VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:37

http://bokt.nl

Vorige week lieten opnieuw vier paarden het leven tijdens endurancewedstrijden in de Verenigde Arabische Emiraten.

Tijdens de CEN 120 km (Dubai International Endurance City) op 26 november lieten twee paarden het leven. Het gaat om schimmelruin Doro uit Uruguay (eigendom van sjeik Mohammed) en Riverlee Ashira, een ruin uit Australië. Volgens de resultatenlijst konden beide paarden zich niet kwalificeren. Als reden daarvoor staat bij beide dieren ‘catastrophic injury’ aangegeven.

In het endurancereglement van de FEI (art.815) staat: ‘Een catastrofaal letsel wordt gedefinieerd als een letsel dat, volgens de veterinaire commissie, onmiddellijke euthanasie vereist of dat bijdraagt tot de dood van het paard tijdens de wedstrijd, hoe die ook veroorzaakt wordt’.

Hoewel het niet letterlijk aangegeven wordt, is daaruit dus af te leiden dat zowel Doro als Riverlee Ashira het leven hebben gelaten tijdens de wedstrijd.

Op 1 december stierven opnieuw twee paarden, dit keer tijdens de CEN 100km (Dubai International Endurance City). De dood van de 12-jarige merrie CG Sifarofi uit Argentinië en de merrie Michel uit Uruguay blijkt opnieuw uit de resultatenlijst. De paarden konden zich ook niet kwalificeren, omwille van catastrofaal letsel.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:56

Intriest dit weer ;(

Lees ik het goed dat er in de CEN 100 km er 76 starts waren en uiteindelijk slechts 13 geslaagde deelnemers? Wat wil zeggen maar liefste 63 !!! eliminaties...
Toch de hoogste tijd dat ze eens wakker worden in de UAE, dit is echt een bedroevend laag slagingspercentage, het moet ze toch zo langzamerhand eens gaan dagen dat er iets grondig mis is als er zoveel uitsluitingen zijn???

De CEN 120 km is al niet veel beter, van de 147 starts zijn er 98 uitsluitingen...

En dan weer die paarden die het niet overleefd hebben... |(
Dit is toch niet waar we naar toe willen met de endurance??? Winnen ten koste van alles???
:n

NatasjavE

Re: VAE: vier paarden overleden tijdens endurancewedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:35

Bij zoveel uitvallers heb ik als leek op dit vlak ook vraagtekens bij de zwaarte van het parcours.

Een getraind paard zou 100 kilometer toch moeten kunnen uitlopen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:38

Poe wat een heftige cijfers, ook waar Elfie mee komt.

Ik heb geen verstand van endurance maar vraag mij dan af wat de oorzaak is.
Doen er teveel ongetrainde paarden mee?
Is het parcours/de omstandigheden te zwaar?
Zijn de ruiters niet in staat hun paard aan te voelen en rijden ze deze over de kop?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:40

Het gaat sowieso al ergens mis in je hoofd als je met 25 graden 120 km gaat rijden. :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:43

Waarschijnlijk een combinatie van factoren. Het lijkt een tendens in de Endurance in het Midden Oosten om steeds sneller te willen finishen. Het gemiddelde aantal afgelegde kilometers per uur gaat steeds omhoog.
Dan krijg je als bij effect dat paarden over de kop gereden worden.

Wat ook niet helpt is dat er regelmatig 'gelegenheidscombinaties' mee doen. Ruiter en paard zijn afzonderlijk van elkaar geklasseerd voor een klasse, maar vormen zelf geen combinatie. Dan is de kans ook groter dat een ruiter het paard niet goed aanvoelt.

De Endurance wordt zo helaas steeds meer een sport waarbij het welzijn van het paard minder belangrijk wordt. Het motto 'to finish is to win' lijkt lange tijd geleden al over weggegooid te zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:08

Snelheid, gewoon te hard gereden: Its not the distance, but the speed that kills the horse. Letterlijk in dit geval :\

Zelfs met 30 graden kun je een 120 of 160km uitrijden, maar dan moet je je snelheid en management wel aanpassen.
Catastrophic injury's zijn meestal beenbreuken/fracturen. Te hoge belasting op het beenwerk, meestal door te hoge snelheid, evt in combinatie met te weinig rust na wedstrijden/trainingen en/of medicijngebruik.

Boudhieb Abu Dhabi vormt hier trouwens een uitzondering op! Daar zijn door de sjeik strenge nieuwe regels, met oa een max snelheid, lagere max hartslag en kortere aanbiedtijden ingesteld. En daar zie je het slagingspercentage hard stijgen. Helaas doet de rest van de UAE nog niet echt mee..
http://www.horsereporter.com/2015/12/01 ... le-riding/

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:14

hoe triest ook,gaat een paard dood nemen we gewoon de volgende.
Het gaat hier om prestaties,geld en aanzien.
Een paard meer of minder maakt niet uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:25

Djilna schreef:
Boudhieb Abu Dhabi vormt hier trouwens een uitzondering op! Daar zijn door de sjeik strenge nieuwe regels, met oa een max snelheid, lagere max hartslag en kortere aanbiedtijden ingesteld. En daar zie je het slagingspercentage hard stijgen. Helaas doet de rest van de UAE nog niet echt mee..

