Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Per 1 januari zijn er aantrekkelijke nieuwe voordelen voor de bestaande en nieuwe Ruiter- en Menbewijshouders.
Citaat:Menig instructeur heeft het felbegeerde diploma van de ORUN op zak. ORUN is een begrip in de paardenwereld. De ORUN heeft dan ook ruime ervaring in zowel het examineren van voltijd als deeltijd instructeursopleidingen. De kwaliteit van de examinering staat als een huis.” zegt KNHS-directeur John Bierling.
Citaat:Vonnis kort geding: Rechter bevestigt behoud SRR als onafhankelijk exameninstituut en spoort KNHS aan tot mediation
In het vonnis van 25 juni 2015 heeft de rechter de opzegging door KNHS ongeldig verklaard en KNHS opgeroepen met SRR aan tafel te gaan.
SRR streeft naar een respectvolle samenwerking met KNHS. Met het oog hierop had SRR een kort geding jegens KNHS aangespannen naar aanleiding van de onterechte opzegging van de samenwerking door KNHS om er samen met KNHS via mediation uit te komen, zodat de samenwerking met het goed functionerende onafhankelijke exameninstituut behouden blijft.
In het vonnis van 25 juni 2015 bevestigt de voorzieningenrechter dat KNHS de samenwerking met SRR niet rechtsgeldig heeft opgezegd. Bovendien bevestigt de voorzieningenrechter (in rechtsoverweging 4.3) dat de door KNHS aangevoerde gronden geen deugdelijke grondslag vormen voor een opzegging. Kortom er is geen inhoudelijke reden aanwezig om de samenwerking op te zeggen. Een eventuele opzegging kan volgens de voorzieningenrechter alleen geschieden met inachtneming van de contractuele opzeggingstermijn. Dit betekent dat de samenwerking bij een rechtsgeldig gedane opzegging op zijn vroegst per 1 januari 2017 kan worden beëindigd. Bij gebreke van een rechtsgeldige opzegging, bevestigt de voorzieningenrechter uitdrukkelijk dat de tussen partijen geldende overeenkomsten nog steeds geldig zijn. Volgens de tussen partijen overeengekomen mediationclausule moeten partijen volgens de voorzieningenrechter ‘trachten hun geschil eerst via mediation op te lossen’.
pmarena schreef:Hè het ontgaat me nu wel even, kunnen mensen dan straks kiezen waar ze een ruiter- of menbewijs halen....? Bij de KNHS / Orun òf weer gewoon ouderwets bij de SRR net zoals voorheen...?
MCSchout schreef:Heftig, maar ik had het gevoel dat dit wel eens zou kunnen gebeuren. KNHS wou zich veel te veel er mee bemoeien waardoor ik het gevoel kreeg dat de onafhankelijkheid werd aangetast.
Alleen vind ik het wel jammer dat hier niet wordt vermeld hoe het nu zit als je met je huidige bewijs bij de SRR wil blijven en niet bij de KNHS. (want ik stap achter mekaar over!)
Citaat:Iedereen kan ook in de toekomst bij de SRR een examen blijven afleggen. Als kandidaten slagen krijgen ze een Ruiter- of Menbewijs dat een geldigheidsduur heeft tot aan het 70ste levensjaar, daarna kan het steeds verlengd worden met 5 jaar. De koppeling met het lidmaatschap van de KNHS is definitief van de baan.
Iedereen die ooit geslaagd is voor het Ruiter- of Menexamen kan bij ons een nieuw Ruiterbewijs en/of Menbewijs krijgen tegen onkostenvergoeding.
palousa_boy schreef:Nu de fnrs weer volledig zelfstandig, dan is er nog een kans om iets met je paard te doen zonder dat je iets met de Knhs te maken moet hebben.
tine10 schreef:Ik heb mijn bewijzen (ohz en aangespannen) destijds bij SRR gehaald. Ben benieuwd of en hoe ik dan weer kan overstappen naar SRR want heb het heel erg gehad met de KNHS!!
Ik moest toen trouwens net als nu iedere 2 jaar betalen om het te verlengen.
Beetje concurrentie voor de KNHS kan geen kwaad
Tilmar schreef:Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk... en ik ben examinator![]()
Op zich kan je natuurlijk niet heel veel met het ruiterbewijs, het is leuk om te hebben maar er zijn maar een paar natuurgebieden waar het noodzakelijk is.