnen geen titel tijdens sportgala

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Springruiters winnen geen titel tijdens sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 08:44

www.knhs.nl

De Nederlandse springruiters hebben vanavond tijdens het NOS | NOC*NSF Sportgala in de RAI Amsterdam helaas geen titels gewonnen. Jeroen Dubbeldam was genomineerd voor de titel Sportman van het Jaar, deze prijs ging naar shorttracker Sjinkie Knegt. De gouden springruiters waren genomineerd voor Sportploeg van het Jaar, die titel werd toegekend aan het beachvolleybalduo Reinder Nummerdor en Christiaan Varenhorst.

Maarten van der Heijden, directeur Topsport van de KNHS: “In de jaren 2014 en 2015 werden in de breedte de beste prestaties in de Nederlandse geschiedenis van de paardensport geleverd! We zijn trots op onze springruiters.”

De laatste keer dat de paardensport op het NOS | NOC*NSF Sportgala een prijs won was in 2012. Toen kreeg Anky van Grunsven de Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs. In 1994 werd Anky uitgeroepen tot ‘Sportvrouw van het Jaar’. In 1977 werd de titel ‘Sportploeg van het Jaar’ toegekend aan het springruiterteam bestaande uit Toon Ebben, Johan Heins, Henk Nooren en Harrie Wouyers van den Oudenweijer na het winnen van teamgoud op het EK in Wenen.

Voorafgaand aan het Sportgala was er wel een prijs voor Anky van Grunsven, ze kreeg een award uitgereikt voor het ‘Best Bekeken Zappsport-fragment van 2015.’

mbkaatje

Re: Springruiters winnen geen titel tijdens sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:17

Tja, wat zullen we er van zeggen. Het is altijd hetzelfde liedje. Ik denk in dit geval dat Jeroen Dubbeldam en het team het wel hadden verdiend.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:20

Achja, de paardensport heeft nou eenmaal niet de beste reputatie..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:22

En ik denk ook dat het als een minderwaardige sport wordt gezien, omdat het paard het zware werk doet!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:28

De NOC*NSF gebruikt volgens mij de verkiezing om onbekende of niet populaire sporten onder de aandacht te brengen. Dan telt een eenmalig succesje idd zwaarder dan een enorme erelijst. Alleen als voetballers of hockeyers wat gewonnen hebben, winnen ze ook, anders breekt er een volksopstand uit...

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:39

Verbaasd mij niks... Vind het wel heel jammer!
Had het Dubbeldam maar ook de springruiters zeeeer gegund. En meer als de rest, niet omdat ik van de paardensport hou, maar om wat ze gepresteerd hebben!!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:03

Ik vind het ook jammer hoor, maar het zijn de sporters zelf die de laatste stemming doen, en daar heeft het Noc#Nsf niets mee te maken.
Dus de collega's zelf vinden dat ze het niet verdienen |(

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:10

proudmama schreef:
Ik vind het ook jammer hoor, maar het zijn de sporters zelf die de laatste stemming doen, en daar heeft het Noc#Nsf niets mee te maken.
Dus de collega's zelf vinden dat ze het niet verdienen |(

Nee...Ze vinden dat iemand anders het méér verdient ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:18

Tja in België is dat niet anders. Hier wint er altijd wel een of andere wielrenner of voetballer of een tennister die aan de top staat. Atletiek maakt ook nog veel meer kans dan de ruiters of amazones.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:19

Als de paardensporters gewonnen hadden, hadden er vast vergelijkbare reacties op het beachvolleybal forum gestaan :+

Is het hele gala niet een beetje een poppenkast?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:32

De reacties vallen me hier nog mee, als je dat allemaal op facebook ziet :x

Dubbeldam had het zeker verdiend, die man heeft de afgelopen jaren zo gepresteerd!!

Maarja, er zijn meer sporten die geen of weinig aandacht krijgen, zo krijgt het honkbal nooit aandacht, nu hebben ze dit jaar niet goed genoeg gepresteerd, maar voorgaande jaren wel.

Heerst een beetje een calimero effect onder sommigen... fijn om te lezen dat dat hier (nog) niet zo is! :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:36

Sportploeg van het jaar hadden ze sws verdiend, ze hadden als enigste van de genomineerde goud te pakken.

Ik denk dat veel mensen nog steeds en altijd zullen blijven doen dat het paard het doet, dat wij maar een beetje meeliften dan zijn die andere veel beter die doen het "zelf"

Myrthe_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:42

Ik vind dat ze die prijs best verdiend hadden. Paardrijden krijgt zowieso weinig aandacht en dat is misschien maar goed ook. Straks zitten we met een hele bult mensen die paardrijden omdat het 'hip'is, maar verder niks met paarden hebben en ik weet niet of dat wel zo positief is. :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:46

Dat Sjinkie Knegt sportman van het jaar is, kan ik me nog wel in vinden. Hij is en Europees en Wereldkampioen geworden. Maar om de sportploeg van het jaar toe te kennen aan een team wat tweede is geworden. Nee, dat had in mijn ogen niet mogen gebeuren. Zo ook bij para-sporter van het jaar. Daar had in mijn ogen Norbruis mogen winnen. Die heeft meer gewonnen dan de tennisster het afgelopen jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:48

Tja, altijd hetzelfde liedje. Eigenlijk hadden zij het vorig jaar echt verdiend. :j
Maar ik vind dat Maikel van Gerwen de darter het zeker dit jaar had verdiend maar die werd niet eens genomineerd. :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:50

Dat ie hem niet wint. Das 1 ding. Maar dat een onsportieve *** als Sjinkie Knegt hem dan wél wint, daar kan ik niet bij hoor :')
Ik kan me die reacties van hem nog herinneren in Sjotsji. Wat onsportief zeg!