*\o/*
Citaat:
In order to comply with FEI rules the winner of the CEI rides will remain the First past the post, however in each of these rides the major awards will be presented to horses and riders meeting the Top Condition Challenge with criteria broadly based around the FEI best conditioned awards.

Van wat ik begrepen heb geeft best condition 1e plaats je een hoger aanzien in het westen in de endurancewereld dan 1e over de finish, dat ook daar stimuleren zou heel veel van de ellende oplossen. Gezichtsverlies weegt er zeer zwaar en als deze cultuurverandering er door komt volgt de zelfregulering ook. Hogere prijzen helpen daar ook een aardig stuk aan mee.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:50

zoals er bij vele bekend is.
lopen er veel corupte gekken rond die maar 1 ding zien en dat is geld geld en nog eens geld en denken alleen.
het is maar een paard en er zijn genoeg op de wereld.
helaas worden ze door dat soort mensen gezien als dingen en niet als levende wezens.....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:02

tamary schreef:
Djilna schreef:

*\o/*
Citaat:
In order to comply with FEI rules the winner of the CEI rides will remain the First past the post, however in each of these rides the major awards will be presented to horses and riders meeting the Top Condition Challenge with criteria broadly based around the FEI best conditioned awards.

Van wat ik begrepen heb geeft best condition 1e plaats je een hoger aanzien in het westen in de endurancewereld dan 1e over de finish, dat ook daar stimuleren zou heel veel van de ellende oplossen. Gezichtsverlies weegt er zeer zwaar en als deze cultuurverandering er door komt volgt de zelfregulering ook. Hogere prijzen helpen daar ook een aardig stuk aan mee.

met het meeste ben ik het eens, dat een hogere prijs iets gaat veranderen bij de sjeiks daar moet ik een beetje om lachen, als het om het geld gaat weet ik niet wat ze zou moeten stimuleren.
Nee zoals je terecht opmerkt het gaat om prestige.

Ik vind de verandering in regels in Djilna,s link heel passend. zou goed zijn als er meer wedstrijden onder dat regiem plaats vinden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:15

tamary schreef:
*\o/*
Citaat:

BMHP schreef:
met het meeste ben ik het eens, dat een hogere prijs iets gaat veranderen bij de sjeiks daar moet ik een beetje om lachen, als het om het geld gaat weet ik niet wat ze zou moeten stimuleren.
Nee zoals je terecht opmerkt het gaat om prestige.

Ik vind de verandering in regels in Djilna,s link heel passend. zou goed zijn als er meer wedstrijden onder dat regiem plaats vinden

Prestige en status zijn wel degelijk gelinkt aan de hoogte van je bankrekening.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:22

tamary schreef:
Prestige en status zijn wel degelijk gelinkt aan de hoogte van je bankrekening.
Ja, maar dat is niet wat ik bedoelde,
ik bedoelde dat die rekening niet beinvloed wordt door een BC prijs.

we praten o.a. over de koper van dit paard (welliswaar geen endurance paard)
[VN] Volbloedmerrie brengt miljoenen op
Laatst bijgewerkt door BMHP op 08-12-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:23

Hier misschien, maar daar gaat eer nog boven financiën. Bij teams worden prijzen nl vaak verdeeld over de werknemers.

En als het een belangrijke wedstrijd is wint meestal een Sjeik en die hebben al geld zat. Dus ook eer ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:49

De CI's zijn id meestal gevallen van spontane beenbreuken zoals je ook regelmatig hebt bij renpaarden. De oorzaak zit hem in combinatie van overtraining & medicatie en niet in de wedstrijd zelf. Als je kijkt na hoeveel kilometer dit gebeurd dan zie je dat dit niet na een cumul van vele snelle kilometers is maar 2xgate 2 op de 120 en 1x gate 3 in de 100. Dus pakweg na 70-tal kilometers. Dat kan een getraind paard zonder problemen zelfs op onverantwoord hoge snelheid zonder dat zijn botten het begeven.

Niet de Bouthieb aanpak maar wel meer controle op medicatie tijdens het seizoen (ook buiten wedstrijd) is de oplossing. Medicatie kan nodig zijn en een ziek paard moet geholpen kunnen worden doch hieraan moet men de nodig rust koppelen. Rust is niet enkel niet deelnemen aan wedstrijden maar ook niet trainen. Deze feiten tonen ook aan dat de aangepaste regels ivm rustdagen van de FEI totaal zinloos zijn om deze drama's te vermijden.

