Hippisch Centrum De Haerst failliet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Hippisch Centrum De Haerst failliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 18:29

www.dehaerst.nl
Ingezonden door bokker Tienus63

De gemeenschappelijke eigenaren Landstede en Deux Alpes hebben het faillissement aangevraagd voor Hippisch Centrum De Haerst in Zwolle. Dit melden ze op hun website. Geheel onverwachts komt het niet voor de bestuursleden. Al twee jaar lang stond de manege in de stille verkoop, maar helaas meldde er zich geen nieuwe koper. Al enkele jaren lukt het De Haerst niet om de exploitatie sluitend te krijgen. De rechtbank heeft vandaag hun faillissement uitgesproken.

Op hun website is het volgende te lezen: " Landstede is in 2006 gestart met De Haerst. Toentertijd werd van onderwijsinstellingen een ondernemende houding gevraagd, het starten van eigen leerbedrijven paste hierbij. Landstede is landelijk altijd beschouwd als een voorbeeld van een ondernemende onderwijsorganisatie en wilde het hippisch centrum benutten om een betere verbinding te maken tussen onderwijs en praktijk, maar die doelstelling werd onvoldoende gehaald.
Met het onderwijs werd samengewerkt in de hippische opleiding, maar de intentie om ook samen te werken op andere vakgebieden zoals horeca is helaas niet gerealiseerd. Hierdoor werden de kosten voor Landstede in verhouding tot de onderwijs-opbrengsten te hoog.

Het afstoten van De Haerst past bij het door bestuursvoorzitter Theo Rietkerk in 2014 ingezette afbouwen van niet-onderwijsactiviteiten en de gewijzigde visie van de Onderwijsinspectie op ‘ondernemend onderwijs’. Landstede wil de verbinding met de praktijk vasthouden maar als onderwijsinstelling niet meer financieel risicodrager zijn."

Over hoe het verder gaat met de huidige leerlingen van de opleiding en wat er met de paarden gaat gebeuren is nog onbekend. Vandaag zijn de ouders middels een brief op de hoogte gesteld van de situatie.

Seventeen

Re: Hippisch Centrum De Haerst failliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:30

Wat ontzettend jammer!
Het was een prachtig initiatief maar in mijn opzicht niet echt mogelijk zonder intern te gaan.
Er zijn maar weinig ouders die 3 keer per week op en neer gaan met paard/pony.
Dat was ook wat ons nekte... Helaas, prachtig initiatief verder.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:32

Oh wat zonde.
Zo`n mooie locatie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:35

Eeuwig zonde dat het geen draaiend bedrijf was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:47

Jammer! Zijn er mensen die weten wat voor manegepaarden er staan?
Ik ken er nmlk 1 van.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 19:53

Het was een goed draaiend bedrijf, in de tijd van herman wientjes was het er echt top!
De laatste jaren hebben er alleen totaal sfeer verziekende bedrijfsleiders op gezeten die alle vaste klanten en personeel hebben verjaagd met hun gedrag.

Eeuwig zonde maar zat er een keer aan te komen. Ben benieuwd of er een doorstart komt en zo niet wat er dan met de paarden, klanten en CSE gaat gebeuren.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:25

Ohh zo jammer! Ik heb er van mijn 8e tot mijn 18e les gehad. Toen nog Manege Wilten. Erg fijne herinneringen aan!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:37

Jammer. Maar de accommodatie was al jaren niet meer om over naar huis te schrijven. Veel achterstalling onderhoud.

De plek is mooi centraal in Nederland en super bereikbaar. Dus daar zou je best wat mee kunnen. Hoop persoonlijk dus op een overname of doorstart.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:23

Amoj, ik ken alle paardjes wel.

Vind het doodzonde. Ik ben er al sinds 2003 lesklant en wist wel dat het moeizaam ging de laatste tijd. Maar om dan kogel door de kerk te zien komen doet wel pijn.

