Limburgs Landschap roept op: "Knuffel geen grote grazers"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Limburgs Landschap roept op: "Knuffel geen grote grazers"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:19

bokt.nl / www.hln.be

De Belgische natuurvereniging Limburgs Landschap roept wandelaars op om 'grote grazers', zoals Konikpaarden of Schotse Hooglandrunderen, niet te voederen, niet te aaien en ook niet te knuffelen.

In verschillende natuurgebieden zorgen grote grazers voor het natuurbeheer. "Af en toe zien we mensen die de dieren beginnen te knuffelen. Dat is tegen hun natuurlijk gedrag, waardoor ze kunnen bijten of schoppen. Dat willen we voorkomen. Voorlopig hebben we gelukkig geen weet van incidenten", zegt Heleentje De Brauwer van Limburgs Landschap.

De vzw start wel een preventiecampagne met ludieke posters aan de klaphekjes van de natuurgebieden. "Vooral in het gebied Negenoord in Stokkem komen veel wandelaars. Er zijn mensen die lief willen zijn tegen de dieren, maar het is geen kinderboerderij. Het is eigenlijk beter om de beesten te negeren." Ook het voederen van de 'grote grazers' is niet nodig. "Net zoals alle andere dieren in de natuur hebben ze deze zomer hun natuurlijke vetreserves op peil gebracht. Daar kunnen ze op teren. We vragen ook om honden kort aan de leiband te houden."

Anoniem

Re: Limburgs Landschap roept op: "Knuffel geen grote grazers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:01

Ik snap sowieso niets van wandelaars en beheerders van stukken natuur met grote grazers: bij mij in de buurt is een soort natuurgebied met koeien en aan het begin van het gebied een bord met 'blijf op de paden en blijf op 25 meter afstand van grote grazers'. Meer dan helft van het natuurgebiedje is door al het water meer minder dan 50 meter breed en heeft maar 1 pad waar dus altijd wel koeien in de buurt staan. Hang dan gewoon een bord 'verboden toegang' op.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:09

De mensen die kunnen lezen wisten dit over het algemeen al lang omdat ze zich informeren. De mensen die niet kunnen lezen of er te lui voor zijn, zullen ook deze bordjes niet lezen. En ook pictogrammen werken niet echt, omdat de mensen dan wel zien dat het verboden is, maar het meestal toch blijven doen omdat ze het nut er niet van inzien. Mijn ervaring: proberen staat vrij, maar je gaat altijd mensen blijven hebben die zich niet aan de regeltjes houden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:12

Tja snap dat voeren wel , mensen hebben al die beelden gezien van de Oostvaarderplassen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:17

Mensen zijn vaak dom en staan zeer ver van de natuur af. En dan zijn ze verbolgen als het dier hen bijt of schopt of wegrent.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:24

In Engeland is het redelijk normal dat wandelroutes dwars overvelden van boeren gaan. Je moet daaroor gebruik maken van overstaphulpjes (een soort dwarsbalkje onder het hek waardoor je er makkelijke over kunt klimmen). En dan kom je ook wel beesten tegen. Het zit er dus al in gestampt dat je die moet negeren en als je hekken eventueel toch open, ook weer moet sluiten.

In Nederland heeft altijd de "ik schiet je van mijn land als je er een voet op durft te zetten" mentaliteit geheerst en is men dus niet opgegroeid met de etiquete die hoort bij het doorkruizen van andermans land.
Daar hebben jullie nu last van.
Dus alsnog opvoeden van wandelaars is nodig. Daar ze niet allemaal aangesloten zijn aan verenigingen (die dat zouden moeten doen) zijn bordjes en posters etc nodig.
Logische zet dus.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:58

@Wesco, de oostvaardersplassen dieren staan er prima bij nu, hebben nog vetreserves over om de winter door te komen.
Dit is de reden denk ik dat je als wandelaar maar in een klein gebied mag wandelen in de oostvaardersplassen. Mensen willen te graag bijvoeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:17

Dit is niet in Nederland, Lusitana, maar in België. Hier in Nederlands Limburg hangen inderdaad overal bordjes. In de natuurgebieden in België heb ik nooit een bordje gezien met 'afstand houden', maar wellicht heb ik er overheen gekeken.

Er zijn hier in Limburg trouwens genoeg wandelroutes die koeienweides doorkruisen (met van die draaipoortjes), maar koeien zijn schijnbaar toch wat imposanter dan paarden, daar heb ik nooit mensen mee zien knuffelen :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-12-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:19

Jetta schreef:
Mensen zijn vaak dom en staan zeer ver van de natuur af. En dan zijn ze verbolgen als het dier hen bijt of schopt of wegrent.....

inderdaad.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:48

Tja als daar Schotse Hooglanders lopen met hun grote hoorns zou ik ook net snel dichterbij komen hoor.