Bouthieb regels kunnen misschien wel helpen een mentaliteitswijziging op gang te brengen maar ik vrees dat dit op langere termijn toch weer vragen is naar meer verboden medicatie om te voldoen aan de nieuwe eisen. In bijzonder zal nog meer gebruik gebruikt gemaakt worden van betablokkers om te voldoen aan de hogere en snelle hartslagrecuperatie.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:45

De hele enduro moet herzien worden !

Djilna

Re: VAE: 4 paarden overleden tijdens endurancewedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:03

Wat stel je voor gootje12?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:09

arun schreef:
Bouthieb regels kunnen misschien wel helpen een mentaliteitswijziging op gang te brengen maar ik vrees dat dit op langere termijn toch weer vragen is naar meer verboden medicatie om te voldoen aan de nieuwe eisen. In bijzonder zal nog meer gebruik gebruikt gemaakt worden van betablokkers om te voldoen aan de hogere en snelle hartslagrecuperatie.

een mentaliteitswijziging is niet een snel makkelijk te verwezelijken doel.
Bij mensen zijnde betablokkers of maskeringsmiddelen goed in het bloedbeeld aantetonen.
Waarom denk je dat dit bij een paard niet tot positieve testen zal leiden?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:00

Volgens een dierenarts die ik goed ken en actief in de endurance zijn betablokkers slechts 20 minuten zichtbaar in bloedbeeld. Zoals altijd zal men ook wel middelen vinden die (nog) niet detecteerbaar zijn om het doel te bereiken.

Daarnaast vind ik hartslagrecuperatie niet de ideale weergave van de realiteit. Is voor een stuk genetisch bepaald want hoe vaak zie je op wedstrijd geen paarden die met geen stokken vooruit meer te krijgen zijn en duidelijk uitgeput maar toch binnen de 1 minuut hun paard kunnen aanbieden met een lage hartslag. Of zeer kreupele paarden die duidelijk pijn hebben dat een leek zelfs ziet dat ze op 3 benen lopen en een hartslag hebben die sommige nog niet in rust hebben.

De Ridgeway zegt veel meer over de fysieke toestand van het paard. Een paard met hartslag 64/55 is in betere toestand dan één met 44/55 terwijl in de nieuwe regels van Bouthieb die eerste eruit zal liggen.

Vorig jaar heeft een Fransman die Montucq organiseert dit ook aangehaald in een open brief aan de FEI voorzitter. Hij stelde dat wedstrijden tegenwoordig gewonnen worden in de VetGate (op basis van recuptijd) ipv ifv de fysieke prestatie. Hij stelde voor om de keuring van de paarden te doen voor vertrek ipv bij aankomst. In de praktijk komen echte problemen naar boven tijdens de recheck terwijl ze perfect zijn bij aankomst.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:57

arun schreef:
Volgens een dierenarts die ik goed ken en actief in de endurance zijn betablokkers slechts 20 minuten zichtbaar in bloedbeeld. Zoals altijd zal men ook wel middelen vinden die (nog) niet detecteerbaar zijn om het doel te bereiken.

Daarnaast vind ik hartslagrecuperatie niet de ideale weergave van de realiteit. Is voor een stuk genetisch bepaald want hoe vaak zie je op wedstrijd geen paarden die met geen stokken vooruit meer te krijgen zijn en duidelijk uitgeput maar toch binnen de 1 minuut hun paard kunnen aanbieden met een lage hartslag. Of zeer kreupele paarden die duidelijk pijn hebben dat een leek zelfs ziet dat ze op 3 benen lopen en een hartslag hebben die sommige nog niet in rust hebben.

De Ridgeway zegt veel meer over de fysieke toestand van het paard. Een paard met hartslag 64/55 is in betere toestand dan één met 44/55 terwijl in de nieuwe regels van Bouthieb die eerste eruit zal liggen.

Vorig jaar heeft een Fransman die Montucq organiseert dit ook aangehaald in een open brief aan de FEI voorzitter. Hij stelde dat wedstrijden tegenwoordig gewonnen worden in de VetGate (op basis van recuptijd) ipv ifv de fysieke prestatie. Hij stelde voor om de keuring van de paarden te doen voor vertrek ipv bij aankomst. In de praktijk komen echte problemen naar boven tijdens de recheck terwijl ze perfect zijn bij aankomst.

