Duitsland: Paard naar slager in plaats van goed thuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: Paard naar slager in plaats van goed thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:44

www.bild.de/www.bokt.nl

"Ik ben zo gelukkig dat ik haar weer terug heb", aldus de overgelukkige Nicole Neuesend uit Solingen. Via Facebook deed ze een oproep om haar springmerrie genaamd Colina weer terug te vinden. Het spoor leidde in eerste instantie naar een slager en vervolgens naar een dubieuze paardenhandelaar.

Het begon allemaal toen Neuesend via een advertentie halverwege november een plek zocht voor haar merrie als weidemaatje. De merrie zou gratis zijn en met een contract worden overgenomen. Hierin belooft de nieuwe eigenaar het paard niet door te verkopen. Colina's benen zijn versleten en daardoor is de merrie niet meer berijdbaar. Een vrouw uit Keulen reageerde op de advertentie en nam telefonisch contact met de eigenaresse op. Neuesend kreeg zelfs foto's van de vrouw van haar stal bij huis. Lilly S. uit Keulen haalde de merrie op en daarna verdween ze van de radar. Het opgegeven adres klopte niet.

Via Facebook startte Neuesend een zoekactie, die door meer dan 1000 leden werd gedeeld. De dierenbescherming van Aken schoot te hulp en ontdekte dat de merrie voor enkele honderden euro's aan een paardenslager was verkocht. De slager had het paard vervolgens voor meer dan de slachtprijs aan een dubieuze paardenhandelaar verkocht. Op Ebay bood de paardenhandelaar het paard aan voor 3200 euro. Tegen Lilly S., die nu in een woonwijk in Windeck woont, loopt nu een onderzoek wegens bedrog. Via Ebay heeft ze nog twee paarden verkregen, waarvan helaas elk spoor ontbreekt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:46

Misschien moeten mensen beter weten dan hun afgedankte paard als weidemaatje te verkopen aan een onbekende. :n

Wel overigens erg slecht van die slager. Ik zou hem aanklagen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:49

Daarom neem je verantwoordelijkheid en zorg dat zo'n paard ingeslapen word, naar de slacht gaat óf naar een rusthuis gaat waar je als eigenaar zelf de kosten van blijft betalen.
Gratis of voor een symbolisch bedrag weggeven aan een "goed" tehuis met een paard dat niet gezond meer is werkt gewoon niet.

Sammie

Re: Duitsland: Paard naar slager in plaats van goed thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:52

Als je al je paard gratis weggeeft dan breng je hem.. ipv ophalen.. Jemig.. Hoe simpel ben je dan zeg :x

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:52

Zelden dat het inderdaad goed gaat.. zelf op bokt lees je vanalles.. zelfs met leasen soms al...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:53

Het is zo jammer dat dit soort dingen tegenwoordig niet meer kunnen zonder te twijfelen aan andermans eerlijkheid en je het paard al haast eigenhandig bij het slachthuis moet afleveren, wil je zeker weten dat hem of haar mogelijk leed wordt bespaard.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:55

Er zijn nu nog 2 paarden zoek ( van andere eigenaren) die ook bij betreffende "persoon" een goed thuis zouden krijgen :-(
Maar ja... hier in NL hadden wij het ja ook al ....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:57

Dat is van alle tijden hoor Jolien. Alleen met internet lees je er meer over.
En wat is er mis mee om je paard eigenhandig bij de slacht af te leveren als dat nodig is?
Beter dat dan onnodig slepen met dat dier wat nu gebeurd is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:00

Ineke2 schreef:
Dat is van alle tijden hoor Jolien. Alleen met internet lees je er meer over.
En wat is er mis mee om je paard eigenhandig bij de slacht af te leveren als dat nodig is?
Beter dat dan onnodig slepen met dat dier wat nu gebeurd is.

Ja, daar heb een punt. Kleine correctie: Het is zo jammer dat dit soort dingen niet kunnen zonder te twijfelen aan andermans eerlijkheid.

Als het paard nog een waardig leven als grasmaaier kan hebben, dan is afmaken wellicht niet het eerste waar je aan denkt.
Je hebt natuurlijk versleten en versleten: had de merrie pijn? Dan zou ik haar zonder enkele twijfel naar de slacht brengen. Maar er zijn zat paarden die prima, pijnloos op de wei kunnen staan. Het is jammer dat we nu niet weten in hoeverre de merrie uit de OP last had van haar benen.
Ik ben benieuwd wat de eigenaresse nu met het paard gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:03

Er zijn al zoveel verhalen waarbij zoiets fout loopt dat ik mij vooral nog verbaas over het feit dat mensen zich verbazen als het fout gaat. 8)7
Als je je allerallerallerallerliefstuh paardenvriendjuh uit pure liefde bij een complete vreemdeling parkeert, dan heb je toch op zijn minst het fatsoen om hem zelf weg te brengen? Of een adres bij jou in de buurt te kiezen zodat je hem regelmatig kunt opzoeken? Of, beter nog, zet je hem voor geld bij jou in de buurt op pensioen zodat je altijd precies weet hoe het met hem gaat? Al helemaal omdat het paard in dit geval daadwerkelijk een groot medisch probleem heeft en zijn behandeling dus in de toekomst serieus geld gaat kosten en je toch zeker wilt weten dat hij die behandeling/zorg ook daadwerkelijk krijgt.
Het probleem is natuurlijk dat dat tijd en goed kost en het idee was juist dat ze geen geld meer aan hun lieveling wilden verspillen. Maar in laten slapen is natuurlijk ook weer zo pijnlijk voor de mensenziel, dus zetten ze het paard plus de verantwoordelijkheid en kosten langs de straat en zijn in shock als hij inderdaad met het oud vuil mee is gegaan...
Als je je oude, (ook nog eens onzichtbaar!) zieke en dus geldverslindende paard gratis meegeeft aan totale vreemde waarbij je niet eens hebt gecontroleerd waar het paard uberhaupt terecht komt, dan ben je in mijn ogen niet heel erg veel beter bezig dan iemand die zijn hond vastbindt in het bos 'want er komt vast wel een leuk nieuw baasje langs'.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:10

Is een moeilijke kwestie dit. Ik vind namelijk dat een hoop mensen hier ook wel lekker makkelijk het paard gelijk naar de slacht hadden willen brengen. Als dat beestje nog een aantal fijne jaren kon beleven vind ik het niet zo tof om zo'n dier naar de slager te doen uit "dierenliefde". Lekker makkelijk beslissen over het leven van een ander. Daarnaast zal het ook vaak genoeg goed aflopen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:11

Jolien87 schreef:
Als het paard nog een waardig leven als grasmaaier kan hebben, dan is afmaken wellicht niet het eerste waar je aan denkt.
Je hebt natuurlijk versleten en versleten: had de merrie pijn? Dan zou ik haar zonder enkele twijfel naar de slacht brengen. Maar er zijn zat paarden die prima, pijnloos op de wei kunnen staan. Het is jammer dat we nu niet weten in hoeverre de merrie uit de OP last had van haar benen.

Niemand wil zomaar een dure grasmaaier als weideversiering. Helemaal niet 1 met mankementen die geld kosten. Dat moeten mensen eens gaan beseffen. Je wil zo'n paard ook niet zonder reden kwijt zelf dan toch? Nee, mensen willen rijden en als dat niet meer kan dan dumpen ze dat " lieve en o zo dierbare paard" bij een wildvreemde waar hij hopelijk de rest van zijn leven mag blijven. Zolang er mensen die in sprookjes geloven blijft dit bestaan helaas voor de paarden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:14

Ineke2 schreef:
Jolien87 schreef:

Niemand wil zomaar een dure grasmaaier als weideversiering. Helemaal niet 1 met mankementen die geld kosten. Dat moeten mensen eens gaan beseffen. Je wil zo'n paard ook niet zonder reden kwijt zelf dan toch? Nee, mensen willen rijden en als dat niet meer kan dan dumpen ze dat " lieve en o zo dierbare paard" bij een wildvreemde waar hij hopelijk de rest van zijn leven mag blijven. Zolang er mensen die in sprookjes geloven blijft dit bestaan helaas voor de paarden.

Ik ben het grotendeels met je eens hoor, zelf zou ik ook liever mijn geld uitgeven aan een paard waar k wat mee kon. Maar ik wil niet over andermans keuzes oordelen als ik niet het hele verhaal erachter weet. Er zijn zat mensen die geld over hebben en een weidemaatje zoeken, maar dat is slechts een klein deel van het "paardenvolk".