Ik ben me eens bijna doodgeschrokken van een Shet die uit de struiken kwam gelopen in het Zwin gebied hier aan de kust. Had het dier nooit gezien. Ze komen erg dichtbij maar niet dichtbij zodat je ze kan aaien. Verder negeren ze je compleet.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:17

Wesco schreef:
Tja snap dat voeren wel , mensen hebben al die beelden gezien van de Oostvaarderplassen.

Met het probleem dat de bezoekers in het weiland niet met een pak hooi lopen maar sneller met een zak brood met alle gevolgen van dien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:35

Mensen knuffelen zelfs bomen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:57

Bomen zijn dan ook erg lief :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:19

En ze bijten niet.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:44

Bloodymary schreef:
En ze bijten niet.

En schoppen niet en heel belangrijk, ze lopen niet weg...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:46

:) :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:51

In Zuid Limburg ook regelmatig door weides met van die draaihekjes gelopen, en de koeien daar hadden ook een hoog knuffel gehalte, maar die waren ook gewoon van een boer.

Jammer dat ze vooral op de paden kakten. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:44

Bloodymary schreef:
En ze bijten niet.

knuffelt kerstboom.... auw.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:52

petraaken schreef:
Tja als daar Schotse Hooglanders lopen met hun grote hoorns zou ik ook net snel dichterbij komen hoor.

Boswachter A'damse bos heeft wel kleuters van kop jonge hooglander stier mogen plukken. Ouders vonden het leuk zo een foto te maken {:)-:(
Niet iedereen is zo verstandig met dieren en al helemaal niet als ze van een ander zijn. Soort publiek bezit + hoge aaibaarheidsfactor.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:56

Hier hangen soms wel bordjes hier hoor, maar vaak zijn plekken afgezet en gaan mensen er toch hangen en wandelen.
De konikpaarden hebben hier ook op wandelstukken gelopen, zag ze altijd lopen op mn busroute. Maar mensen doen toch wat ze willen :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:11

Op de veluwezoom helpen die bordjes ook geen barst. Mensen doen maar wat en soms echt dom en hersenloos. Een hooglander koe die net is bevallen, nageboorte hing er nog aan. Nat kalf op de grond pal naast het pad. En wat doet een gezin met kindjes. Er gewoon heen lopen en bijna kalfje willen aaien. Dankzij mijn brul zijn ze niet gespiest door een erg boze moeder koe.

Of zetten kun kindjes op de ijslanders zo leuk voor de foto. Hoe hersenloos en stom ben je dan?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:43

karuna schreef:
Op de veluwezoom helpen die bordjes ook geen barst. Mensen doen maar wat en soms echt dom en hersenloos. Een hooglander koe die net is bevallen, nageboorte hing er nog aan. Nat kalf op de grond pal naast het pad. En wat doet een gezin met kindjes. Er gewoon heen lopen en bijna kalfje willen aaien. Dankzij mijn brul zijn ze niet gespiest door een erg boze moeder koe.

Of zetten kun kindjes op de ijslanders zo leuk voor de foto. Hoe hersenloos en stom ben je dan?

Er staat natuurlijk nergens dat je geen kalfjes mag aaien...
En je kind op zo'n pony zetten... :n
Heb het zelf weleens meegemaakt. Ik wilde een buitenrit maken, had paardlief van het erf gesleurd en naast het hek geparkeerd om dat hek op slot te draaien. Komt er een gezinnetje aan, man, vrouw en koter. Kindje wilde paardje aaien. Mja, mag, vzpaard is heel lief met kleintjes. En voor ik het goed en wel wist zat dat kind op m'n knol. Of ze even een rondje mocht rijden...Uh, wat denk je zelf?!? 8)7
Ik heb zelden zoveel moeite moeten doen om een beetje beleefd te blijven maar ze uiteindelijk wel vriendelijk verteld dat je dat nooit, maar dan ook echt nooit zomaar moet doen. Paard kan schrikken en dan kun je je kind van het asfalt schrapen en daarnaast is niet elke eigenaar/verzorger zo goed opgevoed dat ze niet direct gaan slaan en schelden als je zonder te vragen je kind op hun paard zet.

Misschien dat het toch echt eens tijd wordt voor een landelijke campagne om mensen er op te wijzen dat 'loslopende' dieren, al dan niet achter een hek, geen wandelende kliko's of speelgoed zijn, dat ze je stuk kunnen maken (met wat ruige platen erbij van kids met afgerukte klauwtjes en mensen die gespietst aan een koei hangen) en dat als je écht lief voor ze wil zijn je ze gewoon met rust laat. Aaien doe je op de kinderboerderij en voeren doe je maar bij je eigen grut (ik zie hier nu een leuk filmpje met een kindje dat volgepropt wordt met rommel en vervolgens halfdood het ziekenhuis in gehesen wordt met als boodschap 'Als u niet wilt dat dit uw kind geschied doet dat dan ook dat diertje niet' en dan wat plaatjes van opengebarsten geitjes en wolharige Shetjes).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:05