Ik had het idee dat die middelen netjes gedetecteerd kunnen worden.

veranderingen in meetmethoden zijn technische verbeteringen die door NF of de FEI moeten worden ondersteunt en deels los staan van de problemen in de UAE. Ik kende de test opzich niet, maar vaak wordt niet voor de beste test maar voor de relatief makkelijkste test gekozen.Jouw opmerkingen over de hoogte van de hartslag (genetisch bepaald) is helemaal waar, maar dat is ook de reden dat voor de draf sport dravers hebben voor de renbaan EV en bij de endurance Arabieren. iemand die een Top endurance paard zoekt zal juist opzoek zijn naar paarden met de meest gunstige genen. Ik denk dat in het MO de belangstelling niet uitgaat naar de breedte sport, vandaar dat die cultuuromslag zo belangrijk is voor mijn gevoel

In jouw referentie naar Montucq lopen twee verschillende lijntjes, paarden die niet fit zijn gaan in een laatste lus geen potten meer breken, we willen ze er alleen optijd uitgeselecteerd hebben. het zal ook niet in de eerste of tweede gate spelen. Is dit opbasis van locomotie of meer metabool of beiden?

Ik ben nooit bij een internationale endurance wedstrijd geweest, dus kan moeilijk beoordelen wat er in de vetgate allemaal gebeurd. Als ik de tijden vergelijk bv van de WEG dan zie je dat er bij een hoop deelnemers tijd verloren wordt ten opzichte van groep 7. dus opzich is bij de recuptijd minuten te winnen.
Opzich heb ik er geen probleem mee dat niet de fysiek beste combinatie wint, wel als de beste DA wint. ik vind het uitselecteren van vermoeide paarden belangrijker dan wat er in de kopgroep gebeurt.

dankje voor je antwoord, weer wat geleerd.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:04

Wat de hartslag betreft heb ik het nog niet over de breedtesport maar ook bij top endurance paarden heb je dit fenomeen. In het Franse team werd voor Samorin een paard uit de selectie gekegeld omdat zijn recuptijden iets hoger waren. Niet tegenstaande die hogere recuptijden wist hij toch de 160km van Fontainebleau te winnen die gold als selectiewedstrijd. In een reactie van de ontgoochelde eigenaar kwam duidelijk naar voren dat dit genetisch was, z'n moeder had dit ook. Ondanks dat het paard extra tijd nodig had kon hij toch winnen. Paard vloog uit de selectie omdat hij telkens de rest zou moeten inhalen en zo meer kans opliep om onzuiver te lopen. Juiste redenering maar tegelijk bullshit want het paard had geen historiek van uitsluiting tgv onzuivere gangen.

Ik kom wel op CEI's en rij ze ook. Groep 7 en de Franse profs zijn id zeer efficient maar heb toch vaak het vermoeden dat sommigen een betere DA hebben dan ikzelf. Dan heb ik het nog niet over verboden middelen ik laat dat even buiten beschouwing. Het zit hem vaak gewoon in piepkleine details.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:15

En op die afstanden hebben alle piepkleine details invloed..

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:57

In de topsport worden vaak BS beslissingen genomen op basis van persoonlijke voorkeuren van het selectie comitee dat zal altijd blijven ik kan mij de verbasing en het ongeloof voorstellen. Voor het paard uit jouw voorbeeld is het eenvoudig om zijn hoge loopsnelheid aan te tonen, ook grotendeels genetisch bepaald (lichaamsbouw spiervesels en karakter).

over verboden middelen heb ik een uitgesproken mening, verspilde tijd om je daarin te verdiepen.
afgezien van dat je moet weten waar de gevaren van fouten liggen.

Ik denk niet dat jij een betere DA nodig hebt, blijf je eigen analyses maken er is links en rechts wel meer te winnen. ik ben ervan overtuigd dat het maken van goede keuzes over de gehele dag belangrijker is dan 4x een minuut in de gate. niet dat je die moet laten schieten als je ze kan winnen.

met de trainingsfaciliteiten en de begeleiding rond de meeste groep 7 paarden en de budgetten heeft een liefhebber hier een klein mirakel nodig

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:54

:) heb ook wel goede dierenarts hoor maar je kan id de begeleiding/opvolging van groep 7 paarden niet vergelijken met deze die onze amateur paarden krijgen.

Je mag ook niet vergeten dat die kerels uit groep 7 hoofdzakelijk paarden kopen die al iets bereikt hebben. Ze scouten vaak op CEI vanaf de ** en volgen een aantal paarden de ganse dag. Zelden houden ze zich bezig met groene paarden omdat ze ook heel goed weten dat je er veel nodig hebt om ééntje tot bepaald niveau te brengen. Het is gemakkelijker één die het al zeker kan effen naar hoger niveau te tillen met uitgekiende medische begeleiding en extra training dan één van nul tot *** te brengen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:46

Daarvoor heb ik veel te weinig kijk op paarden. ik weet redelijk veel van sport en trainen en er zijn dingen die vergelijkbaar zijn maar ook veel zaken die helemaal nieuw zijn. Omdat ik ook jury geweest ben (schaatsen en atletiek) lees ik ook wel in reglementen. Vandaar ook de intresse in deze achtergronden,