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:14

Als naïef meisje van 14 heb ik mijn pony met chronische peesblessure ook in goed vertrouwen bij mensen neergezet. Pony is spoorloos. Ik vermoed slacht. Alle sporen lopen dood..
Wat een geluk heeft deze vrouw gehad dat ze haar paard heeft teruggevonden. Ik zou er een moord voor doen om onze pony terug te vinden of in ieder geval antwoorden te krijgen op mijn vragen.. ;(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:17

Die moet je toch echt met een lampje zoeken... Ik ben er het er niet mee eens dat er " zat mensen zijn" nee die zijn echt op 1 hand te tellen, daarom gaat het zo vaak ( meestal) mis.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:22

De verhalen waarbij het goed gaat hoor je ook niet, hé... Daarom heb je dat lampje nodig. Alleen de foute verhalen hoor je van.. Dat het goed gaat zoals het hoort en is afgesproken is normaal en mensen praten nu eenmaal niet vaak over 'normale' dingen..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:30

xyzutu2 schreef:
het idee was juist dat ze geen geld meer aan hun lieveling wilden verspillen. Maar in laten slapen is natuurlijk ook weer zo pijnlijk voor de mensenziel,

Je slaat de spijker precies op z'n kop

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:49

Als je je paard zat bent en wil afdanken, neem dan zelf je verantwoordelijkheid en laat m inslapen (of wees er bij tijdens het schieten), maar al die talloze weidemaatjes, ik vind het gewoon sneu. Die mensen willen gewoon graag een nieuw paard en dat snap ik best, maar wees wel eerlijk tegenover je paard. En beter nog, geef hem zelf een fijne oude dag, want hij heeft ook zijn best voor jou gedaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:57

@ Imaginaerum: wat erg! Veel sterkte!

Ik heb vandaag exact 2 weken geleden mijn lieve merrie laten inslapen om exact dit scenario te voorkomen. Het was een ongelooflijk harde beslissing en ik ben er het hart van in. Ik kreeg veel reacties dat ik haar een plekje als weidemaatje had moeten zoeken maar helaas is mijn vertrouwen in de (onbezoldigde) goedheid van anderen niet zo groot.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:57

Sammie schreef:
De verhalen waarbij het goed gaat hoor je ook niet, hé... Daarom heb je dat lampje nodig. Alleen de foute verhalen hoor je van..

Hier wel een succes verhaal in de wei staan hoor! En die mag nooooit meer weg :)

Maar ben het met het gros eens dat mensen vaak te goed van vertrouwen zijn.
Wel fijn voor deze mevrouw dat ze haar paard weer heeft gevonden!!

Even half off topic:Is het trouwens legaal dat slagers paarden doorverkopen? Mag dat in NL ook??
Zou toch wel zeker willen weten dat als ik mijn paard naar de slager breng dat hij dan ook echt daadwerkelijk geslacht wordt en niet weer in de handel beland..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:01

Lukasje schreef:
Ik heb vandaag exact 2 weken geleden mijn lieve merrie laten inslapen

Sterkte. Dit topic laat helaas weer zien dat het een goede beslissing is geweest om voor het paard te kiezen en niet voor jezelf.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:10

Ilse of het legaal is weet ik niet maar ook in Nederland worden paarden regelmatig door slagers doorverkocht. Intriest allemaal.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:10

@Ilze_1987 Tja de slager koop een paard en is dus eigenaar, wat hij er dan mee doet is aan hem.
Wil je zeker weten dat je paard dood is dan blijf je er bij of laat je er iemand bijblijven.

Ik snap dat paarden weggeven als ze stuk zijn niet echt, mijn paard mijn verantwoording en als ik dan geld moet uitgeven om een stal te betalen, het is niet anders.
En kan ik dat niet dan gaat hij hemelen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:14

Ilse_1987 schreef:
Sammie schreef:
De verhalen waarbij het goed gaat hoor je ook niet, hé... Daarom heb je dat lampje nodig. Alleen de foute verhalen hoor je van..

Hier wel een succes verhaal in de wei staan hoor! En die mag nooooit meer weg :)

Maar ben het met het gros eens dat mensen vaak te goed van vertrouwen zijn.
Wel fijn voor deze mevrouw dat ze haar paard weer heeft gevonden!!

Even half off topic:Is het trouwens legaal dat slagers paarden doorverkopen? Mag dat in NL ook??
Zou toch wel zeker willen weten dat als ik mijn paard naar de slager breng dat hij dan ook echt daadwerkelijk geslacht wordt en niet weer in de handel beland..

Mag t? Nee, gebeurt t, ja teveel.. helaas

Voor mij is de keus, zelf houden of inslapen / afmaken. Ik zou t vertrouwen er niet in hebben!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:17

Nee het mag absoluut niet! slager hoort het paard te slachten, punt.
Dat het gebeurt weet ik niet, maar niet elke slager is zo slecht bezig