Hier in de buurt wordt ook aan natuurbeheer gedaan dmv Schotse Hooglanders. Prachtige dieren, maar het domme volk kan er niet mee omgaan. De hele zomer zijn ze bezig geweest met de dieren voeren/aaien/treiteren... Gevolg: twee van de dieren zijn te agressief/oprdingerig geworden en zullen worden afgeschoten (of is inmiddels gebeurd). Dit vanwege de veiligheid van hetzelfde volk dat de agressie veroorzaakt heeft. Blijf t bizar vinden dat mensen zich gerechtigd voelen om zulke dieren te voeren en aaien tegen alle borden en adviezen in... Om vervolgens te piepen over gedrag wat ze zelf uitlokken bij de dieren. Dat die beestjes vervolgens geruimd moeten worden is dieptriest...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 05:50

Pluizebolpum schreef:
Er staat natuurlijk nergens dat je geen kalfjes mag aaien...
En je kind op zo'n pony zetten... :n
Heb het zelf weleens meegemaakt. Ik wilde een buitenrit maken, had paardlief van het erf gesleurd en naast het hek geparkeerd om dat hek op slot te draaien. Komt er een gezinnetje aan, man, vrouw en koter. Kindje wilde paardje aaien. Mja, mag, vzpaard is heel lief met kleintjes. En voor ik het goed en wel wist zat dat kind op m'n knol. Of ze even een rondje mocht rijden...Uh, wat denk je zelf?!? 8)7
Ik heb zelden zoveel moeite moeten doen om een beetje beleefd te blijven maar ze uiteindelijk wel vriendelijk verteld dat je dat nooit, maar dan ook echt nooit zomaar moet doen. Paard kan schrikken en dan kun je je kind van het asfalt schrapen en daarnaast is niet elke eigenaar/verzorger zo goed opgevoed dat ze niet direct gaan slaan en schelden als je zonder te vragen je kind op hun paard zet.

Misschien dat het toch echt eens tijd wordt voor een landelijke campagne om mensen er op te wijzen dat 'loslopende' dieren, al dan niet achter een hek, geen wandelende kliko's of speelgoed zijn, dat ze je stuk kunnen maken (met wat ruige platen erbij van kids met afgerukte klauwtjes en mensen die gespietst aan een koei hangen) en dat als je écht lief voor ze wil zijn je ze gewoon met rust laat. Aaien doe je op de kinderboerderij en voeren doe je maar bij je eigen grut (ik zie hier nu een leuk filmpje met een kindje dat volgepropt wordt met rommel en vervolgens halfdood het ziekenhuis in gehesen wordt met als boodschap 'Als u niet wilt dat dit uw kind geschied doet dat dan ook dat diertje niet' en dan wat plaatjes van opengebarsten geitjes en wolharige Shetjes).

Haha, jij maakt meteen al mijn hele dag goed met deze post! :D Ik heb geen hekel aan kinderen of mensen in het algemeen, maar wel een vreselijke hekel aan brutaal, onopgevoed tuig zonder besef van normen en waarden. >;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:35

Mars schreef:
Hier in de buurt wordt ook aan natuurbeheer gedaan dmv Schotse Hooglanders. Prachtige dieren, maar het domme volk kan er niet mee omgaan. De hele zomer zijn ze bezig geweest met de dieren voeren/aaien/treiteren... Gevolg: twee van de dieren zijn te agressief/oprdingerig geworden en zullen worden afgeschoten (of is inmiddels gebeurd). Dit vanwege de veiligheid van hetzelfde volk dat de agressie veroorzaakt heeft. Blijf t bizar vinden dat mensen zich gerechtigd voelen om zulke dieren te voeren en aaien tegen alle borden en adviezen in... Om vervolgens te piepen over gedrag wat ze zelf uitlokken bij de dieren. Dat die beestjes vervolgens geruimd moeten worden is dieptriest...
Vreselijk dergelijke situaties, de dieren kunnen er werkelijk niets aan doen maar de mensen kun je het ook niet verwijten. Niet iedereen is een boerenzoon.
Hier in Nijverdal ook allerlei problemen met de "wilde" pony's. Over het algemeen zijn de stukken land waarop ze lopen gewoon te klein. Het valt niet mee voor het publiek om de pony's te ontwijken en de pony's worden steeds gestoord. Hier is een hengst door het water gekomen (wat moest dienen als omheining)om een passerend paard met ruiter er op aan te vallen. Ons land is te klein , dit is geen natuur. Het is aangelegd, te klein en heel vaak te gevaarlijk. Je kunt niet van andere Nederlander verwachten dat ze in kunnen schatten hoe dieren zijn. Ik vind ook dat de eigenaren van de grond en de dieren in gebreken blijven want die moeten wel in kunnen schatten wat gevaarlijk is of niet gevaarlijk. Ik vraag me ook af hoe dat verzekeringstechnisch zit als je als nietsvermoedende voorbijganger op de hoorns genomen wordt. Of zijn het dan zogenaamde wilde dieren en zijn ze van niemand?