Hoeveel moet Dubbeldam nog bewijzen om sportman van het jaar te worden? Vorig jaar Wereldkampioen, dit jaar Europees kampioen... Zou 'ie hem winnen als 'ie volgens jaar Olympisch kampioen word? Ik geef de hoop vast op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:51

Ik vind dat Rob Ehrens ook wel eens bondscoach van het jaar mag worden.
Nu werd de coach van Daphne Schippers het maar die heeft eigenlijk maar 1 sporter naar goud gebracht terwijl Rob Ehrens een grotere staat van dienst heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:56

RianneH schreef:
Als de paardensporters gewonnen hadden, hadden er vast vergelijkbare reacties op het beachvolleybal forum gestaan :+

Is het hele gala niet een beetje een poppenkast?

Dat weet ik wel zeker. Je kijkt toch anders naar je eigen sport. En ach er zijn altijd mensen die vinden dat een ander het meer verdient.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:15

Ik vind die sportploegen altijd natte vinger werk van de sportjournalisten. En wat Dubbeldam heeft neergezet is een absoluut kunststukje, hij is wel de tweede Europeaan die alle titels binnen heeft gehaald in zijn discipline. Maar je kunt hoog of laag springen, paardrijden word toch vaak als rijkeluissport gezien door de meerderheid van de mensen en op topniveau is het dat ook zeker.
Ik vind dat ruiters en amazones die op dit niveau meedraaien qua prestatie en training zeker ondergewaardeerd worden, je moet niet alleen zelf een topconditie hebben maar daarnaast ook nog eens je paard op het juiste moment goed hebben. Dubbeldam en het team en de bondscoach zijn voor mij de toppers van dit jaar.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:44

niet echt verrassend.... :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:12

Stom systeem om sporters daar te laten stemmen. Ze hebben geen idee wat het inhoud. Kiezen voor een sport die dichter bij hun eigen beleving ligt.

Voor iedere sport is het bloed zweet en tranen om kampioen te worden.

Voor de paardensport is dat x 2. Management rond jezelf en dat van je paard.

Daarnaast is het bij paardensport zaak om het te laten lijken of het paard het allemaal uit zich zelf doet.

Tja,...laat die sporters in de zaal een week voor het gala maar een op een paard kruipen. Uurtje les.

Kunnen na 2 dagen niet eens hun bed meer uit van de spierpijn. }> :+

Hoezo,..je zei och dat het geen sport is.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:27

Jammer en inderdaad geen verrassing...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:33

Vind het sowieso een wassen neus. Dat schippers won was vooraf bekend. En dumoulin (wielrenner) had ook gewoon genomineerd moeten zijn.
Je kan zonder te winnen ook een héle grote sport prestatie neerzetten.
Had Tom er in de laatste klim niet doorheen gezeten, had hij waarschijnlijk gewonnen, en zeer waarschijnlijk ook sportman vh jaar geworden. Terwijl de prestatie die hij neergezet heeft... Dat is ongekend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:33

En Maikel van Gerwen. De darter?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:16

Marjoow schreef:
Dat ie hem niet wint. Das 1 ding. Maar dat een onsportieve *** als Sjinkie Knegt hem dan wél wint, daar kan ik niet bij hoor :')
Ik kan me die reacties van hem nog herinneren in Sjotsji. Wat onsportief zeg!

Hoeveel moet Dubbeldam nog bewijzen om sportman van het jaar te worden? Vorig jaar Wereldkampioen, dit jaar Europees kampioen... Zou 'ie hem winnen als 'ie volgens jaar Olympisch kampioen word? Ik geef de hoop vast op.

Tja dat is het probleem het is sportman van het jaar 2015, niet sportman van 2013-2016 jaar.

Ik snap niet dat Sjinkie op een aktie zo beoordeeld wordt.
Ik ken hem lang genoeg om het verschil tussen onsportiviteit en teleurstelling met een hoop aldrenaline te zien. Dat de camera,s alles vastleggen komt op dat moment niet in hem op.
De prestatie,s van zowel EK als WK is geen toevalstreffer. Een verloren Olympische Relay finale (al na 4 seconden) en een maand later wel Wereldkampioen dat hoort bij Shorttrack https://www.youtube.com/watch?v=MTpQVvEgFBI

evenals dit; een onverwachte Olympisch Kampioen Stevan Bradbury https://www.youtube.com/watch?v=fAADWfJO2qM
zaken die de emotie van een verliezend shorttracker het leven niet altijd even makkelijk maken.

Juist Sjinkie is een sporter die zorgt dat er iets gebeurd. nooit verslagen tot de laatste cm.
Ik ken geen shorttracker die zo op gevoel in staat is de actie te maken, de wedstrijd te lezen, zijn plan te maken en daar waar het fout gaat is er grote teleurstelling. Sjinkie kan niets verbergen, dat kan onsportief lijken maar is niets anders als het weg gooien van de schaatsen door Bart Veldkamp in Lillehammer. Van een heel andere orde als het spuug incident van Rijkaard bij een Ned - Duitsland
De actie was heel dom, de prestaties op het ijs zijn heel uitzonderlijk en uiteraard niet te vergelijken met Jeroen of Tom.
Sjinkie what you see is what you get, geen praatjes zoals Erben of Mark, maar een oersporter met emotie.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 16-12-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt