Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Djilna schreef:Boudhieb Abu Dhabi vormt hier trouwens een uitzondering op! Daar zijn door de sjeik strenge nieuwe regels, met oa een max snelheid, lagere max hartslag en kortere aanbiedtijden ingesteld. En daar zie je het slagingspercentage hard stijgen. Helaas doet de rest van de UAE nog niet echt mee..
http://www.horsereporter.com/2015/12/01 ... le-riding/
Citaat:In order to comply with FEI rules the winner of the CEI rides will remain the First past the post, however in each of these rides the major awards will be presented to horses and riders meeting the Top Condition Challenge with criteria broadly based around the FEI best conditioned awards.
tamary schreef:Djilna schreef:Boudhieb Abu Dhabi vormt hier trouwens een uitzondering op! Daar zijn door de sjeik strenge nieuwe regels, met oa een max snelheid, lagere max hartslag en kortere aanbiedtijden ingesteld. En daar zie je het slagingspercentage hard stijgen. Helaas doet de rest van de UAE nog niet echt mee..
http://www.horsereporter.com/2015/12/01 ... le-riding/
Citaat:In order to comply with FEI rules the winner of the CEI rides will remain the First past the post, however in each of these rides the major awards will be presented to horses and riders meeting the Top Condition Challenge with criteria broadly based around the FEI best conditioned awards.
Van wat ik begrepen heb geeft best condition 1e plaats je een hoger aanzien in het westen in de endurancewereld dan 1e over de finish, dat ook daar stimuleren zou heel veel van de ellende oplossen. Gezichtsverlies weegt er zeer zwaar en als deze cultuurverandering er door komt volgt de zelfregulering ook. Hogere prijzen helpen daar ook een aardig stuk aan mee.
tamary schreef:
Van wat ik begrepen heb geeft best condition 1e plaats je een hoger aanzien in het westen in de endurancewereld dan 1e over de finish, dat ook daar stimuleren zou heel veel van de ellende oplossen. Gezichtsverlies weegt er zeer zwaar en als deze cultuurverandering er door komt volgt de zelfregulering ook. Hogere prijzen helpen daar ook een aardig stuk aan mee.
BMHP schreef:met het meeste ben ik het eens, dat een hogere prijs iets gaat veranderen bij de sjeiks daar moet ik een beetje om lachen, als het om het geld gaat weet ik niet wat ze zou moeten stimuleren.
Nee zoals je terecht opmerkt het gaat om prestige.
Ik vind de verandering in regels in Djilna,s link heel passend. zou goed zijn als er meer wedstrijden onder dat regiem plaats vinden
tamary schreef:Ja, maar dat is niet wat ik bedoelde,Prestige en status zijn wel degelijk gelinkt aan de hoogte van je bankrekening.
arun schreef:Bouthieb regels kunnen misschien wel helpen een mentaliteitswijziging op gang te brengen maar ik vrees dat dit op langere termijn toch weer vragen is naar meer verboden medicatie om te voldoen aan de nieuwe eisen. In bijzonder zal nog meer gebruik gebruikt gemaakt worden van betablokkers om te voldoen aan de hogere en snelle hartslagrecuperatie.
arun schreef:Volgens een dierenarts die ik goed ken en actief in de endurance zijn betablokkers slechts 20 minuten zichtbaar in bloedbeeld. Zoals altijd zal men ook wel middelen vinden die (nog) niet detecteerbaar zijn om het doel te bereiken.
Daarnaast vind ik hartslagrecuperatie niet de ideale weergave van de realiteit. Is voor een stuk genetisch bepaald want hoe vaak zie je op wedstrijd geen paarden die met geen stokken vooruit meer te krijgen zijn en duidelijk uitgeput maar toch binnen de 1 minuut hun paard kunnen aanbieden met een lage hartslag. Of zeer kreupele paarden die duidelijk pijn hebben dat een leek zelfs ziet dat ze op 3 benen lopen en een hartslag hebben die sommige nog niet in rust hebben.
De Ridgeway zegt veel meer over de fysieke toestand van het paard. Een paard met hartslag 64/55 is in betere toestand dan één met 44/55 terwijl in de nieuwe regels van Bouthieb die eerste eruit zal liggen.
Vorig jaar heeft een Fransman die Montucq organiseert dit ook aangehaald in een open brief aan de FEI voorzitter. Hij stelde dat wedstrijden tegenwoordig gewonnen worden in de VetGate (op basis van recuptijd) ipv ifv de fysieke prestatie. Hij stelde voor om de keuring van de paarden te doen voor vertrek ipv bij aankomst. In de praktijk komen echte problemen naar boven tijdens de recheck terwijl ze perfect zijn bij aankomst.