Overigens las ik op de site van RTVoost dat de leerlingen van Landstede geinformeerd zijn. Nu de lesklanten van de manege nog :') Alle informatie heb ik tot nu toe uit de media gehaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:36

Lijkt een mooie locatie. Maar wat een stalling prijzen zeg; die ontlopen die van de Randstad ook niet echt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:58

Babootje schreef:
Lijkt een mooie locatie. Maar wat een stalling prijzen zeg; die ontlopen die van de Randstad ook niet echt.

Soooow :oo En dan nog niet eens weidegang. Paddockjes, voor 3,50 per dag! extra. Jeutje... Dat trekt ook niet echt klanten lijkt me...

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:05

Ik kwam daar uiteindelijk uit op 400 euries en dan deed ik zelf buiten zetten ed.
plus kijk ff naar de rijbaanbezetting kunt op de meest onpraktische tijden rijden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:08

Wat een exorbitant hoge prijzen voor deze regio. ... zelfs voor wat zij te bieden hebben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:30

Zo zonde, het was een prachtig bedrijf. Ooit. Hopelijk wordt het geheel weer opgeknapt, maar als ik hoor wat voor prijskaartje eraan hangt dan kon dat nog wel even duren.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:47

JoyCiej007 schreef:
Wat een exorbitant hoge prijzen voor deze regio. ... zelfs voor wat zij te bieden hebben.

Nou inderdaad. := Ruim 400 euro, geeneens weidegang en steeds de bakken bezet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:04

Jammer voor de mensen die zich al die jaren hebben ingezet. De commerciële school-constructie was niet houdbaar.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:05

Ja de prijzen zijn hoog voor wat je er voor krijgt. Maar is dat nog relevant? Is het niet gewoon zonde dat er weer een bedrijf over de kop is gegaan? Of in wat voor onzekerheid les- en pensionklanten nu zitten? Wat er met de paarden moet gebeuren

Zou het enorm kunnen waarderen als de reacties meer van die aard zijn :) Maar dat komt wellicht omdat ik als zo'n beetje inboedel wat geëmotioneerd ben door t hele gebeuren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:08

Altijd zonde als zo´n bedrijf kapot gaat. En een verlies voor de kinderen die er rijles krijgen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:10

Jeetje. Wat bizar om te horen. Ik liep er al sinds 1998, tot nog relatief recent. Hele mooie jaren gehad. Wat raar dat dat nu allemaal stopt... einde van een tijdperk. Ik hoop dat er iemand iets heel moois van gaat maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 06:47

Ik ga zaterdag mijn spullen halen die er nog liggen en dan zal het tijdperk 'Haerst' definitief afgesloten zijn voor mij. Dat zal wel raar zijn.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:34

Lijkt mij idd super raar Jolien! Ik heb er rondgelopen van 1997 tm 2006. Foto albums vol met paarden foto's.

In 2009/2010 er voor mijn studie nog stage mogen lopen en er ook nog een fijn jaar van mogen maken.

Wat gaat er nu met alle paarden (pension en manege) gebeuren? Weten jullie dat?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:52

Ja, wel bizar dat het dan ook ineens klaar is. Gelukkig staat mijn voormalig leasepaard er niet meer dus dat drama heb ik gelukkig niet.
Ik sprak gisteren iemand van de instructie en die zei dat ze nu in de 'wachtstand' staan, ze weten nu dus niet precies wat er gaat gebeuren. De curator komt vandaag en wellicht dat ze dan meer te horen zullen krijgen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:01

Kan iemand mij een foto of link sturen naar dit bedrijf ?
Wij zijn namelijk opzoek naar een bedrijf.
Thanks.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:03

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:11

Amethyst_ schreef:
Ja de prijzen zijn hoog voor wat je er voor krijgt. Maar is dat nog relevant?

Dat is in zoverre relevant dat ik me afvraag of ze voor wat betreft pensionklanten "vol" stonden.
400 ok maar dan wel inclusief binnen en buiten zetten zou ik zeggen. Daarmee zou je echt wel rendabel moeten kunnen zijn. Ik houd het op mismanagement.