Duitsland: Pony sterft door eten van vers brood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: Pony sterft door eten van vers brood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 16:12

www.bild.de/bokt.nl

Tierpark Bad Orst in Duitsland meldt op Facebook dat ze er alles aan hebben gedaan om hun oude pony te redden. Helaas mocht niets baten: de 36-jarige pony overleed aan een pijnlijke koliek.

De pony kreeg hoogstwaarschijnlijk koliek na het eten van vers brood. De eigenaresse richt zich dan ook op Facebook tot een gezin: "Aan het echtpaar met de twee kleine kinderen, die donderdagmiddag vier zakken vers toastbrood aan onze dieren hebben gegeven: zie hier het resultaat! Ik zal de foto's posten, het maakt me niets uit of ze jullie choqueren!" Aan het bericht waren een paar schokkende foto's van de overleden pony toegevoegd.

Anoniem

Re: Duitsland: Pony sterft door eten van vers brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:21

Zo die komt even aan, hoop alleen dat het kwartje valt(zal wel niet). Ontzetten sneu om zo je oudje kwijt te raken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:24

Nog sneuer dat iemand dat blijkbaar gezien heeft zonder in te grijpen...of dat mensen in staat zijn dergelijke hoeveelheden voedsel een dierenpark in te smokkelen.

Arm beestje :n

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:25

Jeetje fijn is dat. Snap niet dat mensen paarden zomaar van alles te eten geven. Nu als gevolg dat de pony is overleden aan koliek. Hoop dat dit gezin hun ogen zijn geopend en nadenken voordat ze weer gaan voeren

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:26

schandalig gewoon, sowieso gaan die mensen zeuren 'we wisen de gevolgen niet' als ze gevonden worden. Maar ik ken ook niet de gevolgen van een aap die friet eet, ga ik toch ook geen friet aan apen voeren?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:26

Verschrikkelijk... en dan te bedenken dat haar 2e paardje blind is...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:59

Vreselijk. Daarom heb ik bordjes staan dat mensen geen brood aan de paarden mogen geven omdat ze daar dood aan kunnen gaan. Het werkt wel. Eerst kwamen er ook mensen met zakken brood. Nu zie ik ze nooit meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:13

Hier werd ook heel veel vers brood gevoerd. Gelukkig zagen we het vaak en hebben de mensen uitgelegd dat ze geen vers brood mogen hebben.De mensen laten het brood nu eerst goed drogen en voeren het dan aan de paarden in mate.Want we hebben er ook bij gezegd dat ze niet teveel mogen hebben,een sneetje of 3 maximaal.
Ze stonden hier met grote zakken afval brood van Bakker Bart!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:23

Wat triest.

Helaas weten veel mensen niet dat vers brood helemaal niet goed is voor een paard. Ik zie het zovaak gevoerd worden, ook door eigenaren van paarden zelf! Ja, echt vers brood! Als beloning bijv.

Mijn vroege rector (Ook paardenman, oa een gewaardeerd jurylid) zei altijd: Een brood paard is een dood paard. Als kind snapte ik dat nooit maar nu hoor ik hem iedere keer in mijn hoofd als ik mensen weer eens brood zie voeren.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:33

Idd Shirley, en dan vervolgens die mensen de schuld geven .. Lijkt me toch de verantwoordelijkheid van de eigenaar om er voor te zorgen dat mensen geen vers brood kunnen geven, zeker in een dierenpark.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:45

Het is gewoon onwetendheid van de mens.
Mensen vinden het leuk om dieren te voeren. En als je er wat van zegt dan wordt dit meestal niet echt goed ontvangen....

Misschien wordt het eens tijd om "iets" rond te laten gaan op FB. Net zoals het; houd afstand als je een paard nadert, verhaal.
Misschien dat mensen het dan begrijpen...?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:46

Het is gewoon onwetendheid, dat kun je die mensen echt niet kwalijk nemen. Jij ging vroeger toch ook wel eens 'de eendjes voeren'? Mijn kinderen heb ik het wel geleerd (en mijn moeder ;)) want vers brood is inderdaad niet gezond.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:48

Hamont schreef:
Het is gewoon onwetendheid, dat kun je die mensen echt niet kwalijk nemen. Jij ging vroeger toch ook wel eens 'de eendjes voeren'? Mijn kinderen heb ik het wel geleerd (en mijn moeder ;)) want vers brood is inderdaad niet gezond.

dus omdat je het niet weet is het ok? Je gaat toch niet zomaar aan andermans eigendom? :n

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:50

Als je ziet wat mensen hun kinderen laten voeren aan dieren(dierentuin) Ik vind het niet kunnen maar goed. Zal deels onwetendheid zijn misschien

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:52

Er is toch wel toezicht in een dierenpark? Wel enorm triest voor het paardje

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:53

Daar hoor je dan als dieren(tuin)houder voor te waken.
Achteraf zeggen: kijk wat je gedaan hebt?
Dat is meer: kijk wat ik niet heb weten te voorkomen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:12

Hamont schreef:

Het is wel kwalijknemend, van andermans dieren blijf je af, ga maar eendjes voeren maar niet andermans dieren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:15

Shirley schreef:

Kan wel zijn.
Maar ik zie hier vaak aan weilanden bordjes met "verboden te voederen" en toch zie ik soms mensen de dieren voederen.

Dit had net zo goed bij een andere persoon kunnen gebeuren. Punt is gewoon: blijf van andermans dieren af, en zeker het voederen wordt door de meerderheid van diereneigenaars niet gewaardeerd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:19

Shirley schreef:

Inderdaad. Een bordje bij het hek met een waarschuwing had dit misschien kunnen voorkomen, of dan hadden mensen in ieder geval de keuze kunnen maken de pony niet te voeren.
"Verboden te voederen" is niet genoeg, mensen willen weten waarom, omdat ze anders denken dat "dat beetje brood voor deze ene keer" geen kwaad kan en het toch voeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:26

-:(- Op de manege waat ik vroeger stond gingen mensen de paarden[ook mijn paard] zakken vol zwaar beschimmeld brood voeren. toen ik zei dat ik dat niet wilde kreeg ik een grote mond! Mijn pony is tenslotte aan koliek gestorven, maar ik weet natuurlijk niet of dat daar van kwam.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:08

hoogstwaarschijnlijk koliek van vers brood. een pony van 36 echt die gaat eerder om aan een vetlipoom dan vers brood hoor. er moet iemand de schuld hebben natuurlijk :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:44

Hoe weten ze dat een echtpaar met kids dat heeft staan doen? Is dat achteraf bekend geworden, of heeft niemand er wat aan gedaan? Je laat toch niet mensen met broden je park in?

Maaandynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:32

jeetje erg zeg sterkte

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:27

Het resultaat van veel vers brood voeren.Gelukkig was ik er zelf bij toen ze ziek werd.Heb niet gezien wie er brood voerde,maar hoorde wel van iemand dat er vers brood was gevoerd,voor ik op de wei was.
De D.A. was er snel bij, ze heeft het gered.Maar ze was doodziek!
Afbeelding

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:28

Voor iedereen een les geef je pony niet zomaar wat te eten